De eerste ervaringen in de staf.
Na
het behalen van mijn crevetten ofte na het behalen van het stafbrevet, gaan we
al onze goede intenties van het voorbije jaar eens in de praktijk omzetten in
het Hoofdkwartier van de Tactische Luchtmacht, gevestigd in Evere-Noord. Vanaf
begin augustus 1981 zal ik voor een periode van nagenoeg vier jaar het grootste
deel van mijn tijd achter een bureau doorbrengen. Tijdens mijn eerste staftoer
is de F16 pas in de luchtmacht aangekomen. Beauvechain beëindigt in 1981 zijn
omscholing. Kleine Brogel begint in 1982. Zowel in Florennes als in Bierset is
de Mirage in gebruik. De transportvliegtuigen van Melsbroek halen
regelmatig de actualiteit met hun humanitaire zendingen. De Seakings van
Koksijde bewijzen hun nut tijdens interventies in diverse noodsituaties.
De radars van Semmerzake en Glons staan respectievelijk in voor voor het
militaire luchtverkeer en voor de gevechtsleiding. Ten slotte (tracht) de Meteo
Wing van Wezenbeek Oppem voor het goede weer te zorgen. In deze operationele
omgeving kom ik terecht als jong stafofficier. De opstelling en uitvoering van
de oefeningenkalender, de opvolging van het vliegplan, de organisatie en
uitvoering van evaluatieoefeningen en inspecties, de analyse van de rapporten
van de eenheden, de operationele behoeften kenbaar maken aan de Staf van de
Luchtmacht, de mutaties van het varend personeel (de piloten) ter harte nemen,
trachten de problemen van elke dag op te lossen in een periode van inkrimpende
budgetten en soms zorgwekkende vliegveiligheid, dit waren zowat de belangrijkste
accenten van de dagdagelijkse activiteiten.
Tussendoor
was ik ook de ceremoniemeester van dienst bij de jaarlijkse competitie van de
vliegveiligheid, waarbij de industrie met riante prijzen de vliegveiligheid
trachtte te stimuleren. Tevens fungeerde ik ook als nationaal vertegenwoordiger
in het team van de NAVO, dat jaarlijks de toegewezen eenheden aan een grondige
evaluatie onderwierp.
Nochtans was er één feit, zonder weerga, dat naar voor treedt. De budgetten
zijn dermate gekrompen dat elk gevechtspiloot maximaal 125 uur per jaar zal
mogen vliegen. Dit dieptepunt in operationele geloofwaardigheid en totaal gemis
aan NAVO solidariteit heeft bovendien kwalijke gevolgen voor de vliegveiligheid.
In deze context word ik aangeduid als projectofficier van de eerste Europese
deelname met F16 aan Red Flag, de meest uitdagende en complexe laagvliegoefening
in de Nevada-woestijn, in de buurt van Las Vegas.
Er volgt
een zeer intensieve planningsfase waarbij de opdracht luidt als volgt: vlieg met
4 F16 van Nederland, Denemarken en België vanop de respectievelijke
thuisbasissen naar Ijsland, om dan samen de Oceaan over te steken met Goose Bay
in Labrador als tussenstop. De nachtstop is voorzien in Wright Patterson AFB.
Vlieg de dag nadien zonder tussenstop naar Nellis AFB, de eindbestemming. Het
grootste deel van het technisch detachement maakt de verplaatsing zonder
overnachting met één B727 van Melsbroek. De C130, met een herstellingsploeg en
alle materieel sluit de rij. Neem deel aan Red Flag 84-4 tijdens drie periodes
van elk twee weken, waarna alleen de deelnemende piloten huiswaarts keren. Voer
de 10 missies per piloot uit met de hoogst mogelijk aandacht voor
vliegveiligheid. Dit was een hele hap, een unieke uitdaging maar een
onvergetelijke ervaring. Na 7 weken te hebben doorgebracht in de snikhete
woestijn keren we naar de heimat terug en kunnen fier zeggen, opdracht
volbracht, dank zij een goede samenwerking binnen het detachement, dank zij ook
het professionalisme van onze piloten en dank zij de sublieme F16, "wow,
what an aircraft".
Tijdens de herfst van 1984 sta ik in voor de ontplooiing van het 1ste smaldeel
van Bierset op Mirage naar het reservevliegveld van Weelde. Tijdens de oefening
land ik er als gastvlieger voor de eerste maal met Fouga. Een toch wel vreemde
gewaarwording.
In juni 1985 word ik aangeduid als verantwoordelijke van
de vlieggroep in de 10de Tactische Wing te Kleine Brogel, waar ik als OSN (Officier Supérieur Navigant) de Tigers en de
Devils onder mijn hoede mag nemen.