homecamperlinkshomepagesreisportaalsitestoeristische infoander landandere bestemming

8 dagen     Rond het Markermeer - Nederland     juli-aug 2007

maandag
30 juli
Wegens onvoorziene omstandigheden werd de reis rond het IJsselmeer die voorzien was in april, vier maanden opgeschoven, en wat ingekort.

Het IJsselmeer wordt immers horizontaal gehalveerd door de 31 km-lange Markerwaarddijk. We kiezen voor een ingekorte, maar meer rustgevende versie.

Eerste bestemming is een camping in Amersfoort of het aangrenzende Soest.

De eerste camping die we vinden is Kings' Home, gelegen op het grondgebied van Soest (1). De eerste indruk ziet er zeer verzorgd uit. Er is een ruimte voorzien voor campers, met stevige ondergrond.

We maken eerst nog een wandelingetje buiten het domein en zien dat het dierenpark zich 2 km van de camping bevindt, iets wat we op het programma van dinsdag plaatsen .
De rest van de dag wordt in alle rust doorgebracht.

afstand: 256 km
GPS cp Kings'Home Soest: N 52° 09' 486 - E 005 ° 20' 176

klik voor de vergrote afbeelding van de reisweg

camping Kings'Home in Soest bij Amersfoort
dinsdag
31 juli
Vermits dit meer een rustvakantie is, worden de activiteiten in de voormiddag beperkt tot  een korte wandeling.

Na een aperitiefje en een middagdutje, nemen we de fiets en rijden we richting Amersfoort, tot het eerstvolgend kruispunt, 600 m verder.

Van daar is het nog een dikke kilometer fietsen voor we aan het dierenpark zijn. Het is al 16 uur, en we worden aan de kassa verwittigd dat het park sluit om 18 u, waar we geen probleem inzien.

Toch blijkt nadien dat we ons op het einde van onze wandeling door het domein moeten haasten om voor het sluitingsuur buiten te zijn. Het park is immers veel groter dan we dachten en het is echt de moeite waard.

Het aantal diersoorten is heel gevarieerd en de ruimtes zijn goed verzorgd.

We krijgen zelfs een privé-uitleg over de Japanse tuin door de uitbater, die me ziet foto's nemen en ons voorstelt wat te vertellen over de plek waar we staan. Mooi meegenomen!

Een bezoek aan het dierenpark van Amersfoort is echt een aanrader voor gezinnen met kinderen, die er beslist hun hartje kunnen ophalen.

het dierenpark in Amersfoort

één van de bewoners van de dierentuin

de Japanse tuin in het dierenpark Amersfoort
woensdag
1 augustus
Via de A1 rijden we richting Amsterdam, waar we op de ring afslag Hoorn nemen. Langs de N247 bereiken we onze eerste halte langs het Markermeer: het gezellige stadje Volendam (2).

Het is drie jaar geleden dat we hier laatst waren, en de parking waar we stonden,  heeft een echte metamorfose ondergaan: er werden tientallen vakantiehuisjes bijgebouwd, en er werd een gloednieuwe plaats voor een honderdtal campers aangelegd. Stadswerklui zijn immers nog volop bezig de laatste hand te leggen aan het beplantingsgedeelte.

Er is een  slagboom, die volgens de werklui al een maand openstaat omdat de camperplaats officieel nog niet geopend is. De gleuven van de betaalautomaat doen nog geen dienst. Toch kunnen we al gebruik maken van elektriciteit. Een zalig plekje.

In de namiddag fietsen we tot aan de haven, 2 km verder. Het is er een drukte van jewelste. Zelfs autocars rijden op de smalle, maar gezellige dijk.

We besluiten om met een plezierboot, de Marken-Express, mee te varen naar het schiereiland Marken. Voor 2 euro extra, mogen de fietsen mee. De boot zit tjokvol, en daar is het prachtige weer mee verantwoordelijk voor.

De overvaart duurt 20 minuten. De mooie typische huisjes aan de haven van Marken bieden een prachtige indruk.

We volgen een fietspad, dat rond het schiereiland is aangelegd, tot aan de vuurtoren. Het is wel dringend aan herstelling toe!
Na 7 km zijn we weer aan de haven, waar we een terrasje meepikken. We zijn nog net op tijd om de veerboot van 16.30 u. te nemen.

