Deze website wordt niet langer bijgewerkt. Mijn nieuwe
website is te vinden onder https://pietpieters.be |
||
NOODPLANNING |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Circulaire du 26 octobre 2006 NPU-1 relative aux
plans d'urgence et d'intervention |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Circulaire ministérielle NPU-4 du 30 mars 2009 relative
aux disciplines |
|
|
|
|
|
||
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Arrêté royal du 29
juillet 1991 portant création d'un institut supérieur de planification
d'urgence |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Brochure analyse des risques et
gestion des risques SPF Economie |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
Wet van 22
januari 1945 op de economische reglemente-ring
(Art. 3 opgeheven door Wet van 27 maart 2014) |
|
Loi du 22 janvier
1945 sur la réglementation économique et les prix |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Loi
du 29 avril 1999 relative à l’organisation du marché de l’électricité |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
Brussels
Hoofdstedelijk Gewest -Gewestelijk
plan voor overstromingsbestrijding REGENPLAN - 2008-2011 (onder de Franse tekst, pag. 8753) |
|
Région de Bruxelles-Capitale - Plan régional de lutte contre les inondations |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Article 181 de la loi du
15 mai 2007 relative à la sécurité civile |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Loi du 19 août 1948 relative aux prestations
d’intérêt public en temps de paix |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
Wet
van 9 november 2015 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken HOOFDSTUK 4. - Veiligheid en Preventie |
|
Loi
du 9 novembre 2015 portant dispositions diverses Intérieur CHAPITRE 4. - Sécurité et Prévention |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Civiele Veiligheid – Verzameling Wetgeving |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Services d’incendie et Protection Civile – Compétence
pour régler la circulation - AR du 27 avril 2007 |
|
|
|
|
|
Circulaire ministérielle du 4 mars 2008 relative à la
compétence des services d’incendie de régler la circulation routière en
cas d’intervention sur la voie publique |
|
|
|
|
|
Zie
ook: Decreet van 10 juli 2008 betreffende het toeristische
logies (geconsolideerde versie). |
|
|
|
|
|
http://www.overstromingsvoorspeller.be |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Arrêté royal du 28 mars 2007 relatif à un centre fédéral
de connaissances pour la Sécurité civile |
|
|
|
|
|
European Commission Monitoring and Information Centre
(MIC) – Daily Update |
|
|
|
|
Decision
No 1313/2013/EU of the European Parliament and of the Council of
17 December 2013 |
||
|
|
|
|
||
|
||
Verwijderen van wespennesten tegen betaling. Kan de brandweer, volgens het nieuwe KB van 25 april
2007, deze dienstverlening doorrekenen aan de burger? Navraag bij de
juridische dienst van de Algemene Directie Civiele Veiligheid leert ons dat
deze opdracht niet valt onder de gratis opdrachten van de brandweerdiensten
maar kan worden verhaald onder artikel 3, §1, 1° van bovenstaand KB. Opgelet,
dit kan enkel indien deze opdracht is opgenomen in het gemeentelijk
retributiereglement. Hier moet de gemeente van afwijken wanneer de plaag
dergelijke proporties aanneemt dat men kan spreken van een ramp. Dan moet
deze dienstverlening gratis zijn voor de burger. Maar wanneer spreekt men van
een ramp? Volgens artikel 8 van het KB van 16 februari 2006 op de
noodplanning kondigt de burgemeester de gemeentelijke fase aan, de gouverneur
de provinciale fase en de minister van Binnenlandse Zaken de federale fase.
(bron: VVSG) |
||
|
||
Wie keurt aanvragen vorming van brandweer
goed? Volgens de Nieuwe Gemeentewet
moesten alle aanvragen voor vorming van het brandweerpersoneel goedgekeurd
worden door het College. Maar wat sinds de inwerkingtreding van het
Gemeentedecreet? Moet dit nu gebeuren door de gemeentesecretaris? De
brandweer valt nog steeds onder de federale wetgeving en de
beroepsbrandweermannen zijn tegelijkertijd ook gemeentepersoneel. Dus geldt
het Gemeentedecreet voor de brandweer? Wat zegt dit ons voor de aanvragen van
vorming door de brandweer? De VVSG heeft, in samenwerking met de juridische
dienst van de Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD Binnenlandse
Zaken (ADCV), afgesproken om de volgende regel toe te passen; ‘Wanneer het
niet in de federale wetgeving gepreciseerd staat, dan pas geldt het
Gemeentedecreet.’ Wat betekent dit voor de aanvragen voor vorming? In het KB
van 8 april 2003 betreffende de opleiding van de leden van de openbare
hulpdiensten staat in het art. 37 ‘De leden van de openbare brandweerdiensten
kunnen zich slechts inschrijven voor één van de in artikel 12 bedoelde
opleidingen of voor één van de modules die één van de opleidingen bevat, op
eensluidend en gemotiveerd advies van de dienstchef en middels de
voorafgaandelijke machtiging van de administratieve overheid waaronder zij
ressorteren.’ Maar wat bedoelt de wetgever met 'de administratieve overheid'?
In de federale wetgeving vinden we niets dat dit verder preciseert. Daarom
kijken we naar art. 86 van het Gemeentedecreet dat preciseert dat de
gemeentesecretaris instaat voor het dagelijkse personeelsbeheer. Navraag bij
de juridische dienst van de ADCV bevestigt dit standpunt. Bijgevolg kunnen we
concluderen dat de gemeentesecretaris de goedkeuring kan geven voor
vormingsaanvragen van de brandweerdiensten. Dit geldt voor alle
brandweermensen, zowel beroeps, vrijwilligers als officieren en
niet-officieren.(bron: VVSG) |
||
|
||
Moet brandweer schoolgebouwen controleren?
De
Vlaamse onderwijsinspectie zou eisen dat de scholen en internaten om de vijf
jaar een nieuw brandweerverslag kunnen voorleggen. Bepaalde brandweerkorpsen
zouden weigeren een dergelijk verslag af te leveren omdat zij hiervoor geen
wettelijke basis vinden. De minister van Binnenlandse Zaken geeft hen in een
parlementaire vraag gelijk. Minister Dewael antwoordt op een schriftelijke
vraag in de Senaat dat de verplichting tot controle door de brandweer slechts
geldt indien er maatregelen inzake brandvoorkoming zijn voorgeschreven en als
de burgemeester erom verzoekt. Voor scholen heeft de Vlaamse Gemeenschap nog
geen specifieke wetgeving inzake brandvoorkoming verplicht gesteld. Daarom is
een controle door de brandweer niet verplicht. Het is zelfs niet mogelijk om
te controleren of het schoolgebouw voldoet aan de voorschriften als deze
voorschriften niet eenduidig in wetgeving zijn vastgelegd. De burgemeester
kan wel, in uitvoering van zijn algemene administratieve politiebevoegdheden
zoals bepaald in artikel 135, §2, 5° NGW, aan de brandweer vragen om vanuit
hun adviserende rol een verslag inzake brandveiligheid van een schoolgebouw
op te stellen. Nieuwe schoolgebouwen daarentegen moeten beantwoorden aan het
KB van 07.07.1994 tot vaststelling van de basisnormen voor de preventie van
brand en ontploffing waaraan nieuwe gebouwen moeten voldoen. Als de
burgemeester daarom verzoekt, is in die gevallen een controle mogelijk. Deze
controle is echter niet specifiek voor scholen. (bron: VVSG) |
||
|