Home Up
| |
| Asielrecht, in Mensen Onderweg,
jan.-febr. 1999, info 236, 8 blz. |
| Over mooie huizen en vuile straten, in Mensen
Onderweg, maart 1999, blz. 20-25. |
| Spiritualiteit: geen vlucht uit de werkelijkheid, in
Mensen Onderweg, april 1999, blz.
18-23. |
| Verrechtsing: de top van de (ideologische) ijsberg, in Kering, april 1999, blz.13-22. |
| Megacities: leven tussen hoop en wanhoop, in
Mensen Onderweg, mei 1999, blz. 24-29. |
| Immoraliteit en samenleving, in Mensen Onderweg, juni 1999, blz. 18-23. |
| Dialoog als weg naar een ecodemocratie, in
in Leesidee, juni 1999, blz.408-409. (zie onder de knop recensies). -recensie van Dirk
Holemans, Ecologie en burgerschap, Pelckmans,1999. |
| Tuinen en hun betovering, in Mensen Onderweg, juli-aug. 1999, special , 8 blz. |
| Zorg voor een sociale wereld, in Mensen
Onderweg, sept. 1999, info 241 , 8 blz. |
| Naar een duurzame levenswijze, in Mensen
Onderweg, okt. 1999, blz. 6-11 |
| Is de mens achterhaald?, in Mensen
Onderweg, nov. 1999, blz. 6-11 |
| De toekomst is altijd anders, in Mensen
Onderweg, dec.1999, blz.18-23. |
| De lege plek in de democratie, in Mensen
Onderweg, jan.-feb. 2000, blz. 22-27 |
| De grote scheuring. Francis Fukuyama over
maatschappelijke ontwrichting en sociaal kapitaal, in Leesidee, feb. 2000, blz.44-45. (zie
onder de knop actualiteit).
-recensie van Francis Fukuyama, De grote scheuring, Contact, 1999. |
| Op de breuklijnen van de hedendaagse ethiek,
in Mensen Onderweg, maart
2000, bl. 22-27 |
| Een wereld vol risico's, in Mensen Onderweg, april 2000, Info 246 |
| Omgaan met vreemde culturen - een kwestie van
solidariteit, in Mensen Onderweg, mei 2000,
blz. 8-13 |
| Pasmunt in een machtsspel. Het uitgeholde karakter van de flexibele mens,
in Leesidee, mei 2000, blz.
313-314. (zie onder knop actualiteit) - recensie van Richard Sennett, De flexibele mens,
Byblos, 2000 |
| Leven in een postmoderne tijd, in Mensen
Onderweg, juni 2000, blz. 17-21 |
| Het jaar van de onthaasting, in Polsslag (Provinciaal Gezondheidsblad Limburg), juni 2000, blz. 3-4. |
| De spelende mens en zijn vrije tijd, in Mensen Onderweg, juli-augustus 2000, Info 249, 8blz. |
| Flexibel moet je zijn!!!, in Mensen Onderweg, september 2000, blz. 2-27. In onze huidige maatschappij komt er steeds maar nadruk te liggen op
flexibiliteit. Vooral in het arbeidscircuit breekt ze sterk door. Maar er wordt van de
hedendaagse mens ook flexibiliteit verwacht op alle vlakken van het leven. De maatschappij
is in voortdurende verandering en de mensen moeten met die verandering leren leven.
Allerlei waarden en leefpatronen die lange tijd hebben vastgestaan, worden door elkaar
geschud en verliezen betekenis. Haast niemand kan nog een heel leven lang dezelfde denk-
en leefgewoontes aanhouden. Het verleidelijke aanbod van de media- en consumptieindustrie
is zo groot geworden dat alles onder druk komt te staan. Wat vandaag in is, is morgen
misschien reeds achterhaald. Het gezinsleven, de vrije tijd, ook school- en
opvoedingssystemen verlopen niet meer volgens rechtlijnige, langdurige gewoontevorming of
planning. Alles wordt opgedeeld in kleinere eenheden (modules) die allemaal hun specifieke
rol krijgen. Maar tot hoever kan de mens die voortdurende wisselingen van het dagelijks
leefpatroon allemaal aan? Kan hij zijn weg langs de eisen van de flexibiliteit gaan zonder
veel emotionele of morele schade?
|
| Is er nog democratie? in Mensen Onderweg, oktober
2000, blz. 8-13. |
In de meeste landen wordt vandaag de democratie als vanzelfsprekend
ervaren. Op alle niveaus van de samenleving ziet men de democratie als de enige
verantwoorde vorm van organisatie. Vanaf het lokale vlak tot de Europese Unie en de UNO.
