|
|
|
Wekelijkse bijwerking :
11 juni 2015
|
Afdeling Begijnendijk-Betekom
BESTUURSZAKEN :
nieuwsberichten ( Voor meer informatie zie
linken )
Nieuwsberichten ivm de dienstverlening aan
onze bevolking :
-
Personeelsbestand :
hoeveel personen werken er in elke gemeente ? Wat is
hun rechtspositieregeling? De bestuurskrachtmonitor
geeft een kijk op het personeelsbestand in de Vlaamse gemeenten. (11-06-2015)
-
GAS :
stand van zaken uitvoering
GAS-wetgeving. (16-02-2015)
-
Organisatiebeheersing :
bij lokale
besturen. (13-10-2014)
-
Productencatalogus:
overzicht
van de diensten welke de lokale besturen verlenen. (22-09-2014)
-
Audit Vlaanderen :
in maart 2014 gingen de eerste
organisatie-audits van start. Tijdens de organisatie-audits gebruiken de
auditoren de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen als
referentiekader. De auditoren gaan na in welke mate het lokale bestuur de
doelstellingen rond organisatiebeheersing, die in de leidraad vermeld staan,
bereikt. (30-06-2014)
-
Gemeentedecreet :
onderzoeksrapport
mbt de toepassing van het decreet. (04-06-2014)
-
Profielschets
:
2014 van alle Vlaamse
gemeenten is beschikbaar. Zie voor Begijnendijk.
(21-04-2014)
-
Intergemeentelijke samenwerking :
samenwerking
op vrijwillige basis tussen twee of meer gemeenten. Dit met het oog op het
realiseren van een gemeenschappelijke doelstelling van twee of meer gemeenten. (14-04-2014)
-
e-GOV :
samenwerking
tussen Federale, Vlaamse en Lokale overheden. (14-04-2014)
-
Kwartaalrapport :
eind april 2014 moeten de gemeenten en OCMW's
voor het eerst een zogenaamd kwartaalrapport
bezorgen aan de Vlaamse overheid. (07-04-2014)
-
Bestuurszaken :
uw e-mails
onder controle krijgen. (10-03-2014)
-
Audit Vlaanderen :
definitieve
leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen. (10-03-2014)
-
Federale Overheid :
administratieve
vereenvoudiging. (27-01-2014)
-
BBC :
auditcomité mbt invoering
Beleids- en BeheersCyclus van start. (27-01-2014)
-
Wagenpark :
lokale
overheden delen. (20-01-2014)
-
IED :
elektronisch
ondertekenen van documenten kan vanaf nu. (09-12-2013)
-
BBC :
aan Audit
Vlaanderen zijn twee auditcomités verbonden: één voor de lokale besturen
en één voor de Vlaamse administratie. (25-11-2013)
-
BBC :
omzendbrief
18 oktober 2013 mbt invoering Beleids- en BeheersCyclus vanaf 1 januari
2014. (28-10-2013)
-
Interne controle / organisatiebeheersing :
leidraad
interne controle/organisatiebeheersing voor lokale besturen. (21-10-2013)
-
Lokale besturen :
durvers
in de dienstverlening. (21-10-2013)
-
Bestuursperiode 2012-2018 :
beloftes
oktober 2012 en stand van zaken 1 jaar later in oktober
2013. (07-10-2013)
-
Bestuurszaken
:
zorgt voor ondersteuning
lokale besturen. (30-09-2013)
-
BBC of Beleids- en Beheerscyclus :
leidraad interne controle /
organisatiebeheersing helpt lokale besturen aan hun systeem van interne controle te werken en zal voor de
externe audit als basis fungeren voor het uitvoeren van
audits. Vragen
en antwoorden. (29-07-2013)
-
GAS : Gemeentelijke
Administratieve
Sancties
worden strenger en de leeftijd verlaagd. (03-06-2013)
-
Dienstverlening :
de productencatalogus
geeft een overzicht van de dienstverlening van federale, Vlaamse, provinciale en
lokale overheden. (20-05-2013)
-
Audit lokale besturen :
na advies van de
Raad van State hecht de Vlaamse Regering op 03 mei 2013 haar definitieve
goedkeuring aan het ontwerp van auditdecreet. Het decreet biedt de basis om te
komen tot één auditorganisatie die audits uitvoert bij de lokale besturen
en bij de Vlaamse administratie. Info
VVSG. (13-05-2013)
-
Wetten :
die achterhaald zijn afschaffen
. Parlementscomité Wetsevaluatie.
(15-04-2013)
-
Communicatie :
digitalisering
tussen de lokale en provinciale besturen en de Vlaamse Overheid. (08-04-2013)
-
Gemeenteraadsleden :
startersboek
voor nieuwe raadsleden. (18-02-2013)
-
Mandatarissen
en personeel :
gemeenten
en provincies. (11-02-2013)
-
Facturatie :
elektronisch
aanmaken, verzenden, ontvangen en bewaren. E-facturatie
voor grote bedrijven maar ook voor zelfstandigen en kleine ondernemingen. (21-01-2013)
-
Dienstverlening :
toegankelijkheid
als prioriteit voor lokale besturen ? (19-11-2012)
-
Beleidsprioriteiten
: de Vlaamse
Regering ( zie tijdslijn ) heeft op 26 oktober 2012 de Vlaamse
beleidsprioriteiten voor de periode 2014-2019 vastgelegd. Die beslissing
is het voorlopige sluitstuk van de geplande
planlastvermindering. Bemerkingen VVSG
op de aanpak planlastvermindering en antwoord
minister. Lokale
besturen zijn al heel lang vragende partij om de plannings- en
rapporteringsverplichtingen die samenhangen met een reeks sectorale Vlaamse
subsidies (integratie, jeugd, sport, flankerend onderwijsbeleid, ...) te
reduceren en op elkaar af te stemmen. Het parlement keurde daarvoor in juli
2011 het planlastdecreet goed. Dat bepaalt dat de aanvraag van een
vijftiental subsidies vanaf 2014 zal gebeuren via het meerjarenplan
dat gemeenten en OCMW's moeten maken. De verantwoording voor het gebruik
van die middelen zou dan via de jaarrekening gebeuren. (05-11-2012)
-
Meerjarenplanning :
opleiding
VVSG voor gemeenten en OCMW's participatief maken. (22-10-2012)
-
Planlasten
:
op 30 oktober 2012 maakt de Vlaamse Regering – als gevolg van het
planlastendecreet - de Vlaamse
beleidsprioriteiten bekend voor de periode 2014-2019. (01-10-2012)
-
Planlasten :
minder
planlasten vanaf 2014 voor lokale besturen. Sectorale plannen (zoals bv.
jeugdbeleidsplan, sportbeleidsplan, ...) worden afgeschaft en geïntegreerd in
de lokale meerjarenplanning.
(17-09-2012)
-
Samenwerkingsverbanden
in
Vlaanderen : de gemeente Begijnendijk.
(30-04-2012)
-
Subsidies
:
digitaal
aanvragen bij de Provincie Vlaams-Brabant. (09-04-2012)
-
Planlasten :
lokale
besturen gedaald. (02-04-2012)
-
BBC :
cursus Beleidsplanning,
-monitoring en -evaluatie in het kader van Beleids- en Beheerscyclus. De
interne staatshervorming moet leiden tot een vereenvoudigde interne
bestuursorganisatie. Tijdens de inventarisatie
en consultatiefase heeft elk bestuursniveau concrete doorbraken kunnen
formuleren. Niet alleen de Federale en de Vlaamse Overheid, maar
ook de Provincies en lokale besturen zijn betrokken partij. Het witboek
interne staatshervorming telt 69
concrete doorbraken. (06-02-2012)
-
Federale Overheid :
met informatie
die door derden kan worden hergebruikt voor commerciële of niet-commerciële
doeleinden. (09-01-2012)
-
Externe audit :
op 16 december 2011 besliste
de Vlaamse Regering om een externe
auditregeling voor alle Vlaamse lokale besturen in te voeren. Deze externe
audit is het sluitstuk van de modernisering van de organieke regelgeving voor
de lokale besturen. De externe audit zal betrekking hebben op meer dan 800
entiteiten: 621 lokale besturen (308 gemeenten en OCMW’s en 5 provincies)
maar ook 199 verzelfstandigde entiteiten. (19-12-2011)
-
Voorkooprecht
:
‘e-voorkooploket’ = een nieuwe manier van het aanbieden en
uitoefenen van het recht. (28-11-2011)
-
Leiedal :
mijn gemeente, informatie en dienstverlening
op maat. (21-11-2011)
-
Leningen :
typebestek
voor lokale besturen. (14-11-2011)
-
Profielschets 2011 :
per
gemeente . (14-11-2011)
-
Producten- en dienstencatalogus :
in de
toekomst zal elke stad / gemeente een catalogus samenstellen van wat zij aan
de inwoner biedt, dit in uitvoering van een Europese
Richtlijn RICHTLIJN 2006/123/EG van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne
markt. De intercommunale
Leiedal heeft hieromtrent het pionierswerk verricht in de regio Kortrijk.
Een voorbeeld uitgewerkt door de gemeente
Zoersel. Ondersteuning CORVE
van de Vlaamse Overheid. (17-10-2011)
-
E-Government en Open data :
de Federale
( zie http://data.gov.be/nl ) en Vlaamse
( zie http://www.bestuurszaken.be/vlaamse-overheid-kiest-voor-open-data
) Overheid stelt gegevens digitaal ter beschikking. (03-10-2011)
-
Personeelsaanwervingen
:
gemeente Begijnendijk. (26-09-2011)
-
Deontologische
code
:
voor de meeste personeelsleden van de Vlaamse overheid. (08-08-2011)
-
GAS
:
of Gemeentelijke Administratieve Sancties. Aanbevelingen
van de Privacycommissie ivm bescherming persoonsgegevens. (25-07-2011)
-
Het Departement Bestuurszaken
van de Vlaamse Overheid heeft haar website vernieuwd én sterk uitgebreid.
(11-07-2011)
-
Telefonie :
vanaf 1
juli 2011 beschikken de lokale en provinciale besturen ook over de
mogelijkheid om in het telefoniecontract
van de Vlaamse overheid te stappen. (11-07-2011)
-
Overheidsopdrachten
:
aanvang,
uitvoering en voltooing der werken, diensten en/of leveringen.
