Home Up
| |
ETHISCH
LEIDERSCHAP
°
Om ethisch
leiderschap te omschrijven gaan we uit van wat Socrates ooit ‘het goede
leven’ heeft genoemd, een
leven waarin je als mens optimaal kunt functioneren als individu en als lid van
de brede (politieke) gemeenschap. Ethiek doorbreekt de onverschilligheid .
Je kan niet zomaar leven alsof het allemaal hetzelfde is.
° Ethisch leiderschap is een dynamische
kwaliteit. Ze ontwikkelt zich
voortdurend in communicatie, in gesprek en dialoog. Daarom is ethisch
leiderschap in eerste instantie een vorm van communicatie. Echte
communicatie daarentegen is interactie, is woord en wederwoord, is uitwisseling.
Dat is de basis voor het ethisch karakter van communicatie.
° We maken een onderscheid tussen 'strategisch leiderschap'
(management) en 'communicatief leiderschap' (ethisch leiderschap).
° Hoe kan ethisch leiderschap bijdragen aan betere samenwerking
in de school, organisatie, bedrijf en/of maatschappij?
ZOPAS VERSCHEEN MIJN NIEUW BOEK OVER
ETHISCH LEIDERSCHAP bij UITGEVERIJ GARANT
- voor meer informatie ga naar HOME
terug
naar lijst
DEMOCRATISERINGSPROCESSEN
EN HUN BLOKKADES
Onze huidige
democratie wordt sterk bedreigd door de verstomming van het kritisch denken. We hebben
dringend nood aan een nieuwe invulling van democratie, waarin het kritisch denken
van de burgers een centrale rol kan spelen. Ons huidig democratisch systeem is een een
representatiedemocratie waarin de burgers door verkiezingen hun beslissingsrecht afstaan
aan vertegenwoordigers. Dat is uiteraard een praktisch systeem maar tevens een gevaarlijk
systeem. Het gevaar is groot dat de vertegenwoordigers alles in de plaats van de burgers
gaan doen en dat de burgers het gevoel krijgen dat ze zelf voor niets meer
verantwoordelijk zijn. We zijn er ons veel te weinig van bewust dat de
representatiedemocratie in haar eigen ontwikkeling voortdurend democratiseringsblokkades
genereert, processen die de toekomst van de democratie van binnenuit blokkeren en
bedreigen (Cfr. populisme, complexificatie, consumentisme, autoritarisme, enz.). Hoe
kunnen we dat verhelpen? Centrale these: de representatiedemocratie moet omgebouwd worden
tot een responsorische of reflexieve democratie. Wat betekent dat?
1. Welke actoren genereren en versterken de
verstomming van het kritisch denken?
2. Voorwaarden voor een responsorische
democratie.
3. democratie en de lege plek van de macht.
terug
naar lijst
DE (ON)MACHT VAN
DE ZWIJGENDE MEERDERHEDEN
De afstand tussen burger en politiek wordt
steeds groter. Dat wordt vandaag uitermate duidelijk in landen waar geen kiesplicht
bestaat. Steeds meer mensen blijven thuis en weigeren hun stem uit te brengen. Bij de
presidentsverkiezingen in Frankrijk in mei dit jaar heeft het hoge aantal afwezigen in de
eerste ronde er zelfs toe geleid dat de extreem-rechtse kandidaat Jean-Marie Le Pen de
tweede ronde haalde in plaats van de socialist Jospin. In Nederland werden we
geconfronteerd met een ander fenomeen. Daar hebben we gezien wat er kan gebeuren als een
politicus erin lukt om op emotionele wijze de diepere roerselen van de doorsneekiezers aan
te spreken. Dan kan zelfs een nieuwe partij in één klap de politieke agenda mee gaan
bepalen. Deze twee totaal verschillende reactiepatronen moeten ons tot nadenken stemmen
over de rol van de zwijgende meerderheden in het huidige politieke veld. Doet de
massa nog langer afstand doet van haar zeggenschap? Is ze uitgeteld voor elke
vorm van macht? Of is haar zwijgen eerder een teken dat er iets misloopt met het
maatschappelijk systeem?
