Doel, 16 mei
2000
EEN
TOEKOMSTPLAN VOOR DOEL
Inleiding:
Men heeft het inzake
Doel vaak gehad over de onomkeerbaarheid van de beslissing
(20 jan. 1998). In sommige kringen wordt dit argument nog steeds gebruikt
maar wie oog heeft voor de realiteiten op de Linkeroever weet beter.
De leefbaarheidsstudie toont
aan dat Doel, in tegenstelling met wat door de vorige regering werd
beweerd, leefbaar kan blijven. Nieuwe grondinnames zijn niet nodig, zo
wordt overduidelijk aangetoond in het boek "Doel moet blijven".
De toekomst van Doel is,
zoals die van elk dorp in Vlaanderen, de verantwoordelijkheid van de
Vlaamse regering. Als die regering het dorp confronteert met steeds meer
grootschalige industrie-projecten, heeft zij de plicht om te zorgen dat
het dorp op een menswaardige manier kan voortleven en zich blijven
ontwikkelen.
Daarom eisen wij van de
Vlaamse regering een toekomstplan voor Doel: een geheel van financiële en
ondersteunende maatregelen die het voortbestaan van het dorp in de huidige
omstandigheden garanderen.
Maar als direct betrokken
burgers willen wij in het debat over de toekomst van ons dorp niet afwezig
blijven. Wij willen niet alleen aan de klaagmuur staan maar ook
constructief meebouwen aan de toekomst.
Met deze eis willen wij een
scheefgegroeide toestand rechtzetten. Nu moeten de Doelenaars
verantwoorden waarom ze hier willen blijven wonen en waarom het dorp
leefbaar is. Dit is de zaken op hun kop zetten. Niet de Doelenaars zijn
verantwoordelijk voor de leefbaarheid van hun dorp, de plannenmakers en de
Vlaamse regering zijn verantwoordelijk. Na alle bedreigingen die zij rond
het dorp gecreëerd hebben, moeten zij nu een uitzonderlijke inspanning
doen voor het voortbestaan ervan.
Het toekomstplan van Doel
draait rond twee polen. Enerzijds versterken van het democratisch gehalte
door de bewoners nauwer te betrekken bij de besluitvorming. Anderzijds
concrete voorstellen die het dorp als woon- en leefgemeenschap op korte
termijn opnieuw aantrekkelijk kunnen maken.
Voor alle duidelijkheid:als
wij over Doel spreken bedoelen we hiermee niet alleen de dorpskern maar
eveneens de omliggende polders en gehuchten, de landbouw en de natuur.
Doel is een Scheldedorp maar evenzeer een polderdorp. Die twee
karakteristieke kenmerken kunnen niet los gezien worden van elkaar.
Doel 2020 wil met deze
eisenbundel, die gedragen wordt door de inwoners, naar de bevoegde Vlaamse
ministers stappen. Meteen willen we ook gebruik maken van de komende
gemeenteraadsverkiezingen en aan alle Beverse partijen vragen om dit plan
op te nemen in hun verkiezingsprogramma.
(Hierna vindt u een
ongelimiteerde reeks ideeën voor onze eisenbundel.)
Ondersteuning van de
gemeenschapsstructuren
Het democratisch deficiet in
Doel is zeer groot.
Momenteel kunnen veel
Doelenaars met hun vragen en problemen nergens terecht, de huidige sociaal
bemiddelaar kan bezwaarlijk een vertrouwensman genoemd worden en de
gemeente laat het op heel wat vlakken afweten. Van een representatieve of
democratische vertegenwoordiging is geen sprake. Het enige waar heel wat
bewoners op kunnen terugvallen zijn de vergaderingen van Doel 2020 of het
gratis juridisch advies dat dezelfde organisatie verzorgt.
-
Daarom dient werk te
worden gemaakt van een echt sociaal centrum waar iedereen terecht kan
met vragen over huisvesting, premies, het sociaal begeleidingsplan,
huurproblemen, onteigeningen, juridisch advies. Deze functie kan niet
door de huidige ombudsman vervuld worden!
Zo een sociaal centrum zou in het oud gemeentehuis kunnen
ondergebracht worden. Zo kan het net als vroeger fungeren als het hart
van het dorp.
-
Instelling van een
volledig democratisch verkozen dorpsraad. De typische situatie van
Doel maakt een representatieve vertegenwoordiging in een adviserend
orgaan hoogst wenselijk. De bewoners worden zo nauwer bij de toekomst
van hun dorp betrokken.
