Jumpers en Eprom types voor Zaccaria eerste generatie CPU bord.

Laten we eerst duidelijkheid scheppen, de jumpers op het CPU bord bepalen enkel welke type eprom 2708, 2716 je gaat gebruiken in de positie IC1 en IC3. De jumpers hebben geen relatie met het type flipper, die indruk kan men soms krijgen maar dat is niet zo!

Bord type 1B1110

Alle game roms op dit bord type moeten steed 2708 zijn !! De enige uitzondering is wanneer men alle 5 de 2708's vervangt door 2716's of 2732's en de aansluiting van de voedings connector CN7 veranderd zoals aangegeven op de pagina's van deze website onder " Vervang de 2708's door 2716's " . dit brengt ons gelijk naar de eerste vuist regel; U kan op dit soort bord enkel gebruiken in games met 5x 2708 of 5x2716/2732 vervang set , dat zijn ; Future World, Shooting the Rapids en Wintersports! Zelfs wanneer het bord dus omgebouwd is naar 5x 2716 /2732 dan kan je nog geen games gebruiken die een 2K rom game rom gebruiken in positie 1 er zijn nog andere veranderingen aan dit bord , het bord heeft geen output op pin 9 van CN9 en de output van CN11 pin 3 en 6 is verschillend!!

OPGEPAST, uindien u 2732's gebruikt brand het image dan 2x in de chip de eerste maal startent vanaf adres 0000 de tweede maal vanaf 0800 !!

De jumpers voor dit bord type staan dan ook steeds hetzelfde, J4 =2/3 , J6 = 2/3 , en J1 niets , ook J2 niets .

U stelt zich dan de vraag waarvoor dienen deze jumpers??? Op het eerste zich, en dat dacht ik ook, het is inderdaad om 2716's te gebruiken in de posities..( 1 en 3). Maar dat zal niet werken ! Pin 19 bijvoorbeeld is altijd verbonden met VDD dat is 12 volt en pin 19 is adres A10 van de 2716 chip dus dat gaat niet , 12 volt is om te beginnen te hoog, dat moet 5 volt zijn , voor een adres lijn , bovendien als de chip deze 12volt weerstaat zal de addres lijn steeds " hoog " staan , waardoor we onmogelijk het lagere gedeelte van de chip kunnen adresseren! De enige verklaring die ik heb is dat men bij het ontwerp van het bord zich vergist heeft de jumper had aan pin 21 moeten liggen , in de volgende borden met /0 en /1 heeft men deze verandering dan ook aangebracht..

Selectie en memory mapping.

Voor we de jumper setting uitleggen voor de anderet ypes borden , is het goed de selectie en de memory mapping eens te bekijken , dit zal al veel ophelderen waarom sommige zaken werden uitgevoerd op deze borden.

De selectie van alle game roms gebeurt via chip IC11, zijn outputs doen de selectie van de volgende geheugen gedeeltes, of adressen;

Output pin 3 = 0000 tot 03FF , pin 14 = 0400 tot 07FF , pin 2 = 0800 tot 0BFF , pin 15 = 0C00 tot 0FFF , pin 1 1000 tot 13FF , pin 6 1400 tot 17FF , pin 7 1800 tot 1BFF and pin 4 1C00 tot 1FFF.

Dit betekend dat elke output 1K memory kan bestrijken,( = 1x de inhoud van een 2708 ) om nu de inhoud van een 2716 te bestrijken die 2x meer bevat ( 2K ) voegt men gewoon twee outputs samen, eenvoudig. Om het leven nog eenvoudiger te maken hebben de programmers ook de gewone spel routines , zoals de aantekening van de score, de gewone testen en andere , niet opnieuw geschreven. Ze hebben gewoon de inhoud van de oude game rom 1 en 2 , waar deze routines instaan ,samengevoegd in één 2716 en deze dus op positie 1 geplaast. Wat u ook kan zien als je de inhoud van de oude 2708 chips 1 en 2 uit een van de oudere spelen vergelijkt met de inhoud van de 2716 uit het nieuwere spel deze is gelijk! Om dezelfde software te kunnen gebruiken heeft men ook de adressen moeten respecteren, en daarom word de selectie van de oude positie 1 en 2 dan ook samen gebracht via jumper J1 1/2. Laten we nu eens de volledige plaatsing van de jumpers bekijken.

Board type 1B1110/ 0 en 1B1110/1

Het verschil tussen een 1B1110/0 en een 1B1110/1 bord is dat het type 1B1110/0 de uitgang op CN9 pin 9 niet heeft..deze output komt van pin 15 van IC26, op dit ogenblik weet ik niet wat deze ontbrekende uitgang zal veroorzaken op verschillende flippers van de eerste generatie, daarom zou ik te zeerste aanbevelen , deze verbinding aan te brengen en het bord op een eenvoudige wijze te opwaarderen. Het tweede verschil is dat pin 18 van CN9 aan massa is verbonden. Als u het bord opwaardeerd kan u het zeker gebruiken in ALLE flippers van de eerste generatie, behalve in Locomotion.