1. Wat zijn de zwijgende meerderheden?
2. Het (on)gelijk van de burger: een vorm
van antipolitiek?
3. Wat te doen? Naar een open en eerlijke
discussie.
terug
naar lijst
Religie,
cultuur, christendom
In deze lezing onderneem ik een poging om meer inzicht te
krijgen in het haast ondoordringbaar rizoom waarin religie en cultuur zich door de eeuwen
heen met elkaar hebben verstrengeld.
° religie en cultuur: elkaars context vanaf het begin van
de geschiedenis.
° een proces van secularisatie: overwinnen van alle vormen van
onderdrukking (o.a. mythe, de Wet van de Vader, het verbod op het
lichaam, enz.) en zoeken naar een hertaling van de diepste religieuze
waarden.
° de kracht van de religie
° religie
als inbreuk op het moderne ego
° religie als overschrijding en
transcendentie
° religie als ethisch appèl
° religie als doorbraak van het
'onmenselijke' (sublieme)
terug naar lijst
De wereld als
risicomaatschappij
De aanslagen op het WTC en het Pentagon confronteren ons
met het feit dat onze wereld een risicomaatschappij geworden is. We zijn nergens meer echt
veilig. Risicos en ongevallen tengevolge van risicos zijn constanten geworden
in onze moderne leefwereld. We zijn er gewend aan geraakt ze als een inherent deel van
onze industrieel-technologische wereld te accepteren. De geweldige expansie van de
welvaart tijdens de laatste vijftig jaar heeft geleid naar tal van gevaarlijke
onbedoelde neveneffecten, waarvan we ons in eerste instantie onvoldoende
bewust waren, maar die zich vandaag steeds meer beginnen te manifesteren. Datzelfde geldt
ook voor de toekomstige ontwikkelingen die we vandaag op gang zetten. We weten immers op
voorhand dat er met onze industrieel-technologische toekomstprojecten ernstige
risicos gemoeid zijn en moeten dus beslissingen nemen die op een of andere wijze
onze toekomst sterk hypothekeren. Eigenlijk opereren we vandaag in onze productie- en
consumptiepatronen voortdurend voorbij de grens van het verzekerbare en het veilige,
voorbij de mogelijkheid om de gevolgen van ons handelen voldoende onder controle te
houden. Wat kan dat allemaal in de toekomst teweegbrengen? Hoe kunnen we daar ethisch mee
omgaan? Waar liggen de verantwoordelijkheden? Dat zijn uiterst belangrijke vragen in
verband met de toekomst van de mensheid en met de duurzaamheid van onze aarde.
Als subthema's komen volgende aspecten aan bod:
° risicomaatschappij: het einde van onze geschiedenis?
° de aarde wordt onze (vervuilde) achtertuin
° technologie en de constructie van de cyborg (wezen dat
half mens-half machine is): op weg
naar een
transhumane wereld, een wereld voorbij de huidige mens?
° genetische manipulatie: de weg naar een nieuw
mensenras?
° de terugkeer van de verantwoordelijkheid.
terug naar lijst
Milieu: méér dan zorg om onze (vervuilde) achtertuin
Vandaag is er vanuit de
kritisch-filosofische wereld veel belangstelling voor het thema milieu en natuur. Steeds
meer ziet men in dat het gaat om de vraag naar duurzaamheid en kwaliteit.
Verschillende standpunten:
Sommigen, onder wie ook
wetenschappers, vermoeden dat bepaalde grenzen (points of no return) onherroepelijk
overschreden zijn: doemdenken. Anderen zeggen dat we in een risicomaatschappij leven met
constante dreiging. Zij spreken over een ecologisch conflict. Het komt erop aan de
risicos te verminderen. Hier ligt de nadruk op de taak van een democratische
politiek.Nog anderen staan positiever (romantiek?) en beweren dat er overal een
conserveringsethos aan het groeien is: de huidige problematiek is een groeicrisis. De mens
ontdekt dat hij zorg moet dragen voor het milieu.
