Specificaties
Toyota Landcruiser FJ40 1977 |
|
Gebruiker: |
John
Steed |
Dienstjaren: |
1977 |
Origine: |
Japan |
Constructeur: |
Toyota
Motor Corporation |
Productiejaar: |
1977 |
Chassisnummer: |
? |
Cilinders / inhoud: |
L6 /
4230
cc |
Topsnelheid: |
135 km/h
|
Vermogen: |
135 pk
/ 101 kW
|
Nummerplaat: |
MMZ 300 |
Kleur: |
Rustic
Green |
Brandstof: |
benzine |
Productiejaren: |
1961 -
1983 |
Productieaantal: |
? |
Geschiedenis
De geschiedenis van de Toyota Land Cruiser gaat terug tot 1950 toen de
Amerikaanse regering ten tijde van de Koreaanse oorlog 100 voertuigen
bestelde met de nieuwe Willys
specificaties en Toyota gevraagd werd om ze te bouwen. In 1951
ontwikkelde Toyota een eigen prototype “Jeep” de
BJ. In
1953 begon de productie van de Toyota Jeep BJ. In 1954 liet
men
de naam Jeep vallen en koos men naar het voorbeeld van de Britse Land
Rover voor een eigen naam Land Cruiser. De naam was al eerder gebruikt
voor de Amerikaanse Studebaker
Land Cruiser (1934-1954), maar dit veroorzaakte geen
problemen.
20 series
In 1955 werd de tweede generatie, de 20-serie geïntroduceerd.
De
carrosserie was stijlvoller en het rijcomfort werd verbeterd door
bladveren die waren overgenomen uit de Toyota Light Truck. De motor was
de 135 pk (99 kW) sterke 3.9 l zescilinder F benzinemotor. In 1958 werd
de eerste Station Wagon Land Cruiser geïntroduceerd met een
langere wielbasis (FJ35V).
40 series
In 1961 werd de 20 series opgevolgd door de 40 series. Mechanisch werd
de FJ40 voorzien van een nieuwe 93 kW (125 pk) 3.9 l F benzinemotor. In
1974 werd de eerste diesel Land Cruiser
geïntroduceerd met
een viercilinder 3.0 l B dieselmotor. In 1975 werd de 3.9 l F
benzinemotor vervangen door een krachtigere 4.2 l 2F motor. In 1983
werd de 40 series opgevolgd door de 70 series.
Waar is de auto?
De verblijfplaats en staat van de auto zijn momenteel onbekend.
Brochures
1979 brochure (West Germany)
Media
© Canal+
|
Videoclips |
Sample
clip |
|
EXTERNE
LINKS |
|