Red Flag in beeld. |
De ingang van Nellis AFB in 1984: 330 dagen zon per jaar, een luchtruim en schietvelden quasi zonder vlieg- limieten, ttz. de ideale omgeving om realistisch te trainen. | De F16 technisch ondersteunen met een detachement van 3 NAVO-landen tijdens intensieve vliegoperaties aan de andere kant van de Oceaan was moeilijk maar ook zeer leerrijk. |
De planning van de zending gebeurt minutieus. Er worden immers geen oefenbommen afgeworpen. Coördinatie is uiterst belangrijk als onderdeel en soms als "leader" van 90 vliegtuigen. | De uitwendige inspectie is belangrijk voor elke zending. Nu vraagt ook de bom om scherpe aandacht. Het is trouwens de eerste maal dat op onze F16 echte munitie gebruikt wordt. |
De raketpositie van een vliegveld wordt uitgeschakeld. De rookpluim getuigt dat onze bommen tot ontploffing zijn gekomen. Tegen 900 Km/uur op 50 meter hoogte vliegen we "homebound". | Na een vlucht van ruim 1 uur is de formatie weer gesloten, klaar voor de landing. De linker vleugeltip is voorzien van een oefenraket, de rechter van een "instrumentation pod" |
Een zandstorm met kwalijke gevolgen: de vliegtuigen in vlucht moeten uitwijken, de toestellen op de grond moeten gereinigd worden, bij een autobotsing biedt onze dokter hulp. | De terugkeer van de F16's loopt vertraging op. Dagenlang is de meteo te Kevlavik te slecht. Met een tussenstop in Sönderström op Groenland lukt het dan toch."We made it". |