Voor je begint te lezen, eerst een extra woordje uitleg.
Ik heb deze lijst opgesteld (en pas deze nog steeds aan) omdat veel mensen blijkbaar niet goed beseffen hoeveel ze hun lot in eigen handen hebben. Ik hoor regelmatig over botsingen (gelukkig meestal met goede afloop) waarbij ik denk: 'het is hier duidelijk niet alleen de schuld van de anderen'. Ik probeer tips te geven voor ligfietsen, echter deze zijn meestal ook van toepassing op bukfietsen. Ik heb zelf nog geen echt gevaarlijke situatie voor mezelf meegemaakt op de ligfiets. Een keer ben ik de berm ingereden om een ongeval te voorkomen, maar die 1x is verwaarloosbaar op het aantal km dat ik doe.
Op veel plaatsen zijn er voorzieningen voor fietsers. Gebruik deze dan ook, indien het mogelijk is. Veel van de tips gaan dan ook over de situaties waar er geen voorzieningen zijn.
Deze lijst is opgesteld door eigen ervaringen en ervaringen van anderen neer te typen. Indien je zelf ideeën hebt, gelieve deze dan te melden. Er is steeds plaats voor meer tips. Zorg wel dat deze concreet zijn, dus niet: rij defensief. Zeg wel wat je juist moet doen. Iedereen weet immers dat hij/zij defensief moet rijden.
Het mag dan misschien niet zo'n mooi uitzicht zijn en dikwijls niet geapprecieerd worden. Het is wel een manier om te zorgen dat andere weggebruikers je sneller zien! (al is het alleen maar onbewust)
menu - top
Van deze zijn er veel verschillende op de markt. Meer reflectors is gelijk aan sneller gezien worden, maar overdrijf niet. Het is niet de bedoeling dat je zorgt dat anderen over het hoofd gezien worden.
Denk aan het volgende: Wit vooraan (en zijkant), oranje (zijkant), rood (achteraan).
menu - top
Dit is heel belangrijk op elke fiets. Vanaf dat je merkt dat het begint te schemeren --> licht aansteken! Op die moment dient je verlichting nog meer om anderen te waarschuwen dan om zelf gezien te worden.
Denk vooral aan de achterkant van je fiets! Een auto langs achter zie je niet altijd aankomen, dus wees zeker dat je licht werkt. Eventueel plaats je 2 lichtjes. Dit heeft tot gevolg dat auto's meer afstand houden! Ook hier geld duidelijk weer: niet overdrijven, je bent geen verlicht reclameobject.
menu - top
Tevens iets onmisbaar en tevens wettelijk verplicht. Een goede bel volstaat voor de meeste mensen. Iemand die echter in luidruchtige omgevingen rijdt of met veel schoolgaande jeugd, kan een airzound handig zijn.
menu - top
Hier komen de vlaggetjes natuurlijk. Of je deze gebruikt of niet hangt veel af van je eigen mening. Ikzelf doet het bewust niet: dit door de eigenschappen van de fiets en mijn manier van fietsen. Anderen vinden het dan weer een soort van noodzaak...
menu - top
Deze zeggen meestal dat anderen hen door het vlaggetje sneller zien. Sommigen zeggen dat ze daardoor al enkele malen een ongeval hebben kunnen vermijden.
Er zijn verschillende soorten in en zelf maken kan ook. De onderdelen kan je vinden bij winkels met vliegeronderdelen.
