Homilieën "Varia"
Home Omhoog

 

Manu Verhulst staat bekend om zijn goed doordachte teksten, die hij in een aan de perfectie grenzende schrijfstijl afwerkt.  Zijn boeken worden graag gelezen en ook zijn homilieën zijn vaak van een verbluffende kwaliteit.  Het gebeurt dan ook regelmatig dat sommige toehoorders een afdruk vragen van zijn "preek".  Daarom publiceren we op deze pagina zijn homilie over tal van uiteenlopende onderwerpen.

horizontal rule

ALLERHEILIGEN 2001.

Dierbare gelovigen,

Is het u nog niet opgevallen dat ik u nooit met die woorden durf aan te spreken. Vroeger werd dit wel gedaan. Toen was ook alles zo duidelijk. Men behoorde tot de club of men stond er buiten. Nu is dat niet meer zo duidelijk. De grensvervaging heeft ook hier haar werk gedaan. Geloven is een levenslange worsteling, is vechten met levensgrote twijfels.

Trouwens met het ongeloof zal dat ook wel zo zijn. BV’s vertellen voor de camera zo graag en zo gemakkelijk dat zij ongelovig zijn. Dat staat nu chique en modern. Maar ook het ongeloof vermoed ik, blijft een levenslang proces, een levenslange zoektocht naar de laatste zin  van alles wat bestaat.

Wanneer is men gelovig ? Wat is het kritische punt dat de balans doet overslaan ?

Het is niet het doopsel, of enig ander sacrament dat ons uitsluitsel geeft.

Het is niet het feit dat men probeert om een goed mens te zijn. Ook ongelovigen proberen dat te zijn. Soms met meer succes. Het is niet het feit van tot die groep te behoren, deel uit te maken van een gemeenschap die zich gelovig noemt.

Het delicate punt dat de balans doet overslaan  is de innerlijke overtuiging dat dit leven niet uitloopt op de dood maar op het leven. Daar ligt de scheidingslijn tussen gelovigen en niet-gelovigen.

Geloven dat er een overkant is aan de andere kant van de oceaan van het onbekende. Dat de mens, dat bewust denkend wezen, dat schepsel dat, enig in zijn soort in staat is om lief te hebben, zelfs in staat is om God te beminnen, dat dit mensenkind bij het sterven wordt opgenomen in een nieuwe wijze van bestaan, in een intiemere relatie met God.

Wij zien de overkant niet, anders zou het geen echte overkant zijn. Wij hebben geen garantie op zak. Wij staan voor de verscheurende keuze : is ons bestaan toeval of mysterie ? Tussen de zinloosheid van een bestaan ten dode en het mysterieuze van een bestaan dat voorspel is, prelude van een onvoltooide symfonie.

Maar van één ding zijn we wel zeker. Als we kiezen voor het mysterie krijgt heel het leven zin. Dan is dat leven geen aftellen naar de dood maar een toeleven naar de voltooiing.

Die overtuiging hecht zich in het bijzonder vast op de momenten dat we arm  en schamel zijn, hecht zich vast op de momenten van verdriet van teleurstelling.

Op die momenten blijft het negatieve niet negatief maar wordt voeding in een groeiproces, kiemkracht naar een dieper mensworden, naar een nieuwe sereniteit.

Uw armoede kan rijkdom worden, zegt het evangelie. Uw verdriet kan vreugde worden.

Allerheiligen is even naar de overkant durven kijken zodat onze dagelijkse ervaringen gekleurd worden met de serene tinten van dat ander avontuur dat God voor ons in petto houdt.

Zo leven is zalig, zegt het evangelie.

Manu Verhulst

horizontal rule

ALS EEN TWEEDE SCHEPPING.

Verrezen uit het niet

Moesten wij kunnen afdalen in het verre verleden, tot bij onze verste voorouders… We zouden terechtkomen bij de mensachtigen in het toenmalige oerwoud van Afrika. Eeuw na eeuw, miljoenen jaren lang, wisten zij zich te ontworstelen aan een dierlijk bestaan. Eeuw na eeuw hebben zij intelligentie in hun genen opgeslagen. Met een ingebouwde onrust trokken zij over de bergen, over de zeeën naar Europa en Azië.