(11-07-2011)
-
Personeelsmobiliteit
: het besluit van de Vlaamse Regering van 20 mei 2011 regelt de externe
personeelsmobiliteit tussen lokale en provinciale overheden met hetzelfde
werkingsgebied, tussen de lokale en provinciale overheden die niet hetzelfde
werkingsgebied hebben onderling, en tussen diezelfde lokale en provinciale
overheden en de diensten van de Vlaamse overheid. De Vlaamse Regering wil de
regeling voor personeelsmobiliteit uitbreiden, zodat de mobiliteit vanuit de
lokale sector naar de diensten van de Vlaamse overheid mogelijk wordt.
Daarvoor wijzigt ze, na advies van de Raad van State, definitief het
Vlaams personeelsstatuut rond de externe mobiliteit. Meer
info (04-07-2011)
-
Regioscreening
:
gaat over bestuurskracht van gemeenten. (06-06-2011)
-
Bedrijfscontinuïteit
:
Vlaamse Overheid. (30-05-2011)
-
Personeelsmobiliteit
: het besluit van de Vlaamse Regering van 20 mei 2011 regelt de externe
personeelsmobiliteit tussen lokale en provinciale overheden met hetzelfde
werkingsgebied, tussen de lokale en provinciale overheden die niet hetzelfde
werkingsgebied hebben onderling, en tussen diezelfde lokale en provinciale
overheden en de diensten van de Vlaamse overheid. (30-05-2011)
- BBC of
Beleids- en BeheersCyclus :
op 1 januari 2012 gaan opnieuw 44 (waaronder de
gemeente Begijnendijk) van start met de beleids- en beheerscyclus. Uitgewerkte
voorbeelden. Planlastvermindering.
Zie ook Binnenband
van februari 2011 op bladzijde 12. Vanaf 2012
minder planlasten . Kansen
en bedreigingen. (30-05-2011)
-
Dienstverlening
: een kernactiviteit voor het lokale bestuur. De digitale publicatie 'Quickwins
voor toegankelijkheid' bundelt 52
haalbare acties om uw dienst- en hulpverlening toegankelijker en
klantgerichter te maken (16-05-2011)
-
Overheidsopdrachten
:
voor steden, gemeenten en OCMW's (09-05-2011)
-
Efficiënte overheid :
binnen de Vlaamse
overheid, een
overzicht (09-05-2011)
-
Actieplannen voor minder administratieve lasten
:
alle beleidsdomeinen van de Vlaamse overheid hebben actieplannen
opgesteld om administratieve lasten te verminderen en bestaande regelgeving te
vereenvoudigen. Alle actieplannen, voortgangsrapporten en eindrapporten van de
nulmetingen vindt u op de website
Wetsmatiging. (09-05-2011)
-
Fondsen
:
om hun werking te financieren heffen gemeenten en provincies belastingen.
Daarnaast rekenen ze voor sommige diensten kosten aan. Voor bepaalde opdrachten
krijgen gemeenten en provincies subsidies van de Vlaamse of de federale
overheid. Dat is bijvoorbeeld het geval voor het gemeentelijk onderwijs of de
politie. (02-05-2011)
-
Personeelsbeleid :
rechtspositieregeling
gemeente- en provinciepersoneel. (25-04-2011)
-
Witboek
interne staatshervorming
:
de
Vlaamse Regering keurde op 08 april 2011 het witboek interne staatshervorming
goed. De interne staatshervorming moet ervoor zorgen dat de overheid
efficiënter gaat werken, over de grenzen van de bestuursniveaus heen. De
wildgroei van talloze tussenstructuren zorgt voor inefficiëntie, verkokering
en gebrek aan transparantie. Elk bestuursniveau is met alles bezig, zodat
burgers en bedrijven niet meer weten tot wie ze zich moeten richten voor een
dienst of een probleem. De gemeenten ondervinden een gebrek aan
bestuurskracht, omdat het verwachtingspatroon ten aanzien van die gemeenten
fors is toegenomen. Vanuit de Vlaamse overheid is er bovendien te veel
detailsturing, controle en toezicht. (11-04-2011)
-
GAS : Gemeentelijke
Administratieve Sancties of overlastboetes,
zoals hondenpoep, wildplassers en lawaaihinder, kunnen ook
in onze gemeente opgelegd worden. (21-03-2011)
-
BBC
of Beleids- en BeheersCyclus
:
op
17 november 2010 heeft Vlaams minister Bourgeois alle besturen
gevraagd wanneer ze de nieuwe regelgeving inzake de beleids-
en beheerscyclus wensen in te voeren : 1 januari 2012, 1 januari 2013 of 1
januari 2014. Elk bestuur dient dit vóór 15 december 2010 mee te
delen aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur. Uitgewerkte
voorbeelden. Planlastvermindering .
Zie
ook Binnenband
van februari 2011 op bladzijde 12. Vanaf 2012
minder planlasten . (27-12-2010)
-
Beleidsvoorbereiding en -uitvoering :
de Vlaamse Regering heeft op
17 december 2010 een voorontwerp van decreet goedgekeurd dat de plan- en
rapporteringsverplichtingen van de lokale besturen drastisch moet
verminderen.
Vanaf de
volgende gemeentelijke bestuursperiode verdwijnen heel wat gedetailleerde
plan- en rapporteringsverplichtingen die door de Vlaamse Overheid aan de
gemeenten worden opgelegd (lokaal sociaal beleidsplan, ouderenbeleidsplan,
cultuurbeleidsplan, sportbeleidsplan, jeugdwerkbeleidsplan, milieubeleidsplan,
…). De lokale besturen moeten wel een meerjarenplanning en rapportering opstellen
die zowel financiële als beleidsinformatie bevat. (20-12-2010)
-
Profielschets
:
van de gemeente Begijnendijk.
(17-11-2010)
-
Regelgeving beleids-
en beheerscyclus :
gemeenten, de OCMW’s en de provincies.
(17-11-2010)
-
Efficiënt besturen
: reacties
Vlaamse Provincies op "Groenboek Interne Staatshervorming" van
de Vlaamse Regering. (17-11-2010)
-
Online
diensten
:
openbare besturen beschikken over grote databases met
informatie over personen, ondernemingen of goederen. (25-10-2010)
-
E-gov :
hoe kunnen nationale overheden en de Europese Unie de ontwikkeling
van ICT en lokaal e−government promoten en ondersteunen ?
(18-10-2010)
-
Digitale
tekenplatform
:
instrument om
documenten (tekstdocumenten, rekenbladen, enz...) digitaal te laten
ondertekenen met behulp van de eID en de bijhorende PIN-code. Toelichting
VVSG (20-09-2010)
-
Gemeente-, OCMW- en Provinviedecreet :
beleids-
en beheerscyclus. Ministerieel besluit van 01 september 2010 tot vaststelling van de modellen
en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de rekeningenstelsels van de gemeenten, de provincies en de OCMW's. (13-09-2010)
-
Vlaamse Overheid :
voortaan kunnen mobiele internetgebruikers de
informatie van de Vlaamse overheid raadplegen op een mobiele site, bereikbaar
via http://m.vlaanderen.be (13-09-2010)
-
Archiefdecreet
:
voor het kwaliteitsvol archiefbeheer
bij de Vlaamse overheidsinstanties, inclusief provincies en gemeenten. Het
decreet treedt in werking op 5 augustus 2010, de datum van
publicatie in het Belgisch Staatsblad. (09-08-2010)
-
Telefoontarieven
:
goedkoper
bellen vanaf augustus 2010. Zie BIPT
(09-08-2010)
-
Interne
staatshervorming
:
een noodzakelijke voorwaarde om een slagkrachtige
overheid te realiseren. De overheid zal, nu meer dan ooit, moeten inzetten
op effectiviteit en efficiëntie. Om deze verandering door te voeren
heeft de Vlaamse
regering resoluut gekozen voor een model van overleg. De interne
staatshervorming zal worden gerealiseerd met de betrokkenheid van de
verschillende bestuursniveaus (lokale besturen, provincies, gewest,
federale overheid, ...) , de beleidsdomeinen, het Vlaams Parlement en het
middenveld. (02-08-2010)
-
Europa :
e-justitieportaal geeft snelle antwoorden op juridische
vragen
van burgers, bedrijven,.... (26-07-2010)
-
Ministerieel besluit :
tot vaststelling van de modellen
en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten (meerjarenplan, budget
en jaarrekeningen) en de rekeningenstelsels van de gemeenten, de provincies en
de OCMW's. (28-06-2010)
-
ABB :
vernieuwde
en uitgebreide website van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
(28-06-2010)
-
Management
:
hoe kwaliteit en organisatie van de lokale besturen verbeteren ?
(21-06-2010)
-
Manifest
plattelandsgemeenten
:
vraagt een sterk Vlaams beleid. (21-06-2010)
-
CEEO
:
Commissie Efficiënte en Effectieve Overheid officieel van start. Efficiëntie
en meer effectiviteit wordt de komende jaren dé uitdaging van de overheden in
Vlaanderen. De oprichting van de CEEO past binnen het kader van het project Vlaanderen
in Actie en de ViA-doorbraak Slagkrachtige
overheid.(07-06-2010)
-
eID :
wat staat u te doen bij verlies
PIN-PUK codes ? Herdruk
(10-05-2010)
-
Overheidsopdrachten :
gewijzigde regelgeving met nieuwe versie gunningsdraaiboek
en nieuwe modellen. (10-05-2010)
-
Gemeente-, OCMW- en Provinviedecreet :
beleids-
en beheerscyclus. Adviezen VLABEST
of VLaamse Adviesraad voor BESTuurszaken. VVSG
met een nieuwe
website. (10-05-2010)
-
VVSG :
trefdag
voor het lokale bestuur op 06 mei te Gent. (03-05-2010)
-
Begijnendijk :
heeft een vernieuwde
website. (19-04-2010)
-
Dienstenrichtlijn
:
is een Europese wet die erop gericht
is het zakendoen te vergemakkelijken voor bedrijven die in de Europese Unie
diensten verrichten of afnemen. (05-04-2010)
- Dienstencatalogus
: in het kader van zijn opdracht voor de informatisering van de Staat
stelt Fedict aan de overheidsdiensten een geheel van oplossingen ter
beschikking die zijn bedoeld voor de bevordering van e-government in België.
