Giftig en gezond

De Verse Voedinggids van BogaersGebr

Home
Terug
Fruit
Groenten
Recepten

Ellen floors is studente hotelhogeschool. In het kader van een scriptie over gezonde voeding kwam zij met deze originele benadering: gezonde voeding die stoffen bevat waar ons lichaam niet mee overweg kan.

Het werd een stukje over doorsnee groenten  die giftige stoffen blijken te bevatten en over sommige producten die bij sommige mensen nare gevolgen hebben omdat ze er allergisch voor zijn. 

bullet

Rabarber

bullet

Spinazie en sla

bullet

Wat is gezonde voeding

bullet

Allergie

Rabarber 

Veel mensen lusten van nature al geen rabarber en ook maar 13% van de Nederlandse bevolking eet rabarber. Rabarber is een beetje te zuur vinden de meeste mensen. Dit zuur heet oxaalzuur. In rabarber komt van nature het oxaalzuur in voor. Naarmate men de rabarber later oogst, hoe meer oxaalzuur de rabarber bevat. Deze gaat een verbinding aan met de kalk die bijvoorbeeld uit melk of zuivelproducten wordt opgenomen en maakt die kalk onwerkzaam, zodat deze niet meer ten goede komt aan het lichaam. Een tekort aan kalk kan leiden tot een spierirritatie en bij een ernstig tekort kan tetanie optreden. Bij kleine kinderen en oudere mensen is een teveel erg gevaarlijk, kleine kinderen hebben nog veel bot dat van kraakbeen over moet gaan op echt bot en bij oudere mensen zijn de botten poreus aan het worden en is een teveel aan rabarber niet bevorderlijk. Kalk is ook bevorderlijk voor de spierkracht. Men heeft tenminste 1 gram kalk per dag nodig om in goede gezondheid te blijven. 

Voorzorgen nemen en je kan er gerust van blijven eten:

Om de werking van het oxaalzuur te verminderen kan er tijdens het koken een stukje kalk, bijvoorbeeld een klein stukje krijt, aan de rabarber worden toegevoegd, dit neutraliseert het geheel. Het is alleen niet bevorderlijk voor de smaak. Verder is het verstandig niet vaker dan 2 maal in de week rabarber te eten. 

Spinazie en Sla

In spinazie zit een grote hoeveelheid van de stof nitraat, deze is op zich niet zo schadelijk, maar het lichaam zet deze stof om in nitriet. En een teveel aan nitriet kan wel schadelijk zijn. Verder wordt nitraat ook omgezet in nitriet door het verleppen van groente en door het bewaren van nitraat rijke groente. Opname van nitraat vormt groot gezondheidsrisico omdat deze stoffen in het lichaam kunnen worden omgezet in bijv. N-nitrosaminen en meethemoglobine. Deze stoffen worden ervan verdacht kankerverwekkend te zijn. 
  
The chain of inspectorates for Health protection and Vetenirary Public health heeft onderzoek gedaan naar nitraat in onze voeding. Ze hebben tot hun beschikking een Information System Inspection, waar zij de gegevens in kunnen voeren.  Ze hebben verschillende producten getest, zoals sla gegroeid in de open lucht en spinazie uit de kas en als diepvriesgroente. Het onderzoek heeft bewezen dat, in 2000, het percentage groenten die boven het vastgestelde nitraat gehalte uit kwam is gedaald, vergeleken met 1998 en 1999. Bij sla is bewezen dat als deze in de open lucht groeit het minder nitraat bevat, maar bij diepvriesspinazie is dit gehalte minder, als bij verse spinazie. De gemiddelde dagelijkse inname door voedsel is zo’n 110 à 160 mg en dit is de helft/driekwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, dit is ongeveer 3.65 mg per kilo lichaamsgewicht.   