Problemen (die de oplossing erg bemoeilijken)
° band tussen milieuproblematiek en industriële
overproductie/consumptie. Hierin spelen vooral economische belangengroepen een grote rol.
Wat is hun macht?
° te grote mobiliteit op basis van vervuilende energieën (wie wil
minder vervoer, reizen ??)
° complexiteit van het probleem: alles hangt samen met alles, te
beginnen vanaf het lokale vlak tot internationale dimensies. Het milieuprobleem is
grensoverschrijdend.
° de overheid (lokaal, nationaal, internationaal) neemt talrijke en
diverse beslissingen, maar de vraag is of ze voldoende en efficiënt zijn.
° tekort aan milieubewustzijn bij het brede publiek: we hebben te lang
geleefd in een sfeer van zorgeloosheid en passiviteit (het zal wel opgelost worden in onze
plaats). Milieubewustzijn is meer dan zorg om de achtertuin.
° te weinig betrokkenheid van de mensen bij het politieke
milieubeleid. Dringende noodzaak van ecologisch burgerschap.
terug naar lijst
Modernisme? Postmodernisme? Een interessante discussie
Tot voor kort werd ons denken bepaald door enkele
grote verhalen van zingeving over bevrijding en vooruitgang (Christendom,
Verlichting, Marxisme, enz.). Zij steunden op de fundamentele gedachte dat de mensheid
dank zij haar instrument van de verlichte rede in staat zou zijn een maatschappij te bou-
wen waarin alle mensen gelijk, autonoom en mondig zouden zijn. Vandaag leven we eerder met
de ontgoocheling van die pretenties en ligt onze maatschappij in een haast hopeloze
versplintering. De postmoderne filosofen (Lyotard, Deleuze, Foucault, Vattimo, e.a.) tonen
aan hoe de huidige culturele context steunt op de grote verscheidenheid van denken en
leven. Ze leggen de klemtoon op een hori- zontaal netwerk van relaties in taal, kunst,
cultuur, samenleven, religie, politiek. Ze luisteren naar de vele kleine lokale verhalen
van mensen en instellingen en plaatsen die verhalen in het centrum. Zo komt er in de
filosofie weer plaats voor het persoonlijk gevoel, de eigen emoties en de individuele
behoeften. Is zulke filosofie een bodem voor puur relativisme en radicale machteloosheid,
zoals sommigen bewe- ren? Of is het een nieuwe impuls om zinnig te overleven in een wereld
die ondanks haar mondiale context almaar meer verscheiden wordt?
terug naar lijst
deel 1: de overheid en het gevaar van een
schijndemocratie
De overheid evolueert steeds meer naar autoritair
bestuur (systeem van volmachten, kaderwetten, verschuiving van de macht van het
parlement naar de regering, enz.) en naar het hanteren van fijnzinnige en haast
onzichtbare inpassingsmechanismen (cfr. disciplinering à la Foucault)
deel 2: de burger en de
kracht van het lokale
De burger wordt zich steeds meer bewust van zijn/haar mogelijkheden om
zelf te parti- ciperen aan de opbouw van de samenleving. Vooral vanuit het besef dat het
lokale vlak de eerste stap is tot verandering. Begrippen als leefbaarheid, nabijheid,
verantwoordelijkheid van onderuit, verscheidenheid, lokale ontwikkeling, enz. staan
hier centraal. De opkomst van allerlei actiegroepen, de witte beweging, nieuwe sociale
organisaties, buurtcomités, wijkwerking, opbouwwerk, enz. vormen daarvan een levend
bewijs.
terug naar lijst
Verlangen en begeerte
De miskenning van het lichaam
lijkt definitief voorbij. Onze tijd lijkt de tijd te zijn van de bevrijding van het
lichaam. De tijd van verlangen en begeerte. Onophoudelijk en zelfs agressief schreeuwen de
reclame en de media ons toe dat we ons vrij kunnen en mogen uitleven, zonder taboes,
voluit genietend, onbegrensd. Het lijkt wel een fascinerend toverdecor, een roes die ons
meesleept naar een droomland van geluk en vitaliteit. Maar is dat wel de dagelijkse
werkelijkheid van de mens?
