|
Mei
2009 Op het boeddhistische pad – Een religie zonder geloof |
|
|
|
|
|
Aansluitend met ons artikel op het
boeddhistische pad - een religie zonder waarheid, benaderen we nogmaals het Indiase denken welke in het algemeen nauw
verwant is aan religie, en vooral in het boeddhisme wordt deze verwantschap
duidelijker, namelijk de mens te leren hoe hij zich kan
bevrijden van gebondenheid aan deze wereld en hoe hij bevrijding of nirvana,
zoals boeddhisten het noemen, kan bereiken. Nu bekijken we wat nader de vier edele waarheden
en vervolgens het dharma.
Zo houdt dit boeddhistische
pad naar bevrijding een diepgaand psychologische analyse van het individu
in, dus door een persoonlijke inzet. Alle boeddhistische
leerstellingen, zowel van de hinayana (kleine
voertuig) als die van de mahayana (grote voertuig), zijn terug te voeren op
de leer van de “vier edele waarheden” die
zelf de kern vormt welke Boeddha in Benares (Varanasi) zijn eerste
volgelingen voorhield: 1. lijden
vaststellen, begrijpen (leven is lijden) 2.
oorsprong van het lijden loslaten (oorzaak van het lijden is
begeerte) 3.
ophouden of beëindigen van het lijden, mogelijkheid van bevrijding
verwezenlijken 4. pad van inzicht ontwikkelen Deze vier louterende waarheden, essentie van het
boeddhisme, vormen één geheel van onderlinge verbanden geworteld in de
onmiddellijke en persoonlijke ervaring van het hier en nu. Deze zijn geen stellingen die je moet
geloven zoals dogma’s, maar
uitdagingen tot handelen. De
oorsprong daarvan ligt bij de op het zelf gerichte begeerte, dus bij onszelf: - handelen na
begrijpen voordat je reacties je verlammen - loslaten van
begeerte welke een glimp van vrijheidservaring geeft Het is zoals een medische diagnose, prognose en
behandeling. |
|
|
|
|||
|
Er is niets bijzonder religieus of spiritueels
aan dit pad maar meer het ethisch fundament voor een geconcentreerde
aandacht, een aandacht in aanwezigheid,
waardoor we beter gaan begrijpen en inzicht krijgen, begrijpen hoe de
werkelijkheid is... en hoe wijzelf
zijn. Toch logisch de oplossing
van onze problemen en ons lijden niet buiten onszelf te gaan zoeken... Zo
ontdekken we de oorsprong van het
lijden: de op het zelf gerichte begeerte in een te drukke wereld vol verleidingen... We
krijgen nog steeds niet wat we willen en krijgen nog altijd wat we niet willen... Het komt
voort uit het verlangen dat het leven anders is dan het is.
De oorzaak zijn
wijzelf en de oplossing ligt eveneens in onze eigen geest. |
|
||
|
||||
|
Nu moet er handelen volgen en zo komen we tot het dharma, de handelingen waarmee de
vier waarheden gepaard gaan: begrijpen van het lijden wat leidt tot loslaten
van de begeerte, wat weer leidt tot het verwezenlijken van het ophouden van
de begeerte, wat dan leidt tot het ontwikkelen van het pad. Dus 4 fazen in het proces van het
ontwaken zelf: begrijpen rijpt tot loslaten, loslaten culmineert in verwezenlijken,
verwezenlijken tot ontwikkelen. |
|
||
|
Deze 4 activiteiten maken deel uit van één handelen. De
dharmabeoefening bestaat uit alle 4 onderling verbonden activiteiten.
Het ontwaken of bewustwording
is hier aanwezig. Het
ontplooit zich op dit moment in je eigen geest. Wat Boeddha voorhield is niet iets
waarin we moeten geloven maar iets wat we kunnen doen. De mens dient te trachten door te
dringen in het wezen van eigen angst en conflict, de oorzaken ervan los te
laten en het ophouden ervan te realiseren door middel van een concrete of bewustere levenswijze. Dit alles verklaart
eveneens de grote verdraagzaamheid in het boeddhisme. Deze praktische levenshouding kan door iedereen
in het leven van alledag worden toegepast. Zo kunnen we op een realistische
manier tot “ontwaken” komen, in het besef dat al gaande dit pad of deze weg
niet betekent dat we er nooit van zullen afwijken. Mensen blijven mensen... maar zij
trachten toch het evenwicht te benaderen, de harmonie als een cirkelbeweging
rond een as, onze eigen levenslijn. De
religie, de enige reële dimensie, de centrale levenswaarde van het Indische
leven, wordt overduidelijk in het
cultuurpatroon van India. Zo houdt, in boeddhistische “ver-beeld-ing” de oceaan de golven in
evenwicht, omdat hij zelf het midden van elke golf is. Zo is de middenweg het balanspunt
tussen al dan niet oneindige extremen. Dit is de kern van boeddhistische
spiritualiteit, een nieuwe te vormen cultuur van het ontwaken, van
bewustwording met kenmerken als vriendschap, integriteit,
verbeelding, mededogen, vastberadenheid, ophouden van begeerte, wijsheid,
onthechting, enz... Het
is in de allereerste plaats een methode, de dharma-beoefening en niet een
zoveelste –isme ... Het is niet iets om te geloven maar om te
doen, te realiseren ! Aan de mens om de vrijheid van het
dharma zelf te proeven in de tijd en ruimte tussen zijn eerste ademhaling en
zijn laatste zucht... de tragische vergankelijkheid die de kern van elk leven
vormt !?...Afhankelijk van het aspect van het
boeddhisme waarmee je in aanraking komt, kan je het identificeren als iets
ethisch, een filosofie, een contemplatie, een religie... Al die bestanddelen van het
boeddhisme noemt men cultuur, een manier van leven die tot dit ontwaken,
deze bewustwording, leidt: “ de cultuur van het ontwaken “ in de huidige
pluralistische en erg individualistisch gerichte wereld met al zijn
verleidingen, het knagend gevoel dat rondspookt in het vasthouden aan “ik” en
“mijn”, het te gericht zijn op eigen ego... Het
is belangrijker dat we gaan dan waarheen wij gaan. Toch was ons laatste India bezoek weer een
boeiende benadering dit opnieuw daar ter plaatse te kunnen ervaren, de
zoveelste ontmoeting en uitdaging tijdens en tussen onze Indische
projectbezoeken heen in West Bengal, Meghalaya, Assam, Arunachal Pradesh en Sikkim. Dit oosters
denken blijft ons nog steeds erg fascineren, op dat boeddhistische pad... een religie zonder geloof ! |
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||