Genre

In zijn beginperiode maakte Tuur De Rijbel talrijke tekeningen en cartoons voor dag- en weekbladen. Later een afwisseling van olieverfschilderijen op doek en op paneel, de grotere werken met het paletmes en de kleinere met het penseel; acrylschilderijen op karton; potlood- en pentekeningen; monotypes en aquarellen.
 


Dendermondse School

Tuur De Rijbel behoort volgens kunsthistoricus dr. Jean Pierre De Bruyn tot de derde generatie van de Dendermondse School, gekenmerkt door een rijke matière, een stevig en duidelijk herkenbare eigen signatuur, een grote bewondering voor de natuur en vooral het oproepen van sfeer van eindeloze melancholie. Tuurs geliefkoosd onderwerp is zijn geboortestreek, het deel van de Schelde en haar omgeving ten Oosten van Dendermonde, een enig mooie landschapsomgeving uit Oost-Vlaanderen: de Schelde met haar enorme zilverwitte of asgrauwe waterspiegel, die zich in brede overweldigende bochten door het landschap slingert en de vergezichten als “parels” aaneenrijgt.Tuur De Rijbels coloriet gaat van aanvankelijk felle en kontrastrijke kleuren over naar een meer harmonieuzer kleurenpalet met voorkeur voor oker. In zijn vroegere landschappen lag de nadruk op het land zelf; nu zorgt hij voor meer wolkenspel.
 


Gevoelsmens

Zijn schilderijen zijn het resultaat van wordingsproces van lijden, gepieker en gevoelens van ontevredenheid. Zij eisen het uiterste van de kunstenaar om de perfectie na te streven en reacties van erkenning en bewondering uit te lokken, dit om de mensen een stuk schoonhied te serveren.

Johan Van Wiele typeert de mens Tuur De Rijbel en zijn werk als volgt:

“Ik wil dat je mijn werk bekijkt, als spiegel van mijn leven.”
Tuur De Rijbel schildert geen landschappen, die na lange wandelingen door zijn geheugen zijn vastgehouden. Het zijn artistieke creaties van wat hij met zijn zintuigen, maar vooral met zijn emoties heeft waargenomen. Hij brengt nooit een portret van een landschap, wel portretten van hemzelf. Hij schildert in een verdroomde sfeer. Niet zoals hij is, maar zoals hij zou willen zijn.

Je schaft als het ware een stukje van de ziel van de kunstenaar aan door een schilderij van hem te kopen. De mens als dusdanig tref je in mindere mate aan in zijn werk, wel onder de vorm van huizen, hoevetjes, polderhuisjes, boten en schepen. Tuur De Rijbel vindt namelijk dat de materiële welvaart onze samenleving overheerst, wat het geestelijk welzijn zeker niet ten goede komt. Achteraan in zijn tuin, in zijn bescheiden atelier, worden zijn landschappen geboren.

Sommige schilderijen zullen pas voltooid zijn als hun tijd gekomen is, als zij af zijn in de geest van de kunstenaar.