Red Flag in beeld.


 

Hoofdingang Nellis AFBDe ingang van Nellis AFB in 1984: 330 dagen zon per jaar, een luchtruim en schietvelden quasi zonder vlieg- limieten, ttz. de ideale omgeving om realistisch te trainen. Herstelling defecte F16 De F16 technisch ondersteunen met een detachement van 3 NAVO-landen tijdens intensieve vliegoperaties aan de andere kant van de Oceaan was moeilijk maar ook zeer leerrijk.
De planning van de zendingDe planning van de zending gebeurt minutieus. Er worden immers geen oefenbommen afgeworpen. Coördinatie is uiterst belangrijk als onderdeel en soms als "leader" van 90 vliegtuigen. Uitwendige inspectieDe uitwendige inspectie is belangrijk voor elke zending. Nu vraagt ook de bom om scherpe aandacht. Het is trouwens de eerste maal dat op onze F16 echte munitie gebruikt wordt.
Doelwit geraaktDe raketpositie van een vliegveld wordt uitgeschakeld. De rookpluim getuigt dat onze bommen tot ontploffing zijn gekomen. Tegen 900 Km/uur op 50 meter hoogte vliegen we "homebound". Klaar voor de landingNa een vlucht van ruim 1 uur is de formatie weer gesloten, klaar voor de landing. De linker vleugeltip is voorzien van een oefenraket, de rechter van een "instrumentation pod"
Problemen bij zandstormEen zandstorm met kwalijke gevolgen: de vliegtuigen in vlucht moeten uitwijken, de toestellen op de grond moeten gereinigd worden, bij een autobotsing biedt onze dokter hulp. Red Flag finally back homeDe terugkeer van de F16's loopt   vertraging op. Dagenlang is de meteo te Kevlavik te slecht. Met een  tussenstop in Sönderström op Groenland lukt het dan toch."We made it".