Biologisch gezien is de mens een wezen vol
verlangens die in hem opborrelen als levensenergie. Maar wat gebeurt er met die verlangens
in de maatschappij? Hoe worden die gekanaliseerd? Hoe wordt onze energie afgesneden en
onze verlangens ingepast in een systeem dat alles regelt en controleert van buitenaf? Hoe
komt het toch dat verlangen bijna uitsluitend begeerte wordt? Hoe komt het dat onze
verlangens zo sterk gericht worden op egoïsme, bezit, macht, overheersing? Waarom krijgt
de andere kant van onze verlangens zo weinig kans: geluk, verbondenheid, tederheid,
transcendentie, enz.?
In deze lezingenreeks (3) willen we ons
confronteren met enkele nieuwe interpretaties van verlangen en begeerte. Volgens Gilles
Deleuze is de mens wezenlijk een onophoudelijke productie van verlangens die uit hem
opborrelen als levensenergie. De mens is een nomade, altijd op weg naar andere horizonten.
Maar wat gebeurt er met die verlangens in de maatschappij? Hoe worden die gekanaliseerd.? Michel
Foucault beschrijft het historisch proces van disciplinering dat mensen tot aangepaste
burgers maakt in een systeem waarin alles wordt gecontroleerd en geregeld. De enige uitweg
bestaat volgens hem in het ontwikkelen van onze subversieve lichaamskrachten, onze haast
biologisch verlangens naar overschrijding, naar het andere, naar wat uiteindelijk vergeten
wordt. Bij beide auteurs herkennen we een sterke invloed van Georges Bataille die
het verlangen ziet als de bron van overvloed, verspilling, volheid, transcendentie. Drie
filosofen met uitdagende opties in een wereld waarin het verlangen steeds meer wordt
ingepast in de kanalen van productie en consumptie.
(kan eventueel in een reeks van drie sessies)
terug naar lijst
Kaf en koren
in de New-Age beweging
NEW AGE. NIEUWE TIJD. Een
nieuwe religie? Een modegril? Een nieuwe wijze van denken, spreken, leven? Een vluchtroute
uit de harde realiteit van iedere dag? Een sentimentele reactie op de koude structuren van
onze harde samenleving? Een nieuwe kans voor menselijke groei? De aankondiging van een
nieuwe maatschappij met verhevigd bewustzijn en ecologisch evenwicht? Een revolutie in
onze cultuur? Of alleen maar oppervlakkigheid, lichtgelovigheid, gewichtigdoenerij in
handen van de commercie?
1. maatschappelijke achtergronden
protestbeweging t.a.v. sociale tekorten / postmodern
fenomeen: belang van het kleine verhaal / spanning tussen statisch wereldbeeld en modern
vooruitgangsgeloof / cultuur van zelfvoldaanheid / toenemende individualisering /
astrologische opvattingen.
2. krachtlijnen van New Age
luisteren naar de vergeten dimensies van de
werkelijkheid / optimistisch geloof in de toekomst / holistisch perspectief op
de werkelijkheid / mens-zijn als een zoektocht, onderweg-zijn / streven naar
nieuw en ruimer bewustzijn / creatieve spanning tussen zijn en worden,
beheersen en ontvangen / hereninging van het profane en het sacrale
3. kritische beschouwingen bij New Age
naïef optimisme / gevaar van zwarte magie /
commercialisering / individualisme en subjectivisme / goede voedingsbodem
voor fundamentalisme / pseudo-transcendentie / het einde van de grote
verhalen:tenensen naar versplintering
terug
naar lijst
|