Afdeling Begijnendijk-Betekom
Bijgewerkt : 09 februai 2004
Praktische tips en valkuilen voor
kwaliteitsvolle websites
Deze pagina vermeldt een aantal zeer
eenvoudige en bruikbare tips en te vermijden valkuilen bij het aanmaken en
onderhouden van websites op het net.
TIPS :
- veel
websites of -pagina's geven een datumaanduiding bij tijdgevoelige informatie zoals
muurkranten, nieuwsberichten en evenementenkalenders. Om elke verwarring omtrent data uit te sluiten schrijft u
een datum op uw websites of -pagina's best steeds voluit bv. 15 mei 2002.
Let er wel op dat de gebruiker niet verdwaalt in de verschillende datums die
hij / zij op het scherm krijgt of op het uitgeprinte document te zien krijgt.
De gebruiker rekent erop dat de
vermelde datum ook aangeeft dat de informatie op dat moment werd
geactualiseerd.
- wijs
de bezoeker van uw website de weg en laat hem / haar zeker niet verdwalen in
wegwijzers. Nogal wat gebruikers van het web komen via zoekmachines terecht
op een webpagina, wat niet altijd de homepagina is. Gebruik daarom minimaal
op elke webpagina bv. een logo en zet een eenvoudige, snel toegankelijke en duidelijke 'sitemap' op uw
website.
Gebruik goed zichtbare, eenvoudige en duidelijke paginatitels. Belangrijk daarbij is dat u voor alle paginatitels telkens hetzelfde lettertype en tekengrootte gebruikt en dat u alle titels op dezelfde, goed zichtbare plaats op de pagina plaatst. Gebruik voor de paginatitel ook steeds exact dezelfde term als die in uw navigatie.
- gebruikers verwachten dat een homepage hun op een duidelijke manier vertelt wat
uw organisatie of de persoon achter de site doet en wat zij op de site kunnen vinden aan informatie, producten of diensten.
Normaal gezien volstaan het logo en een slagzin om de gebruiker duidelijk te maken wie u bent en wat u doet. De rest van de
homepagina kan u gebruiken om de voor uw bezoekers belangrijkste en nuttigste informatie in de kijker te
plaatsen, maar hou het overzichtelijk
- nogal
wat (overheids)organisaties stellen in een disclaimer
(aansprakelijkheidsbeperking) dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de
juistheid van de informatie op hun internetsite. Als de gebruiker van de
website (de burger, de ambtenaar, de ondernemer, organisaties,...) niet kan vertrouwen op de correctheid
van (overheids)informatie op uw website dan heeft het weinig zin om een website te
publiceren op the internet. Het enige wat u in een disclaimer kan stellen,
is dat u niet verantwoordelijk bent voor de inhoud van de websites waarnaar
u linken
legt.
- toegestane bestandstypen : HTML, MS-Office 97
[ Word, Excel, PowerPoint, Access] en PDF.
Andere bestandstypen zoals bv. ABC-Flowcharter of MS-Project en hogere versies van
de toegestane bestandstypen worden derhalve niet op het internet geplaatst.
U kan een stroomschema of organogram, aangemaakt in ABC-Flowcharter, bv.
inplakken in een HTML-pagina of in een MS-Word document en als HTML- of
Word-bestand publiceren
Om te vermijden dat een gebruiker geconfronteerd wordt met bestanden die hij niet kan bekijken of dat hij zich gaat ergeren
aan lange wachttijden, is het belangrijk dat u bij een link naar bijvoorbeeld een pdf- of doc-bestand steeds duidelijk maakt dat dit niet zomaar een link is. Specificeer zowel het type als de grootte van het bestand en maak duidelijk welke software of plug-in de gebruiker geïnstalleerd moet hebben om het bestand te kunnen bekijken.