(05-04-2010)
-
Slagvaardige
overheden in Vlaanderen
:
het globale doel is erop gericht dat de Vlaamse
overheden goed, betrouwbaar en betaalbaar beheren en een optimale
dienstverlening verzorgen voor de bevolking, bedrijven en
organisaties. (29-03-2010)
-
Bestuurlijk Beleid :
de Vlaamse Regering keurt op 12 februari 2010
de oprichting en de samenstelling van de commissie efficiëntiewinst voor de
lokale besturen goed. De commissie zal bestaan uit vertegenwoordigers van de
Vlaamse overheid en van de lokale en provinciale besturen, en zal werken aan
de administratieve vereenvoudiging en efficiëntieverbetering bij lokale
besturen en provincies. (12-02-2010)
-
VVSG :
lokale besturen zien kans om sneller
belangrijke projecten te realiseren. "Burgers, ondernemingen en
andere organisaties hebben er alle belang bij dat de openbare dienstverlening
efficiënt gebeurt. Daartoe is het niet alleen noodzakelijk dat elke
overheidsinstelling efficiënt functioneert, maar dat het aantal te doorlopen
stappen in elk proces en het aantal processen strikt beperkt wordt gehouden.
Te veel overheidsinstellingen werken aan hetzelfde doel en dikwijls inefficiënt."
Zie Vlaanderen In Actie
+ discussier mee.
(08-02-2010)
-
Openbaarheid
van bestuur
: de gemeenten, OCMW's, provincies en de Vlaamse overheid
geven doorgaans goede basisinformatie over hun diensten en hun beleid. Maar de
burger verwacht nog mee volledige en proactieve informatie op maat: wat is
nu precies interessant voor hém, in zijn specifieke situatie? Om dat te weten
te komen moet hij nog vaak van de ene dienst naar de andere… en moet hij
zelf de puzzelstukken in elkaar leggen. Evaluatie
VVSG (25-01-2010)
-
E-gov :
stand van zaken e-idee. Lokale
besturen krijgen een overzicht van de meest recente realisaties en welke
acties gepland zijn. (18-01-2010)
-
Vlaamse interne staatshervorming :
conceptnota's
inzake bestuurlijke organisatie lokale overheden, intergemeentelijke
samenwerking, ... (11-01-2010)
-
Beleidsnota's 2009-2014
:
Binnenlands Bestuur, Inburgering en
Stedenbeleid. (02-11-2009)
-
Overheidsopdrachten :
op 1 november 2009 wijzigt de
wetgeving overheidsopdrachten zoals geregeld bij KB van 29
september 2009 en heeft vooral betrekking op de elektronische gunning
van overheidsopdrachten (e-procurement
en e-tendering). (26-10-2009)
-
Vlaamse Regering :
samenstelling en bevoegdheden en
goedgekeurd Regeerakkoord
met bijzondere aandacht naar
een mogelijke regionalisering van het verkeersveiligheidsbeleid.
(20-07-2009)
-
Overheidsopdrachten :
eerste
elektronische offertes ingediend bij de Vlaamse Overheid.
(29-06-2009)
-
EPSU
:
de Europese Vakbond voor Openbare Diensten (European Federation of
Public Service Unions, afgekort EPSU) hield op 12 juni 2009 te Brussel een
congres met als thema "Public
Services. Quality of Life". EPSU vertegenwoordigt meer dan 8 miljoen
werknemers in de Openbare Sector. "Landen met een stevige openbare
sector weerstaan beter aan economische crisis" aldus het ACV -
Openbare Diensten. (29-06-2009)
-
Gemeentedecreet :
omzendbrief 05 juni 2009 Agentschap Binnenlands Bestuur.
(22-06-2009)
-
OCMW-en Gemeentedecreet :
omzendbrieven ivm het OCMW- en het gewijzigd Gemeentedecreet die
op 1 juli 2009 in werking treden. (15-06-2009)
-
Vlaanderen In Actie
:
de Commissie ‘Efficiënte en Effectieve
Overheid’ overhandigde haar
rapport 'Een slagkrachtige overheid in Vlaanderen' aan de
Minister-president van de Vlaamse Regering.
Dit rapport bevat een aantal doelstellingen en doorbraken, die alle
overheden in Vlaanderen, op verschillende bestuursniveaus, slagkrachtiger
moeten maken. Ook voor de lokale besturen is dit rapport van grote waarde.
(15-06-2009)
-
E-gov
decreet
:
de uitvoeringsbesluiten van het e-gov decreet zijn vrijdag
15 mei 2009 definitief goedgekeurd. (25-05-2009)
-
Gemeentedecreet
+ uitvoeringsbesluiten :
gecoördineerde teksten (11-05-2009)
-
Vlaanderen In Actie
:
meerjarenproject van de Vlaamse Regering
met als doel "Vlaanderen wil zich meten met de innovatieve topregio’s
in Europa. Tegen 2020 moeten we bij de beste vijf regio’s van
Europa behoren." De
verschillende bestuurslagen
(gemeente, arrondissement, provincie, gewest en gemeenschap,
federaal niveau, Europese Unie) zijn hierbij betrokken.
In het
beleidsplan 2007-2012 (gratis download
Adobe
Acrobat) van het College van Burgemeester en Schepenen van de
gemeente Begijnendijk staan een aantal goede voornemens voor een goed
bestuur. (02-02-2009)
-
e-Government :
praktijkvoorbeelden bij de Vlaamse Overheid. (26-01-2009)
-
Hervormingen
:
binnen Vlaanderen tussen Provincies en Steden /
Gemeenten. (19-01-2009)
-
Competenties
:
personeel lokale besturen. (15-12-2008)
-
Open
Bedrijvendag
:
op zondag 05 oktober 2008
met als thema 'Technologische Innovatie' (08-09-2008)
-
Public e-procurement :
op
www.vlaanderen.be/kanoo
vind u alles over het digitaliseren van het aankoopproces binnen de
Vlaamse overheid. Je kan er terecht voor algemene informatie zoals
beleid en regelgeving omtrent e-procurement en informatie over de
digitalisering van de verschillende onderdelen van het aankoopproces.
Maar daarnaast ook voor actuele informatie over de voortgang van het
project en de verschillende modules. (30-06-2008)
-
Federale Overheid :
heeft haar
website volledig
vernieuwd. (02-06-2008)
-
Vlaamse Overheid :
oprichting
commissie Efficiënte en Effectieve Overheid. (26-05-2008)
-
Burgemeesters :
hun wedde. (19-05-2008)
-
Archiefbeheer
:
bij de Vlaamse overheid. De uitdaging is om
het papieren, maar vooral het digitale document- en
archiefbeheer binnen elk beleidsdomein te organiseren. (12-05-2008)
-
Arbeidsvoorwaarden
:
overzicht van alle loon- en
arbeidsvoorwaarden bij de Vlaamse overheid. (12-05-2008)
-
Gemeentedecreet :
vragen en antwoorden
rechtspositie (28-04-2008)
-
Provincie
Vlaams-Brabant
:
heeft website grondig vernieuwd. (28-04-2008)
-
4e Kwaliteitscongres Lokale Besturen
:
op 19 mei 2008 in het
Provinciehuis te Leuven. (21-04-2008)
-
Gemeentedecreet :
vragen en antwoorden
rechtspositie + vragen en antwoorden rond het
gemeentedecreet verplaatst :
Financiën en
Personeel. (31-03-2008)
-
E-government :
workshop e-idee samen met de lokale besturen op 20 maart 2008 te
Gent georganiseerd door de CORVE of Coördinatiecel Vlaams
E-government. (17-03-2008)
-
Het 4de Kwaliteitscongres voor Lokale Besturen
: op 19 mei
2008. 'Zoeken naar hefbomen' is een initiatief van de provincie
Vlaams-Brabant en het Instituut voor de Overheid van de K.U.Leuven en
sluit aan bij het Kwaliteitsnetwerk voor Lokale Besturen. (10-03-2008)
-
Inname
Openbare Weg
: volledig gratis ten goede aan alle gebruikers
van de openbare weg, in het bijzonder de hulp- en interventiediensten.
EDL GeoPortaal
is beschikbaar voor elke stad, gemeente en politiezone.(03-03-2008)
-
E-government en administratieve vereenvoudiging :
op 22
februari 2008 keurde de Vlaamse Regering het
ontwerp van e-governmentdecreet of “decreet betreffende het
elektronische bestuurlijke gegevensverkeer” goed. Hierdoor zal Vlaamse
overheid bij burgers en ondernemingen geen gegevens meer mogen
opvragen die al in een authentieke gegevensdatabank beschikbaar zijn.
(03-03-2008)
-
Nederlandse Overheid :
de elektronische overheid heeft een
nationaal urgentieprogramma nodig, aldus het rapport 'Het uur van
de waarheid' van de commissie Wallage/Postma. (04-02-2008)
-
Interne controle of organisatiebeheersing :
de
leidraad reikt een raamwerk met doelstellingen en maatregelen voor
het uitbouwen van een eigen intern controlesysteem. (04-02-2008)
-
Netwerk klachtenmanagement
:
bedoeld voor
klachtencoördinatoren en -behandelaars van de Vlaamse Overheid.
(28-01-2008)
-
Procesmanagement lokale
besturen :
de
processen en procesbeschrijvingen (hier kan u een gezipt bestand van
29 MB afladen : de processchema's zijn *.vsd bestanden en dus
opgemaakt met de Microsoft toepassing Visio. Bekijken van de schema's is
mogelijk met Microsoft Visio Viewer dat u gratis kan afladen) worden
door de stad Antwerpen ter beschikking gesteld van de Vlaamse steden
en gemeenten in het kader van een protocolakkoord tussen de
VVSG en de stad
Antwerpen.
In totaal werden er
104 processen uitgewerkt en
373 producten geïnventariseerd. Deze informatie kan de basis
vormen voor het invoeren van procesmanagement, personeelsmanagement
(bepalen van de werklast, opstellen personeelsplan, ...), integrale
kwaliteitszorg, efficiënte werking, ... in uw organisatie : stad,
gemeente, OCMW, ... . Zie ook
linken mbt dienstverlening (14-01-2008)
-
eGOV Monitor Lokale Besturen 2007
:
gemeentelijke websites onderzocht door Indigov. (14-01-2008)
-
e-Government :
presentaties e-Gov Congres van 04 december 2007.
E-loket gemeente Bornem.
(14-01-2008)
-
Gemeentedecreet
:
besluit van de Vlaamse Regering van 7
december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de
personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van
het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele
bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de
ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Besluit
+
Verslag
aan de regering +
Infosessies in 2008 +
VVSG (17-12-2007)
-
Gemeentelijke websites
:
doorgelicht door
Indigov.
(17-12-2007)
-
Gemeentelijk profiel 2007
:
voor
Begijnendijk. (10-12-2007)
-
Lokaal pact
met gemeenten en provincies
: door de
Vlaamse Regering aangegaan.
