PERSMEDEDELING van Doel 2020, 19 mei 2014 |
Memorandum
aan de Vlaamse partijen Mei 1964. 50 jaar geleden werden de eerste plannen gelanceerd voor een
grootschalige havenuitbreiding op de Linkeroever met als gevolg: de verdwijning
van Doel en het omliggende poldergebied. Die plannen werden na jaren van
protest uiteindelijk bijgesteld en Doel werd in 1978 “definitief” woongebied. Bijna 20 jaar geleden doken nieuwe plannen op en op 20 januari 1998
besliste de Vlaamse Regering om het dorp Doel van de kaart te vegen. Anno
2014 – 16 jaar later – ligt Doel er nog altijd. Het grootste deel van de
mensen werd er verjaagd voor NIETS. De bewust georganiseerde leegstand van
honderden huizen, de verloedering van waardevol erfgoed vormt een schandvlek
waar zich week na week honderden mensen uit binnen- en buitenland aan komen
vergapen. De voorbije 15 jaar volgden de plannen voor Doel en het poldergebied
elkaar op. De voorgestelde inname van gronden werd met de jaren steeds
omvangrijker. Niet alleen Doel, ook Ouden Doel, Rapenburg, Saftingen, delen van buurgemeente Kieldrecht
(Oud en Nieuw Arenberg, Pillendijk) moeten volgens
de plannenmakers verdwijnen. 800 ha voor havenontwikkeling. 769 ha polderland
voor “robuuste” en “estuariene” natuur. In zijn
totaliteit een gebied ter grootte van de stad Antwerpen. MAAR Die inname van méér dan 1.500 ha grond voor
zeehavengebied én natuurcompensaties beantwoordt
aan geen enkele economische realiteit. Tot op de dag van vandaag weet niemand
wat men er mee wil of kan aanvangen. Los hiervan liggen er in de Antwerpse
Haven nog meer dan 1200 hectare havengronden onbenut. Er is nooit een maatschappelijke kosten-batenanalyse uitgevoerd die
een bijkomende grondinname van 1500 voetbalvelden verantwoordt. Noch is er
ooit een duurzaamheidsstudie uitgevoerd die de
mogelijkheden tot haveninbreiding of de noodzaak
van nieuwe grondinnames nagaat. Alle studies die
worden aangehaald om de havenuitbreiding te verantwoorden zijn gemaakt door
of op bestelling van het Antwerps Havenbedrijf. In Vlaanderen bestaat géén draagvlak voor de
vernietiging van een dorp, een streek met een bijzonder waardevol
cultuurlandschap. Juridisch zijn de plannen zoals men ze voorbije jaren wilde doorvoeren
op los zand gebouwd. De Raad van State heeft deze plannen van de Vlaamse
Regering systematisch geschorst en vernietigd. Aan
de Vlaamse partijen, aan de volgende Vlaamse Regering vragen wij om een einde
te maken aan dit schandaal. Om definitief komaf te maken met de nefaste
plannen van de voorbije 50 jaar en een visie uit te werken waar alle
betrokken partijen baat bij vinden. 1. Doel moet woongebied blijven. Het Doel van weleer komt nooit meer
terug. Maar dat is geen argument om de verloedering te laten doorgaan. En te
blijven weigeren om huizen ter beschikking te stellen. In Doel wonen nog
steeds mensen. En voor de woningen in Doel bestaat ruime interesse bij mensen
uit de regio en werknemers en bedrijven uit de haven. Daarom moet het
beheer van de huizen in Doel definitief onttrokken worden aan de MLSO. Het bestaande sociaal
begeleidingsplan gericht om mensen ertoe te brengen hun woning of
landbouwbedrijf te verkopen aan de overheid moet worden stopgezet. Leegstaande huizen moeten opnieuw
vrijgegeven worden aan geïnteresseerde bewoners en gebruikers zodat de
sociale controle kan terugkeren en Doel opnieuw een veilig dorp kan worden. Alle plannen tot verhuis van
monumenten moeten opgeschort. De beschermde monumenten horen thuis in Doel.
Nergens anders. De nieuwe Vlaamse Regering moet het
initiatief nemen voor een toekomstplan voor Doel binnen zijn bestaande
omgeving. Als historisch unieke site naast de haven beschikt het dorp over
tal van troeven. Dat vanuit die optiek behoud van het dorp nooit is bestudeerd
is onbegrijpelijk. 2. Natuurcompensaties Voorafnames op de streek door aanleg van
natuurcompensaties voor een dok of infrastructuur die er waarschijnlijk nooit
komen zijn onaanvaardbaar. De woonkernen Ouden Doel en Rapenburg
moeten behouden blijven. Historische woonkernen opruimen voor de creatie van
kunstmatig aangelegde natuur getuigt van diep misprijzen voor de mensen en
het landschap die hier al eeuwen aanwezig zijn. De Europese regelgeving bepaalt nergens
dat natuurcompensatiegebieden onverenigbaar zijn
met bewoning. In de Europese regelgeving wordt ook nergens bepaald dat zgn.
robuuste natuur die niets te maken heeft met het oorspronkelijke landschap de
voorkeur moet krijgen bij compensaties. Natuurdoelstellingen kunnen ook gehaald door de vorming van grote
blokken grasland. Daarmee kunnen niet alleen woonkernen behouden blijven maar
wordt ook het historisch landschap gerespecteerd.
|
[Home page][Overzicht
Doel Blijft][Jaaroverzichten][Krantenartikels 2014] |