Zij hadden een innerlijke aandrift om zich nooit bij een bestaande toestand neer te leggen.
Wij noemen dat nu genesis, wording, menswording.

We zijn verrezen mensen, verrezen uit het niet-bestaan, verrezen uit het oerwoud, verrezen uit de holen en de grotten van de ijstijden. We zijn verrezen uit de talloze natuurrampen, uit de nog tallozer conflicten, uit exodus en holocaust, zovele malen. De verrijzenis begon blijkbaar al bij de schepping.

Leven is een ononderbroken Pasen : leven is verrijzen uit de nacht, uit het donker.

Waarheen ?

Soms vragen wij ons af : waarheen gaat de tocht ? Waarheen brengt ons de evolutie ? Is genesis nog bezig ? Winnen onze hersenen nog altijd aan gewicht ? Groeit ons vermogen om te communiceren nog altijd ? Groeit onze macht over de materie nog altijd ? Tot in de subatomaire deeltjes ? Komt er ooit een grens aan de ruimtevaart ? Blijft de mens nog altijd nieuwe dingen scheppen ? Kan hij nog meer genieten ? Nog meer schoonheid en harmonie in het leven roepen?

Als alle vragen stilvallen, komt de angst. De angst voor de mens, de angst voor zichzelf.

Wat doen wij met onze intelligentie ? Wat doen wij met onze macht over de materie ? Wat doen wij met de mens zelf, met zijn vruchtbaarheid, met zijn erfelijkheid ? Wat doen wij met onze planeet ? Wij voelen de vrijheid branden als een vuur in onze handen.

Sjaloom.

Wij zouden zo graag een mensenkind zien dat uit de verre, verre toekomst naar ons toekomt, een mens zoals die morgen hoort te zijn.

Even werd de sluier van de toekomst opgelicht in de gestalte van de verrezen Christus. Hij droeg nog de sporen, de littekens van eeuwen verraad, van eeuwen en eeuwen foltering, van eeuwen onmenselijk lijden. Met de pas geheelde wonden in zijn lichaam zei hij ‘Sjaloom, jongens.’ met de zalige glimlach van iemand die het diepste lijden heeft verwerkt tot een nieuwe vrede

Met de zekerheid van iemand die voorrang geeft aan de liefde boven het verstaan.

De nieuwe Adam.

Jezus is de tweede Adam. Als wij willen verrijzen tot de mens van de toekomst dan gebeurt dat onder zijn inspiratie en onder de zachte aandrang van zijn aanwezig zijn. Hij laat ons dagelijks verrijzen uit verdriet, uit onmacht, uit verraad en verdrukking,  maar vooral uit de angst, uit het wantrouwen, uit de haat. Dagelijks groeien naar de nieuwe mens. ‘Bekleed u er mee’ zegt Paulus, ‘trek die aan en je bent een ander mens’

We mogen onze Pasen niet afzonderen van onze groei als mens, niet losmaken van het groeiproces van de mensheid. Pasen is er voor elke mens, heeft een betekenis tegen de achtergrond van het groot avontuur van de menswording. Hij is voor allen gestorven en Hij is voor allen verrezen. Die wil leven zoals Hij, is reeds een verrezen mens.

Manu Verhulst.

horizontal rule

STARTDAG 2000

We mogen een tijd beleven dat mensen heel kritisch aankijken tegen alles wat kerk is en met kerk te maken heeft. ‘Wat staat dat kerkje hier te doen ?’ is een vraag die misschien onuitgesproken bij veel mensen leeft.

Wat staat dat kerkje hier te doen ? Hier wordt niets geproduceerd. Hier wordt geen scholing gegeven, hier wordt geen ontspanning gegeven. En het is ook geen monument en dat zal het zeker  nooit worden.

‘Wat staat dat kerkje hier te doen ?’ We kunnen die vraag ook van binnenuit stellen : ‘Waar zijn wij mee bezig ?’

De startdag van een nieuw werkjaar is een utigelezen moment om dieper op die vraag in te gaan.