(03-12-2007)
-
E-government :
het
Vlaams Parlement keurde op woensdag 28 november 2007 een resolutie
goed met betrekking tot éénmalige gegevensopvraging en -deling met het
oog op klantvriendelijke dienstverlening. Zie
VVSG. (03-12-2007)
-
Overheidsinformatie :
decreet hergebruik overheidsinformatie van 18 april 2007 treedt in
werking. Omzetting van de
Europese richtlijn 2003/98/EG van 17 november 2003 inzake het
hergebruik van overheidsinformatie. (26-11-2007)
-
Public
Quality
:
4de Conferentie over de
Kwaliteit van de Overheidsdiensten in België
"De Overheidsdiensten in
beweging : veranderen om te verbeteren."
Presentaties zijn beschikbaar. (26-11-2007)
-
Komt Sinterklaas
dan toch langs ? (26-11-2007)
-
E-government :
voorontwerp van decreet waarin de voornaamste punten : het principe
van de eenmalige gegevensopvraging,
het principe van de authentieke
gegevensbronnen en het
beschermen van de persoonlijke levenssfeer. (19-11-2007)
-
Gemeentedecreet :
voorontwerp van
uitvoeringsbesluit van 5 november 2007 houdende vaststelling van de
voorwaarden waaronder de ambten van gemeentesecretaris, gemeentelijk
financieel beheerder, secretaris van een openbaar centrum voor
maatschappelijk welzijn en ontvanger van een openbaar centrum voor
maatschappelijk welzijn deeltijds kunnen worden uitgeoefend.
(19-11-2007)
-
Gemeentedecreet :
meer dan 50
vragen en antwoorden over belangrijke artikelen van het decreet die
op 01 januari 2007 in werking treden. Deze artikelen handelen over de
meerjarenplanning, het budget, de taken van de secretaris en van de
financieel beheerder, het dagelijks bestuur, de invoering van interne
controle en van een klachtenbehandelingssysteem, ...
(29-10-2007)
-
E-gov :
op 25 oktober 2007gaat de slotconferentie van het
Europees
e-governmentproject "LoG-IN" door in Brussel. Centraal staat lokaal
e-Government, innovatie en Geografisch Informatiesysteem (GIS).
(22-10-2007)
-
Overheidsopdrachten :
en de
gecoördineerde
wetgeving voor gemeenten, OCMW's, politiezones en ziekenhuizen, ...
(15-10-2007)
-
Mandatendatabank
:
wie bekleedt welke functie in uw gemeente en OCMW ? (08-10-2007)
-
E-gov
:
het gaat de goede kant op met eGovernment in de lidstaten van de EU, maar
om de doelstellingen van Manchester 2005 te halen is een hogere
versnelling nodig. (01-10-2007)
-
E-gov :
een eigen ICT- en
e-governmentbeleid bepalen, is voor gemeenten een moeilijke uitdaging. De
techniek van de
iScan maakt het mogelijk om op een gestructureerde manier
de stand van zaken inzake ICT in kaart te brengen en duidelijke
krijtlijnen voor de toekomst uit te tekenen. iScan is ontwikkeld door de
Hogeschool Gent onder
begeleiding van de VVSG
en de
CORVE . Het is de Vlaamse versie van Quickscan van
EGEM. (01-10-2007)
-
Personeelsformatie :
ontwerp van
besluit van de Vlaamse Regering (onderaan de tekst van het
gemeentedecreet) van 14 september 2007 houdende de minimale voorwaarden
voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel
van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele
bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger
van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. (24-09-2007)
-
Eenvoudigste gemeente of stad
:
Waregem is door Vlaams minister
van Administratieve Vereenvoudiging Geert Bourgeois en Vlaams minister van
Binnenlands Bestuur Marino Keulen uitgeroepen tot 'Eenvoudigste Stad 2007'
van Vlaanderen. (17-09-2007)
-
E-gov :
studie Ernst & Young "benchmark
digitale dienstverlening Nederlandse gemeenten" (04-09-2007)
-
De Post :
is
mijn brievenbus wel in orde ? (10-09-2007)
-
Kwaliteit bij de overheidsdiensten in België :
de
4e conferentie op 20 november 2007 in Kinepolis te Brussel.
(10-09-2007)
-
E-gov Awards 2007
:
op 04 december 2007 organiseert Agoria ICT het
jaarlijkse congres 'ICT en de overheid'. Naar aanleiding daarvan zullen
worden e-gov awards uitgereikt. (03-09-2007)
-
Klachtenbehandeling :
overeenkomstig
artikel 197 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 organiseert de
gemeenteraad bij reglement een systeem van klachtenbehandeling. (27-08-2007)
Vorming :
subsidietoekenningen voor de vormingscentra van de lokale besturen.
(13-08-2007)
E-government :
in opdracht van de Coördinatiecel
Vlaams e-government werkte IBM de "strategische
studie voor een geïntegreerd e-government" uit met als opzet de
e-governmentprioriteiten voor de lokale besturen voor de komende jaren vast te
leggen. (13-08-2007)
Personeelsbeleid lokale besturen :
de Vlaamse
Regering heeft op 13 juli het
uitvoeringsbesluit principieel goedgekeurd inzake de minimale voorwaarden
voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van
het personeel van de lokale en provinciale besturen in uitvoering van het
gemeentedecreet en het provinciedecreet. (16-07-2007)
FOD P&O :
publicaties van de Federale Overheid Personeel en Organisatie over e-mail
gebruik, communicatie, kwaliteit, kennismanagement, ...(16-07-2007)
PPS
:
kenniscentrum Publiek Private Samenwerking in Vlaanderen. Zowel de instellingen
van het Vlaamse Gewest, Provincies als Gemeenten kunnen samenwerkingsvormen
uitwerken voor het bouwen van scholen, sociale woningen, sportinfrastructuur,
wegen, dorpskernvernieuwing,... met de private
sector. Zie
lijst projecten. (02-07-2007)
CORVE
of
Coördinatiecel Vlaams e-government :
vernieuwde portaalsite met uitgebreide
product- en diensteninformatie. Deze informatie laat toe om gegevens die CORVE
ontsluit over personen en ondernemingen in uw toepassing in te bouwen. Als
(toekomstige) afnemer van deze diensten krijgt u nu een handig overzicht van
alle beschikbare diensten. Op die manier wil CORVE verder bijdragen tot de
realisatie van een maximaal hergebruik van gegevens over o.a. personen en
ondernemingen. (11-06-2007)
E-government
: brochure
voor provinciale en lokale besturen en bevat de kerninformatie over CORVE en
haar producten. (14-05-2007)
Eenvoudigste gemeente
:
wilt u uw gemeentebelastingen inventariseren of
harmoniseren? Wilt u werk maken van eenvoudige formulieren en een kwaliteitsvol
formulierenbeheer? Projectvoorstellen kunnen ingediend worden tot
1
juni 2007 (06-05-2007)
Vlaanderendag :
de Vlaamse Overheid opent
haar deuren voor het
publiek tijdens de Vlaanderendag
op 22 april 2007.
(16-04-2007)
-
Kwaliteitsnetwerk
:
nieuwsbrief nr 2 maart 2007. (26-03-2007)
-
CORVE
of Coördinatiecel Vlaams e-government, de
VVSG en de
VVP onderzoeken samen welke initiatieven nodig zijn opdat
e-Government bij de lokale besturen kan ondersteund worden. (12-03-2007)
-
Wetsmatiging
:
de Vlaamse Overheid ondersteunt de lokale besturen met betrekking
tot de vereenvoudiging van de toepassing van de regelgeving voor de
burger en de ondernemer.(05-03-2007)
-
Gemeentedecreet :
vragen en antwoorden over belangrijke artikelen van het decreet die
op 01 januari 2007 in werking treden. Deze artikelen handelen over de
meerjarenplanning, het budget, de taken van de secretaris en van de
financieel beheerder, het dagelijks bestuur, de invoering van interne
controle en van een klachtenbehandelingssysteem, ...
(26-02-2007)
-
Wetsmatiging
: wegwijs voor lokale besturen, kwaliteitsvolle formulieren voor lokale
besturen, ...(22-01-2007)
-
Agentschap
voor Binnenlands Bestuur
:
brief
van 9 januari 2006 +
bijlage
betreffende operationalisering van het agentschap en de nieuwe huisvesting vanaf 16 januari
2007. (15-01-2007)
-
weerspiegelt de principes waar de Vlaamse overheid voor staat: respect
voor de rechtsstaat, gelijkheid en neutraliteit van de administratie,
efficiëntie, effectiviteit, respect voor de persoonlijke levenssfeer en
klantvriendelijkheid. Gemeenten en provincies als lokale overheden
kunnen zich hieraan spiegelen. (22-12-2006)
-
Besluit van de Vlaamse Regering van 24 november 2006 betreffende de
inwerkingtreding van sommige bepalingen van het gemeentedecreet van 15
juli 2005
-
Overheidsopdrachten
: de Federale Overheid meldt dat
gemeenten, scholen, universiteiten en iedere andere organisatie die
onderworpen is aan de regelgeving inzake overheidsopdrachten de
toepassing JEPP voortaan ook kan gebruiken. Via JEPP, de federale
portaalsite voor elektronische publicaties, worden uw aankondigingen van
opdrachten gepubliceerd en automatisch verstuurd naar het Bulletin der
Aanbestedingen (BDA) en naar het Publicatieblad van de Europese Unie
(PBEG). Het gebruik van JEPP en bijgevolg ook de publicatie in het BDA
zijn gratis.
Om zich te registreren kunt u contact opnemen met de JEPP-helpdesk
- via het e-mailadres
jepp-cpp@p-o.be of
- door een registratieaanvraag in te vullen op
www.jeppft.be. U
kunt daar eveneens een gebruiksaanwijzing raadplegen.
Bij de FOD Personeel en Organisatie worden er opleidingen (2 uur)
georganiseerd. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de
helpdesk.
Helpdesk e-procurement
FOD Personeel en Organisatie
Wetstraat 51
1040 Brussel
www.jepp.be
www.jeppft.be
jepp-cpp@p-o.be
Meer info
(13-11-2006)
-
Wetsmatiging
:
de Vlaamse Overheid wil de papierberg wegwerken en streeft naar
meer kwaliteitsvolle regelgeving. Deze website is niet alleen vernieuwd
maar is te gelijkertijd aangevuld met de
formulierenwebsite waarop u alle elektronische formulieren van de
Vlaamse overheid aan de burger, het bedrijfsleven,
non-profitorganisaties en lokale besturen terugvindt.
Hoe maak ik een goed formulier ?
