KaartClub   POEPENOL

   Start Omhoog Sponsors Foto's

        3 ploegen
 

Laatst bijgewerkt: 10 december 2008

 

Regels voor de interclub met 3 ploegen

 

  1. Spelers en plaatsen

 

  1.1.    Er zijn 2 spelers van elke ploeg per tafel, de spelers van een zelfde ploeg zitten over elkaar

        ofwel tussen de 2 spelers van de andere ploeg.

 

  1.2.   Mensen van het vrouwelijke geslacht of omgebouwde exemplaren mogen in geen geval            

        deelnemen aan de interclub. Vrouwen mogen daarentegen wel aanwezig zijn op de interclub (om

        bijvoorbeeld te supporteren of om het bier te brengen of om god weet welke onbelangrijke

        reden).

  1.3.    De minimum leeftijd van de speler is 18 jaar.

  1.4.    Elk spelletje dat gespeeld wordt is altijd met uw medespeler (ploeggenoot, teamgenoot, …). Men

         kan nooit alleen gaan, in geen enkel geval !!!

 

  1.5.    Puntentelling (zie punt 3.4.1.) : Er zijn 2 ploegen die respectievelijk een negatief of positief

         cijfer krijgen.

 

     1.5.1.  Bij 3 ploegen is het niet noodzakelijk om met evenveel spelers per ploeg aan te treden.

             voorbeelden : 8 - 8 - 4  of  8 - 4 - 4  of  10 - 6 - 4  of  6 - 6 - 2.

             Er moeten minimum 4 spelers per ploeg aanwezig zijn.

             Indien er minimum 4 spelers van een ploeg aantreden, dan is het maximum (voor de andere

             ploegen) beperkt tot 8 spelers.  Algemeen : het maximum aantal spelers (van 1 ploeg) mag

             maximaal het dubbel zijn van het minimum aantal spelers (van een andere ploeg). 

  1.6.    Er wordt gespeeld tussen 20.00u en 24.00u.

     1.6.1.          Per tafel wordt er geloot over wie aan welke tafel zit.

     1.6.2.         De tafels worden om het uur aangepast en/of gewisseld. Dit wil zeggen dat er in 4

                     blokken van een uur gespeeld wordt en dat er 4 keer geloot wordt om iedere keer de

                     tafelsamenstelling te kennen. 

  

     1.6.3.        De tafelsamenstelling bij 3 ploegen moet zo optimaal gekozen worden dat iedere speler

                     nooit meer dan 2 rondes met eenzelfde speler (van de eigen of andere ploeg) moet

                     spelen.   excel vb van de interclub van 2006

 

  1.7.     Dit kan aan de hand van nummer trekking binnen de ploeg of club (bijv. nrs. 1 en 2 aan tafel A,

          nrs. 3 en 4 aan tafel B, nrs. 5 en 6 aan tafel C, enz.  Het is wel de vereiste dat uw

          teamgenoot steeds wisselt zodat je 4 keer met een andere medespeler gespeeld hebt. Enige

          voorbereiding is aangewezen.

 

  1.8.    Indien er een teveel van spelers zijn moeten deze zich afzijdig houden van het spel.

         De speler of spelers die per 'uur'blok (zie 1.6.2) niet zullen meespelen, worden vooraf bekend

         gemaakt aan de rivaliserende club(s) door de voorzitter van de eigen club.  Indien hier toch

         wijzigingen doorgevoerd worden, worden deze bestraft met

         10 straf punten per speler per kaart'uur'blok.

 

  1.9.    Het is verplicht voor iedere deelnemende speler aangepaste kaart-club-kledij te dragen.  Indien

         dit niet zo is, worden er 50 strafpunten aangerekend.

 

 

   2.    Regels

  2.1.    De algemene regels van het kaartspel "Vosselaars rikken" gelden hier.

        - Toch een kleine toelichting bij Troel : Bij troel is de soort van de 4de aas (of HH, ..) vanaf de

         eerste slag een troefkaart. 

 

  2.2.    Bij een gewone rik, wordt er geen aas meegevraagd maar gaat steeds uw ploegspeler met u mee.

         (zie punt 1.2.)

 

  2.3.    Volgende spelletjes kunnen gespeeld worden : Rik, afrik, troel, 11, 12, 13-slag, duo-slim,, miserie,

          open miserie. (Hierarchie : zie punt 3.4.1.)

