Afslanken zonder honger

De Verse Voedinggids van BogaersGebr

Home
Terug
Fruit
Groenten
Recepten

Inleiding

De interesse voor groenten en fruit wordt soms ingegeven door de behoefte om minder te willen wegen. Afslanken meer dan een kwestie van minder en gezonder eten. Daarom willen we u graag informeren over de aspecten die verder nog van belang zijn.

Onderstaand artikel geeft een concreet overzicht van de dingen waarmee u rekening moet houden om uw lichaamsgewicht onder controle te krijgen en houden.

Omdat het artikel het niet vermeldt, willen wij er even op wijzen: 

bulleter bestaan geen wondermiddeltjes om te vermageren
bulletafslanken zonder een minimum aan discipline en doorbijten is een maat voor niets
bulletiedereen die bezig is met op zijn voeding te letten kan erover meespreken: de zwakke momenten. Wees vooral dan eerlijk tegen jezelf en maak jezelf niet wijs dat er een goede reden bestaat om van je plan af te wijken

Afslanken zonder honger

Een goed afslankmiddel dient een natuurlijke hongerremmer en een vetverbrander te bevatten. Iets voor een vlotte stoelgang kan daarbij ook nuttig zijn. Een goede verbrander van ongezond opgeslagen vet is aminozuur L-Arginine dat ondermeer in komkomer zit.

Het gunstig effect daarvan wordt vermenigvuldigd als men rekening houdt met volgende tips

bulletDrink 2,5 tot 3 liter per dag: zuiver flessenwater - best met het sap van 1 citroen op 1 liter water - en/of ongezoete groene thee. Drink tenminste 1 groot glas per uur. Koffie, frisdrank, bruisend water, fruitsap mag je niet meerekeningen.
bulletNooit hongeren of maaltijden overslaan.
bulletVerricht een minimum aan beweging: 20-30 minuten doorstappen per dag volstaan al. Amerikaanse specialisten raden 2000-2500 stappen per dag aan.
bulletKauw uw eten goed: min. 20 keer op een hap vast voedsel.
bulletGebruik veel eiwit, maar weinig gewoon vlees, wel gevolgelte - vel eraf na bereiding - veel zeevis, kwark, echte en ongezoete yogurt, karnemelk, af en toe een ei.
bulletMijd voeding met een hoge glycemische index die insuline lokt. Praktisch: mijd suiker en vervang witte meel- door vlokorenproducten.
bulletEet veel groenten en fruit, behalve gekookte worteltjes, rijpe bananen en watermeloen.
bulletMijd slechte vetten, maar tracht het niet vetloos te doen, eet voldoende goede vetten.

Goede en slechte vetten

Er zijn slechte, trage vetten, die chemisch fel gelijken op het vet in onze vetkussentjes. 

Dat zijn

- dierlijke vetten, 

- verharde plantaardige olievetten, 

- transvetzuren zoals in snoepjes, gebak en kant-en-klaar schotels gebruikte margarines,

- ranzige vetten in worstwaren.

Maar ook het overmatig gebruik van de zogenaamde goede of dieet olies - distel- of safloer, maÔs, tarwekiem - heeft een ongunstig effect.

Trage vetten werken lipogenese, zo noemt men het vet dat zich op billen en heupen vastzet, in de hand.

Goed vetten daarentegen 

- olijfolie, 

- raapzaadolie, 

- lijnzaadolie 

- de olies in zeevis, bnoten en avocado

blokkeren enzymen die lipogenese induceren. Daarbij bevorderen zij thermogenese, het verpuffen van caloriŽn als warmte over de huid.

Tips voor meer succes bij afslanken

bullet2-3 keer in de week zeevis
bulletmijd de gewone vetten
bulletdagelijks 2-3 soeplepels olijfolie of raapzaadolie en zo mogelijk ook een koffielepel lijnzaadolie in de sla of rauwkost
bullet20-25 gram niet gezouten of geroosterde noten, eender welke
bulleten moet er toch eens chocolade zijn: een klein stuk 'pure', geen melk of fondant
bulletsnoep dagelijks wat fruit, eventueel met yoghurt

 

Bron 

De Zondagskrant, 16/03/2003 - Afslanken zonder honger - W.J. Duckaert

Terug naar boven
 

horizontal rule

BogaersGebr - Groenten, Fruit en Dranken - Steenweg 128 - 3570 Alken - BelgiŽ

BogaersGebr@wol.be   -   Vragen, opmerkingen en suggesties over deze pagina:   Paginabeheerder@wol.be

Fax: 00 32 11 593246

 © Copyright BogaersGebr. Alle rechten voorbehouden. Niets van deze pagina mag zonder toelating van de auteur gekopieerd of gebruikt worden.

Webdesign QNN