Vitamine D (calciferol)

De Verse Voedinggids van BogaersGebr

Home
Terug
Fruit
Groenten
Voeding
Recepten

Calciferol, zoals dit vitamine officieel heet, verschilt van de andere vitamines omdat het lichaam dit wel kan aanmaken onder de invloed van zonlicht. Als er genoeg zonlicht is hoef je geen voedsel te eten dat vitamine D bevat. Vitamine D werkt als een hormoon- een stof die door een orgaan wordt gemaakt en effect heeft op een ander orgaan. Het kan zelfs een lichaamscel in gaan en effect hebben op het DNA in die cel zodat er weer andere stoffen (eiwitten) worden aangemaakt in die cel.

Vitamine D is nodig voor stevige botten en tanden. Het zorgt ervoor dat calcium en fosfor goed uit de voeding worden opgenomen en in de botten en tanden worden vastgelegd tijdens de groei. Daarna is vitamine D nodig om botontkalking (osteoporose) zo veel mogelijk te beperken.

Bron: http://numbat.murdoch.edu.au/nutrition/intro/index.html

Vitamine D komt voor in vette, dierlijke levensmiddelen, bijvoorbeeld vette vis, kaas. lever, ei en levertraan en in mindere mate in melk. De toevoeging ervan aan margarine, bak- en braadboter en halvarine is wettelijk verplicht. De hoeveelheid vitamine D die het lichaam uit het voedsel verkrijgt is erg klein vergeleken met de hoeveelheid die het lichaam zelf aan maakt onder invloed van zonlicht.

Als voorbeeld een product met het gehalte aan vitamine D.

 

Margarine (voor 1 snee brood, 5 gram)

0.4 microgram



Bron : Nederlands Vitamine Informatie Bureau

Volwassenen hebben dagelijks 5 microgram vitamine D nodig.

Een tekort aan vitamine D zorgt ervoor dat bij kinderen rachitis of de Engelse ziekte ontstaat, een onvoldoende kalkafzetting in de botten waardoor deze zacht blijven en peuters kromme beentjes krijgen. Ook kunnen er dikke knobbels op de uiteinden van de botten gevormd worden. Het doorbreken van de tanden kan vertraagd worden. Bejaarden kunnen een soort botverwerking krijgen die gepaard gaat met spierzwakte en botpijn.

Een overdosis gaat gepaard met misselijkheid, braken, diarree, hoofdpijn en vermoeidheid. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de afzetting van kalk op allerlei plaatsen in het lichaam waar het niet thuishoort, zoals in de nieren, hart en bloedvaten.

Je kunt geen overdosis oplopen door te lang in de zon te zitten. Omdat het lichaam maar een maximum hoeveelheid vitamine D aan kan maken.

Bron: Food-Info.net

 

horizontal rule

BogaersGebr - Groenten, Fruit en Dranken - Steenweg 128 - 3570 Alken - BelgiŽ

BogaersGebr@wol.be   -   Vragen, opmerkingen en suggesties over deze pagina:   Paginabeheerder@wol.be

Fax: 00 32 11 593246

 © Copyright BogaersGebr. Alle rechten voorbehouden. Niets van deze pagina mag zonder toelating van de auteur gekopieerd of gebruikt worden.

Webdesign QNN