Naarmate onze kerk te lande in aantal afslankt, naarmate zij naar buiten aan prestige verliest, gaat zij ook meer terugkeren naar het wezenlijke van haar zending.

Waar wij mee bezig zijn ? Het is net zoals in het begin : Wij willen mekaar vinden rond de persoon van de verrezen Christus. Het is toen ook heel kleinschalig begonnen, met een handvol gewone mensen en die onmiddellijk de neiging hadden om zich af te zetten tegen de anderen, om zich veilig te voelen in hun eigen ghetto :’Meester, zeggen ze, die anderen drijven ook duivels uit in uw naam, verbied het hen.’ Waarop Jezus reageert Laat ze doen, wie niet tegen ons is, is voor ons’.  Iaw. Laat uw achterdocht achterwege en waardeer ten volle wat anderen doen aan goede dingen.

Het gaat niet om ons, het gaat er om dat mensen bevrijd worden.van alles wat niet menselijk is, van alles wat mensen minder mens maakt. In onze tijd is dat de vereenzaming en het stuurloos zijn. Wij zijn niet de enige die daar tegen vechten, maar plaatselijk kan wat wij doen van levensbelang zijn voor veel mensen.

De vereenzaming bestrijden en een zingeving aanreiken daarvoor zetten alle werkgroepen van de wijk zich in op een of andere manier. Dat is de reden van ons bestaan.

Dat zit hem ook in onze stek op internet. Prijs u gelukkig dat we op de wijk zo’n specialisten hebben die de wijkwerking vakkundig kunnen aanbieden op internet als een uitgestoken hand waar mensen kunnen op reageren en hopelijk ook antwoord zullen krijgen.

Die uitgestoken hand zit hem zelfs in het plein rond de kerk.

Het plein heeft geen drempel, geen deur. Iedereen kan er zo maar binnen. Even van de straat weg en toch er vlak bij om iets van de sfeer te proeven tussen de omarming van de bomen en het dromerige van een watervlak mogen ervaren dat er kans is op ontmoeting.

                                                                                                                                                     Manu Verhulst.  

horizontal rule

WAT HEBBEN ZE ONS ALLEMAAL WIJSGEMAAKT ?

(nota’s  van de uiteenzetting Manu Verhulst 13 feb 2004)

Wij leven in een fantastische tijd….nooit eerder gebeurd

Toch iets mis met onze kerken want ze lopen leeg. Al die lege plekken duiden op een uitholling van binnenuit….niet van daarbuiten !   en tegelijkertijd lopen de gevangenissen vol, er zijn er zelfs te weinig, de cipiers zijn overbelast….

Opvallend ook dat de 30-40 tigers afwezig blijven, terwijl zij toch de grootste verantwoordelijkheid dragen van onze maatschappij. (kleine kinderen)

En toch zijn er heel wat mensen die zoeken…maar niet in de kerk

Wat is er dan fout in de kerk, in de verkondiging ??

Nog nooit heeft de mensheid op korte tijd zoveel vooruitgang geboekt en de spitswetenschap is zover ontwikkeld dat ze bijna het Godsmysterie benadert: alles is overal i beweging, alom spelen krachtvelden op elkaar in : men kent nu de bestaanswijze van atomen, het galaxie gestel…vanwaar die dynamiek….en eigenlijk is dat maar normaal: het moet ven binnenuit gebeuren.

Bvb; de zakenman die zijn boetiek ziet achteruitgaan met een dalende klandizie, die moet maar eens nagaan wat er scheelt aan zijn zaak

Ander vb. naar de kerk gaan is een zoeken naar verbondenheid, is binnen een gemeenschap terechtkomen. Een weduwe die nieuw was op een parochie vertelde mij dat ze naar haar nieuwe parochiekerk ging, en dat niemand haar had aangesproken, niemand haar gegroet had met een goeien dag, of nog maar een knikje….en dan hoefde het voor haar niet meer. ..je verwacht aangesproken te worden

