Fietsen in Mongolië

Mongolië is misschien geen evidente fietsbestemming. Het land is drie keer zo groot als Frankrijk, er wonen gemiddeld 1,7 personen per vierkante kilometer en slechts 500 km van het wegennet is geasfalteerd. Wegwijzers zijn zo goed als onbestaande en de gastronomie stelt niet veel voor. Als fietser ben je er in eerste instantie op jezelf aangewezen.

Maar als je houdt van fietsen te midden van een unieke bevolking (nomaden) in uitgestrekt natuurschoon, en je ziet er niet tegenop behoorlijk wat gewicht mee te zeulen over soms slechte wegen, dan is Mongolië ronduit een fantastische bestemming. Kamperen in de eindeloos stille steppe na een dag fietsen was voor ons een unieke ervaring.

Tijdens onze voorbereiding vonden we weinig informatie over fietsen in Mongolië. Met deze webpagina willen we je op weg zetten op je fietsavontuur door dit "Land van de Blauwe Luchten".

Praktisch

Datum: 20-07-01 tot en met 07-09-01 (zomer)

Munteenheid: Tögrög (tg), 1 USD=1096 Tg, 23-07-01, Trade and Development Bank, Ulaan Bataar (UB)

Luchthaven: 16 km van centrum

Visum:

  • Brussel: 30 dagen visum verkrijgbaar in ambassade (Av. Besme 18, 1190 Vorst, Brussel. Tel. 02/344.69.74 - Fax. 02/344.32.15) - 1500 BEF (of 2000 BEF als je het onmiddellijk wil meenemen)
  • Ulaan Bataar: verlenging van visum in Ministery of External Affairs, eerste week 15 USD, vervolgens 2 USD per dag. Je moet een verantwoording schrijven met de reden waarom je verlenging wenst. Je kan deze verlenging onmiddellijk aanvragen bij aankomst in Mongolie. Na 1 dag kan je de nodige stempels in je paspoort afhalen.

Politieregistratie: Ulaan Bataar, in politiekantoor tegenover Nassans Guesthouse, 500 Tg. Bij vertrek moet je je laten 'uitschrijven', kostenloos.

Reisgids: Mongolia, Lonely Planet, 2001: prima gids

De route

1100 km met de fiets door de Mongoolse steppe en taiga

Kort: Vanuit de hoofdstad Ulaan Bataar fietsten we westwaarts via Harhorin en Tsetserleg naar Tsagaan Nuur. Vandaar ging het noordwaarts via Jargalant, Shine Ider en Moron naar Kovsgol Nuur. Daar eindigde onze fietstrip en organiseerden we met jeeptransport de terugweg naar Erdenet. Vanuit Erdenet namen we de trein terug naar Ulaan Bataar.

Tabel: 21 fietsdagen, dagetappes en GSM-waypoints.

Navigatie

Gezien de uitgestrektheid van het landschap, het gebrek aan wegwijzers en de beperkte communicatie met de bevolking leek navigatie in Mongolie geen gemakkelijke opdracht. Mede omdat we waypoints van een Australische fietser kregen toegestuurd, opteerden wij voor het gebruik van een GPS (Global Positioning System). Uiteindelijk bleek dit geen noodzaak. De Mongoolse Roadmap is vrij accuraat en de bevolking kan de richting naar het volgende stadje aanwijzen. Kaart en kompas volstaan, tenzij je overweegt een stukje in de Gobi-woestijn te gaan fietsen (wat geen sinecure is).

GPS

File met waypoints: mongolie.loc, 12 kB, alle waypoints zijn genomen met geodetisch datum WGS84.
Voorgaand bestand kan je openen met het gratis programma EasyGPS. Hiermee kan je eveneens de waypoints doorsturen naar je GPS. Het bestand mongolie.loc is opgebouwd uit drie routes:
1. Mongolie: waypoints die ikzelf heb genomen
2. Route M1 en M2: waypoints van Australische fietser

"Wat je moet weten om zonder zorgen te navigeren met GPS", J-P Beeckman, Nationaal Geografisch Instituut, pdf-file (Bron: NGI)

Aanrader: Handboek Kaart, Kompas & GPS, Wolfgang Linke, ISBN 90 215 8802 1

Kaartmateriaal

De nodige kaarten kan je kopen in Ulaan Bataar: Mapshop, Ikh Toiruu.

