Gemeente
Beveren vraagt inzetting procedure voor uitzetting nieuwe krakers in Doel
HISTORIEK
Maart 2006 werd een concreet actieplan vooropgesteld dat kadert binnen
de diverse beslissingen die werden genomen ten aanzien van Doel door de
Vlaamse Regering en in het bijzonder de beslissing van 28.04.2001 over het
tijdelijk woonrecht, waarin het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband van
het Land van Waas (ICW) belast werd met de realisatie ervan. Deze partners
stelden vooraf expliciet dat dit actieplan zich situeert binnen de grenzen
gesteld door de Vlaamse Regering en zich dus inpast in het TIJDELIJK
Bewoningsrecht.
De Maatschappij voor het Grond - en Industrialisatiebeleid van het
Linkerscheldeoevergebied heeft via aankopen in der minne het overgrote
deel van de woningen in Doel verworven en is dus eigenaar van deze
woningen. De Maatschappij draagt het beheer van de woningen, die voldoen
aan de wooncode en waarvoor afstand van het recht van retrocessie werd
gedaan, over aan het ICW.
De evoluties in de deelgemeente Doel gedurende de voorbije maanden zijn
bekend:
* toevloed asielzoekers en illegalen
* toenemend onveiligheidsgevoel bij huidige bewoners
* kraken van woningen en panden
* illegaal aftappen van water en elektriciteit
* oplopende spanningen tussen de diverse bewonersgroepen
* woningen worden bewoond die helemaal niet voldoen aan de wooncode
* problematiek afval
* diefstallen en opzettelijk vernielen van eigendommen
* sommigen meenden het recht in eigen handen te moeten nemen
* een aantal krotwoningen betekent een gevaar voor de omgeving
Het is bekend dat de burgemeester de lokale politie opdracht gaf een quasi
permanent toezicht te organiseren in Doel om aldus een einde te maken aan
het ontstane gevoel van wetteloosheid. Hierdoor was in een eerste fase de
orde en rust in Doel terug hersteld.
ACTIEPLAN DOEL
Het actieplan wilde op de diverse domeinen aanvaardbare en pragmatische
oplossingen aanbieden die dan ook - via de diverse middelen waarover de
betrokken actoren beschikken - effectief zullen worden afgedwongen:
-
De
veiligheidheid van de bebouwde omgeving: afbraak en renovatie
-
Het
recht van retrosessie
-
De
lijst met kandidaat bewoners werd afgepunt.
-
Afvalproblematiek
en netheid openbaar domein
-
Opbouwwerk
Doel
-
Sociale
problematiek
-
Toezicht
op woningen
-
De
krakers
Vraag van
gemeente tot inzetten procedure uitzetting nieuwe krakers en toekenning
korting op maandelijkse vergoedingen
Conform
het actieplan, waarin duidelijk wordt gesteld dat het kraken van woningen
niet meer zal gedoogd worden, heeft de gemeente gevraagd dat de procedure
voor gedwongen verlating van de woning door de Maatschappij zou worden
ingezet. In een eerste fase wenst de gemeente vooral te vermijden dat nog
woningen worden gekraakt, m.a.w. dat er geen instroom meer is van
"nieuwe" krakers.
Ondertussen kregen alle krakers van de woningen categorie 1 en 2 -
uitsluitend éénmalig - de kans zich in te schrijven in en te conformeren
aan het Zakelijk Recht van Tijdelijke Bewoning. Dit impliceerde dat zij
het voorziene contract moesten ondertekenen en bereid moesten zijn de
voorwaarden (borg, betalen vergoeding) na te leven. Na ondertekening zal
de gemeente Beveren hen inschrijven in de bevolkingsregisters. Zij zijn
dan reguliere inwoners binnen het kader van het Tijdelijk Bewoningsrecht
en kunnen nu o.m. op legale wijze zich in orde stellen met de
nutsmaatschappijen.
De woningen in categorie 3 worden allemaal herkeurd in functie van de
wooncode door bevoegde ambtenaren van het Vlaams Gewest. Voor de woningen
in categorie 4 worden de slopingsbevelen voorbereid.
De reacties van de krakers zijn ondertussen binnengekomen bij de
Maatschappij. Er werd kritiek geuit op de hoogte van de maandelijkse
vergoedingen die werden gevraagd.
Gezien de nefaste evoluties die zich in Doel hebben voorgedaan sinds 2001
(sluiting van winkels en horeca, sluiting van de basisschool, leegstand,
verkrotting, kraken van woningen, …) hebben de Maatschappij en het ICW,
op vraag van het gemeentebestuur, nu beslist een korting van 30 % toe
te kennen op de verschuldigde maandelijkse vergoedingen die eerder per
woning werden bepaald.
Anderzijds is het nu ook wel héél duidelijk dat wie deze aangepaste
vergoeding niet betaalt uit de woning zal worden gezet.
Meer informatie:
Marc Van
de Vijver, Burgemeester, Stationsstraat 2, 9120 Beveren, tel. 03 750 15 11
|