Wanneer u documenten laat drukken én u wenst deze documenten op het internet te
plaatsen zorg er dan voor dat u van de drukkerij een pdf-bestand vraagt. Dit
pdf-bestand bevat een inhoudsopgave van waaruit met hyperlinks via bladwijzers naar de desbetreffende
bladzijden kan gesurfd worden. Dit pdf-bestand wordt vanuit het volledige eindproduct zodanig aangemaakt dat het
geschikt is voor een kwaliteitsvolle publicatie op het internet en waarbij de totale bestandsgrootte, na eventuele
reductie, maximaal 2 MB per 100 bladzijden bedraagt.
De volgende interessante besteksbepaling las
ik op 21 oktober 2002 op de website van de Provincie
Vlaams-Brabant (onder de knop mediatheek >>> overheidsopdrachten) met betrekking tot de aanbesteding voor het drukken van
het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan :
"Op de website van de provincie zal het
structuurplan geraadpleegd en gedownload kunnen worden. De dienstverlener
zal volgende documenten digitaal aanleveren op cd-rom:
- een inleidende tekst in html met de aankondiging van goedkeuring van het
definitief ontwerpstructuurplan. Deze inleiding wordt best zo kort mogelijk
gehouden, bv. max 20 regels. Een illustratie (gif of jpg) cf huisstijl wordt
als herkenningsbeeld voor de informatiecampagne bijgevoegd. Deze illustratie
mag niet zwaarder zijn dan 80 Kb, gewenste resolutie is 72 dpi.
- de overige documenten worden als PDF-bestanden geleverd en mogen niet
zwaarder zijn dan 1 Mb. Dit is essentieel voor de gebruiksvriendelijkheid om
deze bestanden te downloaden. Als de bestanden dan toch nog te zwaar zouden
zijn, dan moeten ze worden opgesplitst in deeldocumenten. Het is aan het
communicatiebureau om een logische indeling te maken, zodat de surfer het
overzicht niet verliest. Het groeperen van verschillende kaartjes in één
PDFbestand mag dus, zolang de limiet van 1 Mb niet overschreden wordt.
- de kaarten mogen maximaal 1Mb per bestand bedragen, eventueel te groeperen
in PDF-bestanden
- de tekst van het structuurplan, eventueel op te splitsen indien te zwaar
(max 1 Mb)
- de samenvattende brochure (max. 1 Mb)"
Wanneer u bestaande documenten wenst in te scannen maak dan gebruik van
Adobe Acrobat Writer en ga als volgt te werk:
- vooraleer te scannen gaat u best na of u over een
elektronische versie van het document beschikt (bv. in MS-Word 97 of hoger
waarmee u een MS-Word-bestand kunt converteren naar een *.pdf)
- zo niet, scan de documenten in aan
circa 360 dpi in wit/zwart. Wenst u de documenten in kleur op het net scan
dan enkel de desbetreffende pagina's in kleur in, zoniet komt u tot een
onverantwoorde bestandsgrootte;
- bekijk het ingescande document en indien nodig snijdt u de bladzijden bij
en/of roteert u de bladzijden zodat de gebruiker een overzichtelijk document
op het scherm krijgt;
- breng de nodige bladwijzers / hyperlinks in het document aan zodat de gebruiker door de
teksten kan surfen;
- publiceer het pdf-bestand en duidt de gebruiker op het feit dat hij in het
pdf-bestand kan bladeren.
- aanbevelingen
van het Officieel
Bureau voor EU-publicaties voor het maken van PDF-bestanden
(het afladen kan even duren 1525kB groot)
- sommige
websites of -pagina's gebruiken bewegende knoppen of scrollende tekst om bepaalde zaken extra in de kijker te zetten. Nochtans is dat niet de meest gebruiksvriendelijke en zeker niet de meest effectieve manier om de aandacht van
gebruikers te trekken. Overdrijf niet in het gebruik van dergelijke
"toeters en bellen" zoals knipperende teksten, bewegende
beelden,... op het internet. Af en toe een toetertje kan
nog net, maar het mag geen "flikkerkast" worden
- gebruik geen spaties in bestandsnamen
- naamgeving
URL's van websites en/of -pagina's:
- duidelijk,
kort en bondig
- gebruik
geen spaties, hoofdletters of speciale tekens (zoals é, &, ç, ...)
