|
Renovatie lagere school te Rolep, Oost-Sikkim 2000 – 2002 Dit project
werd begeleid door onze Indische partner VHAS (Voluntary
Health Association of |
|
|
||
|
Sikkim, een kleine staat gelegen aan de voet van
de Himalaya, grenst in het westen aan Nepal, in het noorden aan China en in
het oosten aan Buthan. Via een nauwe
strook in het zuiden grenst het aan West-Bengalen. Het land is één grote bergvlakte. Er is weinig infrastructuur, geen vliegveld
en zelfs geen treinen. De dorpen zijn
slechts te bereiken met een muilezel of met een jeep langs de smalle
bergwegen gekneld tussen steile flanken en diepe ravijnen. De regering van Sikkim besteedt veel geld
aan het herstellen van de wegen die door aardverschuivingen tijdens de
moessonregens gevaarlijk zijn geworden.
De bewoners leven van wat het schrale bergland hen biedt. |
|
|||
|
|
|
|
||
|
|
↑ Kinderen lopen soms
uren om de school te bereiken ← 4 uur langs bergflanken om Rolep te bereiken, de wegen hebben te leiden
van aardverschuivingen ← Verwelkoming door de
dorpelingen langs de weg en in de school ↑ |
Rolep is
een ver afgelegen arm dorpje in Oost-Sikkim waar slechts enkele koppels hun school
hebben kunnen afmaken. De meeste
mensen zijn ongeletterd en zich niet bewust van wat gezondheid en hygiëne
betekenen. Voluntary Health
Association of Sikkim (VHAS) was hier reeds gestart met een elementair
programma waarbij enkele zelfhulpgroepen waren opgericht. Het plaatselijke schooltje waar de kinderen
van de omliggende dorpjes tot klas 8 les konden volgen was in zeer slechte
staat. Toiletten noch drinkwater,
slechte lokalen en te weinig banken maakten de school zeker niet
aantrekkelijk. De kinderen moeten soms
uren lopen om de school te bereiken.
Vele ouders verkozen hun kinderen mee op het veld te nemen dan ze naar
school te sturen. Deze school in orde krijgen was dan ook de prioriteit voor
dit afgelegen bergdorp om de kringloop van onwetendheid en armoede definitief
te doorbreken. VHAS vroeg in 2000 onze steun om dit te verwezenlijken. Onze voorwaarde was dat de lokale
gemeenschap het werk zou doen terwijl wij de materialen en de opvolging
zouden financieren. Een
renovatiecomité werd opgericht. Na
overleg en akkoord over de planning gingen de werken van start. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De school voor (↑) en na (↓) de renovatie |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
Het hele dorp hielp mee
om de school te renoveren – Eén lokaal diende volledig heropgebouwd te worden |
|
|||
|
|
||||
|
Vrouwen kappen stenen
voor de fundering |
De jongeren brengen
stenen aan |
De mannen metsen en
timmeren |
|
|
|
De Minister-president van Sikkim
bezocht in oktober 2001 Rolep en
huldigde de gerenoveerde school opnieuw in.
Het hele dorp was in feest. De Minister-president riep het dorp Rolep
uit als modeldorp van Sikkim omdat de dorpelingen niet op de regering
hadden gewacht, maar zelf samen hun school hadden gerenoveerd. Hij prees het schoolcomité voor zijn werk. |
|
||
|
|
|||
|
Kort relaas van een bezoek in 2006 |
|
|
||||||||||
|
Wanneer we Sikkim aandoen bezoeken we altijd
onze vrienden in Rolep, zo ook in 2006.
Het
schooltje is volledig verjongd met goede en jonge leerkrachten*, het aantal
leerlingen is gestegen van 150 tot 270.
Rolep is nu een hoofdschool met nog een bijschooltje iets verder
afgelegen. De voertaal in de scholen in Sikkim is het
Engels met als tweede taal het Nepali, Buthia of Rai (de talen van de
bevolkingsgroepen in Sikkim). Vanaf
jaar 3 wordt ook het Hindi onderwezen.
Het schooljaar loopt vanaf 15 februari tot 15 december. Alle kinderen van de omliggende dorpen gaan
nu naar school, de volgende generaties zullen niet meer ongeletterd zijn
zoals nu nog bij velen het geval is. (*) De regering van Sikkim stimuleert
jonge leerkrachten om een aantal jaren in ver afgelegen gebieden les te gaan
geven. |
|
|||||||||||
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||
|
Naar ons voorbeeld heeft de overheid ook nog een
viertal toiletten bijgebouwd met drinkwaterwater voorziening. |
|
's Zaterdags dragen ze hun gekleurde
uniformen volgens de groep waarin ze zijn ingedeeld voor nevenschoolse
activiteiten |
|
Een gemoedelijke babbel met een van de bouwers van
2000 en met de nieuwe hoofdonderwijzer |
|
|
||||||
|
|
|
|||||||||||
|
Cardamonplanten telen goed in Rolep, |
In
Rolep zelf wonen er 88 families met in totaal 437 zielen. Het renoveren van de school bracht een
dynamiek in het dorp teweeg. Er zijn
nu 6 zelfhulpgroepen opgericht en
deze hebben in totaal al 100.000 Rs gespaard (50 Roepies = 1 euro). De economische activiteiten die werden
ontwikkeld zijn o.a. het kweken van gember en cardamon, en naaien. Er zijn nu een haarkapper en enkele kruideniers
in het dorp. Een man heeft van zijn
groep 10.000 Rs geleend en is zelf een naaiateliertje begonnen (reeds met een
helper) en hij maakt de kledij voor de mensen in het dorp en de uniformen
voor de schoolkinderen - zo moet men niet meer naar het Op
de vraag wat een zelfhulpgroep voor hen betekende antwoordde men:
Er is zelfs al een uitwisseling
geweest met zelfhulpgroepen van een andere staat (Bihar) gesponsord door de
Agriculture Bank. We kregen inzage in
de boeken van de zelfhulpgroepen en de hoofdonderwijzer gaf ons ook het
verslag van de schoolactiviteiten. Door hun activiteiten hebben de gezinnen
hun inkomen kunnen verhogen met 40 % (van 1400 Rs naar 2000 Rs per maand = 40
euro; boven de armoedegrens dus die op 30 euro ligt). Ze gaan nu ook starten met jongerengroepen. |
|
||||||||||
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||
|
De
meeste gezinnen hebben nu hun eigen toilet |
De
kinderen houden het dorp rein |
Zelfhulpgroepen
betekenen veel voor deze mensen |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
Onze
steun in 2000-2002 aan de renovatie van deze school bedroeg 5.875 euro voor
materialen, begeleiding en opvolging door VHAS. De dorpelingen voerden zelf al het werk
uit. Door de renovatie leerden de mensen
samenwerken hetgeen zich ook nadien vertaalde in
meer zelfhulpgroepen en economische activiteiten in het dorp zelf. Gezondheid en hygiëne zijn erop
vooruitgegaan. Alle kinderen gaan naar
school wat hun toekomst veilig stelt.
Onze investering heeft dus meer dan alleen de renovatie opgeleverd! |
|
|
|||||||||