Gaia
Gaia is een 23 voet zeiljacht volledig in hout (multiplex) door mijzelf gebouwd naar het ontwerp van Van de Stadt ontwerpbureau.
Ik heb de plannen , met de toestemming van ontwerpbureau, lichtjes aangepast zodanig dat het schip 50 cm langer geworden is, en dardoor meer leefruimte biedt. De zeileigenschappen zijn hierdoor niet gewijzigd.
Bouw 1986- 1988
Wat is er uitdagender dan een totaal
nieuw project opstarten op een terrein dat volledig onbekend is en waarbij
totaal nieuwe vaardigheden moeten aangeleerd worden: een kajuitzeiljacht
bouwen van de eerste plank tot de laatste nagel.
Plannen gekocht en aangepast naar de eigen wensen. |
Eerst wordt de structuur
uitgezet
Om de 80cm wordt een multiplex schot geplaatst en uitgezet op de pas gemaakte werkvloer. Bouwmaterialen zijn multiplex en mahonie hardwood |
Nadien worden de mahonie stringers
aangebracht en mooi uitgelijnd. De stringers worden afgeschuind zodanig
dat de huidplaten later mooi aansluiten
Dan volgen de huidplaten: 10 mm dik watervast multiplex. Deze worden tegen elkaar, niet overnaads, op de stringers met epoxy verlijmd. De huidplaten worden per strook over de volle lengte aangebracht |
Eenmaal de romp afgewerkt wordt met hulp van vrienden en buren de romp uit de bouwplaats getild en ... |
met verenigde krachten gedraaid
!
Nadien gebeurt de opbouw en binnenafwerking. De binnenkant van de huidplaten worden vernist. |
Schilderen van de romp met twee componenten verf. een delicate klus |
Laatste afwerking voor de tewaterlating |
Tewaterlating 1989
De tewaterlating is voorzien in
Bruinisse aan het Grevelingenmeer.
Inklaren bij de douane aan de Nederlandse grens |
Doop |
Maidentrip op het Grevelingenmeer |
Zomer 1990 Yougoslavië (Kroatië)
Klaar voor het avontuur: 1400 km naar
de Adriatische zee door Duitsland en over de Oostenrijkse Alpen tot in
Portoroz dan nog Joegoslavië.
|
File voor de Tauerntunnel in
Oostenrijk
Onderweg wordt op een parkeerplaats geslapen. |
Afgemeerd aan de kade van de haven in
Porec.
We genieten van de rustige haventjes, massatoerisme bestaat hier nog niet. |
Afgemeerd aan de kade van de haven van
Vsar.
Ook hier geen buitenlandse zeiljachten Wandelaars vragen zich af: hoe komt een zeiljacht uit België hier terecht? |
De Kroatische kusten zijn een
aaneenschakeling van idyllische baaien en onbewoonde eilandjes. Een
paradijs om te verkennen. De wind laat het echter dikwijls afweten.
We zijn zo enthousiast dat we hier een deel van onze loodballast achterlaten omdat we toch volgend jaar terug willen komen. Helaas in de winter van 1990 breekt ginds de burgeroorlog los en wij besluiten een veiliger bestemming te kiezen |
Zomer 1991 Côte d'Azur
Waarom geen jongensdroom
verwezenlijken: met een zelf gebouwde zeilboot langs de Franse Azurenkust
hoppen: Lavandou, Saint Tropez, Cannes..
Aankomst aan de Franse zuidkust: Hyeres waar de boot met de kraan te water gaat |
Joke en Annelien snorkelen rond de
eilandjes Port Cros en Porquerolles voor de kust van Hyeres.
Qua natuur waarschijnlijk één van de mooiste plaatsen ter wereld |
Cavalaire: rond de havens bruist het
altijd van leven en activiteiten
Kunstenaars tonen hun talent en werk |
Zomer 1992 Meer van Genève
Op aanraden van vrienden hebben we ons
zeilgebied verlegd naar een meer: Lac Leman in de Alpen dat de grens vorm
tussen Zwitserland en Frankrijk.
Vermits ons konvooi niet door Zwitserland mag (enkel 4x4 wagens) moeten we de boot te water laten langs de Franse kant van het meer in Thonon les bains. |
Bij het oversteken van het meer moeten
telkens de Franse en Zwitserse gastvlag omgewisseld worden.
Nyon,Geneve Montreux, Lutry, Vevey aan de Zwiterse kant van het meer Thonon, Evian, Bouveret, Yvoir aan de Franse oevers |
Thonon les Bains
Zeilen op het meer van Genève betekent veel windstiltes en soms verraderlijke winden die vanuit de bergen onverwachts over het meer rollen. Het meer is op bepaalde plaatsen zo diep dat de dieptemeter de bodem niet meer kan detecteren. |
Zomer 1993 Costa Brava
Aalter - Ampuria-Brava aan de Costa
Brava in Spanje, een tocht van 1200km met de boot op de
aanhangwagen.
Uiteindelijk valt de rit over de Pyreneeën met onze sleep van bijna anderhalve ton nog best mee. |
De streek is gekend voor zijn zeer
ruwe kusten en verraderlijke Tramontana winden.
Eenmaal ten zuiden van Empuria-Brava verkleint de kans op Tramontana snel. Saint Feliu de Guixols Baaien rond Rosas |
Zomer 1996 Côte d'Azur
Ondertussen zijn de werkzaamheden aan
een nieuwe en grotere boot begonnen en trekt Gaia een laatste keer naar
het zuiden: de Côte d'Azur tussen Hyeres en Cannes
Aankomst en optuigen van de boot in Hyeres |
Gaia in de haven van Saint
Tropez.
Toch nog rustig en best gezellig. De mega jachten liggen aan de andere kant van de haven. |
Het eilandje Port Cros voor de kust
van Hyeres, een ongelooflijk mooi beschermd natuurgebied.
Het eiland is niet bewoond. s'Morgens en 's avonds geniet je van de geur van de bloemen en gezang van de vogels. Overdag wordt het druk door de vele overzetboten die toeristen aanvoeren. |
Gaia wordt verkocht.
Het doet ons wel wat verdriet vooral omdat we met dit trailerbaar zeiljachtje zoveel mooie avonturen meemaakten en je er ook als zelfbouwer meer aan gehecht bent. Gaia heeft ons nooit in de steek gelaten op de vele avontuurlijke zeetochten die we ermee gemaakt hebben. Zeilen op de Middellandse zee heeft op ons een blijvende indruk nagelaten. Wij komen terug Op de foto ons nieuw project: Laodice |