De
ingang van Nellis AFB in 1984: 330 dagen zon per jaar, een luchtruim en
schietvelden quasi zonder vlieg- limieten, ttz. de ideale omgeving
om realistisch te trainen. |
De F16 technisch ondersteunen
met een detachement van 3 NAVO-landen tijdens intensieve vliegoperaties
aan de andere kant van de Oceaan was moeilijk maar ook zeer
leerrijk. |
De
planning van de zending gebeurt minutieus. Er worden immers geen
oefenbommen afgeworpen. Coördinatie is uiterst belangrijk als onderdeel
en soms als "leader" van 90 vliegtuigen. |
De
uitwendige inspectie is belangrijk voor elke zending. Nu vraagt ook de bom
om scherpe aandacht. Het is trouwens de eerste maal dat op
onze F16 echte munitie gebruikt wordt. |
De
raketpositie van een vliegveld wordt uitgeschakeld. De rookpluim getuigt
dat onze bommen tot ontploffing zijn gekomen. Tegen 900 Km/uur op 50 meter
hoogte vliegen we "homebound". |
Na
een vlucht van ruim 1 uur is de formatie weer gesloten, klaar voor de
landing. De linker vleugeltip is voorzien van een oefenraket, de rechter
van een "instrumentation pod" |
Een
zandstorm met kwalijke gevolgen: de vliegtuigen in vlucht moeten
uitwijken, de toestellen op de grond moeten gereinigd worden, bij een
autobotsing biedt onze dokter hulp. |
De
terugkeer van de F16's loopt vertraging op. Dagenlang is de
meteo te Kevlavik te slecht. Met een tussenstop in Sönderström op
Groenland lukt het dan toch."We made it". |