Voorzorgen nemen en je kan er gerust van blijven eten:

Om te voorkomen dat nitraat omgezet wordt in nitriet kan men een aantal dingen doen. Als eerste bewaar nitraatrijke groente niet langer dan 2 dagen in de koelkast. Ten tweede bewaar geen restjes van nitraatrijke groente. Ten derde geef kinderen jonger dan zes maanden geen nitraatrijke groente te eten, de potjes babyvoeding kunnen gewoon gebruiken, die bevatten weinig nitraat. Ten vierde eet niet vaker dan 2 keer in de week nitraatrijke groente. Ten vijfde gebruik geen groentenat als basis voor soepen en sauzen. En als laatste verwijder verlepte delen van de groente. Verder bevat kasgroente in de winter vaak meer nitraat dan dezelfde groente in de zomer. Groente van het seizoen eten is dus een goede keus, mits het diepvries spinazie is. Verder is het geen goede combinatie vis en deze groenten te eten, want uit nitriet kan namelijk samen met eiwit nitrosamine worden gevormd, een kankerverwekkende stof.

Nog even op een rijtje: definitie van gezonde voeding  

Gezonde of ongezonde voedingsmiddelen bestaan niet, gezonde en ongezonde voedingsgewoonten bestaan wel. Voeding en gezondheid hebben alles met elkaar te maken. Goede voeding houdt het lichaam in conditie en kan ziekten voorkomen. Gezond betekend niet meteen teveel. Dus teveel van een soort groenten kan weer ongezond zijn. Handig te gebruiken is dan ook de maaltijdschijf. De volgende onderdelen komen er in voor.
  

Bouwstoffen 

Eiwitten

 

Zouten

 

Water

Brandstoffen  

Vetten

 

Koolhydraten

 

Eiwitten

Beschermende stoffen

Vitamines

 

Zouten

Wees matig met vet, om vet te verwerken hebben we glazuur nodig. Als er teveel glazuur nodig is, kan dit de dikke darm aantasten en natuurlijk is er tevens kans op overgewicht. Men kan vet verminderen door vervangende producten te kiezen.

In plaats van Kies je
Roomijs Waterijs
Speklap Hamlap

Zetmeel is net als vet een bron van energie. Zetmeelrijke producten zijn vb. Aardappels en brood. In deze zetmeelrijke producten zitten ook veel vezels, deze zijn heel belangrijk om het darmkanaal schoon te houden. Deze onverteerbare plantendelen prikkelen de darmen om de ontlasting sneller te verplaatsen. Als men niet voldoende vezels eet, kunnen er stoffen te lang in het darmkanaal blijven zitten en dit kan slecht zijn voor de darmwand en voor verstopping zorgen.
  