Als het over aanhangwagentjes/velomobielen e.d. gaat zijn de meesten wel akkoord dat het nuttig is.
menu - top
Deze groep zien eerder een gevaar in de vlaggetjes. Ze hebben het vooral op de heen en weer zwiepende stok. Ook betwijfelen de meeste of het kleine vlaggetje wel degelijk gezien wordt indien dit als enige boven een auto uitsteekt. Een andere mogelijke reden is dat andere weggebruikers onmiddellijk denken aan een kind, maw traag...
menu - top
Deze hebben reeds een voordeel door hun grote oppervlakte in vergelijking met andere ligfietsen. Hun oppervlakte is dan ook goed te gebruiken voor reflecterende strips enz. Een must zijn natuurlijk richtingaanwijzers, meestal zelf gemaakt. Plannen zijn te vinden op ...
menu - top
Deze zijn te verkrijgen is verschillende vormen en maten. De 2 grote groepen zijn de modellen gemonteerd op het stuur/fiets en deze op de bril/helm/pols. Ieder heeft zijn voor en nadelen. Een derde groep zijn de polsspiegeltjes.
menu - top
Deze hebben het voordeel dat je ze niet kan vergeten, iets groter zijn en niets van je zicht wegnemen. Minpunt is dat er nog steeds een deel van de weg niet zichtbaar is. Ook bij een klapstuur is het juist instellen soms een probleem.
menu - top
Deze staan aan de zijkant van je zicht, zodat je steeds naar hetzelfde punt moet kijken om in je spiegel te zien. Als je met je hoofd draait kan je dus heel de weg bekijken, wat een groot voordeel is. Na een gewenningsperiode zeer handig.
menu - top
Ik zou graag meer informatie hierover hebben... maar het principe is dat je spiegeltje aan een polsbandje hangt. Je kan richten met je hand. Sommige mensen willen geen andere meer.
menu - top
Tevens een belangrijk iets op een ligger waarmee ook in duisternis gereden wordt. Dit punt is om zelf te zien, dus vooral het voorlicht is belangrijk. Zorg dat dit ver genoeg voor je uit staat gericht, zodat je weet dat er een put/steen/... op je weg ligt. De lamp/led moet voldoende licht geven. De meeste ligfietsen zijn dan ook uitgerust met halogeenverlichting. Eerder nieuw zijn de led-lampjes, deze voldoen ook uitstekend en gaan ook langer mee.
De verlichting heeft natuurlijk energie nodig. De mensen die niet op elke second kijken zijn waarschijnlijk beter af met een fietsdynamo (eigenlijk een generator). Daarvan bestaan er modellen op de band (bv. AXA HR), in de naaf (naafdynamo's vb.shimano) en spaakdynamo's (klepje tussen spaken zetten vb. ?merk?).
Voor de snelheidsduivels of mensen die belang hechten aan hun geleverd vermogen zijn er de batterijen. Deze zijn tegenwoordig alle oplaadbaar. Het grote nadeel blijft de korte tijdsduur dat er licht gegeven wordt (vb 4uur). Bij leds is dit reeds langer (vb 30 uur). De voorkeur gaat dan ook uit naar de leds, ofwel een set reservebatterijen.
De forenzers zijn slim om tijdens de donkere maanden enkele reservelampjes mee te nemen.
menu - top
Er is natuurlijk veel afhankelijk van de fiets. Een ligger met een grotere zithoogte zal zorgen dat je beter ziet dan een lowracer. Echter deze keuze is persoonlijk naar je eigen zin.
menu - top
Let op: veel tips gaan enkel op als er GEEN fietspad is...
Hier is het motto, rijdt in de weg... indien er GEEN fietspad is. Dit wil gewoon zeggen dat je je in het drukke verkeer best gedraagd als een auto. Maw ook de plaats innemen (midden op de rijstrook), juist voorsorteren.
Laat duidelijk merken naar waar je wil. Je arm (of richtingaanwijzers) goed gebruiken. Met je armen kan je veel duidelijk maken, ook als je rechtdoor moet.
