Jodium

De Verse Voedinggids van BogaersGebr

Home
Terug
Fruit
Groenten
Voeding
Recepten

Dit spoorelement is een bouwsteen van de schildklierhormonen. Deze hormonen zijn noodzakelijk voor de groei, ontwikkeling van het zenuwstelsel en het op peil houden van de ruststofwisseling en de hartfunctie.

Jodium komt in kleine hoeveelheden voor in levensmiddelen. Het zit met name in zeevis, schaal- en schelpdieren, vlees, broodproducten en een beetje in melkproducten. Omdat er in het verleden vaak tekorten ontstonden aan jodium is het verplicht gesteld om jodiumbevattend zout te gebruiken in brood.

Als voorbeeld enkele producten met hun gehaltes aan jodium.

 

1 theelepel JOZO zout (2 gram)

100 microgram*

1 snee brood (35 gram)

20 microgram

*1 microgram = 1/1000 milligram

De dagelijkse behoefte aan jodium ligt tussen de 150 en 300 microgram voor een volwassen mens.

Een tekort uit zich door het opzwellen van de krop (struma). De schildklier werkt trager wat een tragere hartslag en gewichtstoename tot gevolg heeft. Als je minder dan 3 sneetjes brood per dag eet kan je een jodium tekort krijgen.

Een te snel werkende schildklier heeft het tegenovergestelde tot gevolg.

Als gevolg van een jodiumtekort vergroot de schildklier

 

horizontal rule

BogaersGebr - Groenten, Fruit en Dranken - Steenweg 128 - 3570 Alken - BelgiŽ

BogaersGebr@wol.be   -   Vragen, opmerkingen en suggesties over deze pagina:   Paginabeheerder@wol.be

Fax: 00 32 11 593246

 © Copyright BogaersGebr. Alle rechten voorbehouden. Niets van deze pagina mag zonder toelating van de auteur gekopieerd of gebruikt worden.

Webdesign QNN