  • Mongolia Roadmap, 1/1000.000, 4 USD, grote schaal, maar accuraat.
  • Meer gedetailleerde topografische kaarten (1/500.000) vind je eveneens in deze winkel, maar niet alle 'bladen' waren voorradig toen wij ernaar vroegen.
  • Er bestaan ook kaarten op schaal 1/100.000 maar deze zijn staatsgeheim en zijn dus niet verkrijgbaar.

Bevoorrading

Meenemen vanuit Ulaan Baatar

In UB zijn er diverse grote winkels (Departement Store) en voedselmarkten waar je kan bevoorraden voor vertrek. Wij raden aan reserve-maaltijden voor 3 dagen mee te nemen, en onderweg te bevoorraden wanneer het kan.

Eten onderweg

Voor de gastronomie moet je niet naar Mongolie trekken. In de hoofdstad is er een ruim aanbod, maar eens op het platteland is de keuze beperkt tot een aantal Mongoolse gerechten, allen op basis van schapenvlees. Vegetariërs zijn gewaarschuwd.

Een overzichtje:

  • [Tseuven]: pasta-noedels met (vet) schapenvlees en en een beetje groenten (wortel, ui, raap, aardappel: vaak slechts één van deze)
  • [Sjöl]: soep met schapenvlees en een beetje groenten
  • Goulash
  • [Kushur]: soort schnitzel met schapenvlees
  • [Boots]: gestoomde, of gebakken deegzakjes met wederom... vet schapenvlees

Een warme maaltijd kost ongeveer 800 Tg.

Op de route die wij fietsten, kwamen we om de 2 à 3 dagen een winkeltje tegen waar je o.a. het volgende kan kopen: brood, Mongools zoetbrood (dat lange tijd goed blijft), chocolade, smeerkaas, koekjes, sardienen in blik, pasta. In de grotere dorpen vind je sporadisch een appel, een ui, een wortel of een raap.

Tip: Neem gedroogvriesde spaghettisaus mee uit een Belgische supermarkt, en tracht deze onderweg op te waarderen met een wortel, raap, ui...

Ook non-food zoals WC-papier en wasmiddel vind je in de grotere dorpen. Onderweg kom je geregeld een klein drankstalletje tegen, waar je een nep-sprite of andere (Russische) frisdranken kan kopen voor ca. 100 Tg.

Waterbevoorrading

Wij zorgden ervoor dat we altijd 3,5 liter water per persoon bijhadden. Zeker in het eerste deel van de tocht (Ub - Tariat) is het zelden mogelijk aan een riviertje te kamperen, en moet je voldoende water meedragen om te koken, tanden te poetsen, ... Hiervoor gebruikten we een extra waterzak van 4 liter.

Water zuiverden we met een Katadyn waterfilter. Om 7 liter per dag te filteren koop je best de Pocket-versie, die solider is en een groter debiet heeft dan de plastic Mini.

Overnachting

Kamperen in Mongolie is heerlijk. De bevolking op het platteland leeft nomadisch in witte, ronde tenten, de zogenaamde gers. Men kijkt niet te raar op als er 's avonds een extra tentje op de steppe staat. Er is weliswaar een gezonde nieuwsgierigheid, maar men is niet opdringerig of vervelend. Het is ons meermaals overkomen dat er 's avonds een ruiter passeert, er een tijdje komt bijzitten en vervolgens - zonder afscheid te nemen - er weer vandoor gaat.