Een half uur later staan we weer in Volendam, waar we op het terrasje van de camper nog gezellig nagenieten van de mooie avond.

Soest-Volendam: 64 km
GPS camperplaats Volendam: N 52° 29' 327 - E 005°03' 621

de camperplaats in Volendam

de Marken-express, de veerboot naar Marken

de aanlegkade van het schiereiland Marken

de vuurtoren op het uiteinde van het schiereiland Marken
donderdag
2 augustus
Groot is onze verwondering als we bij het ontwaken merken dat de slagboom dicht is. Een paar campers hebben via de achterzijde een uitweg gevonden, maar moeten daarvoor een eindje door het mulle zand rijden, en dat waag ik niet. Vrouwlief getroost zich dan maar de moeite om naar het dichtstbijzijnde hotel te stappen - 400 m  verder - om het probleem voor te leggen. Na het betalen van 16 euro (jawel!), kunnen ze daar van op afstand de slagboom openen. De andere campers die er nog staan, hebben er alle baat bij, want de slagboom blijft weer open voor de rest van de dag.

Vandaag rijden we naar Edam (3), 8 km verder, eveneens aan het Markermeer gelegen. Op camping "Strandbad" krijgen we een plaatsje aangeboden voor de camper, op een tiental meter van het Markermeer. De hevige wind krijgen we er gratis bij.

We halen uit de kofferruimte alle ingrediënten om onder de zonneluifel een gezellig terrasje te installeren, maar de wind is spelbreker.

In de namiddag fietsen we naar het centrum, 2 km verderop. Het is er relatief rustig. Enkele toeristen kuieren langs de belangrijkste bezienswaardige plekjes, om uiteindelijk net zoals wij, op een terrasje te belanden.

Edam is niet groot: alleen de "Kaaswaag" staat open als museum en als kaaswinkel. Verder zijn er in augustus drie kaasverkoopdagen voorzien: elke woensdagvoormiddag worden de Edammerbolletjes openbaar verkocht. Wij zijn een dag te laat.

We keren na een tweetal uur op onze stappen terug langs het kanaal, dat met een regelmaat overspannen wordt door kleine typische bruggetjes, opgefleurd door kleurrijke bloemen.

's Avonds heb ik alle moeite om de gasvuurtjes - we koken immers zo veel mogelijk buiten - wegens de harde wind brandend te houden.

GPS cp Strandbad Edam: N 52° 31' 121 -  E 05° 04' 310

de kaaswaag in Edam (boven en onder)

mooie kanaaltjes (grachten), overspannen door bruggetjes
vrijdag
3 augustus
Tijdens het hoogseizoen rijdt er een authentieke stoomtrein tussen Hoorn en Medemblik. Het is de bedoeling om hiermee een ritje te maken. Info is te vinden op de website http://www.museumstoomtram.nl/

De dichtst bijzijnde camping bij Hoorn is in Wognum, 24 km noordwaarts van Edam en een achttal km van het vertrekstation in Hoorn. Volgens de uurregeling op het internet, stopt ook hier de trein, zodat het voor ons gemakkelijker is en we niet zo'n eind moeten terugfietsen.

De camping in Wognum is in feite niet meer bedoeld voor passanten: alle kampeerplaatsen zijn er nu ingenomen door stacaravans, niettegenstaande dit nog anders vermeld staat in de recente ACSI-campinggids. Gelukkig heeft één caravaneigenaar zijn matten opgerold, zodat er een plaatsje is vrijgekomen, waar we ons met veel moeite kunnen in plaatsen. De plaats is immers volledig omringd door hoge hagen, en vooraan zorgt een houten afsluithek voor de rest van de privacy. Voor 10 euro kunnen we er er overnachten en daar klagen we niet over.

Om 14 uur moeten we aan het stationnetje zijn in Wognum (4), ongeveer één km van de camping.
Ook het personeel speelt zijn rol: de stationschef is voor de gelegenheid uitgedost in authentieke kledij.
Nadat we onze ticketjes hebben gekocht (9 euro pp + €2 per fiets), laat de stoomfluit van de naderende trein zich horen. Er worden 20 minuten pauze ingelast, zodat de reizigers, die opstapten in Hoorn, de tijd krijgen om af te stappen. Er moeten ook nog enkele goederen worden opgeladen.