Vermijd te bruusk moeten remmen, indien er verkeer achter je volgt. De meeste mensen weten immers niet hoeveel remkracht hydraulische velg/schijfremmen hebben!
menu - top
Geef deze ook indien nodig. let wel op: op sommige plaatsen weet je ook wel dat die nooit gegeven wordt. Rijdt dan iets meer naar links, zodat je meer tijd hebt als er een auto toch zijn voorrang neemt. Bij twijfel: geef anderen hun voorrang.
menu - top
Wring je nergens snel tussen, voertuigen op het rond punt blijven voorrang hebben. Als je zelf erop rijdt, zorg dat anderen die ook op het rond punt (rotonde) willen rijden je goed kunnen zien, dus niet de binnenkant of buitenkant als er beplanting staat! Wees ook weer hoffelijk door op TIJD je arm uit te steken waar je eraf rijdt.
menu - top
Maak gebruik van de fietsersoversteekplaats ofwel van de lichten voor auto's, dit enkel indien er geen voor fietsers zijn. Let ook bij groen goed op of er geen auto's aankomen. Als je moet wachten ga vooraan staan, waarbij je mee voorsorteerd. Let daarbij op de richtingaanwijzers van de auto achter je. Als de auto en jij beide naar links moeten, ga dan toch rechts staan. Zo kun je allebei 'snel' afslaan
Denk eraan, als je niet snel optrekt, zorg dan dat auto's door kunnen rijden indien mogelijk, zo vermijdt je extra aggressie t.o.v. jezelf.
menu - top
Eerst en vooral: de veiligste plaats is niet deze het meest aan de rechterzijde van de weg! Ga dus niet slalommen, maar probeer zoveel mogelijk rechtdoor te rijden. Bij het voorbijrijden van een auto, probeer dan een veiligheidsmarge te gebruiken, zodat je eventueel snel naar rechts kan uitwijken. Die meter (is genoeg) kan je leven redden en botsingen met openslaande portiers vermijden.
Als er slechts 1 auto geparkeerd staat op het fietspad of verharde berm, waar je dus moet rijden, ga dan op tijd op de weg rijden. 50m op voorhand is geen luxe. De auto's zien je dan op de weg rijden en reageren ook zo. Indien je op de laatste moment gaat uitwijken, verschieten de mensen gemakkelijker met veel mogelijke gevolgen... Nadat je die auto voorbij bent, rij dan onmiddelijk terug op het fietspad/verharde berm.
menu - top
Hier kan je veel van de dingen die toepasbaar zijn op de stad ook toepassen. Wees wel iets voorzichtiger omdat de auto's dikwijls wat sneller rijden.
menu - top
Zorg dat je op tijd oplet. In veel gevallen kan je 'voorsorteren' en dit dan vooral bij afslaan na een bocht, enz. Je gaat met andere woorden zo op de weg rijden dat men je niet voorbij kan tenzij er geen tegenliggers zijn. Laat duidelijk zien dat je wil afslaan door je arm uit te steken. OPGEPAST: let goed op, sommigen proberen toch om voorbij te steken. En hoofdregel is: indien je niet zeker bent, stop eventueel voor je oversteekt!
menu - top
Met landelijke wegen bedoel ik vooral de kleine weggetjes achteraf. De grote verbindingswegen horen hier ook bij. De tips zijn vooral bedoelt voor de eerste soort, maar zijn meestal ook toepasbaar op grote banen.
menu - top
Hier rijdt je in tegenstelling tot voorgaande punten beter meer rechts, waarbij je oplet of je kan uitwijken. Een grasberm is ook een optie! Bij twijfel kan je deze gebruiken om ongevallen te voorkomen.
menu - top
Op veel van deze wegen rijden regelmatig auto's tegen een (te) hoge snelheid. Let dus steeds op of er voertuigen aankomen. Maak daarbij regelmatig gebruik van je spiegel. Om te zorgen dat auto's wat afremmen kan je het volgende wel doen:
Lichtjes zigzaggen, werkt bijna feilloos in het donker! Let wel op dat je je fiets onder controle houdt. De aankomende bestuurders zien dit ook en zorgen voor extra afstand omdat ze niet weten of je je fiets wel onder controle hebt.
Aan je linkerkant een extra reflector of licht monteren. Dit valt beter op en is niet goed gekent bij de mensen, dus zijn ze ook weer iets voorzichtiger.