Vitamines zijn een stof die het lichaam nodig heeft om voldoende te kunnen functioneren. Vitamines kunnen echter niet voldoende door het lichaam zelf aangemaakt worden. Iedere vitamine heeft zijn eigen rol. De vitamines K, A, D en E worden vastgehouden door vet en de vitamines B, H en C worden vastgehouden door water. Het is bekend dat vitamine A de risico’s van het roken verminderd, deze komt veel voor in melk en vette vis.Caroteen en Vitamine C worden veelal geleverd door groente en fruit, een teveel aan deze vitamine is niet gevaarlijk, deze plas je gewoon weer uit.
Vitamine E is ook een heel belangrijke en komt veelal voor in plantaardige olie en eierdooiers.
Vitamine D heeft men nodig voor de botten, ze helpen kalk op te nemen en deze vast te houden en doelmatig te verwerken. Bij een tekort ontstaat osteoporose (poreuze botten) en osteomalacie (botverweking). Tevens is het goed voor de tanden, doordat suiker door enzymen tot melkzuur en pyrodruivenzuur wordt gesplitst.
De uitspraak over een teveel aan vitamine: “Baadt het niet, schaadt het niet”, gaat niet op voor de vitaminen A en D, een teveel hieraan is namelijk schadelijk. Er ontstaat hypercalcemie en dit heeft symptomen als, vermoeidheid, hoofdpijn, duizeligheid en op den duur verslechtering van de nierfuncties.  
Mineralen zijn onmisbaar bij de opbouw en instandhouding van het lichaam.
IJzer is bijvoorbeeld belangrijk voor het zuurstof transport in het bloed. Calcium is nodig voor de botten, er moet een goede verhouding bestaan tussen calcium, vitamine d en belasting. Verder is het bewezen dat het mineraal selenium een remmende werking heeft op het ontstaan van kanker, het ontgift bijvoorbeeld kwik en arsenicum Vitamine E en seleen versterken elkaar. Dit mineraal zit veel in bruinbrood en eieren. Een teveel is echter schadelijk, men kan vergiftiging ook oplopen bij het veel staan bij een kopieermachine. Symptomen van zo’n vergiftiging zijn verlies van haar en tanden, moeheid, geleidelijke verlamming en koorts.  
Het bereiden van voedsel heeft ook veel invloed op de “gezondheid”van de producten. Het verbranden van het toplaagje van een product als vb. brood en vlees kan een kankerverwekkende stof bevatten. Tevens kan er bij barbecuen een schadelijke stof vrij komen uit de houtskool en de petroleum, het gebruik van aanmaakblokjes en spiritus is dan juist aan te raden. De ongewenste stoffen polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK). Ook bij het frituren moet men er voor oppassen dat het vet niet warmer wordt dan 180C, er ontstaat dan een witte rook beven het frituur en deze is giftig en erg gevaarlijk.

Allergie

Allergie betekend letterlijk “anders reageren”. Allergische reacties treden op bij mensen met een speciale overgevoeligheid voor bepaalde stoffen, deze stoffen worden allergenen genoemd. Deze allergenen kunnen op verschillende manieren worden opgenomen in het lichaam. Ze kunnen ook verschillende verschijnselen hebben. In de tabel hieronder zijn enkele voorbeelden in op genomen.  

Allergenen opnemen Verschijnselen
Huid Eczeem - galbulten
Ademhalingswegen Hooikoorts – astma
Maagdarmkanaal Braken – diarree
Bloedbaan d.m.v. injecties Shock

Het opsporen van deze allergenen kan gedaan worden op verschillende manieren. 

Huidtest
Men spuit een verdunde oplossing in de huid en men gaat na wat de verandering is binnen 20 minuten. 

Diëten
Een eliminatie dieet is een dieet waarbij uit de gewone voeding de verdachte producten zijn uit gelaten, men breidt dit steeds verder uit tot men de juiste heeft gevonden.
Een provocatie dieet is een dieet met juist een kleine hoeveelheid van de verdachte producten en gaat men na of ze werkelijk allergische reactie veroorzaken.   

      
Producten met een eventuele allergische reactie

tomaten, melk, aardbeien, kip, eieren en tarwemeel. 


Bronnen: 
www.voedingscentrum.nl 
www.voeding.pagina.nl 
www.keuringsdienstvanwaren.nl 
www.consument-en-veiligheid.nl 

Literatuur: 

Voeding en Kanker van Mevr. J. Hammink en mevr. M. Lim
De vitaminen en mineralen gids van Mevr. H. Kohn
Hoe veilig is ons voedsel van Ir. M.J. van Stigt Thans
Voeding – en dieet leerboek van Dr. Ir. Th. F. S. M. van Schaik 

Met dank aan Ellen Floors 

oorspronkelijke titel: Giftig Is gezond

 

horizontal rule

BogaersGebr - Groenten, Fruit en Dranken - Steenweg 128 - 3570 Alken - België

BogaersGebr@wol.be   -   Vragen, opmerkingen en suggesties over deze pagina:   Paginabeheerder@wol.be

Fax: 00 32 11 593246

 © Copyright BogaersGebr. Alle rechten voorbehouden. Niets van deze pagina mag zonder toelating van de auteur gekopieerd of gebruikt worden.

Webdesign QNN