PERSMEDEDELING van Doel 2020, [11/05/2015] Auditeur Raad van State oordeelt dat het reparatie-GRUP Afbakening Haven van Antwerpen onwettig is Saeftinghedok gaat NIET door |
Chronologie Op 30 april 2013 stelde de Vlaamse Regering
het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) “Afbakening Zeehavengebied
Antwerpen” definitief vast. Dit GRUP veegde Doel planologisch van de
kaart en moest de basis vormen voor het Saeftinghedok. De Raad van State heeft het GRUP op 3
december 2013 gedeeltelijk geschorst wegens schendingen van de Vogelrichtlijn
en de Habitatrichtlijn. Het grootste deel van het linkerscheldeoevergebied is Vogelrichtlijngebied.
Bepaalde delen zijn Habitatrichtlijngebied. Het
GRUP voorzag o.a. in de vernietiging van het uitzonderlijke natuurgebied De
Putten (Vogelrichtlijngebied), in het verdwijnen van de slikken en schorren
aan Doel (Habitatrichtlijngebied) en in de aanleg
van andere natuurgebieden elders als compensatie. Een
dergelijk GRUP kan echter maar worden goedgekeurd wanneer een zgn. passende
beoordeling (bijv. een MER) is gemaakt omtrent de gevolgen van het plan voor
het Vogelrichtlijn- en / of Habitatrichtlijngebied én uit deze beoordeling blijkt dat het plan geen
betekenisvolle aantasting van het gebied veroorzaakt. Is de passende
beoordeling negatief, dan kan het plan slechts uitzonderlijk worden
goedgekeurd, met name wanneer er dringende redenen van groot openbaar belang
zijn, er geen alternatieven zijn én er
compenserende maatregelen worden genomen. De Auditeur oordeelde in 2013 reeds dat
deze uitzonderingsprocedure niet was gevolgd en dat de passende beoordeling
gebrekkig was omdat rekening werd gehouden met creatie van nieuwe
natuurgebieden (compensaties), waarvan de uitkomst onzeker is. Na de schorsing in 2013 heeft het Vlaamse
Parlement in april 2014 de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening aangepast zodat
gebrekkige RUP’s voortaan kunnen worden
„gerepareerd” zonder een nieuw openbaar onderzoek. Ondanks het feit dat deze wijziging van de
Codex wordt aangevochten voor het Grondwettelijk Hof, heeft de Vlaamse
regering op 24 oktober 2014 een reparatie-RUP
uitgevaardigd dat opnieuw voorziet in het verdwijnen van Doel en in de
aanleg van het Saeftinghedok. Reparatie-GRUP is onwettig Ook dit reparatie-RUP
wordt aangevochten voor de Raad van State en de Auditeur heeft in zijn verslag de „reparatie” met de grond gelijk
gemaakt. Eer is nog steeds sprake van compensatie zonder dat de
uitzonderingsprocedure werd gevoerd en bovendien blijft de passende beoordeling
gebrekkig (1) omdat rekening wordt gehouden met de compensaties en (2) de
uitkomst van de creatie van deze compensaties onzeker blijft. Dus ook
het reparatie-RUP is onwettig. In wezen moet een
nieuw MER worden opgesteld, hetgeen jaren in beslag zal nemen. Wel adviseert de Auditeur niet om de
schorsing van het GRUP te bevelen. Hic et nunc wordt er immers geen spoedeisendheid aangetoond voor
de Doelenaars. Mocht er zich echter een situatie voordoen waarbij wel
spoedeisendheid ontstaat (massale sloopvergunningen die worden afgeleverd, of
onteigening die wordt opgestart), dan kan te allen tijde een nieuwe aanvraag
tot schorsing worden ingediend. Wat nu met de Haven van Antwerpen? De kans dat het reparatie-GRUP
dus ook vernietigd wordt is zo goed als zeker, te meer nu het Hof van
Justitie recentelijk in een gelijkaardige zaak tot hetzelfde
besluit kwam. De onwettigheid van het GRUP impliceert de onwettigheid
van de vergunningen die op basis van het RUP zouden worden verleend. Ook de
geplande onteigeningen zijn onwettig. Noch de verhuis van MSC, noch de mogelijke herinvulling aan het Delwaidedok
zullen worden gehinderd. Ook de groeikansen voor MSC worden niet
gehypothekeerd. Maar de onwettigheid van het reparatie-RUP impliceert dat het megalomaan vernietigingsproject
Saeftinghedok thans niet doorgaat. Natuurcompensaties Het verslag van de Auditeur toont nog maar
eens de gebrekkigheid van de natuurcompensatieplannen
aan. Wij achten dan ook de tijd rijp om deze compensatieplannen te
herbekijken. Bij een effectieve vernietiging van het
GRUP kunnen er ook inbreidingsplannen van de haven
(Verrebroekdok e.a.) in het gedrang
komen. Onze juridische actie is niet gericht tegen de inbreidingsplannen. Deze kunnen zonder probleem doorgaan
indien voor elk project apart een planningsproces wordt opgestart. En te
kiezen voor natuurcompensatie met respect voor de mens en het bestaande
cultuurlandschap. Een afzonderlijke behandeling van de inbreidingsplannen zou ook van meer logica getuigen dan
deze samen te voegen met de plannen voor een grote havenuitbreiding. Beide
staan namelijk los van elkaar. Vlaamse Regering is verantwoordelijk voor
leefbaarheid van Doel De kans dat Doel niet zal verdwijnen in de
komende jaren is reëel. De nu al 15 jaar aanslepende aankondigingspolitiek
van de Vlaamse regering, het Havenbedrijf en de Maatschappij Linkerscheldeoever zijn de rechtstreekse oorzaak voor de
ellendige situatie waar het dorp Doel zich vandaag in bevindt. Het is niet
meer dan correct dat diegenen die hiervoor verantwoordelijk zijn er voor
zorgen dat er in Doel eindelijk een minimum aan veiligheid en leefbaarheid
tot stand komt. |
[Home page][Overzicht
Doel Blijft][Jaaroverzichten][Krantenartikels 2015] |