|
Oktober 2009 Inheemse
volksstammen in India |
|
|
|
|
|
|
|
Dwars
doorheen eindeloos en onherbergzaam, soms onvruchtbaar maar toch prachtig
groen heuvelland van bergen en dichtbegroeide regenwouden, ontdekt men stilaan
hier en daar wat afgelegen en nauwelijks herkenbare bewoning: erg op elkaar
lijkende woningen als verborgen in dat overrompelende natuurwonder. Op weg
doorheen de regenwouden van Arunachal Pradesh, de meest noordelijke staat van India, naar Tawang. Hier wonen volkeren die al
generaties lang in stamverband leven. Meestal leven deze oorspronkelijke
bewoners (tribes) reeds sinds honderden zo niet
duizenden jaren in deze verafgelegen gebieden. Ze voorzien in hun eigen onderhoud door te
jagen, te vissen, vruchten en groenten te zoeken in de vrije natuur of die te
verbouwen of door wat nederige veehouderij. Deze volken zijn zeer sterk
verbonden met hun land zowel cultureel, emotioneel als in spiritueel opzicht.
Ook het stamverband speelt er een grote rol. En toch
dringen er steeds sneller onomkeerbare wijzigingen door, invloeden van de 20ste
en 21ste eeuw.
Geconfronteerd met deze veranderingen, worden bewoners ertoe
gedwongen, individueel én in stamverband, keuzes te
maken. Enerzijds
zijn er de tradities, het gemeenschappelijk verleden en de geborgenheid van
de stam en anderzijds lonkt een vrijheid, die onbegrensd lijkt. Voorbeelden van bezielende
veranderingsprocessen openbaren hier hoe recente invloeden, ook op
technologisch gebied, de lang gekoesterde tradities tussen in deze ooit
verafgelegen gebieden stilaan veranderen, ... het gevecht om conflicten
tussen het oude verleden en het nieuwe heden op te lossen... Voor velen van deze tribes wordt het een
procesmatige maatschappij aanpassing om verder te overleven. Arunachal Pradesh
grenst eveneens aan de Indische staat Assam en aan
Myanmar (Burma) en blijft nog steeds een betwist
gebied met de noorderbuur China welke dit gebied claimt. In 1962 voltrok zich hopelijk de
laatste Chinese inval, die door het Indische leger werd afgeslagen. Tawang
bereikt men langs de weg uitsluitend via de befaamde Selapas
( |
|
|
|
|||
|
Eén van
deze stammen zijn de Monpa. Zij maken zowat 5% van
de ganse populatie van tribale gemeenschappen uit van Arunachal
Pradesh. Zij stammen af van mongoloïde voorouders
uit de aangrenzende noordoostelijke gebieden. De Monpas
zijn vurige aanhangers van de Boeddhistische drieëenheid:
Boedha, Dharma en Sanga. Zij behoren tot de Mahajana
Boeddhisten. Deze
heilige principes worden geacht en geëerbiedigd. Alle stammen volgen “endogamie”
(huwelijken tussen 2 personen binnen eigen stam) en trachten hun eigen
originaliteit te handhaven.
|
||
|
|||
|
In Tawang bevindt zich de bekende en meer dan 400-jaar oude Tawang-gompa, het Tawangklooster
met meer dan 600 monniken, één van de grootste (na de Potala
in Lhasa, Tibet) en voornaamste Mahajana
Boeddhistische kloosters met omliggende gonpas
(Boeddhistische nonnenkloosters) en meerdere chorten
(Boedhistische stupas)
waarvan de Gorsam chorten
de meest indrukwekkende.. |
||
|
|||
|
Landbouw
is de hoofdbezigheid van de Monpa stam maar zij
zijn ook bekend om hun handel en hun grote bedrevenheid in onderhandelen (cfr. de jaarlijkse grote Trade
Fairs en Festivals).
Andere tribes in Arunachal Pradesh: de Adi, Apatani, Nyishis, Abor, Galong en nog een hele reeks andere... met elk hun
eigen etnische cultuur en traditie.
Sommige volkeren zijn animisten die de zon
en de maan aanbidden.
Er leven in Arunachal Pradesh eveneens kleine minderheden hindoes en moslims. |
|
|
|
|||
|
Door hun
handelsbetrekkingen ontstonden beperkte contacten met naburige stammen. En zo
weerspiegelt elke cultuur alles wat een volk ontwikkelt om zijn specifieke
noden op te lossen ondanks verschillen in taal, religieus geloof en doel of
bestemming, hun gehechtheid aan eigen specifieke tradities. Zo vinden ook deze mensen vreugde,
vriendschap en moed in moeilijke momenten van wanhoop en onderdrukking,
achteruitstelling, en miskenning en ontdekken zij een soort van
onsterfelijkheid in de toekomst, in het gelaat van
hun kinderen. Emoties en strevingen worden gemeenschappelijk en versterken
hun gezamenlijk verlangen naar een beter leven. |
|
|
|
|||