|
Een lagere school in de Sunderbans, Kolkata 2000 – 2005 –
2009 – 2014 Van Primary
School tot Junior High School Dit project
wordt begeleid door onze Indische partner |
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||
|
Wat vooraf
ging: In 1983 werd in het dorpje Dakshinbaribhanja
niet ver van Raidhigi in de Sunderbans, op initiatief van de plaatselijke bevolking
gestart met een lagere school: de Sunderban Free Primary School.
Het schooltje werd volledig volgens hun traditie gebouwd met aarde,
bamboe en strooien dak. Helaas, enkele
jaren later bezweek de school onder een zware storm tijdens het regenseizoen. Gelukkig had de plaatselijke club hen
aangeboden om verder te doen in hun clubhuis, van steen en beton. De benedenverdieping werd gebruikt voor de
clubactiviteiten en de bovenverdieping mochten zij gebruiken als school |
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
||||||||||||||
|
Eerste fase: 2000 – 2005 Primary
School Het schooltje van ongeveer 100 kinderen bestond
uit een kleuterklas en 4 leerjaren
en werd sinds jaar en dag opengehouden door 4 onderwijzeressen. Zij gaven tot dan toe gratis les en smeekten
ons om hen toch een klein salaris te geven, wat geld voor uitrusting en als
het enigszins kon ook een nieuwe school.
In het dorp woonden ongeveer 400 families, 1
kind op 3 ging niet naar school. We
waren onder de indruk van het dynamische van leraars en schoolcomité en onze
vzw besloot hen te steunen door het salaris van de leerkrachten te betalen en
wat studiemateriaal aan te schaffen. |
|
|
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
Begeleiding met een harmonium -
Dans tijdens ons bezoek in 2001
- De toenmalige leerkrachten |
|
|
|||||||||||||
|
De werkingskosten voor de school bedroegen in
deze fase gemiddeld 1.500 euro per jaar. |
|
|
|||||||||||||
|
Bij vergelijkende examens (te vergelijken met
onze diocesane testen) in 2003 behaalde de school de tweede plaats op een
totaal van dertig deelnemende scholen.
De leerkrachten hadden bewezen dat ze kwaliteit konden leveren en onze
vzw besloot de uitbreiding van de
school van het vijfde tot het achtste leerjaar te sponsoren. Een tweede verdieping werd in 2004
opgetrokken. |
|
|
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
Bouwwerken in 2004 |
|
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
Tweede fase: 2005 – 2009 Junior
High School Van een “primary school” (klas 1 tot 4) werd ze
tenslotte in 2007 een “junior high school” (klas 1 tot 8) en kreeg de naam “Bhagat Sing Junior High School”,
genoemd naar een held uit de onafhankelijkheidsstrijd tegen de koloniale overheersing. De
school heeft nu 154 leerlingen. |
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
De eerste leerlingen uit het achtste leerjaar 2007
hadden geen probleem om over te stappen naar klas In 2008 werd het
elektriciteitsnetwerk in de streek vernieuwd en de Administratie heeft
beloofd elektriciteit tot in de school te brengen, de toegangsweg naar de
school te verbeteren en de uitbreiding van klas 5 tot klas 8 officieel te erkennen. Dit
laatste impliceert dat de leerkrachten nu gedeeltelijk door de staat zullen
worden betaald. |
|
|
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
De school krijgt nu ook
elektriciteit en een betere toegangsweg |
De leerlingen 2008 gaan naar
klas 9 en poseren voor het beeld van Bhagat Sing |
Enkele van de leerlingen
2007 die nu reeds naar klas 10 overgaan |
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
Begin 2009 werd dan de school afgewerkt. De vloer
van en de trappen naar de tweede verdieping werden gecementeerd. De school kreeg een laagje verf en
de nodige toiletten voor de leerlingen werden naast het schoolgebouw
ingericht. |
