De MT-3 als Fouga-monument in Brustem.


 

De rotonde ligt klaar in augustus 2007, wachtend op zijn Fouga. In het voorjaar van 2008 wordt de rotonde een waar plantsoen en verraden enkele paaltjes waar de betonnen sokkel is gegoten.
Op 7 mei 2008 start men met het voorbereidend werk. Op 9 mei 2008 is de betonnen sokkel geprepareerd om het monument te installeren.
Op 13 mei 2008 start men met het lossen van de stalen pilaar, het eerste gebeuren van een goede samenwerking tussen militaire en burgerlijke technici.  In een mum van tijd vormen sokkel en pilaar een goed passend geheel.
De vleugel wordt gelost. De MT-3 gaat stilaan zijn vertrouwde en definitieve gedaante aannemen.    De montage is een vertrouwde activiteit voor de specialisten van het Salvage Team van Beauvechain.
Een vleugelpin kan even worden bijgeslepen met de middelen te velde. De MT-3 ziet er weer uit als een echte Fouga.
Bijna klaar voor de laatste begeleide vlucht. Enig overleg tussen de verschillende specialisten zet alle neuzen in de goede richting.
Even de spankoorden aanbrengen. Het in stelling brengen van de montagecabine.
De laatste man gaat van boord. Klaar voor de start. Daar gaat ie, de MT-3.
Een delicaat evenwicht. Traject wordt afgelegd volgens plan.
MT-3 klaar voor zijn laatste landing. De landing is perfect. De mannen van Rocourt zullen de laatste hand leggen aan de montage.
De interface van de romp, ontworpen en gerealiseerd in Rocourt. De interface past perfect.
De klus is bijna geklaard. De weerspannige interface aan het staartwiel is nu ook verankerd. Het is even na 14.00 uur. Knap werk geleverd.
De twee militaire hoofdrolspelers, tevreden over het succes van een niet alledaagse opdracht. Opdracht tot een goed einde gebracht ook door de expertise en inbreng van diverse burgerlijke technici.
Vrijdag 16 mei 2008, even na 18.00 uur, klaar voor de officiële inhuldiging. De politieke en militaire dignitarissen en de belangstellenden, allen met een tevreden glimlach.