Regels voor de interclub met
3 ploegen
- Spelers en plaatsen
1.1. Er zijn 2 spelers van elke ploeg per tafel, de spelers van
een zelfde ploeg zitten over elkaar
ofwel tussen de 2 spelers van de andere ploeg.
1.2. Mensen van het vrouwelijke geslacht of omgebouwde exemplaren
mogen in geen geval
deelnemen aan de interclub. Vrouwen mogen daarentegen wel aanwezig
zijn op de interclub (om
bijvoorbeeld te supporteren of om het bier te brengen of om god weet
welke onbelangrijke
reden).
1.3. De minimum leeftijd van de
speler is 18 jaar.
1.4. Elk spelletje dat gespeeld wordt is altijd met uw medespeler
(ploeggenoot, teamgenoot, …). Men
kan nooit alleen gaan, in geen enkel geval !!!
1.5. Puntentelling (zie punt 3.4.1.) : Er zijn 2 ploegen die
respectievelijk een negatief of positief
cijfer krijgen.
1.5.1. Bij 3 ploegen is het niet
noodzakelijk om met evenveel spelers per ploeg aan te treden.
voorbeelden : 8 - 8 - 4 of 8 - 4 - 4 of 10 - 6 - 4 of 6 -
6 - 2.
Er moeten minimum 4 spelers per ploeg aanwezig zijn.
Indien er minimum 4 spelers van een ploeg aantreden, dan is het
maximum (voor de andere
ploegen) beperkt tot 8 spelers. Algemeen : het maximum aantal
spelers (van 1 ploeg) mag
maximaal het dubbel zijn van het minimum aantal spelers (van
een andere ploeg).
1.6. Er wordt gespeeld tussen 20.00u
en 24.00u.
1.6.1.
Per tafel wordt er geloot over wie aan welke tafel zit.
1.6.2. De tafels worden om het uur
aangepast en/of gewisseld. Dit wil zeggen dat er in 4
blokken
van een uur gespeeld wordt en dat er 4 keer geloot wordt om iedere keer de
tafelsamenstelling
te kennen.
1.6.3. De tafelsamenstelling bij 3 ploegen moet zo optimaal gekozen
worden dat iedere speler
nooit meer dan 2 rondes met eenzelfde speler (van de
eigen of andere ploeg) moet
spelen.
excel vb van de interclub van 2006
1.7. Dit kan aan de hand van nummer trekking binnen de ploeg of
club (bijv. nrs. 1 en 2 aan tafel A,
nrs. 3 en 4 aan tafel B, nrs. 5 en 6 aan tafel C, enz.
Het is wel de vereiste dat uw
teamgenoot steeds wisselt zodat je 4 keer met een andere medespeler gespeeld
hebt. Enige
voorbereiding is aangewezen.
1.8. Indien er een teveel van spelers zijn moeten deze zich afzijdig
houden van het spel.
De speler of spelers die per 'uur'blok (zie 1.6.2) niet zullen meespelen,
worden vooraf bekend
gemaakt aan de rivaliserende club(s) door de voorzitter van de eigen club.
Indien hier toch
wijzigingen doorgevoerd worden, worden deze bestraft met
10 straf punten per speler per kaart'uur'blok.
1.9. Het is verplicht voor iedere deelnemende speler aangepaste
kaart-club-kledij te dragen. Indien
dit niet zo is, worden er 50 strafpunten aangerekend.
2. Regels
2.1. De algemene regels van het kaartspel "Vosselaars rikken"
gelden hier.
-
Toch een kleine toelichting bij Troel : Bij troel is de soort van de 4de aas
(of HH, ..) vanaf de
eerste slag een troefkaart.
2.2. Bij een gewone rik, wordt er geen aas meegevraagd maar gaat
steeds uw ploegspeler met u mee.
(zie punt 1.2.)
