35 jaar geleden: 25 juli 1972
De eerste C-130H Hercules voor de 15de Wing landt op Melsbroek


In "La conquète de l’air et de l’espace", officieel maandblad van de Koninklijke Aéro-Club van België nr 5 van 1971, wordt de aankoop van de C-130H toestellen ter vervanging van de C-119G toestellen van de 15de Wing aangekondigd met het volgend artikel.

De bestelling: "Twaalf C-130 vrachtvliegtuigen voor de Luchtmacht"

Een bestelling van 2750 miljoen BF met 1700 miljoen BF compensaties in de technische industrie.

Aan de aankoop zitten twee aspecten vast. Enerzijds zal de Belgische regering voor die vliegtuigen 55 miljoen US dollar (2750 miljoen BF) moeten betalen. Anderzijds zal Lockheed als compensatie in de loop van de komende tien jaar voor 27 miljoen US dollar (1350 miljoen BF) bestellingen plaatsen in België. Bovendien zal de firma Allison, die de motoren voor de Hercules bouwt, voor 7 miljoen US dollar (1350 miljoen BF) orders laten boeken in België. Deze compensatiebestellingen zullen ons land op technisch gebied vooruithelpen en meteen het behoud of de verbetering van de tewerkstelling met zich meebrengen.

De heer David T. Crockett, vice-president van Lockheed Georgia Company die de onderhandeling voerde, verklaarde dat zes toestellen in 1972 geleverd zullen worden en zes in 1973. België is het 23ste land dat Hercules vliegtuigen aankoopt. Zij worden aan de lopende band gemaakt in de fabrieken te Marietta, nabij Atlanta in de Amerikaanse staat Georgia. In totaal werden tot op het eind van 1970 1132 Hercules toestellen geleverd aan luchtmachteenheden of particuliere maatschappijen. Met de Belgische bestelling komt het totaal aantal verkochte Hercules boven de 1200 te liggen (op 7 januari 1971 waren 73 toestellen besteld of in constructie).

De Hercules C-130H is de jongste versie van dit vliegtuigtype. Hij wordt aangedreven door vier T-56A-15 Allison turboschroefmotoren, die hem een groter vermogen geven dan de vorige types C-130. De stuwkrachtwinst die bij warm weer 24% bedraagt, gaat gepaard met een hogere kruissnelheid en een geringer brandstofverbruik.

De CH-01 in vlucht.

Het laadvermogen van de C-130H bedraagt meer dan 45.000 pond of 21 ton. Het laadruim is 3,30 m breed, 2 m hoog en 12,5 m lang zonder de achterste laadhelling mee te rekenen. Die laadhelling kan op gelijke hoogte gebracht worden met de vloer van de vrachtwagens. Zo is het gemakkelijk om vrachten op laadvloeren of in containers van de vrachtwagen in of uit het vliegtuig te laden zonder dat er heftoestellen aan te pas komen. Gewone motorvoertuigen kunnen van op de grond langs de laadhelling in het vliegtuig rijden.

De Hercules biedt plaats aan 92 soldaten of passagiers of aan 64 valschermspringers met hun uitrusting, of nog aan 74 draagberries met gewonden of zieken.

Tegen het einde van 1970 hadden Hercules toestellen over de gehele wereld samen 6.250.000 vlieguren op hun actief gebracht.

De levering: 25 juli 1972 – mei 1973

De eerste Hercules voor de Belgische Luchtmacht werd op 24 en 25 overgevlogen van de VSA naar België.

De bemanning bestond uit personeel dat pas was opgeleid bij de Lockheed – Georgia Company: Cdt Vl C. Vingerhoets (boordcommandant), Cdt Vl J. Van den Bossche (tweede piloot), de Adjudant-Chefs T. Devisscher en Michel Géruzet (system operators), Maj Vl R. Roose en Olt Vl F. Huggenberger (navigators), en de 1ste Sergeant-Majoors J. Delsaux en Verhelst (loadmasters). Na het volgen van 160 lesuren in de grondschool en 33u55 training in vlucht hadden zij allen het Lockheed "Certificate of Training Completion for Hercules Flight Crew Training" bekomen. (Klik hier voor het brevet van Cdt Vl C. Vingerhoets)

Op 24 juli vertrok de CH-01 uit Dobbins AFB (VSA) voor een vlucht van van 10u45 via Gander (Canada) naar Shannon (Ierland). Het toestel had een lading van ongeveer 20 ton wisselstukken en onderhoudsmateriaal aan boord. ’s Anderendaags steeg de Hercules op in Shannon om twee uur later op Melsbroek te landen.
 

De bemanning die de CH-01 feilloos overvloog en enkele militaire autoriteiten. Click to enlarge. Het volledige ontvangstcomité te Melsbroek of 25 juli 1972. Click to enlarge.

De bemanning en het nieuwe toestel werden aan de militaire luchthaven "Batavia" van Melsbroek opgewacht door een uitgebreid ontvangstcomité onder leiding van de Lt Kol Vl Mike Terlinden, bevelhebber van de 15de Wing.
 

De CH-01, de nieuwe telg van de familie, broederlijk naast de geroutineerde C-119.


De twaalfde en laatste C-130H kwam op Melsbroek toe op 16 mei 1973. Oorspronkelijk waren slechts drie toestellen voorzien van "external fueltanks" (buitenboord brandstoftanks), deze extra-tanks zouden pas op de negen andere C-130s geplaatst worden vanaf 1981. Dit gebeurde op initiatief van Kol Vl A. Blume na zijn ervaring gedurende operatie "Red Beam" in 1978 (Kolwezi, provincie Shaba, Zaïre).

De toekomst na de C-130

Vanaf 2018, na 46 jaar dienst, zullen de C-130s van Melsbroek vervangen worden. In 2001 besliste de regering deel te nemen aan het A-400M programma van Airbus Industries voor een bedrag van 1,3 miljard Euro met economische compensaties voor onze industrie. De 11 C-130 toestellen van de 15de Wing zullen vervangen worden door zeven A-400M toestellen.

De A400-M als vervanger van de C-130H, voorzien voor 2018.

De eerste vlucht van de A-400M is gepland voor mei 2008. Tot op heden werden 192 van deze toestellen besteld door negen landen.

Met dank aan de auteur Axel Vermeesch