2000-1999

 

          

 

Home
Up

 

 

bulletAsielrecht, in Mensen Onderweg, jan.-febr. 1999, info 236, 8 blz.
bulletOver mooie huizen en vuile straten, in Mensen Onderweg, maart 1999, blz. 20-25.
bulletSpiritualiteit: geen vlucht uit de werkelijkheid, in Mensen Onderweg, april 1999, blz. 18-23.
bulletVerrechtsing: de top van de (ideologische) ijsberg, in Kering, april 1999, blz.13-22.
bulletMegacities: leven tussen hoop en wanhoop, in Mensen Onderweg, mei 1999, blz. 24-29.
bulletImmoraliteit en samenleving, in Mensen Onderweg, juni 1999, blz. 18-23.
bulletDialoog als weg naar een ecodemocratie, in in Leesidee, juni 1999, blz.408-409.  (zie onder de knop recensies). -recensie van Dirk Holemans, Ecologie en burgerschap, Pelckmans,1999.
bulletTuinen en hun betovering, in Mensen Onderweg, juli-aug. 1999, special , 8 blz.
bulletZorg voor een sociale wereld, in Mensen Onderweg, sept. 1999, info 241 , 8 blz.
bulletNaar een duurzame levenswijze, in Mensen Onderweg, okt. 1999, blz. 6-11
bulletIs de mens achterhaald?, in Mensen Onderweg, nov. 1999, blz. 6-11
bulletDe toekomst is altijd anders,  in Mensen Onderweg, dec.1999, blz.18-23.
bulletDe lege plek in de democratie, in Mensen Onderweg, jan.-feb. 2000, blz. 22-27
bulletDe grote scheuring. Francis Fukuyama over maatschappelijke ontwrichting en sociaal kapitaal, in Leesidee, feb. 2000, blz.44-45.  (zie onder de knop actualiteit). -recensie van Francis Fukuyama, De grote scheuring, Contact, 1999.
bulletOp de breuklijnen van de hedendaagse ethiek, in  Mensen Onderweg, maart 2000, bl. 22-27
bulletEen wereld vol risico's, in Mensen Onderweg, april 2000, Info 246
bulletOmgaan met vreemde culturen - een kwestie van solidariteit, in Mensen Onderweg, mei 2000, blz. 8-13
bulletPasmunt in een machtsspel. Het uitgeholde karakter van de flexibele mens, in Leesidee, mei 2000, blz. 313-314. (zie onder knop actualiteit) - recensie van Richard Sennett, De flexibele mens, Byblos, 2000
bulletLeven in een postmoderne tijd, in Mensen Onderweg, juni 2000, blz. 17-21
bulletHet jaar van de onthaasting, in Polsslag (Provinciaal Gezondheidsblad Limburg), juni 2000, blz. 3-4.
bulletDe spelende mens en zijn vrije tijd, in Mensen Onderweg, juli-augustus 2000, Info 249, 8blz.

 

bulletFlexibel moet je zijn!!!, in Mensen Onderweg, september 2000, blz. 2-27.

In onze huidige maatschappij komt er steeds maar nadruk te liggen op flexibiliteit. Vooral in het arbeidscircuit breekt ze sterk door. Maar er wordt van de hedendaagse mens ook flexibiliteit verwacht op alle vlakken van het leven. De maatschappij is in voortdurende verandering en de mensen moeten met die verandering leren leven. Allerlei waarden en leefpatronen die lange tijd hebben vastgestaan, worden door elkaar geschud en verliezen betekenis. Haast niemand kan nog een heel leven lang dezelfde denk- en leefgewoontes aanhouden. Het verleidelijke aanbod van de media- en consumptieindustrie is zo groot geworden dat alles onder druk komt te staan. Wat vandaag in is, is morgen misschien reeds achterhaald. Het gezinsleven, de vrije tijd, ook school- en opvoedingssystemen verlopen niet meer volgens rechtlijnige, langdurige gewoontevorming of planning. Alles wordt opgedeeld in kleinere eenheden (modules) die allemaal hun specifieke rol krijgen. Maar tot hoever kan de mens die voortdurende wisselingen van het dagelijks leefpatroon allemaal aan? Kan hij zijn weg langs de eisen van de flexibiliteit gaan zonder veel emotionele of morele schade?

bulletIs er nog democratie? in  Mensen Onderweg, oktober 2000, blz. 8-13.

