Begijnendijk-Betekom Bijgewerkt : 19 november 2001
Intranet en internet Intranet, internet en andere ICT-mogelijkheden openen de poort naar efficiëntere organisatiestructuren, werkmethoden en managementsystemen. |
INHOUD
Wat verstaan wij onder intranet ?
Welke zijn de kernvragen rond intranet ?
Hoe gaan wij tewerk bij het realiseren of het herwerken van het intranet ?
Wat verstaan wij onder : documentmanagement, contentmanagement, workflowmanagement, e-government, CRM, ... en hoe staat dit in verband met de veranderende organisatie ?
Wat verstaan wij onder : MIS, BIS, DSS, EIS, BI, ... en hoe staat dit in verband met de veranderende organisatie ?
Welke zijn de mogelijke intranetdiensten ?
Welke zijn de mogelijke internetdiensten ?
Wat verstaan wij onder kwaliteit en kwaliteitssysteem ?
Wat verstaan wij onder intranet ?
"Intranet" is de interne toepassing van het "internet" met andere woorden "intranet" bestaat uit : e-mailverkeer, discussiegroepen, agenda, webverkeer en/of een combinatie ervan in een "full function", .... ?
Welke zijn de kernvragen rond intranet ?
Hoe gaan wij tewerk bij het realiseren of het herwerken van het intranet ?
Wat verstaan wij onder :
- documentmanagement;
- contentmanagement;
- workflowmanagement;
- e-government;
- CRM of Citizen Relation Management;
en hoe staat dit in verband met de
veranderende organisatie ?
Mensen in een organisatie maken, ontvangen,
gebruiken en verzenden documenten om hun taken te kunnen uitvoeren. De
organisatie archiveert die documenten voor later: voor verantwoording, voor
allerlei opdrachten, als kennisbron,...(ref. 2)
In elk geval moet de informatie authentiek en betrouwbaar zijn. Dat stelt voor
e-mail eisen aan de manier waarop de berichten gemaakt, ontvangen en verzonden
worden, maar niet minder aan de wijze waarop de archivering plaats vindt.
E-mail procedures, maar ook praktische zaken als het aanbieden van templates,
kunnen medewerkers helpen op een nette en gestructureerde manier berichten te
maken, die voor formele communicatie geschikt zijn. Elektronische
handtekeningen kunnen de betrouwbaarheid van de berichten verhogen.
Medewerkers zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor de kwaliteit van
documenten, maar de leidinggevenden kunnen hen daarbij wel helpen.
Een e-mail kan, zolang het bewaard wordt, als
bewijsmateriaal dienen van het handelen en kan inzicht geven in het functioneren
van een organisatie.
Contentmanagement.
Het woord 'content' verwijst hier naar de kennis of informatie die voor een organisatie van strategische waarde is.
Contentmanagement is o.a. een middel om kennismanagement te faciliteren (ondersteunen, vergemakkelijken,..). Niet alle browsers kunnen XML-documenten weergeven, zoals Internet Explorer 5 of hoger en Netscape 6 of hoger. Het grootste obstakel voor XML-pagina's is dat geen enkele browser XLink of XPointer ondersteunt. Een tijdelijke oplossing is om de informatie te beheren met XML en de XML-documenten met XSLT te converteren naar het algemenere HTML, zodat ze met een browser bekeken kunnen worden. Het World Wide Web Consortium of W3C beveelt het gebruik van XHTML aan als een tussenstap tussen HTML en XML. Auteur heeft echter problemen met XHTML: je geeft het gemak van HTML op zonder dat daar de informatie van XML tegenover staat (ref. 7 september 2001).
Voordelen van contentmanagement:
- voorkomen dat hetzelfde werk meerdere malen wordt gedaan
- verbeterde toegankelijkheid voor de gebruiker van informatie
- betere kwaliteit van de webpagina's omdat de structuur en de inhoud ervan geformaliseerd is en moet afgestemd zijn op de gebruiker. XML heeft nu juist als doelstelling het beschrijven en structureren van data en van de inhoud van documenten
- een betere organisatie van de informatiestroom is vereist en dit niet alleen om te vermijden dat de productie en het onderhoud van de informatie binnen de perken te houden. Dit vereist wel een duidelijke invulling van rollen en verdeling van verantwoordelijkheden
- de tijd tussen het beschikbaar zijn van informatie en de comsumptie ervan is zo kort mogelijk
Contentmanagement invoeren betekent niet alleen de inzet van een geautomatiseerd systeem, ook de organisatorische en procesmatige aspecten ervan dienen ingevuld te worden.1. Betrokkenen en verantwoordelijkheden.