- hou
orde in uw directories/folders en bestanden. Wat niet thuis hoort op de
webserver wordt gewist ofwel verhuisd naar een archief
- hou uw
templates zo eenvoudig mogelijk en wijzig deze niet om de haverklap
- wanneer
u een URL of een e-mailadres wenst in een
webpagina, dan voegt u best een harde return of een spatie toe na het URL of
e-mailadres. Vergewis u ervan dat de hyperlink werkelijk is gelegd of het
e-mailadres correct én voor de gebruiker aanklikbaar is .
U doet er best aan het URL voluit te schrijven.
Idem bij het opstellen van een e-mailbericht, een Word-document,...
- de
beste manier om uw e-mails ook in de toekomst leesbaar en toegankelijk te
houden is deze op te slaan in XML. Het gebruik van e-mail templates is
hierbij een belangrijk hulpmiddel. Meer
info op de website Digitale Duurzaamheid
- om te
voorkomen dat hyperlinks dode links / websites dode sites worden is het
aangewezen directories en pagina's nooit te hernoemen en ze slechts te
verwijderen als u absoluut zeker bent dat ze nergens meer voor dienen.
- wat
kan u doen om ervoor te zorgen dat uw webpagina's printvriendelijk zijn :
- gebruik geen frames
- gebruik geen flash en bij voorkeur geen pop-ups of pop-unders
- gebruik bij voorkeur zwarte letters op een witte achtergrond
- zorg ervoor dat de webpaginabreedte overeenkomt met de normale
papierbreedte (A4)
- vermijd blancoruimte en "toeters en bellen" in uw webpagina's
Sommige sites proberen deze euvels te omzeilen door een printknop te voorzien, die leidt naar een printvriendelijke pagina. Zorg er bij de afdrukvriendelijke
webpagina's steeds voor dat ze de naam van uw site of
organisatie vermelden, de titel van de pagina, een
(inter)netadres en dat ze toch nog enigszins aangenaam zijn om te bekijken. Een dergelijke printknop is
een mogelijke oplossing, maar reken er zeker niet op dat alle gebruikers die knop gaan gebruiken. Heel wat surfers
blijven trouw aan de printmogelijkheden die hun browser hen biedt.
- vul informatie in de META tags : author = naam
van de auteur, keywords = trefwoorden zodat zoekmachines de informatie
vinden op uw webpagina's, description = korte beschrijving van uw webpagina,
vooral de homepagina
- geef
elke pagina van uw website een duidelijke en korte 'title-tag' ( zie
eigenschappen van de pagina, staat
tussen <TITLE> en </TITLE> in het gedeelte <HEAD> ) omdat
:
- deze
informatie voor de gebruiker weergeeft op welke pagina hij / zij zich
bevindt bij het surfen. De informatie verschijnt in zijn geheel in de
titelbalk van de browser
- deze
informatie als titel van de webpagina bij de overeenstemmende knop in de
taakbalk van Windows verschijnt
- deze
informatie bij het opslaan in de favorieten of bladwijzers wordt weergegeven
- deze
informatie door zoekmachines kan worden gebruikt
- zorg
ervoor dat elke hyperlink op uw webpagina een toegevoegde waarde geeft aan
de webpagina of -site. Netscape Navigator en Internet Explorer hebben een
aantal mogelijkheden ter beschikking van de gebruiker : home (die teruggaat
naar de indexpagina), terug, vooruit, opnieuw opladen, de verticale
scrollbar, ... U hoeft deze geen tweede maal aan uw webpagina toe te voegen.
Een hyperlink legt u bij voorkeur op
één enkel woord dat de kern aangeeft van de zin zodat het voor de
gebruiker duidelijker wordt wat de achterliggende informatie kan zijn.
- interne
links worden bij voorkeur niet in een nieuw venster geopend. De gebruiker
verliest niet alleen zijn weg in de site maar geraakt met de browserknop
'terug' niet op de vorige pagina. Een browservreemd bestand (bv. PDF, MS-Word,
-Excel, -PowerPoint en -Access)
daarentegen opent u altijd in een nieuw venster.