De bevolking is erg gastvrij en behulpzaam. Er is een traditie om (Mongoolse) reizigers een bed en wat voedsel aan te bieden. De reiziger geeft enkele geschenkjes in ruil. Om de nomaden, die erg weinig bezitten, niet tot last te zijn, hebben wij altijd een beetje afstand gehouden. We hebben onze tent wel eens naast een ger geplaatst, en uit beleefdheid enkele stukjes brood en kaas meegegeten (een unieke ervaring) maar we maakten er geen gewoonte van, en zorgden ervoor dat we nooit afhankelijk van hen waren. Het nomadische bestaan van vele families staat momenteel onder zware druk door de afwisselende strenge winters en de hete zomers. Wij vonden het onze plicht om deze mensen met het grootste respect te behandelen.

In volgende stadjes huurden wij voor ongeveer 2000 Tg per persoon een kamer:

  • Erdenesant: naamloos, bij vriendelijke ex-arts, huis bij buitenrijden van Erdenesant links voor benzinestationnetje, met basic douche
  • Harhorin
  • Moron: guesthouse Baigal, ger met 5 bedden, in de tuin van vriendelijke familie, huizenblok 94, huisnummer 9 (bij het buitenrijden van Moron richting Erdenet)
  • Khatgal: Blue Pearl Hotel, basic met zelf gestookte douche

Veiligheid

Mongolië is een veilig land, met een gastvrije en vriendelijke bevolking. In grote steden moet je natuurlijk altijd op je hoede zijn.

Internet - E-mail

Ulaan Bataar is bezaaid met internetcafés waar je voor 800/1000 Tg een uur kan internetten. Onderweg zijn de mogelijkheden beperkt en is het duurder (1200/1500 Tg) om e-mail te lezen en te versturen:

  • Harhorin, in Erdenet Zuu klooster
  • Tsetserleg, in postkantoor
  • Moron, in postkantoor
  • Erdenet, internetcafés

Bezoek aan Gobi-woestijn met 4 x 4 minibus

Wij maakten een jeeptrip van 1 week (1600 km) naar het zuidelijke deel van de prachtige Gobi-woestijn (Dalandzadagad - Yolyn Am - Khongorin Els - Bayanzag). De fietsen lieten we in Nassan's guesthouse, UB (veilig - 8USD).

Kostprijs per dag, 2 formules:

  1. 60 USD: jeep, chauffeur, inclusief benzine
  2. 45 USD: jeep, chauffeur, de reizigers betalen de benzine onderweg (bij deze formule gaat de chauffeur nooit zeuren om een extra kilometer)

Reizigers huren vaak samen een jeep om de prijs per persoon te drukken. Populaire plaatsen om 'notes' uit te hangen zijn de guesthouses en de Belgische bakker 'Chez Bernard' op Peace Avenue. Zij regelen op uw vraag de jeeptrip voor bovenstaande prijzen.

Overweeg echter het volgende... De chauffeurs zijn 'slaafs' afhankelijk van de tussenpersonen die reizigers aan hen doorspelen, en uiteraard een groot deel van de dollars opstrijken. Interessanter zou zijn als reiziger en chauffeur rechtstreeks met elkaar contact zouden kunnen opnemen; de reiziger betaalt minder, de chauffeur ontvangt meer. Tip: Wij hadden een 'crème' van een chauffeur, Bilgé genaamd. Bilgé kent de woestijn als geen ander, is ontzettend betrouwbaar, vriendelijk, bescheiden, spreekt een klein woordje Engels (een uitzondering), en is ontzettend fier op zijn land. Je kan hem (99271489) of zijn vader (460453) vanuit UB telefonisch contacteren. Leg een beetje geduld aan de dag om uit te leggen wat je wil of spreek af om elkaar te ontmoeten om de tocht voor te bereiden.

Ga voor het vertrek naar de markten in UB om het nodige proviand te kopen. Onderweg is de bevoorrading beperkt.

Links naar andere websites

  • Mountainbike Expedition in Mongolia, Andy Hessber, een Duitse fietser hielp ons een heel eind op weg bij de voorbereidingen.
  • Cycling Mongolia, Merrick Ekins, een enthousiaste Australiër, stuurde heel wat praktische tips en een lijst met waypoints (GPS).


Voorbereiding | Bestemmingen | In beeld | Homepage | E-mail | Update: 8/2/2003