Havensanering in de Noordzeedelta Erik Ver Eecke |
Havensanering in de Noordzeedelta Megalomane havenbaronnen Het drama rond het voortbestaan van het dorp Doel past natuurlijk in een veel grootschaligere havenproblematiek. Erik Ver Eecke zet een aantal van zijn duidelijke opvattingen hieromtrent uiteen. 1. de plannen van de havenbesturen in de Noordzeedelta gaan uit van een 'traditionele' overdrijving van de groeiprognoses, waarbij elke haven een te groot aandeel van deze groei voor zichzelf opeist. Het gevolg is een waanzinnige, concurrerende en onafhankelijke groeihonger van alle havenbesturen in de Vlaams-Nederlandse Noordzeedelta. Rotterdam verlangt nieuwe terreinen op een tweede Maasvlakte. Een studie van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam komt tot een tekort van 2.355 ha tegen het jaar 2020; door het Nederlands Centraal Planbureau werd deze behoeftenraming als volkomen onrealistisch bestempeld. Antwerpen wenst de realisatie van het strategisch plan voor de Linkeroever, met de verdwijning van Doel en tientallen landbouwbedrijven. de bouw van twee open getijdedokken voor containerterminals en de verdieping van de Schelde tot 15,5 meter. Gent wil expansie met de bouw van het nieuwe Kluizendok en de latere bouw van een tweede zeesluis. Vlissingen wil met een laagwaterdiepgang van 18 meter en de bouw van een diepzeecontainerterminal een wereldhaven worden voor containervervoer. Zeebrugge wil functioneren als diepzee- en snelhaven en mikt op de expansie van roro en containertrafieken. 2. De verwezenlijking van de wensen van de havenbesturen zou leiden tot een ongeëvenaarde overcapaciteit, concurrentie en trafiekverschuivingen tussen de havens om elk hun deel van de zogeheten 'containerisatie' binnen te rijven. Een studie in opdracht van de Europese Commissie uitgevoerd door Ocean Shipping Consultants concludeerde dat de geplande capaciteitsuitbreidingen voor containerfaciliteiten in de havenrange Le Havre-Hamburg tegen het jaar 2000 een overcapaciteit zouden doen ontstaan van 20 tot 40 procent. 3. De overinvesteringen
leiden tot een enorme geld- en energieverspilling. te meer daar ze gepaard
gaan met een voortschrijdende milieuverloedering. De vereniging Groen vzw
vindt het ecologisch onverantwoord in Zeebrugge toekomstige inplanting te
voorzien van nieuwe roroterminals in de achterhaven, aan getijdewater van
het Boudewijnkanaal of van een kanaal ernaast, in rechtstreekse verbinding
met de zee, omdat zoiets een vernietiging zou betekenen van het Europees
vogetrichtlijngebied in de Zeebrugse achterhaven en een bedreiging worden
voor omliggende dorpen. 4. De Vlaamse overheid tilt
tot nu toe niet zo zwaar aan de mogelijke negatieve gevolgen van een
verdere verdieping van de Westerschelde voor de veiligheid van de
bevolking achter de Scheldedijken en in de zeepolders. Een memorandum aan
de Nederlandse regering over de verdieping van de Westerschelde kwam op de
agenda van de Vlaamse regering. 5. Als een optimale Vlaamse en Europese havenpolitiek blijft ontbreken. zou het voorgaande in de toekomst catastrofale gevolgen kunnen hebben. Gemeenschappelijke en gecoördineerde infrastructuurplanning in het deltagebied van de Vlaamse en Nederlandse havens is een noodzaak. Er is immers het havendecreet met negatieve verdiepingseffécten. Geldverspilling en concurrentievervalsing. Verder worden alternatieven niet onderzocht, is er een gebrek aan inspraak, en ligt er een regeerakkoord op tafel met beloften, maar ook veel onzekere gevolgen. 6. Overleg tussen de
verschillende belanghebbende partijen moet resulteren in het nemen van
milieuvriendelijke en sanerende maatregelen voor een beter havenbeleid.
Erik Ver Eecke
|