 

  2.4.    Troel moet gespeeld worden. Enkel de 4de man kan zich het verzwijgen permitteren.

          Indien de troel door 1 van de drie andere spelers verzwegen wordt zal men 20 strafpunten

          toekennen aan de overtreder.

  2.5.    De speler na de deler komt steeds als eerste aan slag.

  2.6.    9 en 10 slag kunnen en mogen niet gespeeld worden.

  2.7.    Duo-slim = 13 slag in de afrik en tevens het hoogste bod (zie punt 3.4.1.).

  2.8.    Uw ploegmaat kan steeds hoger bieden (zie puntentelling). Als uw ploegmaat hoger biedt vervalt

          het lagere bod van uzelf. Het bod van de tegenspelers blijft behouden. (vb. uw

          ploegmaat rikt, de tegenspeler rikt af, en jij vraagt aan uw medespeler een miserie aan. Als je

          medespeler niet akkoord gaat, vervalt zijn bod (= zijn rik) en jouw kans is voorbij.). Je kan

          maar 1 bod of vraag stellen per speler.

 

  2.9.    Bij open miserie worden de kaarten op tafel gelegd voordat de eerste man aan slag is

          (zie punt 2.5.).

 

  2.10.    De puntentelling zal verhoudingsgewijs omgerekend worden.

         vb . 8 - 8 - 4   dit komt overeen met factor   1  -  1  -  2

         vb.  12 - 8 - 8   dit komt overeen met factor   1  -  1.5  -  1.5

 

    3.    Puntentelling

  3.1.    Indien iedereen past, deelt dezelfde deler opnieuw.

        3.1.1.    Bij het volgende spel verdubbelt de inzet (de puntentelling verdubbelt).

        3.1.2.    Het maximum is dubbel dubbel (= maal 4). Indien er dan nog eens gepast wordt, schuift

                    deze verdubbeling op naar het volgende spel, enz. (steeds met een maximum van maal 4).

  3.2.    Er wordt gerekend met punten, niet met euro’s of andere valuta.

  3.3.    De prijs is in de eerste plaats de titel "Ploeg van het dorp".

        3.3.1.    Andere redenen om voor te spelen is onderling door de clubs overeen te komen.

                    Zoals bijv. : de verliezende ploeg betaald de verbruikte drank.

 

  3.4.    Puntentelling en hierarchie van de spelletjes.

            

        3.4.1.    Puntenverdeling

bullet

Rik                                                     1 pt/slag

                                                        Indien alles gehaald wordt = 10 ptn

bullet

Afrik                                                 1 pt/slag

                                                        Indien alles gehaald wordt = 10 ptn

bullet

 11-slag                                                 7 ptn

bullet

12-slag                                                 8 ptn

bullet

13 slag                                                 15 ptn

bullet

miserie                                                 18 ptn

bullet

Troel                                                   2 ptn/slag

                                                         Indien alles gehaald wordt = 20 ptn

bullet

Open miserie                                         30 ptn

bullet

Duo-slim                                               50 ptn

 

 

 

   4.    spelerscode

  4.1.    Iedereen wordt geacht eerlijk te spelen. Indien er bewijzen van opzettelijk vals spelen zijn.

         Wordt men geschorst voor het verder spelen van de huidige interclub en die van het jaar

         daaropvolgend.  Er zijn in geen enkel geval verzachtende omstandigheden.  Het laatst gespeelde

         spelletje vervalt.  Hier worden wel geen strafpunten voor aangerekend.

 

  4.2.    Er is geen enkele vorm van fysiek geweld toegelaten. Verbaal geweld daarentegen wel, zolang

          deze binnen de wetten van het burgerlijk wetboek vallen en het KB van 27-06-1974.

 

  4.3.    Uw behoeften (pissen en/of kakken) mogen niet gedaan worden tijdens 'uur'blok (zie 1.6.2) ,    

          tenzij u natuurlijk, uw plaats niet verlaat.

  4.4.    Vergeet niet : We doen dit om ons te amuseren en enkel en alleen hierom !

 

 

 

Start ] Omhoog ]

U kunt een e-mailbericht met vragen of opmerkingen over deze website verzenden aan kcpoepenol@scarlet.be.
Laatst bijgewerkt: 10 december 2008