Begijnendijk-Betekom
Tips bij het elektronisch dataverkeer Bijgewerkt : 15 november 2006
= nieuw of vernieuwd
Wat verstaan wij onder e-mail ?
Welke toepassing gebruiken wij hiervoor ?
Hoe vangen wij de toenemende informatie- en documentenstroom, het kennisbeheer en de -ontwikkeling, ... op ?
Hoe elektronische post duurzaam en klantgericht archiveren ?
Hoe bescherm je uw elektronische post ? Welke zijn de mogelijke gevaren ?
Wat u niet met e-mail kunt versturen ?
Wat verstaan wij onder e-mail ?
"Intranet" is de interne toepassing van het "internet" met andere woorden "intranet" bestaat uit : e-mailverkeer, calendar, webverkeer en/of een combinatie ervan, ....
Het "Intranet" maakt enkel gebruik van interne verbindingen en dit gebeurt grotendeels buiten het openbaar telefoonnet.
Het e-mailen (= elektronische post of briefwisseling) en het browsen (= bladeren of surfen) op het intern- en world wide web (www) maakt deel uit van dit televerkeer, dat zowel intern als extern verloopt.
Elektronische post dekt volgens Peter Horsman (ref. 3) twee ladingen: het systeem dat langs elektronische weg berichten transporteert (bv. Netscape Messanger, MS Outlook, Mozilla Thunderbird, Eudora, ... inclusief het netwerk en de computers) en de berichten zelf.
E-mail vervangt niet alleen een deel van de informele informatie, mondelinge communicatie, maar verdringt meer en meer de formele briefwisseling.
Hieronder heb ik het
vooral over het bericht zelf. Net als bij de gewone post kunnen berichten
verschillende vormen aannemen: van eenvoudige mededelingen tot complexe digitale
documenten, die meestal als bijlage bij het bericht zijn. Deze bijlagen kunnen
ook bestanden zijn die geluid of bewegende beelden bevatten.
Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird, Netscape Messanger, Eudora, ... zijn middelen om zowel intern als extern te communiceren.
Hoe vangen wij de toenemende informatie- en documentenstroom, het
kennisbeheer en de -ontwikkeling, ... op :
door verhoging / optimalisatie van het elektronisch dataverkeer en/of
papierverbruik, ... andere vormen van communicatie ?
Ervan uitgaande dat het elektronisch dataverkeer meer toekomst heeft als middel om te communiceren, te informeren, voor kennisuitwisseling, voor documentbeheer,... rond processen in een organisatie tracht ik het e-mail gebruik nader toe te lichten. Daarbij ga ik ervan uit dat u de basisbeginselen zoals berichten opstellen, samenstellen, versturen, lezen, beheren,... van het gewone berichtenverkeer onder de knie hebt.
Aan beheer van discussiegroepen dient later een afzonderlijk hoofdstuk gewijd te worden.
Bij het elektronisch dataverkeer kunnen volgende tips nuttig zijn :
Elektronische handtekening.
Op dit ogenblik is het gebruik van een elektronische handtekening extern de
organisatie nog niet volledig (wettelijk) geregeld. Intern kan men wel
afspraken maken omtrent het gebruik van een dergelijke handtekening maar van
zodra men buiten de organisatie gaat met zijn handtekening dan dient dit
gestaafd te worden door een erkende certificatie-instelling, die tevens door
de ontvanger van uw berichten wordt erkend. De wettelijke bepalingen omtrent
deze certificatieregeling zijn nog niet bekend, laat staan van toepassing.
Op dit ogenblik is het wel mogelijk en nuttig, binnen wel bepaald omschreven
processen, te experimenteren met het gebruik van de elektronische
handtekening in afwachting van het wettelijk gebruik ervan in berichten met
betrekking tot
wel bepaalde processen naar de externe klant (e-government).
