|
Oktober 2002 Sri
Ramakrishna Gadhadar een biografische schets |
|
|
|
Geboren
op 18/02/1836 in Kamarpukur, een eeuwenoud landelijk idyllisch Bengaals dorpje in het
district Hooghly, aan de weg naar de grote Jaganathtempel van Puri, tussen
rijstvelden, hoge palmen, koninklijke banyanbomen, vijvers, mangobomen
en enkele crematieterreinen, in een orthodoxe hindoefamilie van brahmanen. |
|
|
|
|
In
1852 vervoegde hij zijn oudere broer Ramkumar in Calcutta, die er het
priesterambt uitoefende in de Kalitempel.
Calcutta was toen de wereld-stad van India en het centrum van moderne
cultuur en wetenschap, en bleef tot 1911 hoofdstad van India, het
economische, indus-triële en politieke centrum. De levens-omstandigheden van het
stads-leven aldaar brachten hem concreet de heersende hebzucht van de meer
welstellenden voor ogen, in tegenstelling met de eveneens heersende
schrijnende armoede, alsook de zielloos uiterlijke vormen van gods-dienstige
praktijken, ver van de eenvoudige dorpelingen,
sadhoes en zwervende monniken van zijn rustige geboorte-streek. Bij het ontstaan in 1855 van het tot op
heden erg bekende |
|
|
Kali, de goddelijke
Moeder, die het heelal redt, gemalin van Shiva,
symbool van het Absolute, schept zowel
leven als dood, verenigt in harmonie alle tegenstellingen, Kali is de
Vernietigende en Scheppende want zij is de kosmische Kracht, totaliteit van
het universum, alle aspecten van de Werkelijkheid, hoogste symbool van alle
natuurkrachten, synthese van hun innerlijke tegenstrijdigheden. Is wanorde niet juist de grondslag
van ons schijnbaar geordend universum ?… Kali, de
goddelijke Moeder van het universum en het kosmische spel, is de manifestatie
van de twee aspecten, krachten van de schepping, de duistere krachten zoals
zinnelijke verlangens, kwade hartstochten, hebzucht, wellust enz…, verantwoordelijk voor de menselijke cyclus van
geboorte en dood van de mens, en de hogere krachten van de schepping als
spirituele deugden, de hogere niveaus van bewustzijn Via dagelijkse
meditatiebeoefening kwam Ramakrishna telkens in
steeds diepere samadhi, in extase, trance, in
gemeenschap met God, en beleefde herhaaldelijk visioenen in chavamukha, een verheven staat van geestelijke ervaring
op de grens tussen absoluut en
relatief bewustzijn.
Samen met zijn talrijk wordende volgelingen, monastieke discipelen,
beleefde de asceet Meester Sri Ramakrishna in het
tempelpark Dakshineswar, via muziek, dans en
meditatie, talrijke momenten van geestelijke vreugde. Een van zijn trouwste
volgelingen was de later bekende Swami Vivekananda, (1863-1902 ) ook een meedogenloos
godszoeker die de Ramakrishnageest
als grondtoon gebruikte en deze in de westerse wereld verspreidde, het
essentieel onpersoonlijk karakter van de Hindoereligie.
(cfr “ Swami Vivekananda
“ – Nieuws-brief – okt. 2000. ). Sri Ramakrishna
wiens naam in geheel India gemeengoed werd en hier bekendheid verwierf via
boeken van Swami Vivekananda, behoort
nu tot de rij van religieuze profeten als Krishna,
Boeddha en Christus. Zijn gedachtegoed
en ego, gezuiverd door geestelijke oefeningen, werd instrument ter openbaring van bovenzintuiglijke
waarheden en eveneens de dwingende kracht om de rusteloze geest, ziekte van
elk tijdperk, tot vrede te brengen, het ongedisciplineerde ego door
beheersing te verlossen van gehechtheid en hebzucht. Zo wordt zijn leven een demonstratie
van de triomf van geest over materie, wat een
universele aantrekkingskracht heeft. Ramakrishna schommelde heen en weer over de
scheidingslijn van extatische liefde voor de Goddelijke Moeder en het sereen
opgaan in de oceaan van absolute Eenheid, een overbrugging van de kloof
tussen immanentie en transcendente aspecten van de werkelijkheid. Bij hem groeide de overtuiging dat
de goden van de verschillende godsdiensten slechts even zovele manifestaties
zijn van het Absolute op het relatieve vlak, en dat de uiteindelijke
Realiteit nooit menselijk onder woorden kan worden gebracht … de
verschillende goden leiden naar éénzelfde doel in de oceaan van het Absolute! Zo werd
hij een adept die met autoriteit kon spreken met betrekking tot ideeën en
idealen van de verschillende wereldgodsdiensten … iedereen zoekt dezelfde
werkelijkheid met verschillende namen. Alles is Geest, het verschil is er
alleen een van vorm. Zo ontstond via Ramakrishna’s discipel Vivekananda
het nu alomgekende “Ramakrishna
Mission Institute“, waar
onthechte dienstbaarheid vanuit Hindoe inspiratie wordt beoefend; vooral
sociaal en educatief werk.
Met hun hoofdkwartier in Calcutta, beheren zij scholen op alle
niveaus voor jongens en meisjes, weeshuizen, ziekenhuizen, bibliotheken, uitgeverijen. Ook
vindt men centra in meerdere westerse landen tot in Zuid-Amerika, allen
gebaseerd op het grote voorbeeld van Sri Ramakrishna,
welke de disciplines van vele godsdiensten in praktijk brengen, … langs alle
wegen tot de ene Werkelijkheid, de aanwezigheid van het Goddelijke in ieder
schepsel met als enig doel, deze goddelijke natuur te manifesteren, doel van
elk menselijk leven.
Dus, een universele filosofie welke iedereen in diepe mededogen vrij laat, om langs eigen weg tot
bevrijding te komen. De mens moet niet
ver zoeken om de essentie te vinden … zij is in hem aanwezig! Bibliografie
: Ramakrishna – Gesprekken opgetekend
door M - Garant Apeldoorn – 1987 Sri Ramakrishna – The great master – Vol. I and II,
by Swami Saradananda Mylapore,
Chennai – 1952 – 1978 Ramakrishna - Prophet of New The Gospel of Sri Ramakrishna -
Aspecten van het Hindoe religieuze denken - 1942 Sri Ramakrishna
– Mens en boodschap - Diana, I. de en Hulskramer, G. Ankh – Hermes Deventer 1973 Hindoeïsme - goden, goeroes en gezangen - Winand Callewaert, Davidsfonds –
Leuven - 1994+ |
|
|