Zijn we allen
filosoof? (bron: http://www.renevandelft.nl/)
Filosoferen
heeft met nadenken te maken, dat is duidelijk.
Maar
het is niet precies hetzelfde. Je kunt nadenken over een
examenvraag,
over
hoe je een scooter weer in elkaar moet zetten of hoe je
het best een bedrijf kunt opzetten.
Maar
dat is allemaal nog geen filosoferen.
Filosofie en wijsbegeerte zijn twee woorden voor
hetzelfde, die allebei letterlijk:
het
begeren van – of houden van – wijsheid betekenen.
Al
de eerste mensen die zich filosoof noemden, gaven
hiermee aan dat ze zichzelf niet wijs vonden,
maar
dat ze dat wel wilden worden, als dat tenminste kon.
Er zijn vast akelige betweters onder de filosofen, maar
eigenlijk is filosofie dus iets heel bescheidens.
Iemand
die filosofeert is zich bewust van dat hij (nog) niet
wijs is.
Met
andere woorden: de dingen waarvan hij nu denkt dat ze
waar of zinvol zijn, zouden best eens onzin kunnen zijn.
Om te onderzoeken welke van onze eigen meningen
misschien helemaal geen goede meningen zijn,
moeten
we ons bezinnen op wat we al denken te weten.
Echt nadenken kun je alleen goed als iets je
interesseert, en dat kan van alles zijn.
We kunnen nadenken over heel concrete gevallen,
bijvoorbeeld:
is
het waar dat deze sneeuwpop van mij is omdat ik hem
gemaakt heb?
Of
dat dit geld van mij is ook al heb ik het ‘zwart’
gekregen?
Maar
in filosofie is dat niet voldoende. Je probeert dan
altijd concrete gevallen te begrijpen met behulp van het
algemene.
Dus
in dit geval: wat is eigenlijk bezit, of eigendom?
Wanneer
zeggen we dat we iets bezitten?
Hoe
kun je het oplossen wanneer twee mensen van hetzelfde
zeggen dat ze het van hen is?
Waar
is het idee van belasting heffen op gebaseerd?
Soms heb je daar al een bepaalde mening over, en om daar
in je eentje goed en kritisch over na te denken valt
niet mee.
Het
kan dan helpen om er met iemand anders over te praten.
In
het echt, maar het werkt ook al als je het in gedachten
doet.
Dan
stel je je voor wat iemand die iets heel anders denkt,
tegen jou zou zeggen om je van mening te doen
veranderen.
Hoe serieuzer je die andere mening neemt, hoe beter je
na kunt denken over je eigen opvattingen.
Een mening is meestal een eindpunt en een filosoof zoekt naar het beginpunt van die ontwikkeling.
Filosofie
heeft allerlei vormen.
Zitten mijmeren over hoe vluchtig het leven is, is al
een manier van filosoferen,
maar je kunt ook filosofie beoefenen als strenge
wetenschap.
Daartussenin zitten nog veel mogelijkheden waar iedereen
wel iets aan kan hebben.
Typisch voor een filosoof is dat hij probeert consequent
te zijn.
Een gedachte kan wel waar lijken, maar blijft er iets
van over als je alle consequenties bestudeert?
Door geduldig en vasthoudend steeds vooronderstellingen
te beproeven, is filosofie niet alleen een apart
academisch onderzoeksgebied, maar is zij ook op haar
plaats bij heel andere zaken.
Al is het maar ongemerkt en gedeeltelijk, zij is altijd
ook een factor in reflectie op levensvisie, religie,
wetenschap en planning.
Een aspect dat meespeelt is bijna altijd een scherpe
aandacht voor de taal.
Begrippen die we (soms gedachteloos) overnemen, bevatten
vaak een onbekend gehalte aan vaagheid.
Het is meestal niet nodig – en vaak zelfs ongewenst – om
een vaste terminologie te hanteren,
maar een scherpe en kritische reflectie op de gebruikte
begrippen kan de zaken duidelijker maken.