We moeten die God vergeten die van boven uit ons beloert..want zo een God leidt tot atheïsme. Neen, eerder leven wij met een God die mét ons is, een trouwe vriend, iemand die mee-lijdt met ons. Jezus noemde Hem Abba, vake in onze taal. We moeten terug naar de God zoals Paulus die beschrijft in de handelingen, met zijn toespraak van op de voornaamste plaats in Athene, het Aéropagos.  XVII, 22-28

Wat is er dan toch gebeurd ? Wat is er misgelopen ? Wel, de oorsprong, de bron, werd een brede stroom, en die stroom werd bezoedeld door kwade invloeden. De 10 geboden werden lange tijd aangevoeld als een schrikkeldraad in de plaats van 10 visioenen, 10 vergezichten, 10 wegen naar een beter mensworden, naar ontplooiing.. Er zijn in de tijd verkeerde accenten gelegd..en daar dragen wij nu de gevolgen van.

Gelukkig is er nu een kentering waar te nemen…maar spijtig genoeg kunnen de mensen die ondertussen hebben afgehaakt dat niet meer meemaken…vandaar nog steeds die lege kerken.

Er is een tweede uitleg. Cfr Baden Powell : als je Jantje latijn wil leren, moet je eerst Jantje kennen.

Maar dat Jantje is nu veranderd, hij is zeer mondig geworden, hij gaat naar school... sommige tot ver in de 20, hij is zeer kritisch geworden. De democratisering is tot ver in de samenleving doorgedrongen, in het onderwijs, op sociaal vlak, overal is er overleg, op de werkvloer, ondernemingsraad, dorpsraad, oudercomité’s .   Dat maakt dat men met een heel ander oor luistert naar wat de kerk zegt…en daar is gewoonlijk geen enkele vorm van inspraak.

Van de andere kant mag het kerkbezoek  ook niet te élitair zijn, zodat ongeschoolden ook wegblijven. In die zin kunnen we “Humanae vitae” van 1968 als een slechte boodschap zien. Wat heeft Jantje daarvan begrepen of meegedragen ?

Inderdaad, de voorstellingswijze van de kerkelijke leer leunt aan bij een antiek wereldbeeld, en het is aan ons om de kunstmatige voorstelling te onderscheiden tussen het natuurlijke en het bovennatuurlijke : de Hemelvaart op een blauw wolkje is slechts een manier om een zeer abstract begrip voor te stellen. Het is de communicatie tussen kerk en wereld die in die zin nog altijd fout loopt.

Wat moet er dan gebeuren ?  Wij moeten afstappen van de vlaamse preutsheid die maakt dat we amper over geloofszaken durven spreken, onze religieuze schroom.

Verkondiging wordt nederige bescheidenheid. De kerk stelt geen wetten, maar wij kunnen ons existentiële vragen stellen en samen zoeken naar antwoorden. Manu vergelijkt verkondiging met de werkwijze van een vroedvrouw, de bevalling wordt een verlossing, de vroedvrouw brengt iets tot leven. Verkondiging in de kerk moet ook zo iets losmaken dat reeds in het publiek aanwezig is. Mensen moeten er iets aan hebben om naar de kerk te gaan.

De wekelijkse viering is als een wekelijks paasgebeuren, de toekomst is de uitdaging, niet vasthechten aan het verleden. En mensen wachten op een ethische inspiratie, zo bvbv te Bombay op de bijeenkomst van die hoinderduizenden anders-globalisten, waar een reuzespandoek blokletterde “ EEN ANDERE WERELD IS MOGELIJK”….maar spijtig genoeg bleef de kerk daar ook afwezig.

Wat dan met die zondagsplicht.  (eigenlijk geen plicht op zich, maar een uitnodiging, die uitgaat van een gemeenschap en een God die op je wacht, die met jou gemeenschap wil hebben..)

Maar een even grote verplichting die minstens even belangrijk is, is de verplichting om bij te blijven en mee te nemen wat alom wordt aangeboden in lectuur, conferenties, leerhuis, retraites, catechese voor volwassenen, duiding van Broederlijk Delen.. Hoe meer wij weten, des te meer verantwoordelijkheid wij kunnen dragen….en die kennis moeten we verzamelen via gebed, meditatie, contemplatie, lectuur,  …

horizontal rule

Vierde Zondag van de advent                 Lc. 1, 26-38.