In de meeste landen wordt vandaag de democratie als vanzelfsprekend ervaren. Op alle niveaus van de samenleving ziet men de democratie als de enige verantwoorde vorm van organisatie. Vanaf het lokale vlak tot de Europese Unie en de UNO. Er bestaan helaas nog meer dan gewenst dictatoriale systemen en niet overal lukt het democratisch stelsel even goed. Jonge democratieën worden niet zelden van binnenuit bedreigd door de oude machtsblokken, extreem-rechtse tegenkrachten of een corrupte maffia. Bovendien is de overgang naar een democratisch systeem niet altijd makkelijk omdat het draagvlak voor de democratische beweging bij de bevolking niet sterk genoeg is. Ook in onze westerse gevestigde democratieën stellen zich ernstige vragen bij het democratisch gehalte van het systeem. Zijn de mensen (aan de basis) wel echt geïnteresseerd aan de democratische opbouw van hun samenleving? Worden politici niet teveel gedreven door hun streven naar populariteit en eigenbelang? Wat is het gevaar van extreem-rechts? Dit artikele beklemtoont vooral het belang van de lokale politiek.

bulletCultuurkritiek en tijdsdiagnose. Een terugblik op de twintigste eeuw, in Leesidee, okt. 2000, blz.678-679.  (zie onder de knop actualiteit). recensie van: De oogst, Prometheus, 2000

 

bulletHet leven als (klein) verhaal, in Mensen Onderweg, november 2000, blz. 6-11

Verhalen hebben vanaf het begin een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van de menselijke cultuur. Mythen, sagen, legendes, parabels en vertellingen waren zelfs de eerste vormen om levenservaringen en waarheden door te geven, zowel in het profane als in het religieuze domein. Eeuwenlang bleven ze in alle culturen de rijkste bronnen van wijsheid en ontwikkeling. Maar door de opkomst van de wetenschappelijke traditie werden in onze westerse cultuur de verhalen steeds meer naar de achtergrond gedreven. In de wetenschappelijke wereld werd slechts als waarheid beschouwd wat proefondervindelijk bewezen kon worden. Alleen wat direct tastbaar en meetbaar is, kon als een betrouwbaar uitgangspunt van het zoeken naar waarheid worden aanvaard. Verhalen, zoals ook dromen en kunst, kregen een minderwaardig statuut. Ze werden gezien als louter subjectieve interpretaties van de werkelijkheid die geen aanspraak konden maken op controleerbare waarheid. Zo verloren ze geleidelijk aan belang en werden verwezen naar de wereld van het kind. Voor volwassenen werden ze nog slechts gezien als illustratie of amusement. Vandaag is er opnieuw aandacht voor de intrinsieke waarde van verhalen. Zeker van het leven als klein verhaal, waarin de mens zichzelf vanuit zijn eigen bronnen tot uitdrukking kan brrengen en zich zo kan bevrijden van de gewelddadige onderdrukking door de grote verhalen van ideologie, arbeid, gezin, godsdienst.

bulletArmoede en solidariteit, in Mensen Onderweg, december  2000, blz. 8-12.

Armoede is één van de meest bedreigende problemen in de ontwikkeling van de mensheid. De hele menselijke geschiedenis is één lange strijd geweest om armoede te overwinnen. Bij het begin van het derde millenium hadden we mogen verwachten dat de armoede grotendeels overwonnen zou zijn, zeker na de grootse beloften die de kapitalistische economie van de laatste vier eeuwen ons steeds weer opnieuw heeft voorgespiegeld. Vooral vandaag nu de hele samenleving op elkaar betrokken raakt door een netwerk van informatie en communciatie en een intens proces van globalisering doormaakt, zowel op economisch als op politiek en cultureel vlak. Maar de beloften blijven onvergolden. Integendeel zelfs, het blijkt dat in grote delen van de wereld de armoede toeneemt en dat de kloof tussen rijk en arm steeds groter wordt. De dromen van gerechtigheid en solidariteit die in het christendom en de westerse politieke samenleving een grote rol spelen schijnen niet gerealiseerd te kunnen worden. Heel wat mensen geloven er zelfs niet in dat er nog een uitweg gevonden kan worden. Wat is er toch aan de hand met onze samenleving dat ze er niet in lukt dit probleem van de armoede een waardige oplossing te geven? Hoe is dan het gesteld met de kwaliteit van onze solidariteit?