Bij het onderhouden van websites spelen een groot aantal partijen een rol. Duidelijke rolbeschrijvingen met daaraan gekoppelde bevoegdheden zijn van groot belang zodat iedereen weet wat zijn taak en verantwoordelijkheid daarin is :
- kernredactie
- redactieteam
- applicatiebeheerder
- webmaster
- materiedeskundigen
- gebruikers2. Het proces tot wijziging van webpagina's:
- het aanbrengen van informatie
- de inventarisatie, de registratie en de urgentiebepaling
- het versiebeheer
- gebruik auteursrichtlijnen en regels van de redactie
- gebruikers attenderen en informeren
e-government
De groei naar een volwaardige elektronische overheid ten dienste van de belanghebbenden (burgers, organisaties, ondernemers,...) verloopt volgens volgende groeipaden (ref. 1 blz. 199) :
- van elektronische informatieverstrekking >>> interactie >>> transactie;
- van een elektronisch productgeoriënteerd loket >>> een procesgeoriënteerd overheidsloket >>> een vraaggericht elektronisch loket;
- van organisatiegebonden websites >>> portaalsites >>> "community of virtuele gemeenschap" websites
"Communities of virtuele gemeenschappen" kunnen gebaseerd zijn op de dienstverlening in een bepaalde sector (bv. verkeer en vervoer, milieu, ...), rondom projecten (bv. Masterplan Antwerpen, ...), op geografische indeling, .... Hierbij horen het houden van discussies, nieuwsverspreiding, beheren van documenten, ...
In het programma Overheidsloket 2000 worden drie dimensies onderscheiden die een licht werpen op de ambities van de Nederlandse Overheid:
- organisatie van het aanbod (van gefragmenteerd over geconcentreerd naar geïntegreerd);
- afhandelingsniveau (van informatieverstrekking over intake naar transactie)
- wijze van handelen (van reactief over responsief naar pro-actief)
Het huidige Nederlandse beleid is gericht op integratie van het aanbod, transactie bij de afhandeling en indien mogelijk pro-actief handelen (ref. 5).Linken :
- Ondernemen in Vlaanderen (Zie beslissing Vlaamse Regering 1 en 8 december 2000 mbt "Bedrijven")
- Wegen in Vlaanderen
- Wonen in Vlaanderen (Zie beslissing Vlaamse Regering 1 en 8 december 2000 mbt "Bouwen en Wonen"
- Ruimtelijke Ordening in Vlaanderen (Zie beslissing Vlaamse Regering 1 en 8 december 2000 mbt "Bouwen en Wonen"
- Milieu en Natuur in Vlaanderen (Zie beslissing Vlaamse Regering 11 mei 2001 mbt "MMIS = Milieu Management Informatiesysteem")
- OL2000 ( Overheidsloket 2000 is een organisatieconcept dat in 1996 in Nederland is ontwikkeld om publieke dienstverleners te ondersteunen de stap te maken naar vraaggerichte en geïntegreerde dienstverlening. Het concept gaat uit van één aanspreekpunt tussen de overheid en klant.
Referentiemodel elektronische loket)
Wat verstaan wij onder :
- MIS of managementinformatiesysteem;
- BIS of beleidsinformatiesysteem;
- DSS of Decision Support System;
- EIS of Executive Information System;
- BI of Business Excellence
en hoe staat dit in verband met de veranderende organisatie ?
In het kader van voornoemde
veranderende organisatie naar "procesoriëntatie" gaat het hier over
managementrapportage mbt de zgn. "managementprocessen" of indirecte processen.
Deze rapportage tbv het management bevat zelden een compleet beeld van de
effectiviteit én de efficiëntie van de overheidsdiensten. Meestal
gaat het over beleidsinformatie en niet over Business Excellence.
Om de juiste informatie op de juiste plaats op het juiste moment te krijgen, moet het management de gegevens op de juiste wijze interpreteren. Het geheel van bijbehorende hulpmiddelen en informatiesystemen daartoe noemt men Business Intelligence (BI). In het kort komt het erop neer dat alle gegevens uit de verschillende interne en externe databases samengevoegd worden in een Data Warehouse (DW), ofwel een kennisbank. De gegevens worden online geanalyseerd door middel van Online Analytical Processing (OLAP). Dit is een verzamelnaam voor een groep informatiesystemen en hulpmiddelen die bestaat uit een Management Informatie Systeem (MIS), Executive Information System (EIS) en een Decision Support System (DSS), die het management ondersteunen bij de besluitvormingsprocessen.
