Laodice

 

Laodice is een 36 voet zeiljacht gebouwd op basis van de romp van een Piewiet 1100. De romp hebben we met de hand gerold, betekent dat de gasmatten met de verfrol met polyesterhars verzadigd werden, in de mal van een Piewiet 1100 op de Piewiet werf bij Van De Rest in Kats. 

Dek  opbouw en inrichting zijn door mijzelf ontworpen en gebouwd. Het project is gestart in 1996 en in 1999 afgerond

 

 

De romp zit hier nog in de mal op de werf. 

We gebruiken de rompmal van een Piewiet 1100.         

We hebben de rompmal vooraan en achteraan wat opgebouwd zodanig  dat de romp een iets grotere zeeg gekregen heeft  Dit moet het schip een meer klassiek uiterlijk geven.

 

Terwijl de romp nog in de mal zit worden de hoofdschotten ingelamineerd.

Dit moet de rmp meer stevigheid bieden bij het uit de mal halen.

 

De puttingschotten worden zeer zwaar  ingelamineerd en vormen één geheel met de romp

Hier komen de enorme krachten van de verstaging op.

Een delicaat en precies werk.

 

 

Ondertussen is de romp uit de mal en staan praktisch alle schotten ingelamineerd. Hierdoor heeft het schip zijn stevigheid verkregen.

Met een lange lat wordt de opbouw uitgetekend.

 

De motorschotten worden ingelamineerd zodanig dat ze met de romp één geheel vormen

Motor, een Yanmar 27 pk met interkoeling,  wordt uitgelijnd.

Motor wordt op fundering vastgezet mbv trillingsblokken

 

De opbouw wordt niet in een mal gebouwd maar geconstrueerd met polyester platen gemaakt op een polyester vloermal. 

 

Met kartonnen platen wordt de opbouw uitgeprobeerd. 

 

Ook de voorzijde opbouw wordt met karton uitgeprobeerd en nadien in polyester nagebouwd

 

De opbouw wordt niet in een mal gebouwd maar met polyester platen aan elkaar gelijmd verstekt met stringers 

 

 

Het onderwaterschip wordt in vijf lagen epoxy gezet 

 

Laodice gaat voor de eerste maal op een dieplader van Kats in Nederland naar Aalter waar ze met een grote kraan achteraan in de tuin geplaatst wordt 

 

Thuis wordt de boot volledig verder afgewerkt o.a.  het teakdek:

Eerst worden alle laten voorlopig op het dek pas gemaakt en geschroefd.  Nadien gaat alles er terug af en wordt lat per lat aan bak en stuurboord verlijmd.  Schroeven en loodblokken houden de latten op hun plaats tijdens de verlijming

 

Eindelijk klaar

De boot wordt met een zware kraan uit de tuin getild en op een dieplader geplaatst 

 

De straten in de wijk zijn duidelijk niet voorzien op een dergelijk transport

Hier en daar was het echt millimeterwerk.

Gelukkig hebben de mannen van Devriendt ervaring met dergelijke klussen

 

Klaar voor de tewaterlating in Kats  Nederland

 

 

In Blankenberge en Oostende wordt de mast gemonteerd en de boot opgetuigd.

 

 

  

 

 

1999 - 2009 Tochten naar de Engelse Oostkust,de Franse Normandische en Bretoense kust, Whight, Jersey, Guernsey,....

 

Nachtzeilen, het blijft fascineren. 

Zijn we alleen op dit onmetelijk water? Neen een draaiende lichtbundel op de wolken van een onzichtbaar en ver verwijderd vuurtorenlicht  geeft een uniek gevoel van verbondenheid met de rest van de bewoonde wereld.

Het maanlicht geeft het opspattend water een fluorescerende schijn. Binnen een paar uur komt in het oosten de zon terug op.

 

 

 

Zonsondergang op zee: het blijft een uniek en kleurrijk spektakel 

 

 

 

 

 

 Een kanaaloversteek bij rustig weer

 

 

Voor de wind met uitgeboomde genua 

Laodice kan best wel wat wind verdragen

 

 

Wat smaakt er beter aan boord dan vers gevangen vis op de bbq 

 

2009: Laodice tien jaar na de tewaterlating. We raken uitgekeken op de Franse en Britse kanaalkusten en verlangen naar een nieuw avontuur.  Het schip heeft ondertussen ook zijn zeewaardigheid bewezen en wij hebben er een rotsvast vertrouwen in gekregen.