|
Oktober 2003 De Indiër en
God |
|
||
|
Het
hindoeďsme, de dominante religie in het huidige India, is een moeilijk te definiëren godsdienst. Het bestaat niet uit doctrines, dogma’s of een systeem van gedragsvormen, maar is steeds in
verandering en het kent allerlei richtingen: pantheďsme, monotheďsme en zelfs
atheďsme.. Hindoeďsme zou de oudste
nog levende godsdienst ter wereld zijn waarvan het grootste aantal aanhangers
in India. De bakermat van deze
godsdienst wordt rond 1500 v.Chr. gesitueerd.
Om deze wereldgodsdienst met zijn grote godenverscheidenheid wat te
omschrijven en trachten te begrijpen, moeten we vooraf de grote
verdraagzaamheid, het respect en ruimte voor andere godsdiensten in het
hindoeďsme benadrukken. Hindoeďsme
is meer dan religieuze gebruiken en ceremonies. Het is een levensfilosofie van de
meerderheid van de Indische bevolking en heeft geen stichter. Zo ontstond het
boeddhisme in de 5de eeuw v.Chr. op basis van het al bestaande
hindoeďsme, en wordt door de hindoes beschouwd als een van de vele
groeperingen binnen hun godsdienst.
Later hebben de hindoes ook op deze wijze de islam en het kristendom
benaderd en hebben deze dan op hun beurt ook invloed gehad op het leven in
India. Dus,
vele mogelijke varianten in eigen kring!…
Maar het levende geloof ligt nog steeds stevig verankerd in de
alleroudste teksten van het hindoeďsme, de Veda’s, die hun geschreven
oorsprong hebben rond ongeveer 1500 – 1200 v.Chr., maar zeker een nog veel
ouder orale traditie hebben. Dit maakt
het hindoeďsme tot zo een unieke godsdienst, gebaseerd op een ononderbroken
traditie van meer dan 3000 jaar!…
Intussen zijn er verschillende filosofische stromingen binnen het
hindoeďsme, meer niet-hindoeďs-tische dan autochtone elementen,
opgenomen. Elke gelovige is absoluut
vrij te kiezen van één voor hem of haar passende wijze van geloof. Dit maakt deze unieke godsdienst, voor ons
als toeschouwer of buitenstaander, tot een kleurrijk geheel van offertjes,
ondoorgrondelijke rituelen en een overvloed aan afbeeldingen van allerlei
goden, een echt godenpantheon bevolkt door duizenden meer en minder
belangrijke goden en godinnen.
Hindoeďsme is dus niet alleen de oudste maar ook één van de meest
levendige godsdiensten. Zo werd ooit
gesteld dat er … evenveel gods-diensten zijn als mensen … binnen het
hindoeďsme. Hindoeďsme heeft helemaal
niet de eenheidsstructuur zoals wij westerlingen denken. Toch is hun zo uitgebreide godenrij gebaseerd
op de drie-eenheid van Brahma (de schepper), Vishnu (de beschermer of instandhouder)
en Shiva (de vernietiger). |
“Om…” de mantra van een mystieke klank, of serie
van klanken. In het Westen gaat het
alleen om de klankweergave, de oerklank, wortel van alle klanken, waaruit het
gehele universum is ontstaan. Het
staat gelijk met het verleden, heden en toekomst en is tevens het
onverwoestbaar symbool van het Absolute, het Braham. Shiva
met echtgenote Parvati en hun zoon met de olifantenkop Ganesh, meestal te
vinden in thuisverering, steeds zeer realis-tisch en fel gekleurd. |
|
|
|
Elke
gelovige heeft altijd zijn eigen vorm, zijn eigen ideeën en zodoende zijn
eigen godsdienst kunnen creëren. Dit
maakt het hindoeďsme tot een uitermate moeilijk te doorgronden geheel. Niets is er uniform, er is geen
doorgevoerde lijn, en alles kan op verschillende, zelfs tegenovergestelde
wijze gedacht of beleefd worden. Erg
tegengestelde wereldbeelden leven er in harmonie naast elkaar. Bij de ene bestaat een godheid niet, dat
universeel goddelijke is dan volstrekt abstract en zoals alles… illusie. De ander aanbidt een beeld van een godheid
en gelooft in de goddelijke aanwezigheid in dat beeld. De ene gelooft in offergaven, om de godheid
goed te stemmen. …, voor de andere kan
alleen door een volstrekte overgave en liefde het goddelijke in hemzelf
opgewekt worden. Misschien maken juist
deze ingewikkelde en moeilijk te ontwarren elementen, van wat westerlingen
hindoeďsme noemen, deze cultuur zo fascinerend…, geen vastomlijnde godsdienst
maar meer een aantal aan elkaar verwante geloofsstromingen, met een
gemeenschappelijke oorsprong en gebaseerd op dezelfde oerteksten Alle
heilige schriften van het hindoeďsme zijn geschreven in het sanskriet, de