(06-11-2006)
-
E-government
en multigov : in de moderne informatiesamenleving heeft de
burger / consument een steeds groter aantal communicatiekanalen ter
beschikking: van klassieke telefoon, computers in netwerken,
smartphones, PDA.s, interactieve digitale televisie, tot publieke
kiosken. Deze kanalen bieden de overheid nieuwe mogelijkheden om met de
burger te interageren. Onderzoek uitgevoerd door het IBBT. (06-11-2006)
-
VKBO of Verrijkte KruispuntBank Ondernemingen : wordt door de
Vlaamse Overheid ter
beschikking gesteld van de lokale besturen. (30-10-2006)
-
Kwaliteit gemeentelijke websites :
Indigov legde voor
de vijfde keer de websites van alle 327 Vlaamse en Brusselse gemeenten
op de testbank. Dit levert de onderzoekers materiaal om de gemeentelijke
websites te analyseren aan de hand van 7 verschillende indexen:
usability, eAdministration, eCommunity, eDemocracy, Interactiviteit,
gebruik van eLoket en ePrivacy. Meer informatie
VVSG. (30-10-2006)
-
Kwaliteitsnetwerk : gemeenschappelijk initiatief van het
netwerk
lokale besturen en het
netwerk Kwaliteit Vlaamse Overheid in
samenwerking met het
Instituut voor de Overheid en het
Steunpunt
Bestuurlijke Organisatie Vlaanderen. (09-10-2006)
-
Competentieprofiel van
burgemeester en schepenen : onderzoek uitgewerkt door
Hay Group en
VVSG. (18-09-2006)
-
Media : nieuwe wegen voor
overheidscommunicatie. (27-05-2006)
-
E-government :
CORVE
(Coördinatiecel Vlaams E-government) brengt meer dan
430 Vlaamse e-governmentprojecten in kaart. Deze lijst is een eerste aanzet tot een Vlaamse kennisdatabank voor
e-governmentprojecten. (22-05-2006)
-
Gemeente- en provinciedecreet :
Besluit van de Vlaamse Regering van 28 april 2006 tot vaststelling
van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden per gemeente en van het
aantal te begeven schepenmandaten per gemeente. (08-05-2006)
-
V-ICT-OR of
de Vlaamse Vereniging voor Informatie- en
CommunicatieTechnologieverantwoordelijken in het lokale bestuur heeft
een aantal interessante documenten op zijn website staan ivm
communicatie, beleid, ICT,...(01 mei 2006)
-
Beter
Bestuurlijk Beleid : op 1 april 2006 is de nieuwe structuur van
de Vlaamse overheid vrijwel volledig in werking getreden. Tien van de
dertien beleidsdomeinen gaan op die datum officieel van start. Op
vrijdag 7 april gaf secretaris-generaal ir. Fernand Desmyter van het
Departement Mobiliteit en Openbare Werken de stand van zaken voor
zijn departement.(17-04-2006)
-
Kwaliteitscongres voor lokale besturen op 26 april 2006 te
Hasselt (17-04-2006)
-
Gemeente- en provinciedecreet
:
omzendbrief BA 2006/05 van 17 maart 2006 betreffende
het gemeentedecreet van
15 juli 2005 – art. 102 tot en met 117 – Personeel en het
Provinciedecreet van 9
december 2005 – art. 98 tot en met 113 –
Personeel. (03-04-2006)
-
Vlaamse overheid : operationalisering van het beleidsdomein
Bestuurszaken en oprichting van het agentschap voor Binnenlands Bestuur.
(03-04-2006)
-
Personeel :
het
besluit van 10 maart 2006
van de Vlaamse Regering legt de minimale voorwaarden voor het
mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel vast (B.S. 21 maart 2006). Er zijn twee soorten functies bij
mandaat :
1° de functies van gemeentesecretaris, adjunct-gemeentesecretaris,
financieel beheerder van de gemeente, provinciegriffier en financieel
beheerder van de provincie;
2° functies in statutaire betrekkingen van niveau A of niveau B.
(27-03-2006) -
Een
eerste reeks van
web-services met gegevens over burgers en bedrijven zijn beschikbaar
via het Vlaams Integratie Platform. Via e-government wil de Vlaaamse
Overheid een toegankelijke vraaggestuurde, geïntegreerde en
vereenvoudigde dienstverlening aanbieden aan burgers en
bedrijven.(27-02-2006)
-
Deze
informatiekanalen hebben tot doel de bevolking op een neutrale en
objectieve wijze te informeren over de organisatie en de werking van de
diensten en over de gemeentelijke of provinciale activiteiten
-
-
-
BSC : BurgerServiceCode.
Op 7 maart 2006 zijn er gemeenteraadsverkiezingen in Nederland.
EGEM wil in de aanloop
naar die verkiezingen de aandacht van de lokale politici voor de
meerwaarde van ICT-vernieuwingen voor burgers en bedrijven. Het ‘Verkiezingsprogramma
e-gemeente’ geeft hen tien aandachtspunten.(16-01-2006).
-
Eenvoudigste gemeente : teksten
colloquium voor lokale besturen op 6 juni 2005. (09-01-2006)
-
Werking lokale besturen : mbt mandatarissen, burgemeester,
schepenen, OCMW, ... (09-01-2006)
-
Openbaarheid
van bestuur :
Jaarverslag
2004-2005. De beroepsinstantie
voor openbaarheid van bestuur legde op 9 december 2005 haar jaarverslag
2004-2005 voor aan de Vlaamse Regering. Het jaarverslag geeft een
benaderend overzicht van de aanvragen tot openbaarmaking van
bestuursdocumenten (passieve openbaarheid van bestuur) die tussen 1 juli
2004 en 30 juni 2005 werden geregistreerd en verwerkt. De
beroepsinstantie verzamelde daarvoor gegevens bij de verschillende
overheidsinstanties waarop het openbaarheidsdecreet van toepassing is:
het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse openbare
instellingen, het Vlaams Parlement,
de provinciale overheden, lokale overheden.
Wat betekent openbaarheid voor mij als burger ? Heb ik
toegang tot milieuinformatie ? Ook de gemeenten en provincies zijn
onderworpen aan de toepassing van dit decreet. Het
decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur,
het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2004 tot oprichting van de
beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur en de begeleidende
omzendbrief van 4 juni 2004 zijn gepubliceerd in het Belgisch
Staatsblad van 01 juli 2004. Dit decreet treedt in werking op 01 juli
2004.
Zie websites : ABA
(Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van het Ministerie van de
Vlaamse Gemeenschap) + ABA
regelgeving + VVSG
(12-12-2005)
-
E-government Awards : donderdag 1 december 2005 worden voor
de tweede keer de E-gov Awards uitgereikt tijdens het TMAB e-gov congres georganiseerd door
Agoria.
De steden Antwerpen
(ABC), Leuven (e-loket) en
Vilvoorde
(klantenserviceamanagementsysteem) zijn genomineerd voor deze Award.
De
winnaars van de E-gov Awards. (05-12-2005)
-
Gemeentedecreet :
op 06 juli 2005
definitief goedgekeurd in
Vlaams Parlement
-
Toegangscontrole webtoepassingen :
de Vlaamse overheid heeft
ACM of Access Control Management in gebruik genomen om bezoekers te
authentificeren, identificeren en
autoriseren. Zie tevens
VVSG. (10-10-2005)
-
De Post :
u kan zelf nagaan
wanneer
de brievenbus wordt gelicht en welke postzegels u dient te plakken op uw
briefwisseling
nationaal, internationaal,... (26-09-2005)
-
Elektronische
identiteitskaart :
op 14 oktober 2005 vindt in de
Heizelpaleizen
een contactdag plaats over de plannen die de Federale Overheid heeft
voor de nabije toekomst. (19-09-2005)
-
Kwaliteitsvol vergaderen :
met
tips voor een beter vergaderrendement. (12-09-2005)
-
Administratieve sancties :
het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap stelt
een modelreglement mbt gemeentelijke administratieve sancties ter
beschikking. (08-08-2005)
-
Gemeentedecreet
:
is na jarenlange voorbereiding op 06 juli 2005 door het
Vlaams Parlement goedgekeurd. Er is dus bij de invoering van dit decreet
nog hoop op een modern, democratisch en efficiënt beleid in onze gemeente.
Zo heeft de gemeenteraad meer inzage / controle op de werking van het
College van Burgemeester en Schepenen. De gemeentelijke administratie draagt
een grotere verantwoordelijkheid. Een strategisch management door het
invoeren van een meerjarenplanning vormt de basis voor het vastleggen van
het jaarlijks budget. (11-07-2005)
-
Jaarbeeld 2004 : van
de bestuurlijke werking van de gemeenten, OCMW’s, intergemeentelijke
samenwerkingsverbanden en provincies. Zo lezen wij dat in Begijnendijk 60
personeelsleden zijn tewerkgesteld waarvan 19 vastbenoemd, 9 contractueel en
32 GESCO's. Meer details =>
Financiën,
personeel, onteigeningen, ... (04-07-2005)
- Organisatie van de Vlaamse
overheid : De Vlaamse Regering keurde vrijdag 3 juni 2005 een
ontwerpbesluit goed dat de
toekomstige organisatiestructuur van de Vlaamse administratie
juridisch vastlegt.
Zie ook de organogrammen. (04-07-2005)
- Personeelsbeleid :
het beleidsrapport 2004 personeel en organisatie van het Ministerie
van de Vlaamse Gemeenschap. (04-07-2005)
- De Post : via de e-Shop
kan u postzegels aanschaffen, wenskaarten versturen,... (30-05-2005)
- Wetsmatiging : u kan
o.a. de leidraad
en de checklist formulieren hier afladen . (30-05-2005)
-
Kwaliteit
: de gemeente
Aalter (18.742 inwoners)
beschikt sedert 03 juli 2000 als eerste én enige van de 308 gemeenten
in Vlaanderen over een ISO-certificaat. Eerst werd door de gemeente voor
een periode van drie jaar een ISO-9002:1994 behaald en nadien een
ISO-certificaat conform de ISO-9001:2004. Een voorbeeld en toonbeeld van
klantgerichtheid van het gemeentepersoneel. Wie doet hen dit na ???
(23-05-2005)
-
De
administratie Binnenlandse Aangelegenheden publiceerde het jaarbeeld
2004 "lokaal besturen in Vlaanderen : deel
1 + deel
2 " (16-05-2005)
-
Websites
:
Indigov te Leuven onderzocht
in maart 2005 de gemeentelijke websites en bevestigt, volgens de VVSG,
de nood aan interbestuurlijke samenwerking op het vlak van e-government.
