Home     Home  
   
Wat is Organistiek?
Leden
Concertagenda
Fotogalerie
Persberichten
Gastenboek
Contact
Orgellinks
 

Bron: Spaanders, het tijdschrift van vzw Vriendschap - Mei 2003

Orgelconcert t.v.v. vzw Vriendschap

Muzikaal gedreven amateurorganisten die zichzelf 'Organistiek' noemen, gaven een concert in de Sint-Quintinuskathedraal in Hasselt. Het was een organisatie van de Marnixring Land van Loon - Nieuw Eyck ten voordele van de projecten van vzw Vriendschap.

Op die koude winkelzondag 6 april loeide keiharde hip-hopmuziek over de hoofden van een massa volk in het stadscentrum. In de kathedraal echter vulden de klanken van het befaamde, gerestaureerde Binvignat-Houdtappel-orgel de gotische gewelven.

De leden van Organistiek zijn acht muziekbeoefenaars uit Leuven en omstreken. Het is hun bedoeling het orgel te promoten als concertinstrument buiten de liturgie. In 2000, het Bach-jaar, was hun eerste optreden. Het concert in Hasselt was hun vijfde. Zij trachten variatie te brengen in hun concerten door gastmuzikanten uit te nodigen. Ditmaal kregen ze de medewerking van een sopraan en het fluitensemble Jeux-partiS. Organistiek wil geen financieel profijt halen uit de concerten. De opbrengst van elk optreden wordt geschonken aan een goed doel.

De middenbeuk van de kathedraal was mooi gevuld met honderden muziekliefhebbers. Naast de sympathisanten voor het goede doel was er ook publiek uit het Leuvense, fans van de optredende muzikanten.

De zes organisten die dit concert brachten, kozen muziek van bekende grootmeesters zoals J.S. Bach en F.J. Haydn, maar er was ook werk van minder bekende componisten zoals Lübeck en Boyce. Heel verrassend was de eigen compositie van de benjamin van de groep. De 24-jarige Koen Verheyden werd voor zijn 'Cornet Voluntary' dan ook beloond met een spontaan applaus van het enthousiaste publiek. De sopraan Ellen Honee bracht overtuigend drie aria's met orgelbegeleiding . De muziek van het fluitensemble riep, met enige verbeelding, de sfeer op van adellijke hoven uit de zestiende en zeventiende eeuw. Ook een frisse, creatieve bewerking van het bekende 'Für Elise' van L. von Beethoven wist het publiek te bekoren.

Verrassend was ook de beeldomlijsting. Camera's registreerden het handen- en voetenwerk van de organisten. Solisten kwamen breeduit in beeld op een scherm op het koor. Ook bijzonderheden over het programma en de muzikanten kon je aflezen van het scherm. De teksten bevatten soms een humoristisch knipoogje naar het publiek. Wie deze beelden een storende afleiding vond, kon zijn blik laten glijden over de kunstschatten van de kerk of, zoals mijn buurman, met gesloten ogen luisteren.

Een vlotte presentator praatte het concert keurig aaneen. Er was een verzorgd programmaboekje met veel informatie. Kortom, het was een stijlvolle muzikale happening waarvan de talrijke aanwezigen erg genoten.

De concertgangers konden tijdens de pauze en na het concert kennismaken met vzw Vriendschap. Met brochures, foto's en zo meer stelden voorzitter Roger Vandebroek en zijn vrouw Lucie onze werking voor aan een infotafel.

Bij het slotwoord mocht onze voorzitter een cheque van 4100 euro in ontvangst nemen. Deze werd overhandigd door de heer Vyncke voorzitter van de Marnixring Land van Loon - Nieuw Eyck. Het spreekt voor zich dat wij deze financiële steun dankbaar aanvaarden om te investeren in de verdere werking van vzw Vriendschap.

Op uitnodiging van de inrichters kon het publiek nog nagenieten van het concert bij een drankje in een horecazaak in de buurt. Het was een prettige afsluiter van een mooie concertnamiddag.

Lisette Lambrichts.


[terug naar boven]