Een analyse van een gedachte of van een gedachtewereld
gaat dan ook samen met het bestuderen van de relevante
woorden. Wat wordt er nu precies bedoeld?
Worden er geen problemen verdoezeld met vage taal?
Of worden er misschien zelfs problemen gecreëerd door
ondoordacht taalgebruik?
Ook wanneer je plannen maakt voor je leven, je hobby’s
of voor je bedrijf, dan is het verstandig om mooi
klinkende frasen tegen het licht te houden.
Een plan is nooit slecht omdat er dingen tegen zitten –
dat kan altijd – maar omdat het niet goed doordacht is.
Filosofie is zo een activiteit om je ideeën te
ontwikkelen,
maar ook een activiteit waarin je er op probeert te
letten wat je nu eigenlijk aan het doen bent tijdens dit
filosoferen.
Laat je je leiden door argumenten, door gevoel of door
wat je nu eenmaal gewend bent?
Daar hoeft niets mee mis te zijn, maar aandacht voor hoe
je eigen denken verloopt,
kan de inhoud en de bron van je denken verhelderen.
Specialisaties
binnen filosofie, bestaat dat?
Geschiedenis van de filosofie
Hoe is er in de loop van de tijd over mens, waarheid,
betekenis, etc. gedacht? Hoe is ons huidige wereldbeeld
tot stand gekomen? Zit er een lijn in de geschiedenis?
Metafysica
Wat is bestaan, of er zijn? Wat houden de meest algemene
begrippen in? Is er een categorisering te bedenken van
onafhankelijke soorten van bestaande zaken? Wat is de
rol van de mens ten opzichte van het bestaan in het
algemeen?
Filosofische antropologie
Wat is de mens? Hoe verhouden we ons tot de (andere)
dieren? Wat is cultuur? Wat is dialoog?
Filosofie van de geest
Wat is bewustzijn? Levert het iets op de mens te
beschouwen als een ingewikkelde machine? Hoe verhouden
cognitie, neurologie en ervaring zich tot elkaar?
Politieke en Sociale filosofie
Hoe moeten mensen in groot verband samenleven? Wat zijn
de beste regels daarvoor? Welke sluiten het best aan bij
de eigenschappen van de sociale wezens die we zijn?
Ethiek
Wat is goed? Wat vinden mensen goed of slecht in
bepaalde culturen? Wat zouden wij goed of slecht moeten
vinden?
Esthetica
Wat is mooi? Is de schoonheid van kunst en van
natuurlijke fenomenen te begrijpen op grond van de
cultuur? Van de psyche? Van symboliek? Van
vormprincipes?
Filosofie van een wetenschapsgebied
In elke tak van de wetenschap wordt er wel nagedacht
over de basisverschijnselen of wetmatigheden waar van
uit gegaan wordt. Wat zijn de grondslagen van wiskunde,
sociologie, etc.?
Wetenschapsfilosofie
Wat zijn de criteria van een degelijke wetenschappelijke
theorie? Hoe hangen wetenschapsgebieden samen? Zijn alle
wetenschappen uiteindelijk tot elkaar te herleiden?
Taalfilosofie
Hoe moeten we taal begrijpen? Als een systeem van tekens
dat naar zaken buiten dat systeem verwijst? Of, als
verwijzing ten minste zo belangrijk is, verwijzen die
tekens in de eerste plaats naar elkaar?
Logica
In hoeverre valt het denken te formaliseren? Hoe kun je
stellingen of systemen bewijzen met behulp van (op zich
betekenisloze) symbolen? Valt er iets te programmeren
waarvan de werking op natuurlijke taal lijkt?
Ik
ben een denkend kunstwerk:
Filosoferen voor een werkbaar ‘kader’:
Open vragen blijven (het heelal als
limietsituatie)
Er zijn gaten in onze kennis (weten of de
fles zoals ik ze zie de echte werkelijkheid
vormt).
Alleen materie bestaat en heeft complexe
structuren voortgebracht zoals hersenen.