Er bestaan helaas nog meer dan gewenst dictatoriale systemen en niet overal lukt het
democratisch stelsel even goed. Jonge democratieën worden niet zelden van binnenuit
bedreigd door de oude machtsblokken, extreem-rechtse tegenkrachten of een corrupte maffia.
Bovendien is de overgang naar een democratisch systeem niet altijd makkelijk omdat het
draagvlak voor de democratische beweging bij de bevolking niet sterk genoeg is. Ook in
onze westerse gevestigde democratieën stellen zich ernstige vragen bij het democratisch
gehalte van het systeem. Zijn de mensen (aan de basis) wel echt geïnteresseerd aan de
democratische opbouw van hun samenleving? Worden politici niet teveel gedreven door hun
streven naar populariteit en eigenbelang? Wat is het gevaar van extreem-rechts? Dit
artikele beklemtoont vooral het belang van de lokale politiek.
| Cultuurkritiek en tijdsdiagnose. Een terugblik op
de twintigste eeuw, in Leesidee, okt. 2000, blz.678-679. (zie
onder de knop actualiteit).
recensie van: De oogst, Prometheus, 2000 |
| Het leven als (klein) verhaal, in Mensen Onderweg, november
2000, blz. 6-11 |
Verhalen
hebben vanaf het begin een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van de menselijke
cultuur. Mythen, sagen, legendes, parabels en vertellingen waren zelfs de eerste vormen om
levenservaringen en waarheden door te geven, zowel in het profane als in het religieuze
domein. Eeuwenlang bleven ze in alle culturen de rijkste bronnen van wijsheid en
ontwikkeling. Maar door de opkomst van de wetenschappelijke traditie werden in onze
westerse cultuur de verhalen steeds meer naar de achtergrond gedreven. In de
wetenschappelijke wereld werd slechts als waarheid beschouwd wat proefondervindelijk
bewezen kon worden. Alleen wat direct tastbaar en meetbaar is, kon als een betrouwbaar
uitgangspunt van het zoeken naar waarheid worden aanvaard. Verhalen, zoals ook dromen en
kunst, kregen een minderwaardig statuut. Ze werden gezien als louter subjectieve
interpretaties van de werkelijkheid die geen aanspraak konden maken op controleerbare
waarheid. Zo verloren ze geleidelijk aan belang en werden verwezen naar de wereld van het
kind. Voor volwassenen werden ze nog slechts gezien als illustratie of amusement. Vandaag
is er opnieuw aandacht voor de intrinsieke waarde van verhalen. Zeker van het leven als
klein verhaal, waarin de mens zichzelf vanuit zijn eigen bronnen tot uitdrukking kan
brrengen en zich zo kan bevrijden van de gewelddadige onderdrukking door de grote verhalen
van ideologie, arbeid, gezin, godsdienst.
| Armoede en solidariteit, in Mensen Onderweg, december
2000, blz. 8-12. Armoede is één
van de meest bedreigende problemen in de ontwikkeling van de mensheid. De hele menselijke
geschiedenis is één lange strijd geweest om armoede te overwinnen. Bij het begin van het
derde millenium hadden we mogen verwachten dat de armoede grotendeels overwonnen zou zijn,
zeker na de grootse beloften die de kapitalistische economie van de laatste vier eeuwen
ons steeds weer opnieuw heeft voorgespiegeld. Vooral vandaag nu de hele samenleving op
elkaar betrokken raakt door een netwerk van informatie en communciatie en een intens
proces van globalisering doormaakt, zowel op economisch als op politiek en cultureel vlak.
Maar de beloften blijven onvergolden. Integendeel zelfs, het blijkt dat in grote delen van
de wereld de armoede toeneemt en dat de kloof tussen rijk en arm steeds groter wordt. De
dromen van gerechtigheid en solidariteit die in het christendom en de westerse politieke
samenleving een grote rol spelen schijnen niet gerealiseerd te kunnen worden. Heel wat
mensen geloven er zelfs niet in dat er nog een uitweg gevonden kan worden. Wat is er toch
aan de hand met onze samenleving dat ze er niet in lukt dit probleem van de armoede een
waardige oplossing te geven? Hoe is dan het gesteld met de kwaliteit van onze
solidariteit?
|
|