(02-05-2005)
-
Klachtendecreet : de Vlaamse
Ombudsdienst heeft op 20 april 2005 het jaarverslag
2004 in het Vlaams Parlement gepresenteerd. (25-04-2005)
-
Administratieve vereenvoudiging : de kenniscel Wetsmatiging van
het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap roept
Steden en Gemeenten op projecten in te dienen in verband met
administratieve vereenvoudiging. (25-04-2005)
-
Verbeterprojecten Federale Overheid : sinds 2000 werden er in
het kader van de modernisering van de Federale Overheid een twintigtal
verbeterprojecten van het type BPR, "Business Process
Reengineering", opgestart. De Federale Overheid organiseert een
evenement op 12 mei 2005 waarbij de resultaten van de lopende projecten
worden toegelicht en een blik op de toekomst wordt geworpen. U vindt
er tevens een zeer interessante brochure over de verbeterprojecten. (25-04-2005)
-
Administratieve
sancties : het K.B. van 5 december 2004 m.b.t. gemeentelijke
administratieve sancties is gepubliceerd in het Staatsblad.van
29 december 2004 en treedt in werking op 01 april 2005. Het besluit omvat
de minimumvoorwaarden waaraan de gemeenteambtenaren die de gemeenteraad
kan benoemen om overtredingen vast te stellen, moeten voldoen. De
gemeenten kunnen dan
sneller en efficiënter de strijd tegen de «kleine criminaliteit» op hun grondgebied aanbinden.
Zij kunnen ook tegen bepaalde verstoringen van de zindelijkheid, de
gezondheid, de veiligheid en de openbare rust alsook de openbare
overlast op hun grondgebied optreden.
Dit besluit kan u ook hier
afladen. De omzendbrief administratieve boetes kan u afladen
van de website
van de VVSG. De provincie Vlaams-Brabant publiceert een zeer uitgebreide
informatiebrochure met model politieverordening. De
provincieraad Vlaams-Brabant heeft twee provinciale ambtenaren
aangewezen voor het opleggen van de gemeentelijke administratieve
geldboete. Zij staan ter beschikking van de gemeenten die hierom
verzoeken.(18-04-2005)
-
E-government : "Ondertekenen
van een PDF-document was al mogelijk via de software van Adobe, maar met
de eID (elektronische identiteitskaart) is nu ook een veilige
ondertekening mogelijk.", volgens de staatssecretaris voor
Informatisering van de Staat. Meer
informatie. (18-04-2005)
-
Repertorium : een adresboek
van 249 bladzijden van de Federale Overheid met namen, adressen,
telefoonnummers en webadressen van ambassades, internationale
instellingen, federale en gewestelijke overheden. (11-04-2005)
-
Administratieve
sancties : het K.B. van 5 december 2004 m.b.t. gemeentelijke
administratieve sancties is gepubliceerd in het Staatsblad.van
29 december 2004 en treedt in werking op 01 april 2005. Het besluit omvat
de minimumvoorwaarden waaraan de gemeenteambtenaren die de gemeenteraad
kan benoemen om overtredingen vast te stellen, moeten voldoen. De
gemeenten kunnen dan
sneller en efficiënter de strijd tegen de «kleine criminaliteit» op hun grondgebied aanbinden.
Zij kunnen ook tegen bepaalde verstoringen van de zindelijkheid, de
gezondheid, de veiligheid en de openbare rust alsook de openbare
overlast op hun grondgebied optreden.
Dit besluit kan u ook hier
afladen. De omzendbrief administratieve boetes kan u afladen
van de website
van de VVSG. Meer
informatie (11-04-2005)
-
De Vlaamse Overheid opent op
verschillende plaatsen voor de vierde maal haar deuren voor het
publiek tijdens de Vlaanderendag
op 24 april 2005 (11-04-2005)
-
E-government
: totaal vernieuwde website met uitgebreide informatie. Ministerie
van de Vlaamse Gemeenschap. (11-04-2005)
-
Vereenvoudiging Administratie
en Administratieve Vereenvouding : moet het nog gezegd worden
"De Burger" kan niet meer volgen. Zowel overregulering als een
complexe administratie zijn twee zaken waar "De Burger" zich
terecht aan stoort. De kenniscel
Wetsmatiging en Kafka proberen iets te veranderen aan Administratieve
Vereenvoudiging : zie vorming,
publicaties
zoals checklist
aanmaak formulieren,... maar hoe ver staat het met de
Vereenvoudiging Administratie ? Waar moet u terecht voor wat ? Eén
loket ? probeert u maar eens : gemeente Begijnendijk
? => intercommunale Interleuven
? => provincie Vlaams-Brabant
? => Vlaanderen
? => Federaal ?
=> Europa ?
(04-04-2005)
-
Informatiebeheer : ADM of
Antwerp Digital Mainport heeft een gedragscode
opgesteld die vrij te raadplegen is. De voorwaarde om de code te
gebruiken is een bronvermelding. (28-03-2005)
-
Het eerste Kwaliteitscongres
voor lokale besturen wordt op 19 april 2005 georganiseerd door de Stad
Gent, met de steun van de VVSG
en in samenwerking met het Instituut
voor de Overheid van de KUL
-
Op zondag 24 april 2005 heet de
Vlaamse overheid u van harte welkom op de vierde editie van Vlaanderendag.
(28-03-2005)
-
Efficiëntie en Effectiviteit
bij de Overheid : op de website van de VVSG
vindt u de Inaugurale rede in het kader van de Belgische Francqui Leerstoel
2004-2005 aan de Universiteit Antwerpen. Antwerpen, 16 februari 2005
(21-03-2005)
-
Voorontwerp Gemeentedecreet : de Vlaamse regering keurde het
voorontwerp van Gemeentedecreet goed. U kan de memorie
van toelichting + het voorontwerp
van decreet afladen op de website van de Administratie Binnenlandse
Aangelegenheden. Zie persbericht
Vlaamse Regering. (21-03-2005)
-
ISO 9000 certificatie : de gemeente
Aalter is de eerste gemeente in Vlaanderen met een ISO
9000 certificaat. De gemeenteraad besliste op 12 mei 1998 om gebruik
te maken van de ISO 9000:1994 norm om de kwaliteit van de gemeentelijke
dienstverlening te structureren en te waarborgen. Op 3 juli 2000 behaalde
het gemeentebestuur het ISO-9002:1994-certificaat met een geldigheidsduur
van drie jaar, mits drie externe gunstige nacontroles om de negen
maanden.
In het jaar 2000 kwam de nieuwe norm, ISO 9001:2000, in voege welke door
de gemeente Aalter op 1 juli 2003 werd behaald. Deze nieuwe norm richt
zich hoofdzakelijk naar klanttevredenheid. De burger wordt nog meer als
klant gezien en de dienstverlening dient nog meer kwaliteitsvol te zijn.
(21-03-2005)
-
E-government : de gemeente
Bornem kreeg de 'E-gov Award' van staatssecretaris voor
Informatisering Peter Van Velthoven. Interactief kan u als inwoner van de
gemeente Bornem digitaal verrichtingen doen voor : het huren van materieel door vooral jeugdverenigingen,
aankoopsuggesties ter attentie van de bibliotheek, ... enz. Wie al een
elektronische identiteitskaart heeft, krijgt via die kaart toegang tot het
e-loket. Bornem is op dat vlak haantje-de-voorste in Vlaanderen. Wie de
elektronische identiteitskaart nog niet heeft, kan via de website http://www.belgium.be
van de federale overheid gratis een zogenaamde 'Fedict-code' aanvragen..
(14-03-2005)
-
E-government :
presentaties
van het symposium "Dienstverlening via e-government : bestekken op
het internet, milieuloket, bouwen en wonen,..." van 14 februari 2005
georganiseerd door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (14-03-2005)
-
Dienstverlening :
de VVSG of Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten publiceert een kalender
met komende evenementen, vormingsdagen, cursussen,....(07-03-2005)
-
Openbaarheid
van bestuur :
Wat betekent openbaarheid voor mij als burger ? Heb ik
toegang tot milieuinformatie ? Ook de gemeenten en provincies zijn
onderworpen aan de toepassing van dit decreet. Het
decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur,
het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2004 tot oprichting van de
beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur en de begeleidende
omzendbrief van 4 juni 2004 zijn gepubliceerd in het Belgisch
Staatsblad van 01 juli 2004. Dit decreet treedt in werking op 01 juli
2004.
Zie websites : ABA
(Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van het Ministerie van de
Vlaamse Gemeenschap) + ABA
regelgeving + VVSG
(Vernieuwd 14-02-2005)
-
Personeelsbeleid
:
het rapport
en de presentaties van de studiedag "10 jaar krachtlijnen
Kelchtermans" kan u afladen van de website van CC
Consult. Meer informatie in het februarinummer van het tijdschrift
Binnenband. (07-02-2005)
-
Presentaties van
de Landelijke
Kwaliteitsdag van 11 november 2004 georganiseerd door het INK
of Instituut Nederlandse Kwaliteit. (07-02-2005)
-
Administratieve
sancties
: het K.B. van 5 december 2004 m.b.t. gemeentelijke
administratieve sancties is gepubliceerd in het Staatsblad.van
29 december 2004 en treedt in werking op 01 april 2005. Het besluit omvat
de minimumvoorwaarden waaraan de gemeenteambtenaren die de gemeenteraad
kan benoemen om overtredingen vast te stellen, moeten voldoen. De
gemeenten kunnen dan
sneller en efficiënter de strijd tegen de «kleine criminaliteit» op hun grondgebied aanbinden.
Zij kunnen ook tegen bepaalde verstoringen van de zindelijkheid, de
gezondheid, de veiligheid en de openbare rust alsook de openbare
overlast op hun grondgebied optreden.
Dit besluit kan u ook hier
afladen. De omzendbrief administratieve boetes kan u afladen
van de website
van de VVSG. (03-01-2005)
-
Federale Overheid
: de eID
of elektronische identiteitskaart zal het formaat van een bankkaart
hebben en een microchip bevatten. Vanaf nu tot en met 31 december 2009
zullen alle gemeenten geleidelijk aan de huidige identiteitskaarten van
hun burgers vervangen door elektronische identiteitskaarten. De kaart
zal vijf jaar geldig zijn. Zie tevens website
VVSG (13-12-2004)
-
Op
vraag van de staatssecretaris voor informatisering ging de sectorfederatie
Agoria op zoek naar het sterkste e-governmentproject van 2004. De
gemeente Bornem kreeg
op 2 december 2004 een award voor zijn e-loket
uitgereikt op het E-gov Congress. (06-12-2004)
-
"Uit een studie van C-Concept blijkt dat de Vlamingen maar
matig tevreden zijn over de dienstverlening van Vlaamse
steden en gemeenten.", meldt Vlaams Minister Geert Bourgeois in een persmededeling
en grijpt deze aanleiding aan om zijn beleid
inzake de dienstverlening van de Vlaamse overheid te
belichten.
