David Mamet
(geb. Chicago 30/11/1947) Amerikaanse toneelschrijver en filmregisseur
van Joodse afkomst, die in zijn werk zijn eigen bittere ervaringen en de corruptie
van de Amerikaanse samenleving weerspiegelt. Studeerde aan het Goddard College
in Vermont en de Neighorhood Playhouse School of Theater in New York. In 1976
maakte hij zijn Newyorkse debuut met een dubbelvoorstelling van 'The duck variations',
met twee oude mannen pratend op een bank in het park en 'Sexual perversity in
Chicago', over twee jongemannen op vrouwenjacht (in 1986 verfilmd als 'About
Last Night'). Verder schreef hij 'American Buffalo' (1975), over de gangstermentaliteit
van de zakenwereld, 'Glengarry Glen Ross' (1983), zijn met de Pulitzer Prize
bekroonde nachtmerrie uit de Onroerend Goed Makelaardij, 'Speed-the-Plow' (1987),
over de verschrikkingen van Hollywood, en 'Oleanna' (1993). Mamet wordt vaak
vergeleken met Samuel Becket en Harold Pinter. In 1994 debuteerde hij als romanschrijver
met 'The Village', over de zwarte achterkant van het hedendaagse Amerikaans
dorpsleven. Vanaf 1981 schreef Mamet ook filmscenario's, beginnend met de nieuwe
versie van Cain's 'The Postman Always Rings Twice', 'The Untouchables' (1987)
en 'House of Games' (1987), een film die hij ook regisseerde. Recent schreef
en regisseerde hij 'Homicide' (1991).
Mamet staat bekend om zij Mametspeak, een halfrealistische straattaal
die zijn stukken over de machistische mannenwereld (American Buffalo, Speed
the plow) een bijzonder realisme verleende, terwijl hij vaak een kritische noot
liet horen bij recente ontwikkeingen in de Amerikaanse maatschappij (bv. over
ongewenste intimiteiten in Oleanna).
Bron: o.a. Softkey's Nederlandstalige Encyclopedie
in het Raamtheater
Boston Marriage
Een leven lang theater
Het kryptogram
Nen Belgische leeuw
Oleanna
Speed the Plow
Variaties op eend
Zwarte Pony
& Oude banden, lege handen