- zorg ervoor dat uw webpagina's worden aangemaakt op een "ontwikkelingsserver" (kan ook een HD van een pc, CD, ... zijn)
vooraleer zij naar een "productieserver" (= webserver) worden gepubliceerd.
Hanteer dezelfde directorystructuur op beide servers.
- maak bij voorkeur gebruik van een FTP-programma
(File Transfer Protocol) voor uw bestanden (webpagina' s,...) te publiceren.
U kan een FTP-programma gratis afladen op de website http://www.webattack.com
=> freeware => networking => FTP-program
=> bv LeechFTP of WS_FTP LE of de website http://www.tucows.skynet.be
=> internet => network protocols => FTP
=> WS_FTP LE 5.08
- controleer uzelf : maw open na de publicatie
de gepubliceerde bestanden via uw browser en controleer alle hyperlinks. U
voorkomt klachten van de gebruikers
- hou de directorystructuur eenvoudig met andere
woorden gebruik niet teveel niveau's en niet teveel (sub)directories per niveau en hou vanaf
het begin een sitemap bij. U hoeft die nog niet direct te publiceren, maar het is voor uzelf een hulp om na verloop van tijd uw
weg nog terug te vinden. De subdirectories op niveau 1 kunnen bv. zijn :
beelden, verslagen, documentatie, .. Denk daarbij goed na en overleg
meermaals met alle betrokkenen vooraleer u de structuur van uw website
definitief vastlegt. Wijzig deze structuur bij voorkeur niet om te beletten
dat hyperlinks naar uw webpagina's niet langer zouden functioneren. Enkel
een grondige reorganisatie mag een reden zijn om de structuur van uw website grondig te wijzigen. De
breedte en diepte van de boomstructuur is van belang (zie onderstaande
figuur. ref 1)
- de breedte van tabellen in percenten (bij voorkeur kleiner dan 100 %) ipv pixels, hoogte van tabellen kan in pixels
- vermijdt dat de gebruiker teveel links-rechts
moet scrollen om de informatie te bekijken. U kan bv. een nieuw venster
openen
- gebruik een duidelijk lettertype (Arial of
Verdana) en een duidelijke tekengrootte (10 of 12)
- kleur van letters verschillend van blauw (blauw
= de hyperlinkkleur)
- onderlijn
alleen hyperlinks en gebruik daarbij enkel de blauwe kleur als
hyperlinkkleur zodat zij duidelijk herkenbaar zijn. Omdat gebruikers leren dat
hyperlinks onderlijnd zijn, verwachten ze dat ook alles wat onderlijnd is een
hyperlink is. Verwar uw gebruikers niet en onderlijn enkel en alleen
hyperlinks
- zet
geen lege webpagina's op het net of webpagina's met bv. vermelding "in
aanbouw". De gebruiker ergert zich hieraan bij het surfen
- wanneer
u tabellen publiceert zonder gegevens in de cel, plaatst
dan   in de cel. Dit is een lege spatie en deze zorgt er meteen voor dat
het randje van de cel weergegeven wordt ondanks de lege inhoud
- gebruik zoveel mogelijk zachte kleuren en zo weinig afbeeldingen
- gebruik een zachte effen achtergrondkleur, bij voorkeur "automatisch" (= witte achtergrond),
en zwarte letters
- beperk het gebruik van frames in websites, u kan beter vertrekken vanuit webpagina's
- de communicatie met uw bezoekers is niet beperkt tot de teksten op
uw site, ook de lay-out van uw site draagt een bepaalde boodschap uit. Voor de visuele communicatie geldt dezelfde stelregel als voor
de verbale communicatie: wees consistent. Vooral bij sites die aan e-government doen, is een consistente visuele communicatie erg
belangrijk. Gebruikers vinden het bijzonder verwarrend wanneer ze binnen eenzelfde site terechtkomen op pagina's die er helemaal
anders uitzien. Ze vragen zich dan af of ze nog wel op dezelfde site zitten, wat uiteraard weinig vertrouwen wekt
- sites die uitleggen aan hun gebruikers hoe ze kunnen navigeren of informatie vinden op de site zijn vaak het symptoom van een slechte website
en kunnen dan ook best vermeden worden. Een cruciale factor in het succes van een site is de onmiddellijke bruikbaarheid ervan
- plaats geen documenten (formulieren, nota's, rapporten, ...) op uw website waarvan
u geen auteur bent, maar leg bij voorkeur een hyperlink naar de desbetreffende website en / of bestand dat door de auteur wellicht ook
geactualiseerd wordt. U vermijdt niet alleen plagiaat te plegen maar ook dat
de documenten die op het net staan vlug achterhaald zijn.
