F-16 simply the best.
Op 21 april 2006 kondigde Lockheed Martin met
enige trots aan dat het 4300ste exemplaar van de F-16 werd geleverd aan Oman en
dat het orderboek voor buitenlandse klanten nog gevuld is voor leveringen tot in
2009. Het toestel is het enige in de naoorlogse inventaris van de Amerikaanse
luchtmacht waarvan er uiteindelijk een veelvoud van de oorspronkelijk voorziene
aantallen werden aangekocht, die trouwens zonder vertragingen werden geleverd en
die niet aan astronomische prijsstijgingen onderhevig waren. Deze laatste
vaststellingen behoren helemaal niet tot de troeven van de 5th Generation
Fighters zoals de F/A-22 Raptor.
België is één van de 24 landen die destijds ook voor de F-16 gekozen heeft. In
diverse publicaties kan zowel leek als specialist zich vergewissen van het feit
dat het polyvalente gevechtsvliegtuig nog steeds en willicht nog voor geruime
tijd een gezond evenwicht betekent tussen aankoop- en moderniseringsprijs en
enorme capaciteiten met een ongebreideld groeipotentieel.
België kocht in totaal 160 F-16's aan. De initiële bestelling van 1975 bestond
uit 116 toestellen (96 F-16A's en 20 F-16B's). Het tweede order, ook wel bekend
als de Follow On Buy, werd geplaatst in 1983 en bestond uit 44 F-16's
Block 15, een modernere versie die ook als de Operational Capability Upgrade
bekend staat. De eerste Belgische F-16's worden in 1979 geleverd. In totaal gaan
36 toestellen verloren tijdens een ongeval. Begin 2006 worden 31 oudere
exemplaren, die vanaf 1994 zijn opgeslagen op het reservevliegveld van Weelde,
ontmanteld in het Competentiecentrum van Rocourt. Midden 2006 zijn er nog 71
F-16's in gebruik, die allen gemoderniseerd zijn tot de Mid-Life Update (MLU)
standaard. In Weelde wachten 12 MLU's op een koper. Zij zullen er wellicht
weldra kunnen vertrekken, richting Jordanië, wiens luchtmacht na de
ondertekening van een intentieverklaring in april 2006 hopelijk tot de
definitieve aankoop overgaat.
De F-16 gemeenschap gaat ervan uit dat met het vooropgestelde potentieel van
8000 vlieguren per vliegtuig er nog ruimte is voor de nodige moderniseringen,
zodat het toestel nog tot in 2025 zijn mannetje kan staan in de steeds complexer
wordende luchtoperaties.
Onder de topic van F-16 simply the best zal via hieronder
aanklikbare bijdragen worden geïllustreerd hoe de F-16 de beste is en blijft in
zijn soort. De op stapel staande vernieuwingen zullen hierbij aan bod komen.
Tevens zullen specifieke technologische snufjes worden toegelicht. En zeggen dat
de F-16 als een lichtgewicht gevechtsvliegtuig voor operaties bij dag werd
ontworpen maar uiteindelijk is uitgegroeid tot één van de beste multirol
gevechtsvliegtuigen voor precisieaanvallen, inzetbaar zowel bij dag als bij
nacht en in alle weersomstandigheden.
Tactical Discussion &
Procedures Update
2005 Link-16.
Meer brains
voor de F-16.