Deze homilie werd door Manu Verhulst uitgesproken n.a.v. zijn 50-jarig jubileum.

Er is een moment geweest dat iemand “ja” heeft gezegd. Zo lezen we in dit evangelie.

Hoe dit biologisch en theologisch in mekaar zit zou ik u niet kunnen uitleggen. Ik weet alleen dat met dat jawoord, teken van persoonlijke vrijheid, iets nieuws is begonnen. De loop der geschiedenis heeft een andere bocht genomen. God kreeg een gezicht, werd iemand van ons, kwam onder ons wonen. Hij werd een Mensenzoon.

Dat jawoord staat niet op zichzelf als een alleenstaand feit. Het is voorafgegaan en gevolgd door zoveel andere jawoorden, door zoveel inzet en levensmoed en wijsheid van zoveel andere mensen ervoor en erna.

Ook in jouw eigen leven zul je momenten ontdekken dat je “ja” hebt gezegd, aan een uitdaging, een vraag, een partner of een ideaal, een woord hebt gesproken dat iets teweeg heeft gebracht.

Vijftig jaar geleden heb ik ook “ja” gezegd.

Heeft dat woord ook iets teweeg gebracht? Wie zal het zeggen? Ik zie alleen  mensen samenkomen rond brood en wijn die telkens getroost, gesterkt, bemoedigd en een beetje serener naar huis zijn gegaan.

Als mijn jawoord van toen iets teweeg heeft gebracht dan is dat toch maar een kleine golfbeweging in een oceaan van evolutie. Want wat is er op die vijftig jaar niet gebeurd ten goede ?

Vijftig jaar geleden was het sociale onrecht zoveel groter. De maatschappij in de oorlog en de na oorlog was gebouwd op tegenstellingen: tussen oost en west, tussen rijk en arm, tussen gelovig en niet gelovig. En maatschappij die gebouwd is op tegenstellingen is een harde maatschappij.

Ook vandaag is er nog zoveel onrecht dat moet rechtgetrokken worden, akkoord, maar ik zie een gevoeligheid groeien in de meest uiteenlopende middens naar dezelfde waarden: gelijke kansen voor iedereen. Een trend naar menselijkheid en gerechtigheid.

Wat is er op die vijftig jaar gebeurd met de kerk? Wat een evolutie ten goede. Ik hecht geen geloof aan de onheilsprofeten van de aftakeling die voortdurend wijzen naar de lege stoelen en de grijze koppen en de lege seminaries.

Juist dat gebeuren rond brood en wijn is nu zoveel echter en zo veel dieper geworden met mensen die er met hart en ziel zelf bij betrokken zijn. De kerk gaat niet teloor. Zij maakt een gedaanteverandering door.

Heb je geluisterd naar de eerste lezing? David wilde een tempel bouwen voor de Heer. Wat denkt gij nu zegt God. Ik zal wel zelf mijn kerk bouwen.

Vervang de naam David door Benedictus en dan begrijpt je wat ik bedoel. God is bezig zijn kerk te bouwen en dat is niet altijd op dezelfde manier als wij mensen het zouden doen: met minder macht en minder aanzien, maar met meer diepgang en een grotere zorg voor gerechtigheid.

Als er vandaag gevierd wordt, dan is dat niet alleen mijn vijftig jaar priester zijn, laat ons dan ook een beetje vijftig jaar kerkgeschiedenis vieren en eens vooruit kijken naar de kerk van morgen. Die zal niet meer te herkennen zijn.

Als u zich afvraagt wie er binnen vijf, binnen tien jaar hier in mijn plaats zal staan.

Wees er gerust in. Met het woord van Johannes de Doper durf ik zeggen: “Wie na mij komen zijn groter dan ik, Ik ben zelfs niet waard de riem van hun sandalen los te maken.”

Het zullen mensen zijn, vaders, moeders, alleenstaanden die op hun beurt ergens “ja” hebben gezegd, in volle vrijheid. Zij zullen mensen samenbrengen rond brood en wijn en weer een kleine golfbeweging veroorzaken van menselijkheid en gerechtigheid in de wijde oceaan van menselijke evolutie. Door hun ja woord zullen zij God een nieuw gezicht geven.