Welke zijn de mogelijke intranetdiensten ?
Om de papierstroom te doen afnemen en tegelijkertijd de informatie-, dossier- en / of kennisstroom te laten toenemen komen volgende diensten in aanmerking voor publicatie op het intranet :
als informatie :
nieuwsberichten zoals de muurkrant
één enkel geactualiseerd en correct telefoonboek
procedurehandboeken en staalkaartgegevens
standaarddocumenten zoals typebestekken,...
huisstijlgids
sites ivm kennisbeheer, - uitwisseling en -ontwikkeling
vigerende wetgeving
...
als contact :
helpdesk informatica
bibliotheek
discussiegroepen
projectbeheer
...
als transactie :
bestellijsten
reservaties lokalen, voertuigen, ...
carpool
...
gecombineerde diensten :
agenda met reservaties lokalen, ...
projectbeheer gekoppeld aan kennisbeheer
...
Succesvol e-government steunt op drie pijlers (ref. 3):
Het online brengen en interactiever maken van de overheden:
online beschikbaar stellen van een zo breed mogelijke waaier aan informatie
online diensten aanbieden zoals: invullen van formulieren mbt allerlei vergunningen, bekomen van attesten, berekenen van belastingen, aanbieden vacatures, ...
online advies- en inspraakmogelijkheden (na professionele invulling => e-democratie)
Integratie van de bevolking in de informatiesamenleving
Het scheppen van de nodige randvoorwaarden voor een optimale verwezenlijking van de twee voorgaande pijlers
Wat verstaan wij onder kwaliteit en kwaliteitssysteem ?
Op een afzonderlijke webpagina is geprobeerd om de kwaliteitsbenadering bij het publiceren en onderhouden van websites en -pagina's meer uitgebreid te omschrijven.
Gids voor internetgebruikers. Ministerie van Economische Zaken.
Online HTML-cursus (Technische Universiteit Delft)
Internetwoordenboek (Verklaringen voor meer dan 3.600 woorden. In het Nederlands)
Techencyclopedia (Verklaringen voor meer dan 20.000 woorden. In het Engels)
Oasis-open (the Organization for the Advancement of Structured Information Standards, is a non-profit, international consortium that creates interoperable industry specifications based on public standards such as XML and SGML, as well as others that are related to structured information processing. )
XML-standaardisatie (XML, the next-generation of HTML, is now viewed as the standard way information will be exchanged in environments that do not share common platforms. Special purpose XML languages and standards are practically announced daily and with several hundred already adopted since XML 1.0 was released in February 1998.)
XML.coverpages (is a comprehensive online reference work for the Extensible Markup Language (XML) and its parent, the Standard Generalized Markup Language (SGML). The reference collection features extensive documentation on the application of the open, interoperable "markup language" standards, including XSL, XSLT, XPath, XQuery, XLink, XPointer, XHTML, HyTime, DSSSL, CSS, SPDL, SVG, CGM, ISO-HTML, and others. )
XML of eXtensible Markup Language in 10 punten (XML heeft als doelstelling het beschrijven en structureren van data en van de inhoud van documenten, terwijl HTML of Hyper Text Markup Language slechts geschikt is voor de communicatie tussen webserver en browser en volledig gericht is op de vormgeving van webpagina's)
X-hive (een innovatief bedrijf ivm XML of eXtensible Markup Language)
Sites met info mbt XML
Open Market met Content-Driven eBusiness Solutions
Vignette met Content, Integration, and Analysis: Vignette's Core Capabilities for E-business Success
Rational met een product voor contentmanagement
STIP (Steunpunt en Informatiecentrum Preventie Afval)
Ketenmanagement in de publieke sector. Hein van Duivenboden, Mark van Twist, Maarten Veldhuizen en Roel in 't Veld. 2000. Uitgeverij Lemma BV te Utrecht. ISBN 90-5189-875-4
"Archivering van elektronische post. Methoden, meningen en alternatieven" Peter Horsman, Archiefschool te Amsterdam, Nederland. Dit document is opgesteld in opdracht van het Nederlands Ministerie van Binnenlandse Zaken.
"Digitale overheden : tussen wensdroom en realiteit" Eric Goubin, Ulrike Maris en Jo Steyaert (KUL Departement Communicatiewetenschappen.) 2001. ISBN 90-71047-15-6 blz 30
© Louis Wauters