"Voor elke overheid is het een continue en uitdagende
opdracht een efficiënte en klantvriendelijke
dienstverlening te waarborgen.", aldus minister
Bourgeois. (29-11-2004)
-
Informatiebrochure
van de Administratie
Binnenlandse Aangelegenheden : wat doet deze administratie voor de
lokale besturen ? waar kan ik terecht met klachten over de werking van
lokale besturen ? ... . (29-11-2004)
- Public
Quality : 3e conferentie "Kwaliteit van de Overheidsdiensten in
België" op 17 en 18 oktober 2005 in de Paleizen van de Heizel te
Brussel. Inschrijvingsformulieren voor gemeenten, OCMW's en provincies vindt
u op de website van het Ministerie
van de Vlaamse Gemeenschap. (22-11-2004)
- Public
Quality : CAF-site van het federaal Ministerie Ambtenarenzaken.
"Diversiteit in de Overheidsdiensten" op 26 oktober 2004 te
Brussel. (11-10-2004)
- 3e Europese Quality
Conference for Public Administration op 15-17 september 2004 te
Rotterdam : presentaties
***** (11-10-2004)
- Wil
u meer weten over de elektronische
identiteitskaart ? Start veralgemeende uitrol vanaf
oktober 2004.
(27-09-2004)
- Degelijk
personeel voor een kwaliteitsvolle dienstverlening : de
ABA of Administratie
Binnenlandse Aangelegenheden publiceert op haar website een aantal modellen
van functiebeschrijvingen
en competentieprofielen voor het topkader (gemeentedirecteur of
secretaris, financieel directeur; gemeentelijke auditor, ...) van de gemeenten en provincies.
Meer informatie omtrent personeelsbeleid
in de gemeente en provincie. (20-09-2004)
- Besluit
van de Vlaamse regering 28 mei 2004 tot vaststelling van de voorwaarden en
de regels inzake de toekenning van subsidies voor vormingsinitiatieven voor
lokale mandatarissen, ambtenaren en topambtenaren. Dit besluit is
gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad
van 2 september 2004. U kan dit besluit ook hier
afladen. (13-09-2004)
-
VRIND
of Vlaamse Regionale Indicatoren : 10 jaar statistische gegevens van APS
of Administratie Planning en Statistiek van het Ministerie van de Vlaamse
Gemeenschap.
Wist u bijvoorbeeld dat:
- het aandeel van de belastingen waarvoor het Vlaamse Gewest autonoom
bevoegd is van 10% in 2001 steeg tot 16% in 2003;
- de nominale schuld van de Vlaamse gemeenten vrij stabiel bleef door de
jaren en dat de schuld per inwoner in 2002 = 1.598 euro;
- de middelen die de gemeenten en provincies van de Vlaamse overheid
krijgen, met 17% zijn gestegen sinds 1999;
- ... (19-07-2004)
- Het
decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur,
het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2004 tot oprichting van de
beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur en de begeleidende
omzendbrief van 4 juni 2004 zijn gepubliceerd in het Belgisch
Staatsblad van 01 juli 2004. Dit decreet treedt in werking op 01 juli
2004.
De volledige
tekst van het decreet, het besluit en de omzendbrief uit het Belgisch
Staatsblad kan u ook hier afladen.
Zie websites : ABA
(Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van het Ministerie van de
Vlaamse Gemeenschap) + ABA
regelgeving + VVSG
(05-07-2004)
- Wist u dat
onze
website meer dan 5 jaar online is ? U helpen bij uw contact met de overheid
is voor ons véél belangrijker dan het presenteren van een schone façade
met weinig inhoud. (03-05-2004)
-
Netwerk
voor kwaliteitswerkers. Een initiatief van het Ministerie van de Vlaamse
Gemeenschap. (08-12-2003)
-
Landelijke
Kwaliteitsdag op 04 november 2003 te Amsterdam. (22-09-2003)
-
Personeelsbeleid
bij de Vlaamse Overheid : efficiënt
vergaderen, ... (22-09-2003)
-
Op 12
en 13 november 2003 : 2e Conferentie over de Kwaliteit
van de Overheidsdiensten op de Heizel te Brussel met als thema
"Uitwisseling van goede praktijken Steden en gemeenten, OCMW's,
provincies, gewesten,... (15-09-2003)
- Het Steunpunt
Bestuurlijke Organisatie heeft haar eerste
jaarboek uitgebracht met o.a. bijdragen over "Planmatig Besturen in
gemeenten" en "Nieuw Vlaams Gemeentedecreet". (23-06-2003)
-
De
Vlaamse regering heeft op 09 mei 2003 haar definitieve goedkeuring
gegeven aan het ontwerpdecreet inzake de openbaarheid van bestuur. Het
ontwerp van decreet is ook van toepassing is op lokale
bestuursinstanties zoals de provincies, de gemeenten, gemeentelijke
vzw's (cfr. Tumkens) en de
kerkfabrieken. Niet alleen provincies en gemeenten zullen, ook de
OCMW's dienen een communicatieambtenaar aan te stellen. Het decreet
treedt in werking bij publicatie in het Belgisch
Staatsblad . (19-05-2003)
-
De
Vlaamse
Ombudsdienst heeft zijn jaarverslag 2002 in het Vlaams Parlement
ingediend. Het jaarverslag (blz. 54 en blz. 135) bevat een serie
aanbevelingen ook naar gemeenten en provincies waaronder : "Ook
bij milieuhinder waarvoor in eerste instantie de gemeente bevoegd is,
kan de gewestelijke overheid betrokken geraken als de gemeente haar
bevoegdheid niet opneemt. In laatste instantie moet het gewest dan
kunnen instaan voor een accuraat optreden. Door die klachten af te
wijzen, blijft de burger in de kou staan en krijgt men geen zicht op
de omvang van de problematiek.", aldus de Vlaamse Ombudsman (12-05-2003)
-
De Vlaamse Overheid opent op
verschillende plaatsen voor de derde maal haar deuren tweejaarlijks voor het
publiek tijdens de Vlaanderendag
op 27 april 2003 (07-04-2003)
-
Dat (top)ambtenaren van een stad of gemeente apolitiek moeten zijn leert
ons de ontwikkelingen in het bestuur van de stad Antwerpen en zijn
administratie. De meerderheid in Begijnendijk-Betekom doet aan de
bevolking uitschijnen dat de gemeentelijke benoemingen apolitiek zijn
door de kronkels die zij maakt bij de zogenaamde bekwaamheidsexamens /
competentieprofielen voor de politieke aanstelling van haar ambtenaren. Meer info : onderwijs,
OCMW,
Tumkens, ... Hoog
tijd voor een modern beleid !!! (24-03-2003)
- Vanaf 1 januari
2003 verschijnt het Belgisch
Staatsblad enkel nog in een elektronische versie. (03-01-2003)
- Nieuwe
gemeentedecreet : op de website van de Hoge
Raad Binnenlands Bestuur, afgekort HRBB, vindt u het voorontwerp nieuwe
gemeentedecreet met bijhorende informatie. (23-12-2002)
- EOQ-EFQM
Congres 2003, Den Haag, Nederland (28-10-2002)
- "Positieve
Turbulentie" : dit thema wordt uitgewerkt tijdens de Kwaliteitsweek
(van 18 november tot 22 november 2002) en op het 15de
kwaliteitscongres (op 21 november 2002)
- De
presentaties van de 2e Europese Kwaliteitsconferentie
Overheid op 2-4 oktober 2002 te Kopenhagen zijn beschikbaar. Deze
Conferentie werd georganiseerd zowel voor de federale en gewestelijke
diensten, voor de provincies als voor de steden en gemeenten. Meer
info (14-10-2002)
- De
Vlaamse Ombudsdienst is sedert 1 september verhuisd naar het nieuwe
kantoorgebouw van het Vlaams Parlement: Leuvenseweg 86, 1000 Brussel. Tel.
0800 240 50. Mail: info@vlaamseombudsdienst.be
(16-09-2002)
- De
Vlaamse regering keurde op 7 juni 2002 een ontwerpdecreet goed dat voor alle
bestuursinstanties in Vlaanderen de openbaarheid van bestuur op een
eenduidige wijze regelt. De
Vlaamse
overheid, provincies en gemeenten inclusief de OCMW's dienen hun burgers
systematisch, correct, tijdig en op een verstaanbare wijze informeren. Zij
stellen hiertoe een communicatieambtenaar aan, die de informatie- en
voorlichtingsambtenaren vervangt. (10-06-2002)
- Wist u dat overeenkomstig het klachtendecreet
u als burger klachten (zgn. 1e lijnsklachten) kunt indienen bij de
Vlaamse overheid mbt de beleidsdomeinen waarvoor die Vlaamse overheid
bevoegd is. Een klacht is een manifeste uiting (zowel mondeling, schriftelijk als elektronisch) waarbij een ontevreden burger bij de overheid klaagt over een
door de overheid (al dan niet) verrichte handeling of prestatie.
De Vlaamse
Ombudsdienst ontvangt de klachten in 2e lijn.
Via de federale ombudsman
( =
portaalwebsite met doorverwijzingen) kunnen klachten van de burgers over de
dienstverlening van zowel federale, gewestelijke, provinciale als
gemeentelijke overheid geformuleerd worden. Europese
Ombudsman (voor uw klachten ivm dienstverlening door de Europese Unie)
(03-06-2002)
- Indien
de overheid, en in eerste instantie de gemeenten, meer klantgericht en
minder "burger"gericht zou functioneren dan zullen de inwoners
zich beter begrepen voelen. De moeilijkste opgave voor politici én
ambtenaren is luisteren naar wat de iedere
inwoner (hetgeen meer is dan zijn eigen kiezers) aan klachten /
meldingen /adviezen weet te vertellen. Luisteren is meer dan de inwoner
aanhoren en daarna zijn goesting doen. Onthou daarbij : "Klanten klagen
niet zij zappen of is het klanten klagen omdat zij niet kunnen zappen"
(cfr de uitslag van recentelijke verkiezingen in Nederland). De cultuur van
klantgericht werken is echter (nog) niet aanwezig bij de overheid. Een
klantgerichte organisatie stelt immers alles in het werk om geen enkele
klant te verliezen. Bij een kwaliteitsvolle dienstverlening is iedere klant / inwoner
belangrijk en niet alleen de eigen kiezer. Een klant / inwoner moet zich wel
redelijk gedragen. Als wij de huidige meerderheid in Begijnendijk-Betekom
mogen geloven / vertrouwen dan zal zij een klantgerichte dienstverlening
verzorgen aangezien zij het volgende schrijft : "Het gemeentebestuur
zal zich honderd procent inzetten voor zijn inwoners". Misschien is het
woord "zijn" er teveel aan. Hopelijke geldt dit ook voor het OCMW.