Manu Verhulst.

horizontal rule

“LORD OF THE DANCE” ( Sydney Carter. 1963.)

I danced in the morning when the world was begun,

And I danced in the moon, and the stars and the sun,

And I came down from heaven, and I danced on the earth,

At Bethlehem I had my birth.

 

I danced for the scribe and the Pharisee,

But they would not dance and they would not follow me.

I danced for the fishermen, for James en John

They came with me and the Dance went on.

 

I danced on the Sabbath and I cured the lame;

The holy people said it was a shame.

They whipped en they stripped and they hung me on high

And they left e there on a Cross to die.

 

I danced on a Friday when the sky turned black

It ‘s hard to dance with the devil on your back.

They buried my body and they thought I’d gone,

But I am the Dance and I still go on.

 

They cut me down and I leapt up high;

I am the life that I’ll never, never die

I’ll live in you if you’ll live in me

I am the lord of the Dance, said he.

 

Chorus:

Dance, then, wherever you may be,

I am the Lord of the Dance said he.

And I’ll  lead you all, wherever you may be,

And I’ll lead you all in the Dance said he.

Ik danste in de morgen toen de wereld begon.

En ik danste in het licht van maan, de sterren en de zon.

Ik kwam uit de hemel en danste op aard

tot in Bethlehem, door moeder gebaard.

 

Ik danste voor de schriftgeleerde en de rabbijn.

Maar zij wilden niet dansen, niet in mijn gezelschap zijn.

Ik danste voor de vissers, voor Jacob en Jan.

Zij kwamen en dansten en genoten er van.

 

Ik danste op  sabbat, maakte een kreupele gezond.

Het uitverkoren volk zei dat zij het een schande vond.

Zij geselden me, ontkleed als gespuis

en lieten me sterven, hoog op een kruis.

 

Ik danste op een vrijdag, de hemel werd zwart.

’t Is hard om te dansen met de duivel op je hart.

Zij begroeven mijn lichaam en dachten: ’t is gedaan.

Maar Ik ben de dans, de nieuwe dans komt eraan.

 

Zij velden me neer en ik veerde recht.

Ik ben het leven, dat nooit wordt geknecht.

Ik zal leven in jou, als jij leeft in mij

Ik ben de Heer van de dans, zei Hij.

 

Refr.: Dans toch waar je ook bent

Ik ben de heer van de dans zei Hij

Ik leid je allen ten dans waar je ook bent.

Allen leid Ik ten dans, zei Hij.

 

Dit lied danst rond de kern van ons geloofsleven. Geloven in God is leven, is liefde is blijdschap om Hem. Zijn verlangen is dat we leven zouden hebben en wel in overvloed.

De klemtoon ligt niet op vasten en zelfkastijding. Dat zijn praktijken die alleen maar hoogmoed en zelfoverschatting en onverdraagzaamheid voortbrengen.

Katholieken zeggen soms: Kijk eens naar de moslims, hoe die de rammadam onderhouden in vergelijking met de vasten van de christenen.

We mogen ons gelukkig prijzen dat vasten geen zelfkastijding meer is, maar wel een broederlijk delen, dat is een solidariteit met  de minsten. En met de resultaten van broederlijk delen mogen we wel naar buiten komen.

Als je deze wereld bekijkt met zijn spanningen, en zijn terrorisme, met zijn corruptie van hoog tot laag op alle vlakken. Dan is het antwoord op deze wereld niet een wereldvreemde vastenpraktijk. Dat is oude wijn. In Jezus’ tijd was oude wijn zure wijn. Zij kenden geen sulfiet en de gisting gebeurde in open lucht.Oude wijn was doorgaans zure wijn. Alleen de jonge wijn was te drinken.

De wereld van vandaag vraagt jonge wijn: een portie blijdschap en levensvreugde zoals Jezus die aanbiedt: “Ik leef in jou als jij leeft in mij. Ik ben de Heer van de dans, zei Hij.”

Manu Verhulst.