juli 1995
Burgemeester Smet verklaart dat er over een leefbaar Doel niet te
discussiëren valt.
Het Stadsbestuur van Antwerpen ontkent noch bevestigt dat er plannen
voor een zuidelijke of noordelijke terminal bestaan.
Technici voeren de eerste metingen uit.
De Intercommunale vereniging van het Land van Waas vraagt aan de
Vlaamse regering de industriële functie van de Linkeroever te behouden.
Augustus 1995
De eerste affiches tegen de containerterminal verschijnen.
Polders in Nood voert tijdens de Scheldewijdingsfeesten actie tegen
de havenuitbreiding.
19950803_HNB_Burgemeester Smet: "Aan Doel wordt niet
geraakt".
Uitspraken van F. Smet (CVP):
"Aan Doel wordt niet geraak. Daarvoor zullen ze over ons lijk
moeten gaan."
"Elk plan waarop aan de leefbaarheid van Doel geraakt wordt,
zullen wij in elk geval verwerpen. Hetzelfde geldt voor plannen die geen
rekening houden met de wet Jabert. Voor ons is één zaak duidelijk: wij
zijn geen vragende partij".
i.v.m. de nieuwe containerterminal: "Indien alleen Linkeroever
tot de mogelijkheid behoort, is het niet uitgesloten dat wij daarmee
akkoord gaan maar dan zullen wij onmiddellijk onze eisen stellen."
19950808_HLN_Schaduw over wijdingsfeesten.
Inwoners van Doel betoogden tijdens de feesten tegen een nieuwe
containerhaven en zeesluis.
September 1995
Agalev verklaart dat aan de leefbaarheid van Doel niet geraakt mag
worden.
De A7-variant, 'Terminal-West' (het latere Deurganckdok), wordt
geselecteerd voor nadere studie.
Vertegenwoordigers van het Antwerps Havenbedrijf zeggen dat er géén
gevaar is voor het voortbestaan van Doel,
Jan Pellens (Hessenatie) verklaart dat een vestiging op Terminal-West
de financiële mogelijkheden van de groep overstijgt.
19950919_HLN_Doel wordt opnieuw bedreigd
De derde containerterminal moet er komen om de concurrentie met
zeebrugge het hoofd te bieden.
19950920_GVA_Antwerpen,hou op a.u.b.
De gemeenteraad wil de Lijn De Bondt behouden als grens waarbinnen de
Waaslandhaven verder kan groeien met uitzondering van een kleine
aanpassing voor het Verrebroekdok.
Het behoud van Doel staat buiten kijf, niet alleen de dorpskern maar
het hele gebied errond.
Oktober 1995
De Startnota geraakt
bekend.
19951004_GVA_Haven zoekt oplossing voor onrust bij buren.
Het schepencollege van Beveren brengt voor het eerst in de
geschiedenis een officiëel bezoek aan de collega’s van Antwerpen.
Smet krijgt van Delwaide een pentekening.
19951007_GVA_Doeldorp moet blijven
Interview met Paul Goossens, schepen van Beveren en voorzitter van de
maatschappij voor grond- en industrialisatiebeleid op de Linkeroever.
Uitspraak van Goossens: "De ingreep in het landbouwgebied die op
de plannen voorzien is, blijft uiterst beperkt en is zelfs niet absoluut
noodzakelijk. Belangrijker is dat er rond Doel een degelijke bufferzone
komt die de hinder van de nabijgelegen containerhaven zoveel mogelijk
beperkt. Wie in Doel wil (blijven) wonen, moet wel goed weten waar hij
woont en in welke omstandigheden. De bereikbaarheid van Doel wordt in de
toekomst wellicht een ander probleem.
19951012_GVA_Klare taal.
Vlaams parlementslid Marc Cordeel (VLD) vindt dat de plaatselijke
gemeenschap van Doel van een tweede lijdensweg gespaard moet blijven.
Hij hoopt dat Doel kan worden behouden, maar dan moeten er volgens hem
wel duidelijke afspraken worden gemaakt over de leefbaarheid van Doel.
19951012_GVA_Veeg Doel maar van de kaart.
Reactie’s van de "Boze Doelenaars" Roger Mussche, Leo
Brands-Schepens en Omer Van Royen om Doel met de grond gelijk te maken.
19951012_GVA_De Bondt wijkt niet van zijn lijn.
Ferdinand De Bondt: Voor mij moet eerst heel het Zuidergebied volzet
zijn, vooraleer het noordergedeelte kan worden aangesneden. Meer zelfs
"de Lijn De Bondt" moet een politieke grens worden.
19951017_ HNB_Nieuwe spoorweg langs Expresweg
Volgens Henk Geeroms, directeur van de Intercommunale Vereniging van
het Land Van Waas, wordt er gedacht aan een spoorlijn die de Antwerpse
haven verbindt met Zeebrugge waardoor het uitzicht van het Waasland de
komende jaren wel eens grondig zou kunnen veranderen.
November 1995
De Boze Doelenaars worden
opgericht.
19951113_HNB_Ik wil langer leven dan tot 2015
Informatieavond met Havenschepen Delwaide (VLD).
Uitspraak van Dewaide: "Het enige plan dat weerhouden is, is het
zogenaamde project A7. Dit houdt in dat aan Doel zelf niet geraakt
wordt."
VLD beloofde een referendum te houden om uit te maken of de mensen
willen blijven of onteigend willen worden. Er wordt ook een enquête aan
gekoppeld.
19951113_HNB_Verrebroekdok terug naar eerste aannemer.