Informatie omtrent de wettelijke regeling van het gebruik van de
elektronische handtekening is beschikbaar :
- Europese Unie : Richtlijn 1999/93/EG van het Europees Parlement en de Raad
van 13 december 1999 betreffende een gemeenschappelijk kader voor
elektronische handtekeningen:
http://europa.eu.int/scadplus/leg/nl/lvb/l24118.htm
http://europa.eu.int/comm/internal_market/en/media/sign/index.htm
http://www.ict.etsi.org/
- Federaal : hinderpalen met betrekking tot de
informatiemaatschappij :
http://www.mazfp.fgov.be/nl/modernisering/belgie/publiek/commissie_infomaat/introductie/intro.htm
http://www.mazfp.fgov.be/nl/modernisering/belgie/publiek/commissie_infomaat/intro.htm
http://www.belsign.be
- KUL-ICRI : Digitale handtekening is de techniek die wettelijk voorzien wordt voor het waarachtig verklaren van digitale documenten. Prof.
Dr. Jos Dumortier en het ICRI van de KULeuven bereiden deze mogelijkheden voor:
- KUL-ICRI : Wetsontwerp houdende vaststelling van bepaalde regels in verband met het juridisch kader voor elektronische handtekeningen en certificatiediensten (12-02-2001): http://www.law.kuleuven.ac.be/icri/papers/dutch_eng.htm
- EDISON : pilootproject bij het departement Onderwijs voor de praktische toepassing van het elektronisch handtekening. De naam EDISON staat voor "Elektronisch Doorgeven van Informatie" tussen de Scholen en het Onderwijsdepartement".
- FEDICT (de nieuwe Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie. Elektronische identiteitskaart en elektronische handtekening BELPIC of BELgian Personal Identity Card)(mei 2001)
Hoe elektronische post duurzaam én klantgericht archiveren ?
Mensen in een organisatie maken, ontvangen,
gebruiken en verzenden documenten om hun taken te kunnen uitvoeren. De
organisatie archiveert die documenten voor later: voor verantwoording, voor
allerlei opdrachten, als kennisbron,...(ref. 3)
In elk geval moet de informatie authentiek en betrouwbaar zijn. Dat stelt voor
e-mail eisen aan de manier waarop de berichten gemaakt, ontvangen en verzonden
worden, maar niet minder aan de wijze waarop de archivering plaats vindt.
E-mail procedures, maar ook praktische zaken zoals het aanbieden van templates,
kunnen medewerkers helpen op een nette en gestructureerde manier berichten te
maken, die voor formele communicatie geschikt zijn. Elektronische
handtekeningen kunnen de betrouwbaarheid van de berichten verhogen.
Medewerkers zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor de kwaliteit van
documenten, maar de leidinggevenden kunnen hen daarbij wel helpen.
Een e-mail kan, zolang het bewaard wordt, als
bewijsmateriaal dienen van het handelen en kan inzicht geven in het functioneren
van een organisatie.
De groei naar een volwaardige elektronische overheid ten dienste van de belanghebbenden (burgers, organisaties, ...) verloopt volgens volgende groeipaden (ref. 4 blz. 199) :
Communities kunnen gebaseerd zijn op de dienstverlening in een bepaalde sector (bv. verkeer en vervoer, milieu, ...), rondom projecten, op geografische indeling, ... . Hierbij horen het houden van discussies, nieuwsverspreiding, beheren van documenten, ...
Duurzame documentmanagementsystemen moeten toelaten onze mailberichten (lees briefwisseling) te archiveren. Een archiefsysteem is volgens de ISO 15489 standaard "An information system which captures, manages and provides access to records through time". Belangrijk is "through time", wat betekent "in elk stadium van het proces". De ISO 15489 stelt daartoe eisen in termen van authenticiteit, betrouwbaarheid, integriteit (onomkoopbaarheid, rechtschapenheid) en bruikbaarheid.
Bij het ontwikkelen van een (archief en / of document management) systeem komen volgende vragen aan bod :
- wat dient gearchiveerd te worden ?
- wanneer is een document formeel ?