-
Gezien de toch wel
bijzondere situatie in het dorp is een maandelijks contactblad waarin
de bewoners op de hoogte worden gehouden van het reilen en zeilen in
het dorp zeer nuttig. Momenteel wordt zo'n blad verspreid door Doel
2020.
-
Uitzonderlijke budgetten
voor de heropbouw van levensnoodzakelijke infrastructuren en diensten
(school, postkantoor, ...)
-
Voor jongeren bestaat er
in Doel momenteel weinig of geen opvangmogelijkheid. Ter zake zijn
initiatieven hoogst wenselijk
-
Mogelijk kan gedacht
worden aan de aanstelling van een dorpspromotor door de Vlaamse
regering die samen met de dorpsraad initiatieven neemt en ondersteunt
die het dorp ten goede komen.
Huisvesting
-
Inventaris opmaken van
bestaande woongelegenheid met als uiteindelijke bedoeling de leegstand
tegen te gaan.
-
financiële maatregelen
die het wonen, verbouwen en bouwen in Doel aantrekkelijk maken
-
onderzoek naar de
mogelijkheid om vlak bij de dorpskern nieuwe woongelegenheid te
creëren
-
Woningen in eigendom van
de overheid door een maatschappij laten beheren. Deze woningen opnieuw
aantrekkelijk maken met de mogelijkheid ze te verkopen of te verhuren.
-
Aanduiding van Doeldorp
als sociaal herwaarderingsgebied (o.m. mogelijkheid om uitzonderlijke
renovatiepremies te verkijgen).
Landbouw
Grondgebonden landbouw vormt
een wezenlijk element in het socio-economisch weefsel van Doel en zijn
omgeving. Intensieve bedrijven komen hier bijna niet voor. Het merendeel
zijn gemengde bedrijven. Deze levensvatbare en gezonde tak van de landbouw
moet ook in de toekomst zijn kansen behouden.
Verschillende van deze
bedrijven zijn echte "modeltoekomstbedrijven". 55% van de
landbouwgronden zijn in gebruik bij grote tot uiterst grote bedrijven.
Bijgevolg heeft men hier een landbouwgebied met ruime
toekomstmogelijkheden.
Het onttrekken van gronden
aan de landbouw is in contradictie met het algemeen landbouw- en
milieubeleid. Er zijn nu al gronden tekort voor de afzet van dierlijk mest
geproduceerd in de bedrijven. Er zouden dus heel wat bedrijven in de
problemen komen bij de uitbreiding van de haven. Hervestigingmogelijkheden
zijn zeer klein. Onteigening van de bedrijfszetel zou voor veel
landbouwers een totale bedrijfsbeëindiging betekenen.
De beste ondersteuning en
de basis voor een goede landbouw is het behoud van het huidige
landbouwareaal in zijn totaliteit. Dit is belangrijk omdat:
- voor de graan- en meststoffenhandel Lambers blijft het dan ook zinvol
haar vestiging in de polder te behouden. Op die manier blijft directe
levering en afzet, bij honderden boeren, zonder onnodige verplaatsing
mogelijk.
- de bestaande landbouwbedrijven dan voldoende doorgroeimogelijkheden
behouden,
- de plaatselijke veehouderij op een ecologisch verantwoorde manier
verder kan werken.
- loonwerkers een voldoende oppervlakte moeten kunnen bewerken wil een
modern machinepark verantwoord zijn,
Uitbouw van de proeven op
graanteelt door:
- Landbouwcentrum Granen in samenwerking met Land- en Tuinbouwcentrum
Waasland.
- Bodemkundige Dienst van België. Deze kleigrond en dit typisch klimaat
vereisen een aparte aanpak voor zowel bemesting als ziektebestrijding.
Behoud en stimulering van
een sterk en goed functionerend modern polderbestuur.
Een moderne ruilverkaveling
uit te voeren door de V.L.M. waardoor de landbouwstructuren verbeterd
worden en waarbij met andere maatschappelijke eisen rekening gehouden
wordt. Zoals bijvoorbeeld streekeigen beplanting op dijken.
Aanleg van een
landbouwleerpad gesubsidieerd dor de gemeente.
