|
Gezondheidsopvoeding op school – Singtam, Sikkim 2007 - 2012 Dit project
wordt begeleid door onze Indische partner VHAS (Voluntary
Health Association of |
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
Naar analogie van en met de ervaring uit een
vorig programma (2000-2005 in Gangtok)
zijn nu acht scholen rond Singtam ( Het
project beoogt niet alleen de leerlingen de elementaire regels van gezondheid,
hygiëne, wellevendheid, bezorgdheid voor het milieu, kennis van ziekten, enz.
bij te brengen maar ook de scholen te helpen hun infrastructuur m.b.t.
sanitair en drinkwater op een degelijk peil te brengen |
|
|
|
||||||||||||||||
|
Concrete
doelstellingen van het programma zijn: ·
Leerkrachten aanleren het gezondheidsbewustzijn bij de
kinderen te ontwikkelen. ·
Leerlingenclubs oprichten om de leerlingen te motiveren en
bewust te maken. ·
De leefgewoonten van de leerlingen te wijzigen via werksessies
(gezondheid en hygiëne, zorg voor het milieu, netheid, zuiver water, enz.). ·
In elke school een gezondheidscomité oprichten met directie,
ouders, leerkrachten en leerlingen. ·
Ouders samen brengen om dit programma te bespreken en hen
eveneens bewust te maken. ·
Drinkwater en sanitaire installaties verbeteren. ·
Een gezondheidsfonds in de scholen oprichten om het
onderhoud van de installaties te verzekeren. |
Openluchtklassen bij
gebrek aan lokalen |
|
|
||||||||||||||||
|
De start in 2007 Bij de start van het
programma bezocht een delegatie van de eerste twee scholen (de andere scholen
komen de volgende jaren aan bod), bestaande uit leraren en leerlingen, enkele
scholen in Gangtok waar vroeger dit programma was opgestart en nu verder
doorgaat zonder de steun van onze partner VHAS (Voluntary Health Association
of Sikkim). Terwijl
tijdens het eerste jaar een aantal leerkrachten worden opgeleid voor het
programma werden onder de leerlingen groepsdiscussies georganiseerd om te
kijken in welke mate de leerlingen vertrouwd zijn met en gevoelig zijn voor
de problematiek van gezondheid, hygiëne, water, afvalbeheer, enz. zodat het
programma de volgende jaren hierop kan worden afgestemd. Er werd in elke school een gezondheidscomité EHC
(Environmental Health Committee) van 12 leden opgericht, met evenveel vrouwen
als mannen, waarbij afgevaardigden van directie, leerkrachten, ouders en
leerlingen betrokken zijn om het programma de komende de jaren op te volgen
en ervoor te zorgen dat de bekomen resultaten ook duurzaam zijn. Een opleiding werd ook gegeven voor de
leden van dit comité zodat iedereen zijn rol en verantwoordelijkheden binnen
het gezondheidsprogramma kent. Er werden ouderavonden belegd om de ouders
bewust te maken van het belang van gezondheid en hygiëne en in het algemeen
om het gezondheidsproject op school toe te lichten. Eveneens werd een
opkuisbeurt georganiseerd in de school om het bewustzijn van netheid en orde
bij de leerlingen aan te scherpen. Ook
dit behoort tot gezondheidsopvoeding. |
Ouders worden erbij
betrokken Dit echtpaar wordt
gelauwerd, het bracht de leiding voor stromend water over hun land naar de
school |
|
|
||||||||||||||||
|
Leerlingenclubs In elke school worden er onder de leerlingen 5
leerlingenclubs opgericht waarin leerlingen vanaf de 4de klas
kunnen aansluiten. Het doel hiervan is
de leerlingen te motiveren en hen te sensibiliseren m.b.t. het belang van
milieu, gezondheid, hygiëne, en volksgezondheid. Ook hier wordt er een opleiding voorzien
die rol en verantwoordelijkheden vastlegt.
De bedoeling is dat de leden van zo een club het voorbeeld geven en de
medeleerlingen begeesteren. ·
de milieu club zorgt voor het proper
houden van de speelplaats, verzorgt de planten en neemt deel aan
buitenschoolse milieuactiviteiten ·
de jongeren club laat zich in met alle
aspecten waarmee opgroeiende kinderen te maken krijgen ·
de water en sanitaire
club
zorgt ervoor dat de toiletten proper blijven en dat de poetsproducten
voorhanden zijn (betaald via het EHC fonds) ·
de hygiëne club verzamelt dagelijks
nieuws over gezondheidsonderwerpen en kijkt toe op de netheid van de
studenten (nagels, haar, enz.) o
de monitor club is samengesteld uit
vertegenwoordigers van de vier vorige clubs en houdt wekelijks een
opvolgingsvergadering, deze bereidt de ook de bijeenkomsten met alle
leerlingen voor. Te
verwachten resultaten:
|
De leerlingen clubs Begeesteren en motiveren |
|
|
||||||||||||||||
|
Tussenstand 2010 |
|
|
|||||||||||||||||
|
Jaarlijks komen een drie- tot viertal scholen
aan de beurt, met nadien een zichtbare positieve verandering in persoonlijke
hygiëne, aanpassing van de sanitaire installaties, leerkrachten- en
ouderparticipatie en bewustzijn i.v.m. de milieuproblematiek. Het
programma kost jaarlijks ongeveer 3.000 euro voor het bewustwordingsgedeelte
en tussen de 2.000 en 4.000 euro voor de sanitaire aanpassingen, afhankelijk
van de toestand van het sanitair. De scholen dragen zelf 30% bij in de
kosten om de sanitaire installaties op een aanvaardbar peil de brengen. |
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
Telkens als het sanitair
van een school gerenoveerd is wordt een gedenksteen aangebracht |
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
Levenswijsheid en
discipline zijn een essentieel onderdeel van het schoolprogramma |
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
Leerkrachten, leerlingen
en ouders, allen worden ze betrokken bij en zijn verantwoordelijk voor het gezondheidsprogramma |
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
Neem ook een kijkje bij
onze India bezoeken |
|
||||||||||||||||||