- gezien
de inhoud van de pagina's belangrijk is voor de gebruiker, belangrijker dan
de lay-out, en het lezen van een beeldscherm gemiddeld 25% trager verloopt
dan het lezen op papier geef ik hierbij een korte checklist :
- zijn
de zinnen niet te lang en/of te ingewikkeld ?
- spreekt
de tekst de gebruiker wel aan ?
- vermijdt
u het gebruik van lijdende
vormen (zoals het gebruik van het werkwoord worden) ?
- bevatten
de zinnen niet te veel abstracties (zoals het gebruik van de woorden voorstel,
eigenschap, idee,...) ?
- maakt
u wel gebruik van visuele hulpmiddelen (zoals een kleine, duidelijke en
eenvoudige grafiek of een foto die in de tekst is geplakt) zonder hierin
te overdrijven ?
- meer
info en nuttige tips met betrekking tot deze vragen
- zowel voor de raadpleging van de webpagina's
als voor de bijhorende bestanden is het aangewezen de naspeurbaarheid voor
de gebruiker zo volledig mogelijk mee te geven door vermelding naar gelang
het geval van : korte en duidelijke omschrijving van
het document, het
onderwerp (eventueel het volledig traceerbaar pad op de server), datum (eventueel met vermelding opmaak, goedkeuring,
publicatie,... ), verantwoordelijke en de afdeling, paginanummering en aantal pagina's,
versie, ...
Wijs de gebruiker erop dat bij het bekijken van een webpagina in de
browsertoepassing "opnieuw opladen" of "vernieuwen"
wordt aangeklikt door met de cursor op de webpagina te gaan staan en de
webpagina opnieuw op te laden.
- geef de lezer van uw pagina's eventueel
informatie mee zoals :
- u kan bij het bekijken van een webpagina in Netscape Navigator => beeld
=> lettertype
vergroten of verkleinen;
- u kan bij het bekijken van een webpagina in Internet Explorer => beeld
=> tekengrootte => groter, ...
- contactinformatie moet minimaal bestaan uit een fysiek adres, een telefoonnummer en een e-mailadres.
Zijn er voor bepaalde administraties of afdelingen vaste contactpersonen, plaats
dan hun namen en functies op de contactpagina.
-
U kan de webserver als een instrument
gebruiken om bv. uw processen en projecten te ondersteunen / te beheren / te
beheersen / te communiceren, het kwaliteitshandboek inclusief procedures te
ontwerpen en beschikbaar te stellen, gericht informatie uit te wisselen met vooraf geïnformeerde
gebruikers, ... én tegelijkertijd uw back-office en front-office uit
te bouwen
-
ga steeds na wat willen de gebruikers, wat
kunnen de gebruikers en wat doen gebruikers,
vergeet daarbij de visueel gehandicapten niet
- hou het vooral eenvoudig en actualiseer uw website periodiek.
- doe
regelmatig een zelfcontrole : surf minstens halfjaarlijks doorheen uw eigen
website en ga na of de datum en hyperlinks op alle webpagina's nog actief /
correct zijn, de aangeboden informatie / gegevens nog relevant zijn, ...
- ...
VALKUILEN :
- blindelings uitvoeren van voorstellen van
gebruikers
- ...
Meer informatie zie :
Referenties
:
-
"Schrijven
voor het beedscherm. Internet, Contentmanagementsystemen, Intranet. "
Willem Hendrikx. 2003. Sdu Uitgevers, Den Haag. ISBN 90 12 09778 9