2.3. Volgende spelletjes kunnen gespeeld worden : Rik, afrik,
troel, 11, 12, 13-slag, duo-slim,, miserie,
open miserie. (Hierarchie : zie punt 3.4.1.)
2.4. Troel moet gespeeld worden. Enkel de 4de man kan
zich het verzwijgen permitteren.
Indien de troel door 1 van de drie andere spelers verzwegen wordt zal men 20
strafpunten
toekennen aan de overtreder.
2.5. De speler na de deler komt
steeds als eerste aan slag.
2.6. 9 en 10 slag kunnen en mogen
niet gespeeld worden.
2.7. Duo-slim = 13 slag in de afrik
en tevens het hoogste bod (zie punt 3.4.1.).
2.8. Uw ploegmaat kan steeds hoger bieden (zie puntentelling). Als
uw ploegmaat hoger biedt vervalt
het lagere bod van uzelf. Het bod van de
tegenspelers blijft behouden. (vb. uw
ploegmaat rikt, de tegenspeler rikt af, en jij vraagt aan uw
medespeler een miserie aan. Als je
medespeler niet akkoord gaat, vervalt zijn bod (= zijn rik) en jouw
kans is voorbij.). Je kan
maar 1 bod of vraag stellen per speler.
2.9. Bij open miserie worden de kaarten op tafel gelegd voordat de
eerste man aan slag is
(zie punt 2.5.).
2.10.
De puntentelling zal verhoudingsgewijs omgerekend worden.
vb . 8 - 8 - 4 dit komt overeen met factor 1 - 1 - 2
vb. 12 - 8 - 8 dit komt overeen met factor 1 - 1.5 - 1.5
3. Puntentelling
3.1. Indien iedereen past, deelt dezelfde deler opnieuw.
3.1.1. Bij het volgende spel verdubbelt de inzet (de puntentelling
verdubbelt).
3.1.2. Het maximum is dubbel dubbel (= maal 4). Indien er dan nog
eens gepast wordt, schuift
deze verdubbeling op naar het volgende spel, enz.
(steeds met een maximum van maal 4).
3.2. Er wordt gerekend met punten, niet met euro’s of andere
valuta.
3.3. De prijs is in de eerste plaats de titel "Ploeg van het
dorp".
3.3.1. Andere redenen om voor te spelen is
onderling door de clubs overeen te komen.
Zoals bijv. :
de verliezende ploeg betaald de verbruikte drank.
3.4.
Puntentelling en hierarchie van de spelletjes.
3.4.1. Puntenverdeling
|
Rik
1 pt/slag |
Indien alles
gehaald wordt = 10 ptn
|
Afrik
1 pt/slag |
Indien alles
gehaald wordt = 10 ptn
|
11-slag
7 ptn |
|
12-slag
8 ptn |
|
13 slag
15 ptn |
|
miserie
18 ptn |
|
Troel
2 ptn/slag |
Indien alles
gehaald wordt = 20 ptn
|
Open miserie
30 ptn |
|
Duo-slim
50 ptn |
4. spelerscode
4.1. Iedereen wordt geacht eerlijk te spelen. Indien er bewijzen
van opzettelijk vals spelen zijn.
Wordt men geschorst voor het verder spelen van de huidige interclub
en die van het jaar
daaropvolgend. Er zijn in geen enkel geval
verzachtende omstandigheden. Het laatst gespeelde
spelletje vervalt. Hier worden wel geen strafpunten voor aangerekend.
4.2. Er is geen enkele vorm van fysiek
geweld toegelaten. Verbaal geweld daarentegen wel, zolang
deze binnen de wetten van het burgerlijk wetboek vallen en het KB van
27-06-1974.
4.3. Uw behoeften (pissen en/of kakken) mogen niet gedaan worden
tijdens 'uur'blok (zie 1.6.2) ,
tenzij u natuurlijk, uw
plaats niet verlaat.
4.4. Vergeet niet : We doen dit om
ons te amuseren en enkel en alleen hierom !
|