Medisch

  • gestalte tussen 1,62 m en 1,95 m.
  • maximum gewicht 95 kg en een goede geproportioneerde lichaamsbouw (normale verhouding tussen gewicht en  lengte).
  • voor elk oog afzonderlijk moet de  gezichtsscherpte , zonder correctie met bril, contactlenzen, radiare keratomie (krasjes)  of operatie (zoals lasik), 10 op 10 zijn.
  • kleurenblindheid is een uitsluitingsfactor.
  • goed verzorgd gebit.

Psychotechnisch

  • Voor de psychotechnische proeven is geen voorbereiding nodig.
  • Psychotechnische proeven zijn proeven waarin het logisch denken, het redeneringsvermogen en de motivatie getest worden.
  • Psychomotorische proeven zijn proeven waarbij het coördinatie-, reactie- en concentratievermogen getest worden.
  • Over deze proeven kan geen verdere documentatie of informatie bezorgd worden.

en verder ...

  • Personen die aan chronische ziekten lijden of die letsels van een ernstige aandoening hebben, lopen zeker kans ongeschikt te zijn en dienen dit na te vragen.
  • Het zicht is het belangrijkste zintuig voor een piloot en moet vanzelfsprekend optimaal functioneren. Dus gezichtsscherpte 10/10, kleurenzicht en dieptezicht volledig normaal. Geen enkele afwijking is hier   toegestaan. De kandidaat ondergaat een grondige oftalmologische evaluatie.
  • Het gehoor en evenwichtsgevoel moeten volledig normaal zijn. Om alle radiocontact mogelijk te maken, mag er geen groter verlies dan -15dB zijn op de frequenties van 250 tot 3000 Herz (spraakzone).
  • Iemand met lucht- of wagenziekte kan zijn vliegdroom best vergeten.
  • Kandidaten met spraakstoornissen zullen dit gebrek eerst moeten wegwerken.
  • Jachtpiloten ademen door een masker en moeten dus vrij zijn van elke chronische aandoening van de luchtwegen die ademnood of hoestbuien kan uitlokken (zoals astma).
  • De tanden dienen goed verzorgd te zijn; een losse tandprothese kan storend zijn bij het gebruik van het zuurstofmasker en is dus niet aangewezen. Goed verzorgde vullingen zijn toegelaten.
  • De spijsverteringsorganen moeten normaal werken.
  • Elk letsel of gevolg van vroegere heelkundige ingrepen (behalve  appendicitis) kan oorzaak zijn van ongeschiktheid.
  • De normale werking van het hart wordt grondig geëvalueerd met ECG (echocardiografie) en maximale inspanningsproef (ergometrie). Er mogen  geen afwijkingen zijn.
  • De maximale bloeddruk is 150/90 mm Hg.
  • Een gezonde lichaamsbouw en een goede conditie zijn vereist en er mogen geen afwijkingen zijn aan het skelet en het bewegingsstelsel. Een RX   (röntgenopname) van de wervelzuil zal nagaan of er geen ernstige scoliose  (meer dan 15°) bestaat of andere letsels (Scheuermann, spondylolyse,  enz.).
  • Omwille van cockpitafmetingen zijn er beperkingen voor gewicht en lengte:
  • Gewicht : max. 95 kg
  • Lengte : min. 162 cm en max. 195 cm
  • Dijbeenlengte : max. 66 cm
  • Beenlengte : min. 99 cm
  • Romplengte : max. 101 cm
  • De medische onderzoeken omvatten verder een grondig bloedonderzoek (met AIDS test), longfunctieonderzoeken en een electroëncefalogram.
  • Elke kandidaat moet een proef in de lagedrukkamer ondergaan om na te gaan of de doorgankelijkheid van de buis van Eustachius vlot gebeurt (aanpassing van de middenoordruk aan de bestaande luchtdruk).
  • Eens dit zuiver medisch gedeelte afgewerkt, komt de kandidaat in handen van de psycholoog voor de psychische evaluatie en een uitgebreide batterij psychomotorische testen.
  • Indien je je opnieuw inschrijft binnen de 12 maanden, blijven de resultaten van de medische en psychotechnische proeven waarvoor je geslaagd bent, tellen. Het is onmogelijk om op telefonische of schriftelijke aanvraag uitsluitsel te geven over je geschiktheid; zodoende raden wij je aan je in te schrijven en deel te nemen aan de testen. Op deze manier heb je definitief bevestiging of je al dan niet geschikt bent als kandidaat piloot.

Het spreekt vanzelf dat de opsomming hierboven niet volledig is; toch helpt ze je een idee te krijgen over je geschiktheid.