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
Onze bijdrage voor het bouwen van de tweede
verdieping en de volledige afwerking ervan bedroeg 12.600 euro. De werkingskosten bedroegen (na de uitbreiding
naar 8 klassen) in deze fase ongeveer 2.500 euro per jaar. |
|
|
|||||||||||||
|
Derde fase: 2009 – 2014: |
|
|
|||||||||||||
|
A)
Het actieplan 2009 – 2014 |
|
|
|||||||||||||
|
Ø
In
de omgeving van de school wonen 6.000 mensen waaronder 1.200 kinderen. Men
streeft ernaar elk jaar 20% meer leerlingen in te schrijven. Het streefcijfer voor de schoolbevolking
wordt op 300 leerlingen gesteld. Ø
Er
zal meer zorg en aandacht besteed worden aan de studie van het Engels. Ø
Hindi
en tekenen zullen in het lessenpakket worden opgenomen. Er zullen meer hulpmiddelen worden
voorzien om de kwaliteit van het onderwijs nog te verbeteren. Een boekbank zal worden opgericht, boeken
zullen bij de overheid worden gevraagd. Ø
Stiptheid,
discipline en netheid zullen worden aangescherpt. Een gebedsmoment zal ’s morgens
worden gehouden. Ø
Er
zullen opleidingen voor leerkrachten en schoolcomitéleden worden
voorzien. Actie wordt ondernomen om de
leerkrachten van klas 5 tot 8 te laten betalen door de overheid. Ø
Sport
en diverse bezoeken (tentoonstellingen e.a.) zullen worden aangemoedigd. Ø
Een
fonds ter verfraaiing en verbetering van de school zal worden opgericht. Elektriciteit
zal worden gelegd en daarna kunnen computeropleidingen in de school voorzien worden. |
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||
|
B)
De toekomst van deze school verzekeren door een andere (betalende) school op
te richten |
|
|
|||||||||||||
|
Door de economische boom in India zijn er steeds
meer middenklassers die de centen hebben om hun kinderen naar Engelstalige
scholen (English Medium School) te sturen en die
ook bereid zijn te investeren in de Engelstalige opleiding van hun kinderen. Er is
veel vraag naar dit soort scholen en die betalen goed. Daarbij komt nog dat meer en meer welstellenden uitwijken uit Kolkata
(de vlucht uit de onleefbare miljoenenstad), maar hun kinderen moeten ook
naar school. Dit
zagen we dus als een gat in de markt. Samen met met Human Wave vatten we het plan op om in Mankundu, niet ver van het station, zelf een English Medium School op te richten. Met de opbrengst van deze school
moet Human Wave de kosten voor haar dorpsschool BSJrHS en voor de tutorials in
de toekomst kunnen betalen zodat onze steun niet meer nodig is. Een bijkomend
voordeel is dat we goedbegaafde kinderen uit de slums van Mankundu
ook een hoogwaardige opleiding kunnen geven in onze eigen school en op die
manier de kringloop van armoede voor deze families kunnen doorbreken. Dit werd als voorwaarde geformuleerd. Per
klas zullen 5 kinderen uit arme gezinnen gratis les kunnen volgen. |
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
Het plan
van de school. Elke klas meet ongeveer
4 bij De school wordt genoemd: Vivekananda Wisdom Mission naar Vivekananda,
een spirituele voorganger in India. |
Het terrein wordt
opgehoogd |
|
|
|||||||||||
|
De bouw van de school vordert goed – 2009 - 2010 - 2011 |
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
Na veel administratieve rompslomp is de bouw in
2009 kunnen beginnen. Het gelijkvloers is zo goed
als klaar en de eerste verdieping is haar voltooiing nabij. In april 2011 start men met drie kleuterklassen
en een eerste leerjaar. Elk jaar komt
er dan een klas bij – tot klas 4. De eerste schoolgelden zullen worden gebruikt
voor de aanschaf van meubilair. Vanaf 2015 zou deze school de BSJrHS en de tutorials moeten
kunnen bedruipen. |
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
Neem ook een kijkje bij
onze India bezoeken |
|
|
|||||||||||||