-
Een
tentoonstellingsruimte voorzien waar men aan bezoekers, naast een
rondleiding, ook een tentoonstelling aanbied en waarbij de landbouw in
de streek gepromoot wordt en daarnaast ook de historische, ecologische
en andere kenmerken van dit poldergebied in harmonie met het dorp Doel
toegelicht worden.
Natuur
-
De bestaande inventaris
van natuur en open ruimte in en rond het dorp (GNOP) dient
geactualiseerd.
-
Nodige maatregelen
treffen om bestaande natuur te behouden, te beschermen en te
versterken.
-
Met de zich ontwikkelende
bospartijen in de aangrenzende gebieden van "De Putten"
ontstaat hier over verschillende kilometers langs het Doeldok een
natuurlijke buffer tussen feitelijk havengebied en de polders. Hier
kan natuur een volle kans krijgen.
-
Doel beschikt nog over
heel wat dorps- en dijkwegels. Sommige zijn met de jaren verdwenen
maar staan nog steeds op kaart. Het zou waardevol zjn deze te
herwaarderen.
-
Kleine
landschapselementen
Premies voor wie opnieuw kleine landschapselementen aanbrengt
Premies aan landbouwrs en bewoners voor de aanplanting van streekeigen
beplanting zoals knotbomen, het knotten van wilgen, het heraanleggen
van drenkputten, …
-
Ontwikkeling van natuur
langs bestaande dijken.
Algemeen uitzicht van het
dorp
-
Maatregelen ter
verfraaiing van het dorp en zijn omgeving door de aanleg van nodige
groenschermen ten zuiden van het dorp, het aanplanten van bomen, het
aanleggen van bijkomende parken en plantsoenen, plaatsing van
lantaarnpalen langs het wandelpad op de Scheldedijk en het haventje.
Oplichten van historische gebouwen; zo kan men naast de molen ook nog
de kerk, de pastorij, het Hooghuis e.d. oplichten.
-
Creatie van een voldoende
hoge en ruime groenbuffer ingericht als parkzone tussen de kaaimuur
van het Deurganckdok en Doeldorp, met gebruik van moderne
geluidswerende technieken. Moet komen daar waar nu Hessenatie haar
activiteiten wil starten.
-
Aanplanting van bomen
langs alle straten binnen de hele omgeving van Doeldorp.
-
Bij dorpsuitbreiding het
middeleeuwse stratenpatroon blijven volgen en geen hoogbouw toelaten.
-
Streekeigen beplanting
toepassen.
-
Heraanleg van het park.
-
Het herkasseien van
bepaalde delen van het dorp, wat de aantrekkelijkheid zou versterken,
valt te overwegen.
Patrimonium
De gemeente Doel is gelegen
in het uiterste NO van de provincie Oost-Vlaanderen. Ze telt ongeveer 900
inwoners en heeft een oppervlakte van 2560 ha, bestaande uit een kleine
dorpskom en een uitgestrekt grondgebied met verspreide boerderijen.
Doel dankt zijn ontstaan aan
de indijkingen van de Schelde, in 1260 begonnen. Het dorp is een zeldzaam
voorbeeld van urbanisatie: in 1614 werd heel de geometrische aanleg op
kaart vastgelegd en sindsdien is er niets meer aan gewijzigd.
Drie straten lopen evenwijdig
met de zeedijk en vier straten staan hier haaks op. Systematisch werden de
gronden binnen de aldus ontstane kwadraten bebouwd, zodat thans van op de
straat geen enkele tuin te zien is. Deze bereikt men echter langs steegjes
en gangetjes die veelvuldig tussen de huizen zijn aangebracht en die in
vroeger jaren d.m.v. een poortje voor de nacht afgegrendeld werden.
Verschillende straten hebben
een perspectivisch eindpunt dat de voormalige straatnaam bepaalde:
pastorie, kerk, school.
Het gemeenteplein vormt de
enige pen ruimte van het dorp. In 1845 werd het met bomen beplant, met een
haag omzoomd en tot openbare bleekhof bestemd. Thans dienstdoende als
dorpspark en speelpleintje. Middenin: Kapel van O.L.V. der Polders.
Een kleine haven gelegen aan
de Schelde doet thans dienst als jachthaven.
Heel wat gebouwen in Doel
hebben een bijzondere architectonische of historische waarde. Daarom
vragen wij dat er, op basis van de bestaande inventaris (*), in Doel
zoveel als mogelijk behouden wordt in zijn oorspronkelijke staat.