- wie archiveert :
- de opsteller / ontvanger van het bericht ?
- de afdeling en / of individuele persoon in een postbus van de afdeling en / of een persoonlijke postbus ?
- de digitale informatieverwerker ?
- ...
- hoe worden de documenten gearchiveerd :
- per beleidsdomein of -veld ?
- per proces ?
- per groep van belanghebbenden ?
- ...
Horsman (ref. 3) stelt een methode voor met het oog op een beleidsbepaling "Archivering van elektronische post" bestaande uit drie modules (zie onderstaand schema):
Interessante linken mbt digitale archivering:
De bestaande wetgeving omtrent de digitale archivering van documenten ?
Hoe bescherm je uw elektronische post ? Welke zijn de mogelijke gevaren ?
een bekende elektronische vorm van versleuteling (codering) is encryptie, met een onderscheid tussen symmetrische en asymmetrische encryptie. Bij symmetrische encryptie gebruikt de afzender en ontvanger dezelfde sleutel en dezelfde ontcijferaar. Bij asymmetrische daarentegen gebruikt de zender een eigen geheime sleutel en de ontvanger ontcijfert het bericht met een publieke sleutel. Een certificatieverlener (TTP = Trusted Third Party) vermeldt deze publieke sleutel in een elektronisch certificaat en ondertekent digitaal. Hierbij is er een Registration Authority (RA) die de gebruiker identificeert en voor authentiek verklaart en een Certification Authority (CA) die de certificatie uitgeeft waarmee digitale handtekeningen kunnen worden geverifieerd en de berichten ontsleuteld (ref. 5 en het ICRI)
bij het
doorsturen van e-mails, al dan niet op vraag van de afzender, kan de afzender
de commentaar die u toevoegt aan de doorgezonden mail zogenaamd
"luistervinken". De afzender doet dit door het toevoegen van
afluistercode aan zijn e-mail. Ook wanneer u het oorspronkelijk bericht met
een "beantwoorden of doorsturen" verzendt krijgt de oorspronkelijke
afzender de inhoud van het bericht via het script toegezonden.
Suggestie : desactiveer Javascript in uw e-mailprogramma (LET OP :
bepaalde functionaliteiten van uw browser zullen niet langer functioneren bv
zoals deze markeringen worden niet langer weergegeven)
onderscheid tussen een digitaal en een elektronische handtekening
Wat u niet met e-mail kunt versturen ?
Sneller dan met e-mail krijgt u uw schriftelijke boodschappen niet ter bestemming.
Internationale koerierdiensten zijn :
- EMS-Taxipost;
- DHL;
- Day by Day;
- ABX Logistics;
- UPS;
- New Poney Express;
- Federal Express;
- ...
Ketenmanagement in de publieke sector. Hein van Duivenboden, Mark van Twist, Maarten Veldhuizen en Roel in 't Veld. 2000. Uitgeverij Lemma BV te Utrecht. ISBN 90-5189-875-4
Elektronisch corresponderen. Harrie Lamers. Wageningen Universiteit.
Omzendbrief minister Sauwens van 20 april 2001: Voorschriften voor het e-mail-, intranet- en internetgebruik.
"Tips voor verzorgd e-mail gebruik". Nieuwsbrief LIN. Nummer 25 van 30 juni 2001 blz 18
"Naar een verantwoorde archivering van e-mail". Programmabureau Digitale Duurzaamheid. Verslag van het symposium over de invoering, het gebruik en de archivering van e-mail in (overheids)organisaties. Dr. Bart van den Hooff en drs. Albert Meijer. 15 januari 1998. ISBN 90-71703-18-5
Europese Unie (Gegevensbescherming. Dialoog met burgers en ondernemingen)
Europhone (Contactpunt voor burgers en ondernemingen. Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel)
Spamfree (Speciale dienst om gebruikers te helpen bij het tegengaan van junkmail)
STIP (Steunpunt en Informatiecentrum Preventie Afval)
© Louis Wauters