In België (Nederland weet ik niet) zijn er soms kleine stukjes fietspad aan een grotere weg. Deze beginnen heel plots en stoppen op dezelfde manier. Je kan hiervan gebruik maken, maar let dan goed op bij het einde van deze 'veilige' stukjes weg. Zelf vind ik het beter om op de weg te blijven rijden, zo val je tenminste beter op dan dat je ineens de weg op komt gereden.
LET SOWIESO GOED OP BIJ HET EINDE VAN FIETSPADEN.
Ik heb al meer dan eens serieus moeten remmen, doordat de auto-bestuurders niet op de fietsers letten, alhoewel het fietspad er eindigt.
menu - top
Dit is ook weer een punt van discussie
Ik zal dus enkel voor en nadelen opsommen zonder er verder op in te gaan, zodat ieder voor zich kan kiezen. Let wel op wat er in je verzekeringspolis staat.
menu - top
"Ik stond vroeger altijd zeer kritisch tegenover helmen, maar toen ik voor het eerst in de bergen ging fietsen, heeft mijn moeder mij zeer nadrukkelijk gewezen op het nut van een helm, ik heb hem maar opgezet. Achteraf, heb ik nog nooit eerder zo'n goede beslissing genomen, want nog geen uur later ging ik in een afdaling met een gangetje van bijna 60 over de kop. Mijn zeer goedkope helm heeft toen m'n leven gered (ik heb wel twee dagen in het ziekenhuis gelegen, maar volgens de doktoren had ik het zonder helm niet na kunnen vertellen. Ik heb nog een hele tijd met zo'n gooedkope helm gereden als ik de bergen in ging. Nu heb ik een mooie helm (de Zolfo van MET) en daar heb ik bij dragen geen last van, dus doe ik hem inmiddels ook op bij lange tochten in Nederland en als beschutting voor m'n ogen tegen de zon en regen."
geciteerd: Milan Van Hulst
De voordelen zijn verder wel bekend denk ik. Ik heb ook van iemand gelezen dat hij zich vergeleek met een brommer op gebied van snelheid, gedrag op de weg, enz. Daarom vond hij het niet meer dan normaal om een helm te dragen, op een brommer is dit immers ook verplicht.
menu - top
Een belangrijke reden die aangehaald wordt is de hinder die je ondervind, vooral door de andere houding op een ligfiets als op een racefiets. Een helm beschermt het gelaat niet erg, wat toch ook dikwijls geraakt wordt. Rustige paden worden ook genoemd als reden. Sommige mensen vinden ook niet gemakkelijk een helm, wat ze ertoe aanzet om geen helm te dragen. Een reden die bijna steeds terugkomt is dat men met een ligfiets anders valt als met een 'rechtop'fiets.
menu - top
Het is zo dat er geen echte kledij is speciaal ontwikkeld voor ligfietsers. Of anders zijn er maar weinig producten. De meeste kledij is echter wel geschikt om comfortabel te fietsen, maar bij een val niet altijd voordelig ivm kwetsuren. Beter zou de kledij voorzien zijn op valpartijen. Je kan er zelf wat aan doen door stukken leer op gevoelige plaatsen te naaien. Dit zijn voornamelijk zitvlak en ellebogen. Bij een onderstuur zijn soms de polsen ook kwetsbaar, daar voldoen normale fietshandschoenen echter ruimschoots.
menu - top
Veel mensen zijn nog niet gevallen met hun fiets. Ik raad echter aan om te zorgen dat je onder gecontroleerde omstandigheden toch een eens val maakt. Dit bijvoorbeeld op nat gras of in los zand, zodat je jezelf niet bezeerd en de fiets niet beschadigd wordt.
Probeer in elk gevallen door te rollen, dit zorgt er immers voor dat een groot stuk van de energie (=snelheid bij de val) opgenomen wordt en je dus minder kwetsuren hebt.
menu - top
Gegroet,
Koen