Cruise 1990
Réunion

Dertiende dag: dinsdag, 23 januari: St.Denis, Réunion

Deze morgen iets voor acht aangekomen op het eiland Réunion. Wat later vertrokken we voor onze dagtrip naar een dorpje hoog in de bergen, Cilaos. Werkelijk onbeschrijfelijk prachtig! Eerst ging de weg langs de kust. Strand is er op het eiland niet veel omdat de lavablokken op veel plaatsen tot aan het water komen. Dan gingen we stilaan omhoog de bergen in: adembenemend! Toen we zowat halfweg waren volgden de haarspeldbochten elkaar op.

op weg naar Cilaos

Voor elke bocht werd er flink getoeterd, want je kon onmogelijk zien of er van de andere kant wat afkwam. Soms was het op het kantje af, wel spannend zeg! Op een gegeven ogenblik konden we niet meer verder: langs de andere kant kwam er een vrachtwagen af. Wat daar achter- en vooruit gereden werd om elkaar voorbij te kunnen steken! Enfin 't is uiteindelijk gelukt.

Boven in Cilaos konden we in een atelier heel mooi handwerk kopen. Maar - typisch Frans zeker? - ze aanvaardden er geen dollars of marken. En in dat dorpje zijn de banken maar twee dagen per week open en dinsdag was daar niet bij. Stom van die mensen. Er wilden zoveel toeristen wat kopen, en ze laten dat zomaar uit hun handen glippen.

We waren met twee bussen van elk een 35 man, en de gids van die andere bus was niét op zijn hoofdje gevallen. Die had een mand mee, en nadat we gegeten hadden had ze buiten van alles uitgestald om te verkopen: geschenken, kaarten, juwelen, T-shirts, sjaals en meer van die dingen. Natuurlijk nam zij wél dollars en marken aan, de slimmerik.

In de namiddag zijn we langs dezelfde weg teruggereden, heel eenvoudig omdat er maar eentje is. En ik zweer je: de afdaling was spektakulair! Onderweg werd er verschillende keren gestopt om de mensen gelegenheid te geven om te filmen en foto's te maken van het adembenemende landschap. Om kwart over vijf waren we terug op het schip en om zes uur verliet het de haven.

Deze avond was er de Lena Smith Show. Niet slecht, goeie stem, maar komt naar mijn gevoel wat gemaakt over. Maar de passagiers vonden het blijkbaar fijn. Het zal dus wel aan mij liggen.