Op deze borden heeft u veel jumpers , wel 18. In de posities 2,3,4 en 5 komen altijd 2708 eproms's , in positie 1 kunnen we 2708 of 2716 terug vinden. De 2716 kan altijd vervangen worden door een 2732, de enige reden om dat te doen is omdat deze types soms vlotter te verkrijgen zijn en soms goedkoper, omdat ze ook pin compatibel zijn is het daarom soms interessant ze te gebruiken, wel moeten we opletten want pin 21 zal o volt moeten krijgen , daar waar de 2716 +5 volt krijgt op deze pin , de verandering aan CN7 de voedings connector is dan ook anders zie de pagina's hoe de connector CN7 aangepast word bij gebruik van 2716 of 2732 onder de rubriek, " Vervang de 2708 door 2716 " te vinden op deze site. Deze borden kunnen in alle eerste generatie flippers gebruikt worden, ook deze die dus 5x 2708 hebben. Indien u het bord aanpast met 5x 2716 /2732 zoals uitgelegd op mijn web pagina "Vervang de 2708's door 2716's" dan ook kunnen deze borden gebruikt worden in alle flippers van de eerste generatie, steeds uitgezonderd de flipper Locomotion .

De plaatsing der jumpers.

Opmerking; indien u alle 2708's tegelijk vervangt door 2716 of 2732 plaats u de jumpers zoals voor 2708, MAAR word de aanpassing van de connector CN7 gebruikt zoals beschreven op de pagina " Vervang de 2708's door 2716's "

Ik heb nog nooit een bord gezien waar het jumper paar J11/10 en J16/15 gebruikt werden , ten andere de pull-up weerstanden R69 en R70 zijn nooit op het bord aanwezig.. Dus deze twee jumpers staan altijd in de posities J10 en J15. Daar er steeds een 2708 in positie 3 zit staan de jumpers hier; J6 2/3 , J14 2/3 , J2 niets.

2708 in positie 1

Met een 2708 in de positie 1 staan de jumpers ; J4 2/3 , J9 2/3 , J1 niets, J17 1/2, J18 niets ,J2 niets, J6 2/3, J14 2/3..

2716 (2732 ) in positie 1 .

Met een 2716 in positie 1 , hebben we J3 1/2 , J8 2/1 , J1 1/2 , J17 niets , J18 2/3.

2732 in positie 1.

Dan hebben we , J3 1/2 , J7 2/4 , J1 1/2 , J17 niets , J18 2/3, J2 niets, J6 2/3,J14 2/3.

Opgepast u moet de gegevens ( image) in de laagste posities van de 2732 zetten !!!

Het speciale bord 1B1110/1a voor Locomotion.

Dit bord heeft speciale aanpassingen in de memory mapping, er zijn twee veranderingen aangebracht in vergelijking met de /0 en /1 borden.;

Op het /1a bord is A14 ( pin 18 ) van de CPU ( IC12) gebruikt on IC39 te " setten " op zijn pin 12. En de output pin 6 van de selectie chip IC11 is toegevoegd aan de selectie van game rom 3, via een verbinding naar jumper J2 1.

Dit in tegenstelling van bord /1 waar A14 niet gebruikt word, en het " setten " van IC39 word gedaan met de output van IC11 pin 6. Daarom kan IC3 enkel geadresseerd worden voor max. 1K ( 2708 ).

Locomotion is dus het enige spel met een 2716 in positie 1 en 3. De jumpers worden als volgt gezet; Voor de 2716 in positie 1 hetzelfde als op een /1 bord., voor de 2716 in positie 3, J5 1/2 , J13 1/2 , J2 niets. ( J2 1 is reeds verbonden aan IC11 pin 6 ).

Voor 2732 in positie 1 of 3 ; Voor positie 1 zoals hierboven bij het 1B1110/1 board, voor positie 3 zijn de jumpers dan , J5 1/2 , J12 2/4 , J2 niets.

Speciaal.

Een 1B1110/1 bord kan gemakkelijk omgevormd worden naar een /1a, door het doorsnijden van de verbinding die komt uit pin 6 van IC11 ( komponenten kant ) soldeer nu een draadje vanaf pin 6 IC11 naar jumper J2 1, en vervolgens verbinden we nog A14 =pin 18 van IC12 met pin 12 van IC39.

Andersom gaat vanzelfsprekend ook een 1B1110/1a bord kan terug gebracht worden naar een 1B1110/1 type.