Hersenen hebben andere dingen
voortgebracht: kunst, moraal, muziek…
De mens:
• Is een product
van de biologische evolutie en is het toevallige product
van de evolutie.
Een
naakte aap die alleen gradueel van andere dieren
verschilt. Mens- en biowetenschappen
onderzoeken de rol van toeval en noodzakelijkheid bij
het ontstaan van de mens.
• Is alleen op de
wereld, binnen bepaalde machtsstructuren
• Heeft God
uitgevonden en kan enkel leven alsof God bestaat (of
niet).
Een
bovennatuurlijke entiteit, als de prima causa van het
universum en veelal verantwoordelijk
geacht
wordt voor bepaalde - of alle - aspecten van de
werkelijkheid, is een verzinsel.
Deze
verzonnen entiteit is niet tegelijkertijd oneindig en
ver boven de mensen
verheven,
staat niet los van de door hem geschapen wereld
(transcent) en tegelijkertijd
in bepaalde
zin niet actief aanwezig in de wereld en in het
wereldgebeuren (immanent).
De
effecten van deze entiteit (noem het almacht en
voorzienigheid) kunnen derhalve niet
door
de mens worden opgemerkt.
• Voegt aan de
wereld een rationele en emotionele dimensie
(de
natuur, de realiteit is de eerste dimensie)
Ik kan
• niet vertrouwen
in iets buiten de kosmos, ‘het vanzelf-zo’, waarop ik
beroep kan doen
zodat er
geen instantie is die zin aan mijn leven (of de kosmos)
geeft of zich om mij bekommert.
Er is geen
achterliggend plan in de wereld. Het bestaan kent geen
diepere zin.
Zingeving is subjectief en pragmatisch in te vullen.
• niet bewijzen dat
God niet bestaat en steek geen tijd in het rekening
houden
met de kans
dat God bestaat (ik wil geen ontkennend atheïsme).
Ik heb op geen enkele manier het
gevoel dat ik deel uitmaakt van wat je `een groter
geheel' zou noemen.
Vormen van zingeving, of het zoeken
naar betekenisvolle verbindingen, verstaan zonder
dat een hogere macht centraal staat
is mogelijk alsook een meer algemene vorm
van spiritualiteit (gevoelens,
gedachten met betrekking tot de zin van het leven
in relatie tot een niet nader
gedefinieerd beginsel.)
Mensen die geloven moeten dat voor
zichzelf kunnen verantwoorden en er niet zomaar “in”
leven.
Dankzij wetenschap en technologie
zijn we in staat om problemen beter op te lossen waarbij
verkeerde ideeën even
efficiënt zijn als juiste.
Er bestaat niets anders dan 'de
natuur': materie, natuurwetten en kansprocessen.
Wetenschap kan alleen werken
met materie, natuurwetten en kansprocessen.
Naast natuurwetten is er niets dan
toeval. Natuurwetenschap is bij uitstek de weg om
de realiteit te
doorgronden.
Wat gedaan is kan nooit ongedaan worden
gemaakt.
Mijn leven is ooit voorbij maar mijn
daden werken na (doorheen de andere).
Ons bestaan is eindig, na de dood is
er niets.
Wees nooit onophoudelijk begaan met
het sterven, je leert het nooit,
verzoen je met de eindigheid van
je bestaan.
Bekijk de werkelijkheid vanuit een veelheid
van perspectieven
(vanuit elke hoek kijken naar
de dingen, Nietzsche).
Leef in functie van dit leven, hier en nu
(Nietzsche) en doe alsof je leven
zich eindeloos zal herhalen dan zal je
leven intens zijn
Wij en de wereld om ons heen bestaan;
alleen al op logische gronden
moet er een evolutionair pad zijn.
Biowetenschappen onderzoeken het leven op
aarde.
Daarbij spelen feiten een hoofdrol.
(Evolutie van het leven)
Ethiek is een set afspraken binnen de
menselijke cultuur.
Er is geen absoluut goed of kwaad.
Wetenschap kan ethiek alleen beschrijven en analyseren