Wij vragen eveneens
uitzonderlijke budgetten ter restauratie van het bouwkundig erfgoed
(*) Deze inventaris is terug
te vinden in het boek "Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen"
van de Provincie Oost-Vlaanderen, arrondissement Sint-Niklaas.
Ontwikkeling van toerisme
Doel heeft werkelijk alles om
een toeristische hoogvlieger te worden.
-
Oprichting van een
toeristisch centrum op een prestigieuze locatie in het dorp (met
toeristisch loket, museum, enz.) bvb het Hooghuis of het oud
gemeentehuis.
-
Onderzoek naar
maatregelen ter stimulering van het (haven-) toerisme, wandel- en
fietsrecreatie, enz.
bvb. Webstek, folders, borden met wandelpaden en fietsroutes,
wekelijkse rommelmarkt tijdens de zomermaanden, een kerststal en
kerstversiering, …
Een nieuwe webstek zal een dezer weken gelanceerd worden.
-
Behoud en uitbreiding van
de overzet Doel-Liefkenshoek-Lillo.
-
Bouw van een grotere
sluis voor de spuikom van de haven.
Veiligheid
Algemeen
-
Verkeersveiligheid:
-
Toeristen met auto's
afleiden naar parkings aan de rand van het dorp.
-
Rond punt installeren
aan de bareel.
-
Goede verbindingwegen
behouden met Beveren, Kallo en Kieldrecht. Niet alleen voor de auto’s
maar ook voor fietsers.
-
Maatregelen nemen
waardoor het havenverkeer wegblijft van de wegen die Doel,
Kieldrecht en Verrebroek met elkaar verbinden.
Milieu
-
opstellen en afsluiten
van een milieuconvenant tussen de havenbedrijven in de buurt van het
dorp en de dorpsraad (eventueel in samenwerking met het Antwerps
Havenbedrijf, Vlaamse regering, gemeente Beveren ...)
-
Instelling van een
klachtentelefoon voor de inwoners van Doel, met afspraak van directe
reactie van de havenbedrijven.
Middenstand en diensten
-
Een inventaris van
bestaande middenstandszaken en diensten is er.
-
Opstellen van een plan
waarin bepaald wordt welke zaken en diensten er moeten aangetrokken
worden in Doel
bvb. Apotheker, huisdokter, dierenarts, …
-
ondersteuning van
bestaande middenstandszaken en diensten door de gemeente en de Vlaamse
regering (bank, hotel, cafés, krantenwinkel, gemeenschapsruimte ...)
Ruimtelijke ordening
-
Doel kan niet los gezien
worden van zijn omgeving.
Het dorp mag als Scheldedorp niet verder geïsoleerd worden van de
omliggende polders of andere polderdorpen.
In die zin is de aanleg van overbodige (!) MIDA-zones onaanvaardbaar.
In die zin dient de aanleg van de geplande buffers rond Kieldrecht,
Prosper-Polder en Ouden Doel herbekeken.
Buffers die worden aangelegd anticiperend op de havenuitbreiding die
men nu binnen 20 of 30 jaar verwacht zijn complete onzin.
De geschiedenis van de Linkeroever bewijst dat wat nu gewenst is of
haalbaar lijkt binnen 5 jaar compleet achterhaald kan zijn.
De geplande buffers situeren zich in een nog maagdelijk poldergebied
en staan haaks op de economische realiteit van het moment. Buffers
dienen aangelegd aan de rand van het feitelijk havengebied.
Daarmee wordt ook aangesloten bij de stelling van het Antwerps
Havenbedrijf die bij monde van Leo Delwaide verklaarde dat met de
aanleg van het Deurganckdok de haven voldoende mogelijkheden heeft
voor de volgende 20 à 30 jaar.
-
definitieve aanvaarding
van de Lijn De Bondt en de integratie daarvan in het Strategisch Plan
Waaslandhaven
-
Niet-ingebruikneming van
de eerste honderden meter kaaimuur van het Deurganckdok voor
containeroverslag. Dit kan wel gebruikt worden voor baggerboten e.d.
-
Maatregelen om de
toegankelijkheid van Doel te voet, per fiets en met de auto te
verbeteren: fietspad Doel-Kieldrecht, fietspad rondom Doel, wandelpad
rondom Doel, busverbindingen herzien, …
|