Om 14.20u stipt vertrekt het dampende en puffende stel. Een mooie indruk om het landschap vanuit de eerste-klasse-wagon gade te slaan. Ook de kaartjesknipper heeft zijn uniform van onder het stof gehaald, zodat alles echt lijkt. Onderweg laat de trein zich duidelijk horen aan de overwegen, en soms moet de conducteur er met de rode vlag staan zwaaien om onze komst aan te kondigen.

Na 50 minuten staan we in Medemblik, op een boogscheut van het centrum. Na een dik uur moeten we hier terugstaan, zodat er voor een fietstocht geen tijd rest. We besluiten dan maar op een terras een pannenkoek te eten, en nog wat boodschappen te doen in een plaatselijke supermarkt.

Om 16.30u kondigt de stoomfluit het vertrek aan, en een uur later staan we weer op de camping. Een mooie ervaring!

GPS Wognum cp Molenwurf: N52° 41' 195  -  E 005° 02' 856

de krappe plaats op de camping van Wognum

authentieke en gerestaureerde stoomtrein van Hoorn naar Medemblik

ook de kaartjesknipper is in oorspronkelijk uniform

het station van Medemblik
zaterdag
4 augustus
We blijven nog even ten westen van het Markermeer, en rijden naar de camping Enkhuizerzand in Enkhuizen (5).
Campers krijgen er een speciale plaats met keitjes verhard, maar groot is die niet. Je kunt er met moeite een zonneluifel open zetten, tenzij je het geluk hebt - zoals wij - dat we op de verste plaats mochten staan, en dus geen buren konden hinderen.
De afstand van Wognum naar Enkhuizen bedraagt slechts 23 km, zodat we hier rond 11 uur al staan, ruim de tijd om gezellig te aperitieven.

In de namiddag gaan we te voet naar het stadscentrum, dat we na 20 minuutjes bereiken. De Westerstraat is de enige verkeersvrije winkelstraat die er is. Het is er gezellig druk.
Na het traditionele terrasje, gaan we via één van de haventjes terug. Een paar honderden plezierboten liggen er aangemeerd. Er is tevens een bescheiden openluchtmuseum, dat net haar deuren sluit. We kunnen nog net een foto nemen vooraleer we terugkeren naar de camping, waar we de rest van de avond in alle rust kunnen doorbrengen.

Wognum - Enkhuizen: 23 km
GPS camping Enkhuizerzand: N 52° 42' 489 - E 05° 17' 655

haven in Enkhuizen

openluchtmuseum in Enkhuizen
zondag
5 augustus
Via de 31 km lange Markerwaarddijk rijden we over het Markermeer en komen zo op de A6 terecht, die Lelystad verbindt met Amsterdam.
Aan het knooppunt Almere nemen we de A27 (richting Utrecht). Aan afslag 35 rijden we naar  Blaricum/Huizen, waar camping "De Woensberg" onze eindbestemming is (6).
Onze laatste dag willen we immers nog eens lekker uitblazen, temeer omdat het weer erg zonnig is en de temperatuur 30° benadert.

Na de siësta, besluiten we om eens naar het centrum van Blaricum te stappen, volgens de eigenaar van de camping een afstand van één kilometer. Huizen ligt op 4 km van de camping; we kiezen dus voor de de eerste.
Na een dik half uur bereiken we de piepkleine dorpskom, die beslist iets meer dan 2 km van de camping verwijderd is. De weinige winkels zijn gesloten - het is immers zondag - en het is zoeken naar een terrasje om onze dorst te lessen, wat na een tijdje lukt.

Na een doolhof van kleine straatjes te hebben doorkruist, vinden we de terugweg naar onze uitvalsbasis, en kunnen we na het eten nog buiten zitten tot half tien. Met een spelletje scrabble en wat lectuur wordt de dag afgesloten.

Enkhuizen - Blaricum: 82 km
GPS  Cp De Woensberg Blaricum: N 52° 16' 932 - E 005° 14' 558

een mooi plaatsje op de camping van Blaricum

de 31 km-lange Markerwaarddijk

maandag
6 augustus
Aan alles komt een eind, ook aan een mooie week rondtoeren met de camper. Er liggen nog 300 km voor de boeg.
Er is druk maar vlot verkeer en tegen 15 uur  staan we weer in Gistel, al met nieuwe reisplannen in gedachten.