FOTOALBUM LUCHTOPERATIES BALKAN.


Samen met de familie klaar om te vertrekken. Uitwuiven bij het vertrek Onze F16's samen met burgerlijk luchtverkeer op dezelfde start-en landingsbaan in Villafranca. Bij het vallen van de duisternis op weg voor een urenlange patrouillevlucht.
Automatisch of manueel afgevuurde vuurpijlen beschermen tegen raketten met infra-rode zoekkop. Sarajewo met links het vliegveld en rechts sniper alley Na 2000 uren boven Joegoslavië mag het even feest zijn. Een taxiënde F16 aan de rand van de vliegbasis.
De parkeerplaats voor bezoekende vliegtuigen voor de roestige DATF hangaar te Villafranca tijdens een bezoek van de pers op 12 september 1997. Met 2 AMRAAM's aan de vleugeltips, 2 Sidewinders onder elke vleugeltip, 2 MK82  Snake Eye's van elk 500 pond, met 2 volgetankte uitwendige brandstoftanks en met een ALQ 131 gondel onder de romp: een bijna standaardconfiguratie waarmee men voor elke opdracht kon worden ingezet. 2 AMRAAM's op de voorgrond, die er voorlopig blijven liggen. Wij hebben er geen hoeven af te vuren. Er wordt aangenomen dat deze radargeleide raket zowat het beste is in zijn soort. De reccepod van Per Udsen laat in een eerste faze toe de optische Mirage camera's te gebruiken die nadien door electro-optische camera's zullen vervangen worden.
De ALQ131, de actieve stoorder van bedreigende radarsignalen, weliswaar tweedehands gekocht maar een zeer betrouwbaar systeeem, perfekt geïntegreerd met de Carapace (het passieve systeem) en met de chaff en flares. Geparkeerde F16 met op de voorgrond de AIM9's Sidewinder lucht lucht raketten, klaar voor gebruik. De bomkar voert een nieuwe lading aan. De vliegtuigparking met de Belgische en Nederlandse F16's broederlijk naast mekaar.
De flightline te Amendola met op de voorgrond enkele MK 84's van elk 2000 pond en met op de achtergrond een AMX van de Italiaanse Luchtmacht. Een TER (Tripple Ejector rack) voorzien van 2 MK 82's en van 1 GBU 12, een MK 82 voorzien van een laserzoekkop, één van de betere precisiemunities van het ogenblik. Een PIDS ophangpunt van Deense makelij voorzien van een Maverick, een precisiewapen van de betere soort, met infrarode kop. Het ophangpunt is ook achteraan voorzien van 3 bijkomende plaatsen voor chaff en flares. Een AIM 9 Sidewinder oefenexemplaar op de vleugeltip.
2 F16's van het 23ste smaldeel maken zich in veiligheid na met succes het vliegveld van Pristina bestookt te hebben. De Duivel kijkt met voldoening toe. Brandstof bijtanken in vlucht, éénmaal of meermaals, bij dag of 's nachts, maakte de zendingen ettelijke uren lang. Een F16 heeft zojuist 6 MK82's van 2 TER's afgeworpen. Het uitstekende vuurgeleidingssysteem van de F16 laat toe om een doelwit optimaal te bestoken met een minimaal risico voor collaterale schade. De CAOC van Vicenza was het zenuwknooppunt van de luchtoperaties boven de Balkan. Waar bij de aanvang gewerkt werd in eerder primitieve omstandigheden, kwam er een technologische doorbraak met de komst van de NAVO en van de US, die er eigenlijk wel de lakens uitdeelde.


 

 

Bovenstaande foto's zijn allen aanklikbaar.