HET WOORD VIEREN

 

Belijdend christen zijn is nu nog minder evident dan 25 jaar terug. Men behoort tot een kleiner wordende minderheid. Als student is men alleen in zijn groep. Op een ogenblik waarbij de empirische wetenschappen binnen een streng rationele wereld het patent hebben op de waarheid zoeken we als belijdende christenen naar levensadem in verhalen die minstens tweeduizend jaar oud zijn.

In Jonge Kerk hebben we een hele lange traditie van omgang met verhalen uit het Eerste en het Tweede testament. Zeer vroeg werd het de gewoonte dat een viering nooit het werk was van één man of vrouw. Een tekstgroep of een leefgroep bereidde de viering voor. De belangrijkste opdracht van die voorbereiding was het ontsluiten van het verhaal. In welke context kwam het tot stand? Welk soort verhaal is het en is de historische achtergrond belangrijk? Welke functie had het verhaal voor de gelovige of ongelovige gemeenschap toen? Daarna volgt het vertaalwerk naar onze tijd. Zijn er herkenbare overeenkomsten met situaties in onze samenleving, de wereld of onze eigen ervaring. Wat vertelt dit verhaal over ons leven? Wat vertelt dit verhaal ons over God? Waar liggen de uitdagingen voor onze tijd en ons leven. Jaren aan een stuk kwam elke week minstens één groep samen om op die manier de verhalen opnieuw levend te maken voor onze tijd. ‘Het Woord vieren’ vertelt iets over de soms intense emoties die we tijdens die voorbereidingen mochten meemaken. De ervaring van dit verhaal gaat over onszelf, onze tijd, onze samenleving en het werkt nog bevrijdend ook.

Wanneer je een bergtocht onderneemt in totaal onbekend gebied neem je best een ervaren gids onder de arm. Verscheidene gidsen hebben ons ondertussen geholpen om onze weg te vinden door dit Boek. Zij hielpen ons door de mist, toonden onbekende bergtoppen en prachtige valleien, gidsten ons over gevaarlijke gletsjers: Huub Oosterhuis, Nico ter Linden, Th. J. M. Naastepad, Benoît Standaert, Willem Barnard, Marie Balmary, René Girard, Lytta Basset…

Dit deel bevat twee teksten over hoe het Verhaal gelezen wordt samen met enkele commentaren op stukjes uit het Tweede Testament.

Terug naar inhoudstafel - Vorige pagina - Volgende pagina