|
Gezondheidsopvoeding op school – Gangtok, Sikkim 2000-2005 Dit project
werd begeleid door onze Indische partner VHAS (Voluntary
Health Association of |
|
|
||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
De term gezondheidsopvoeding bevat niet
alleen het onderwijzen maar betekent ook verantwoordelijkheid opnemen voor de
gezondheid. De school is de ideale
plaats om gezondheidszorg en –bewustzijn te ontwikkelen. Via de kinderen bereikt men ook de ouders
en kan men ze zo een stukje opvoeden.
De leerkrachten spelen hierin een belangrijke rol. Zij moeten gemotiveerd zijn en het
bewustzijn kunnen overbrengen op de leerlingen. |
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
Concrete doelstellingen van het programma waren: ·
Leerkrachten het concept van gezondheidsopvoeding helpen
begrijpen en dit concept propmoten in de scholen. ·
Leerkrachten aanleren het gezondheidsbewustzijn bij de
kinderen te ontwikkelen. ·
De leefgewoonten van de leerlingen te wijzigen ·
Ouders samen te brengen om dit programma te bespreken ·
Een syllabus opstellen waarin voor elk studiejaar de
elementen worden aangegeven die aan bod moeten komen met de daarbij horende
werkwijze. |
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
De syllabus bevat voor elk van de eerste tot de achtste klas
drie objectieven die aangepast zijn aan de leeftijd van de kinderen. Naast de omschrijving van elk objectief
zijn er ook een aantal concrete activiteiten voorzien om het objectief te
verduidelijken en het in de praktijk om te zetten. Een leerlingenobservatieblad is toegevoegd
ten behoeve van de leraars. Voorbeeld: Objectief Hierbij spreekt men over diarree, tuberculose,
worminfecties, schurft en bindvliesontsteking. De activiteiten bestaan erin te laten
inzien hoe deze ziekten ontstaan en overgedragen worden, wat de gevolgen zijn
en hoe men ze kan voorkomen. |
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
Per school werden twee leerkrachten
geselecteerd die een cursus volgden om in hun school dit project uit te
werken. Samen met deze leerkrachten
werd een syllabus opgesteld en verfijnd aan de hand van de ervaringen van de
leerkrachten zelf. In het kader van
dit project werden de scholen ook uitgerust met waterfilters die de scholen
uit hun werkingsfonds betaalden |
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
Overleg met de directies,
onderwijzers in opleiding, gebruik van de E.H.B.O. kit |
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
Bewustmaking van de kinderen
in de klas en via posters – de ouders worden er ook bij betrokken |
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
Onze bezoeken ter plaatse:
overleg met directie en leerkrachten – en met het ministerie van
familiewelzijn |
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
Een hoofdonderwijzer vertelde: Het resultaat is dat nu dit
gezondheidsonderricht een vaste plaats heeft gekregen in het lessenpakket en
dat dit ook als examenstof wordt beschouwd.
Het VHAS voorzag in een duidelijk curriculum en voorzag tevens in
aangepaste opleidingen voor de leerkrachten.
Regelmatig worden voor hen na de start nu ook nog studiedagen over
gezondheidsopvoeding op school ingericht. Het VHAS heef nu ook een boek uitgegeven “waar
er geen dokter is” als leidraad en referentiekader voor de scholen. Alle scholen in het programma ontvingen een E.H.B.O.
kit met opleiding voor de leerkrachten.
Het project werd overgenomen door het “ministerie van gezondheid en
familiewelzijn”. In totaal traden 12
scholen rond Gangtok tot het project toe.
Deze 12 scholen groeperen ongeveer 3000 leerlingen (of 1000
gezinnen). Het project zal nu door het
ministerie in andere scholen worden ingevoerd. |
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
De 14 scholen rond Gangtok
geven onderricht aan ongeveer 2.000 leerlingen. Dit project kostte over de vijf jaar in totaal
9.450 euro, dit betekent <5 euro per leerling. De jaarlijkse kost bedroeg dus gemiddeld 1.890
euro. |
|
|
||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||
|
Tijdens ons bezoek in 2006 aan deze scholen stelden we vast dat
de Australische regering gezorgd had voor toiletten en vernieuwd lesmateriaal |
|
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||
Ondertussen werden er diverse schoolclubs opgericht en zag men
daadwerkelijk de verandering in de scholen zelf |
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||