Het Antwerpse kollege wijst de bouw toe aan de tijdelijke vereniging
Roegiers, CEI Construct en Strabag in Kruibeke.
De volledige aanleg van het dok, met uitrusting en infrastructuur,
zal 5,4 miljard kosten. De Vlaamse regering betaalt 60% en het
stadsbestuur, de eigenlijke bouwheer, 40%.
19951117_HVW_Boze Doelenaars willen overleven
Open brief aan schepen Delwaide waarin de "Boze Doelenaars"
vragen om de mensen te onteigenen aan de heropbouwwaarde. Daarbij vragen
ze extra smartgeld en een oprotpremie.
19951117_GVA_Informatie over Doel komt op gang
Directeur-generaal Strubbe en ir. Smitz van de Administratie
Waterinfrastructuur stellen dat de containerterminal niet in Zeebrugge
kan liggen omwille van de hoge transportkosten. Voor het bergen van de
grondspecie dient De Lijn De Bondt te worden overschreden.
19951121_GVA_Gemeentebestuur wijst planning voor baggerspecie af
Uitspraken van F. Smet tijdens persconferentie.
"De baggerspecie van de aanleg van een derde containerterminal
op de Linkeroever, kan voor ns niet op de plaats die momenteel in de
plannen wordt voorzien. Wanneer men daarvoor het terrein ten noorden van
de Engelsesteenweg naast de Westlangeweg inpalmt, wordt de Lijn De Bondt
in belangrijke mate overschreden. Dit kan voor het gemeentebestuur van
Beveren een breekpunt worden."
"Als er wordt gepraat over de toekomstige leefbaarheid van Doel,
dan hebben w het niet alleen over het wegnemen van de hinder als gevolg
van een derde containerterminal. Dat houdt ook in dat werk wordt gemaakt
van een eigentijdse jachthaven, eventueel op een andere plaats dan waar
die nu is gelegen. Alleen het verhogen van de recreatieve
aantrekkingskracht biedt Doel overlevingskansen."
Schepen Blommaert: "De bestaande infrastructuur (op
Rechteroever) kan in theorie met bijna twee kilometer worden uitgebreid.
Die mogelijkheid wordt echter afgewezen omdat men dan een Europese
vogelrichtlijn moet doorkruisen. Vogels zijn blijkbaar belangrijker dan
een gemeenschap van duizend mensen."
19951121_GVA_Beveren gaat Doel informeren
Het gemeentebestuur houdt geen referendum en gen globale
volksraadpleging. Het gaat de verschillende sociale groepen (arbeiders
en bedienden, landbouwers, middenstanders, gepensioneerden) horen. De
Gentse professor Allaert krijgt de opdracht om na te gaan onder welke
voorwaarden Doel leefbaar kan blijven.
19951124_HVW_Doel wil overleven
Citaat uit de open brief van de Boze Doelenaars:
"In feite, mijnheer de schepen, willen wij niet weg uit Doel.
Wij wonen er graag. Sommigen al generaties lang. Het is nog een echte,
maar ook een hechte dorpsgemeenschap. Laat ons duidelijk zijn: wij
willen blijven."
19951124_HVW_Leefbaarheid Doel wordt bestudeerd
Uitspraak van F. Smet: "Wanneer aan één van de vier gestelde
voorwaarden niet wordt voldaan en dus de leefbaarheid van Doel in het
gedrang komt, verzet het college zich met hand en tand tegen het
aanleggen van een getijdeterminal".
19951127_HNB_Terminal maakt Doel onleefbaar
Uitspraken van F. Smet:
"Wij vernemen dat de mensen willen blijven. We kunnen pas praten
over een terminal als de leefbaarheid gegarandeerd wordt".
"De baggerspecie is momenteel één van de grote breekpunten. We
kunnen vragen om die op Rechteroever te laten storten, maar moeten eerst
alle mogelijke oplossingen onderzoeken. Een werkgroep houd zich hiermee
bezig".
19951129_HLN_Geen éénsgezindheid over Doel
De gemeenteraad is verdeeld over de toekomst van het Scheldedorp
Doel.
CVP wil zich pas uitspreken na de leefbaarheidstudie.
Volgens de SP is een verdere evolutie niet tegen te houden en moeten
de Doelenaars een schadeloosstelling krijgen waartoe de Vlaamse regering
bereid zou zijn.
AGAEV en Vlaams Blok verzetten zich tegen de aanleg van de terminal.
De VLD wil dat de bevolking zelf beslist.
December 1995
De restauratie van de kerk gaat voort.
De CVP vraagt een ecologisch verantwoorde realisatie van het project.
Delwaide verklaart dat de ingreep beperkt blijft tot het
industriegebied op Linkeroever en dat de haven op rozen zit 'voor de
volgende decennia'.
19951206_GVA_Is Doel al veroordeeld?
Electrabel heeft plannen voor woningbouw en appartementen in de
Scheldemolenstraat in Doel. DOLSO raadt dit af gezien de ontwikkelingen
in het betrokken gebied.
De Boze Doelenaars willen zonder politici of ambtenaren, voor
zichzelf uitmaken welke koers zij in de toekomst gaan varen.
19951220_HLN_Nog geen beslissing over containerterminal
Fakkeltocht van de Boze Doelenaars.
De wet Chabert bestemt inkomsten van industriegronden voor het
Waasland; die van de haven voor Antwerpen. De containerterminal kan 500
ha industriegrond van bestemming doen wijzigen. Dat kost het Waasland
een half miljard frank.