taal der Ariërs, welke tot de indo-germaanse of indo-europese taalgroep
behoort. Zo zijn er de Veda’s, het
grote indische epos, de Mahabharata met de Bhagavatgita en het Ramayana, de
Brahmanas en de Upanishads. Het
hindoeďsme vindt de veelheid van uiteenlopende leerstelsels en vormen van
geloofsbeleving zeer positief in tegenstelling tot de andere grote
wereldgodsdiensten. Het streeft zelfs
geen eenheid in verscheidenheid na, geen erkenning van een uniform door
iedereen beleden dogma, noch hechte kerkelijke organisatie. Veelvormigheid wordt niet bestreden maar
veeleer aangemoedigd. De hindoe mag
zijn geloof beleven naar eigen goeddunken en hierdoor wordt het dagelijkse
religieuze leven in India door een bont polytheďsme overheerst. Andere hindoes houden het bij één God, die
dan nog ofwel een levend wezen ofwel de oorspronkelijke oergrond is van al
wat bestaat. Binnen het hindoeďsme is
er dus een volstrekt evenwaardige plaats voor het pantheďsme, het
polytheďsme, het monotheďsme en zelfs, het atheďsme. Zo hebben zij opvallend het vermogen om
ideeën van andere godsdiensten te assimileren. Niettemin, ook in de schijnbare wildgroei
en in die veelvormigheid, moet er toch een werkelijke eenheid te vinden zijn: o
eenheid van het leven:
al wat in het universum aanwezig is maakt deel uit van het leven en is met
alles verweven. o
harmonie van de godsdiensten:
de waarheid is één en de wijzen benoemen haar met verschillende namen. o
eenheid van waarheid:
wetenschap en spiritualiteit vullen elkaar aan, dus zijn complementair om de
ene waarheid te zoeken o
harmonie met de natuur:
natuur en mens vormen een onverbrekelijk geheel als een manifestatie van het
goddelijke mysterie, de hindoe voelt zich dan ook zeer sterk met de natuur
verbonden o
eenheid van de mensheid:
één grote familie, geest van verzoening, basisvoorwaarde om alle vormen van
strijd en geweld in de wereld te overwinnen |
|
||
|
Het
doel van het leven is het bereiken van het moksha: de ziel bevrijden van zijn
wereldse bestaan. Het sacrale is in
India nog altijd heel belangrijk. De complexiteit
van het religieuze leven in India is het gevolg van een lang historisch
proces van assimilatie van vreemde mythen en legenden. Voeg daarbij het opvallende aspect dat het
universum als een fundamentele eenheid beschouwd wordt, en dus is elk deel
van die kosmos een manifestatie van een god waardoor de goden, demonen en
helden uit hun mythologie louter aspecten zijn van een eeuwige cyclus van
schepping, tijd en ontbinding. Dit
indiase denken wordt uitgezet op een schier eindeloze tijdsschaal, verdeeld
in tijdperken, yoega’s, in een eindeloze reeks kalpas (één dag en nacht van
schepper Brahma beslaat 8.640.000.000 jaar en bestaat uit 200 cycli enz…
t.t.z. ontelbaar ’ of ‘ eindeloos ’
…). Voor
de indiër is de ziel eeuwig in twee richtingen, dus zonder begin noch einde,
in tegenstelling met ons westers lineair denken, vanaf de schepping tot de
eeuwige schouwing ofte bevrijding, of… verdoemenis?… De plaats van de mens hierin wordt bepaald
door reďncarnatie, wat alom wordt verbeeld in de verlossing van het wiel van
geboorte, dood en wedergeboorte of opnieuw-geboorte, al naargelang het
bereikte karma, om zo via het mokhsa, de verlossing, telkens een hoger
bewustzijnsniveau te bereiken.
Blijkbaar is men er tot de ontdekking gekomen dat het naar dezelfde
God is naar wie wij allen op weg zijn, zij het langs verschillende paden…
toch is de weg wijzer dan de wegwijzer!... Als er maar één klank is, is hij het beluisteren niet waard (Kuo-yü). |
Een
andere weg die tot verlossing voert is het inzicht dat door meditatie wordt
verkregen |
|
|
|
Bibliografie : - Mythen en Legenden Arthur Cotterell Uitg. M&P bv 1990 - Weert - Hindoeďsme
Sjoerd de Vries 1996 –
Forum-Amsterdam - Het Hindoeďsme
A. Nugten 1992 Uitg.Garant - Wereldgodsdiensten - Werner Trutwin 1981 – Altiora-Averbode - Wereldatlas van religies Ninian Smart 2000 – Könemann Verlagsgesellschaft mbH -
Keulen - De nieuwe godsdiensten J.Needleman
Amsterdam 1975 - India - goden als mensen Winand Callewaert – Davidsfonds - Hindoeisme - goden, goeroes en
gezangen Winand Callewaert –
Davidsfonds Leuven |
- |
||