Mijn afscheid van de Mirages.
Dit klein verslagje van een memorabele dag te
Weelde, wanneer de eerste uit gebruik genomen Mirages er landden, is wel heel
bijzonder. Het is de spontane getuigenis van een jonge spotter, die destijds
behoorde tot de spottersgroep van de Red Lion spotters, die het levenslicht zag in
een periode dat de eerste officiële spotterscorner in België te Kleine Brogel
werd opgericht. Lees zijn verhaal en beleef nogmaals wat er zich in de harten
van vele aanwezigen die dag afspeelde.
In de verte weerklonk plots het rustige gefluit van een al even rustig toestel,
een Fouga.
Dat is "onze Dré" riep iemand in het Kempense dialect, en hij kon het weten.
De fototoestellen werden bovengehaald, lenzen gemonteerd en de batterijen
nagekeken,godver…
Gelukkig maakte Dré nog een overvlucht en gaf hij me zo de tijd om mijn
fototoestel van de nodige spanning te voorzien.
Enkele minuten na de landing van de Whistling Turtle, MT-26 hoorde we het
geluid van enkele ronkende propellers wat sommigen onder ons luidkeels deed
roepen "Tora Tora", een herinnering aan 7 december 1941.
Zo erg was het gelukkig niet, het waren de Marchetti’s die de Mirage Drivers
terug naar Bierset zouden brengen voor een volgende Last Flight.
Eindelijk, ook al had ik het persoonlijk liever niet, doken aan de horizon twee
Mirages op, overvlogen het veld en maakte een laatste Tactical Break. De
wielen werden neergelaten, de laatste bocht gedraaid en bij mezelf dacht ik: is
dit nu de laatste keer dat ik je zo door de zoeker van mijn fototoestel zal
zien. Tot mijn verbazing liep het toerental van de Atar 9C plots terug op,
werden de wielen binnengehaald en maakte de Mirage een overshoot, iets
wat trouwens alle toestellen die dag zouden doen, tot groot jolijt van de
spotters natuurlijk.
Maar het onvermijdelijke moest en zou gebeuren, opnieuw deed de piloot de nodige
handelingen voor de laatste Touch Down van de BR-08 .
Met lede ogen keken we naar de landing, het ontplooien van de Brake-chute
en het aftaxiën gevolgd door het stilleggen van de motor. De eerste Mirage was
nu klaar om weggesleept te worden naar een voor hem voorziene loods.
Terwijl we toekeken hoe de piloot van het eerste toestel een rouwkrans
omgehangen kreeg vroeg een journalist ons: hoe weten jullie dat dit vandaag
stond te gebeuren en wat betekend het voor jullie? Veel wijzer is de brave man
echter niet geworden, hij deed dit voor zijn job en wij …. ja waarom ? Was het
uit respect, plichtsgevoel of voor de kick van de laatste keer ?
Iedereen zal zo wel zijn reden gehad hebben, die van mij ken je al.
Na de landing van de tiende Mirage werd begonnen met het binnenslepen van de
toestellen in de voorziene loodsen. Wij dus met ons allen naar de poort van het
opslagdepot waar reeds enkele kijklustigen hadden postgevat.
Op de openbare weg werd het verkeer tegengehouden, en daar was het eerste
toestel, BR-08, dat nu met hulp van buitenaf de weg overstak en het depot werd
binnengebracht op weg naar zijn voorlopig laatste rustplaats.
De andere toestellen ondergingen hetzelfde lot .
Even was het stil onder de "Red Lions" en naar de verdwijnende Mirage
kijkend zeg ik tegen hen: Ik ben er zelf bij, ik zie het gebeuren en nog kan ik
het niet geloven.
Bye Bye Mirage !
Greetz, Geert
Met dank aan Geert Louies, de auteur van deze bijdrage. |