-
In de herziening van het
gewestplan voorziet men een verdere inname van landbouwgronden ten
noorden van het Doeldok en ten westen van het dorp Doel
(zeehavengebied type 2): de zogenaamde Mida-zone 2. Gezien de aan gang
zijnde leefbaarheidsstudie voor Doel is deze omvorming van
zeehavengebied met tijdelijk landbouwgebruik tot zeehavengebied type 2
onaanvaardbaar omdat het opnieuw het voortbestaan van het dorp Doel
hypothekeert. Deze wijziging staat haaks op de situatie die door de
nieuwe Vlaamse regering gecreëerd wordt.
-
Op het ontwerp van
gewestplanherziening word rond de kerncentrale een zone met
veiligheidsoverdruk van 1500 m ingetekend, wat inhoudt dat
"Industriële activiteiten zijn toegelaten zolang het geen
risicovolle industrieën betreft"... in feite impliceert dit dat
het gebied in kwestie NIET GESCHIKT IS VOOR INDUSTRIE. Gans deze zone
met: veiligheidsoverdruk zou dus als landbouw en woongebied moeten
ingekleurd worden.
-
Het is bovendien algemeen
bekend dat de internationale norm voor een veiligheidszone rond een
kerncentrale niet 1500m, maar 1800m bedraagt (Rasmussen-rapport). Het
is moeilijk aan te nemen dat de provinciale of Vlaamse overheid dit
gegeven wit negeren.
-
Prosperpolder en
Doelpolder-Noord worden met dit nieuwe plan agrarisch gebied met
polderkarakter, dat houdt in dat men hier natuur wil MAKEN, kreken en
natte weilanden wil aanleggen om ganzen te laten overwinteren als
compensatie voor natuur die elders vernietigd wordt. Dat is
onaanvaardbaar omdat hiermee de bestaande landbouw aan banden wordt
gelegd en op termijn de doodsteek krijgt. Het lijkt bovendien niet erg
logisch om natuurgebied dat door de havenuitbreiding wordt vernietigd
te compenseren met de inname van landbouwgrond.
-
Het zou veel logischer
zijn mocht men deze compensaties realiseren in het gedeclasseerde,
maar nog altijd bestaande, natuurgebied De Putten dat men voor de
havenuitbreiding NIET nodig heeft. Het gebied is niet alleen bijzonder
waardevol als broedplaats voor tal van beschermde vogels en als
overwinteringsgebied voor duizenden ganzen. Het is met zijn historisch
grasland en grote waterpartijen UNIEK (!) in het ganse gebied. Hier
moet men geen agrarisch gebied met polderkarakter meer maken. Het IS
er gewoon! Historische bebouwing incluis. Bescherming zou hier zeker
op zijn plaats zijn.
-
Door dit gebied te
bewaren kan ook de landbouwactiviteit behouden blijven in
Prosperpolder en Doelpolder-noord.
-
Wat momenteel wordt
omschreven als zeehavengebied met tijdelijk landbouwgebruik
beantwoordt geenszins aan de werkelijke ruimtebehoefte van de haven
van Antwerpen. Dat blijkt uit de ontwikkeling en het ruimtegebruik de
afgelopen 30 jaar op Linkeroever. Honderden ha industriegronden liggen
er nog steeds ONGEBRUIKT bij. Vruchtbare poldergronden opnieuw
voorbestemmen voor industrialisering staat haaks op het vooropgestelde
principe (zie Strategisch Plan) van zuinig ruimtegebruik. En is geen
teken van goed bestuur.
-
Dat het hier om een
onrealistische voorstelling gaat blijkt ook uit een studie In opdracht
van de Europese Commissie en uitgevoerd door Ocean Shipping
Consultants dat voorspelt dat in de havenrange Le Havre-Hamburg op
gebied van containertrafieken een overcapaciteit groeit van 20 tot
40%!
-
Daarom dat ook, nu de
demping van het Doeldok een optie is, het gebied dat als Mida 1 bekend
staat, en zich ten zuiden van de Engelsesteenweg en ten westen van de
Oostlangeweg bevindt, in herziening zou moeten gesteld worden.
Opspuitingen in dit landbouwgebied zijn een aanfluiting van goed
bestuur.
-
Tevens voorziet men dat
in dit zeehavengebied met tijdelijk landbouwgebruik anticiperend op de
havenuitbreiding de aanleg van (delen van) volumebuffers van 100m. Die
moeten eveneens als compensatie voor nog te vernietigen natuurgebied
dienen. Daarmee wordt totaal onnodig honderden ha polderlandschap
volledig geïsoleerd uit het Wase landschap en uitgeleverd aan de
Antwerpse haven. Bovendien wordt hierdoor ook Doel geïsoleerd, wat
net het omgekeerd is van wat men op het oog heeft.
-
Buffers horen thuis
dáár waar de actuele grens ligt van het havengebied en NIET waar die
grens ooit wel eens zou kunnen komen. Dat is opnieuw de dingen op hun
kop zetten! Bovendien is er aan de huidige grens met het havengebied
effectief nood aan buffers. Dit zowel om Doel voldoende af te schermen
als om waardevol natuurgebied voldoende kansen te laten. Die buffers
kunnen samenvallen met de (verdwijnende) Verkortingsdijk en de noord
en westzijde van het Doeldok. Zowel het natuurgebied de Putten als het
nog bestaande dijkenpatroon bieden hier ruimschoots mogelijkheden om
INTEGREREND te werk te gaan en natuurontwikkeling alle kansen te
bieden ZONDER dat men daarvoor bijkomend landbouw moet opofferen en
ZONDER dat de gestelde havenontwikkeling in het gedrang komt!
-
Het plan voor een
multimodale logistieke zone in Verrebroek blijft niet beperkt tot het
huidige zeehavengebied, maar neemt zowat alles in tussen Verrebroek en
de Expressweg, ook weeral ten koste van landbouwgebied. En dat terwijl
dit volledig te verwezenlijken is binnen de grenzen van het huidige
havengebied.
-
Het van algemeen belang
verklaren van de werken aan het Deurganckdok kan bezwaarlijk als
ernstig beschouwd worden. Vooreerst zijn er terzake de uitspraken van
de Europese Commissie die havenexpansie als NIET van algemeen belang
beschouwen. Bovendien blijkt ook uit de feiten dat gemeenschapsgelden
hier gebruikt worden om private bedrijven faciliteiten te verlenen
zonder dat deze een noodzakelijke meerwaarde voor de gemeenschap
meebrengen. De aanleg van het Deurganckdok zal vooral
trafiekverschuivingen, géén nieuwe trafiek met zich meebrengen.
Bovendien is met nieuwe methodes in containerbehandeling een
verviervoudiging op dezelfde werkvloer mogelijk. Hierdoor kan men nog
jaren verder met de bestaande capaciteit.
Om die redenen vinden wij het
voorliggende nieuwe ontwerp van gewestplan andermaal een doorslag van de
Antwerpse grootheidswaanzin, niet beantwoordend aan de noden van de al
zwaar geteisterde polderdorpen en, inzake Doel, compleet voorbarig en te
verwerpen.
Jan Creve, Oud Arenberg 111,
9130 Kieldrecht.