(27-05-2002)
- Het
regent nieuwe voorstellen mbt het "gemeentelijk bedrijf" :
1) burgemeester en schepenen maken niet langer deel uit van de
gemeenteraad, 2) het aantal schepenen wordt verminderd, 3)
schepenen kunnen worden afgezet door de gemeenteraad, 4) inwoners
krijgen recht op vragenuurtje in de elke gemeente,
...(13-05-2002)
- Wist
u dat de gemeente Begijnendijk de domeinnaam www.begijnendijk.be
op 22 maart 2001 heeft laten registreren bij de N.V.
Anaxis te Hasselt. Wanneer mogen wij de eerste informatie op deze site
verwachten ? Hoog tijd voor een modern beleid !
Meer
info (29-04-2002)
- Wist u dat overeenkomstig het klachtendecreet niet alleen de burgers maar ook de gemeenten klachten
kunnen indienen bij de Vlaamse overheid mbt de beleidsdomeinen waarvoor die Vlaamse overheid
bevoegd is.
Een klacht is een manifeste uiting (zowel mondeling, schriftelijk als elektronisch) waarbij een ontevreden burger bij de overheid klaagt over een
door de overheid (al dan niet) verrichte handeling of prestatie. Via de federale ombudsman (=
portaalwebsite met doorverwijzingen) kunnen klachten van de burgers over de
dienstverlening van zowel federale, gewestelijke, provinciale als
gemeentelijke overheid geformuleerd worden. (02-04-2002)
- Het kerntakendebat
tussen de gemeenten (vertegenwoordigd door het VVSG),
provincies en het Vlaamse gewest is op 12 december 2001 opgestart. Bedoeling
is om tegen de zomer 2002 een akkoord te bereiken voor een betere verdeling
van de bevoegdheden tussen de gemeenten, provincies en het Vlaamse gewest.
(25-02-2002)
- Wat wij in Begijnendijk-Betekom al héél lang
weten, maar niet durven zeggen, hebben de burgemeesters van de gemeenten
Hulshout en Herselt wel durven zeggen :"Onze
gemeente is te klein om zijn inwoners efficiënt te kunnen dienen".
De gemeente Begijnendijk-Betekom als eerste lijnsdienstverlener is niet alleen te klein, zij
is ook te zwak om de vereiste dienstverlening aan de burger te verstrekken. Zie : veiligheid, wegen,
milieu, cultuur, onderwijs,
ruimtelijke ordening, jeugd
en sport, welzijn, ...meer
info (07-01-2002)
-
"In
2002 moeten alle Vlaamse gemeenten een website hebben" zegt
Filip De Graeve, projectleider e-government van de Vlaamse
Gemeenschap, op een seminarie te Leuven. (21-12-2001)
-
"Gemeenten
kunnen hun centrale plaats in het overheidslandschap maar opnemen als
hun bestuurskracht wordt verstrekt" zegt de VVSG Vereniging van
Steden en Gemeenten. (21-12-2001)
-
Direkteur
Mark Suykens van de Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) heeft
in het tijdschrift "De Gemeente" van november 2001 een
interessant artikel "Bestuurlijke vernieuwing: voorwaarden
voor succes" gepubliceerd waarin hij stelt "Het
depolitiseren van het personeelsbeleid (het uitbannen van elke zweem
van vriendjespolitiek) is een belangrijke toetsteen bij het
versterken van de geloofwaardigheid van het lokale bestuur bij de
bevolking". Blijkbaar lapt Begijnendijk-Betekom deze
uitspraak aan zijn laars. De kiezer
(zonder dit te beseffen) betaalt toch de rekening en krijgt de
dienstverlening, onderwijs,... navenant het kennen en kunnen van het
personeel. Meer info
(20-12-2001)
-
Het
College van Burgemeester en Schepenen dient vóór 24 juni 2001 een
algemeen beleidsprogramma voor de duur van haar mandaat aan de
gemeenteraad voor te leggen. Dit programma bevat minstens de
belangrijkste beleidsplannen. Deze verplichting is opgelegd in de
nieuwe wet van 5 februari 2001 verschenen in het Belgisch
Staatsblad van 23 maart 2001 (28-03-2001)
-
De Vlaamse Overheid opent op
verschillende plaatsen voor de tweede maal haar deuren voor het
publiek tijdens de Vlaanderendag
op 22 april 2001 (05-03-2001)
-
Vanaf 1 mei 2000 zijn alle
Britse gemeenten wettelijk onderworpen aan het "Best
Value", een programma dat als doel heeft een verbetering van
de kwaliteit van de gemeentelijke overheid in Engeland. Daarbij moeten
de gemeenten zorgen voor een voortdurende verbetering van de wijze
waarop taken worden uitgeoefend, door zowel aandacht te besteden aan
economisch als aan efficiënt en effectief handelen. Een moderne
gemeente die alle mensen op de eerste plaats stelt, zorgt voor
diensten die een vergelijking met het beste wat in zowel publieke als
de private sector te vinden is, kunnen doorstaan. Een moderne gemeente
wordt daarom gekenmerkt door een voortdurende verbetering van zowel de
kwaliteit als de vermindering van de kosten van de dienstverlening.
Ook in Nederland worden de principes van het "Best Value"
toegepast zoals mbt het burgeronderzoek, preventieve doorlichtingen
van de organisatie, ... Mogen wij ook in Begijnendijk rekenen op een
beter bestuur nu de burgemeester en schepenen beter betaald en de gemeentelijke personeelsleden beter vergoed worden ?
(05-02-2001)
-
Op 10 en 11 oktober 2001 heeft de eerste
conferentie over de kwaliteit
van de openbare diensten in België
plaats. Op deze conferentie zullen overheidsdiensten (gemeenten,
provincies, ministeries,...) voorbeelden van goede en beloftevolle praktijk
uitwisselen. De conferentie heeft plaats in het Paleis voor Congressen
in Brussel (29-01-2001)
- Speyer
(Deutsche Hochschule für Verwaltungswissenschaften Speyer heeft tbv van de
Duitse Overheid en bedrijven een beoordelingssysteem
voor het uitreiken van een kwaliteitsprijs ontwikkeld) (10-01-2001)
- CAF
(Common Assessment Framework of Gemeenschappelijk Beoordelingskader. Is vanuit
het EFQM-Model ontwikkeld als een vereenvoudigd instrument voor de
zelfevaluatie van overheidsorganisaties : ministeries, provincies, steden en
gemeenten) (30-12-2000)
- In Nederland wil Minister Van Boxtel vóór 2002 dat alle
gemeenten een interactieve website op het internet hebben. Op dit
ogenblik is 50% van alle Nederlandse
ministeries, provincies en gemeenten te vinden op het internet. De
aanlevering van een constante stroom van informatie is het grootste
probleem. Zie het in 1996 gestarte Overheidsloket
2000 in Nederland. Voor Begijnendijk kan u deze hier
bekijken. (08-01-2001)
- Wist u dat het "diepe web", het grootste deel
aan informatie zit verborgen in databases, meer dan 7500 Terabytes =
7500 miljoen MB informatie of meer dan 550 miljard documenten bevat. Via
metazoekers kan u deze informatie aanboren
(20-12-2000)
- Volgend jaar worden onze politiemensen
overgedragen aan de IPZ (interpolitiezone)
Tremelo-Rotselaar-Begijnendijk om samen met de Rijkswacht, de
gerechtelijke politie en de BOB
(Bijzondere Opsporingsbrigade) de eenheidspolitie te vormen. Zie voor meer informatie website VVSG
en VVSG-actueel
(15-12-2000)
- In het voorjaar 2001 zullen de gemeenten toegang hebben via de Vlaamse Infolijn tot de portaalsite
van het Ministerie
van de Vlaamse Gemeenschap, zodat via één enkel elektronisch loket een
volledige dossierafhandeling mogelijk is voor de vijf thematische
clusters : bouwen en wonen, bedrijvenloket, werken en vorming, zorg en
welzijn, fiscaliteit. Vanaf 01 april 2001 zal de Vlaamse Infolijn niet
alleen telefonisch, maar ook digitaal beschikbaar zijn via een
interactieve website in dit in het kader van de start van het
"e-government". Zie ook het in 1996 gestarte Overheidsloket
2000 in Nederland.(11-12-2000)
- Publicatie nieuwe ISO-9000
(standaard voor kwaliteitssystemen) op 15 december 2000 (04-12-2000)
- De begroting 2001 van de stad Amsterdam
kan u zo maar bij u thuis in detail inkijken. Voor Begijnendijk klik hier.
- Wist u dat de burgemeester, de schepenen en de OCMW-Voorzitter van
gemeenten met 8.000 - 10.000 inwoners vanaf 1 januari 2001 een sterk
verhoogde (x 2) bruto maandwedde hebben van respectievelijk 110.000, fr en
90.000, fr. Is daarom de strijd omtrent het mandaat zo hard ?
(30-10-2000)
- Het CVP-actieprogramma stelt zich op 'midden de mensen', met als
actiepolen : familie, buurt en vereniging. Vrijwilligerswerk speelt hierbij een grote rol
(27-03-2000)
- De Vlaamse Overheid stelt een nieuwe
website ter beschikking van de gemeentelijke informatie-ambtenaren (15-01-2000)
Bestuurlijk
Beleid.
Het statuut van de gemeentelijke mandatarissen
werd verbeterd door de lokale besturen de mogelijkheid te geven om de mandatarissen meer
faciliteiten te verlenen en de presentiegelden aan te passen. Het VVSG (Vereniging van Steden en Gemeenten) heeft deze
documenten uitgebreid op haar website geplaatst.
Begijnendijk heeft eind 1998 haar personeelsbehoefteplan
volgens de krachtlijnen van minister Theo
Kelchtermans van 14 juli 1993 dan toch goedgekeurd. Het plan voorziet in een groter
personeelskader met bijhorende functiebeschrijvingen, een evaluatiesysteem,
weddeherschalingen, bijkomende rechten en plichten inzake personeelsvorming...
Gezien de jaarlijkse personeelskost meer dan 51 % bedraagt van de totale jaarlijkse
uitgave van de gemeente is het maar normaal dat wij voor u zorgen dat deze gelden besteed
worden aan een efficiënte dienstverlening aan de bevolking. De toepassing van het
personeelsbehoefteplan moet ervoor zorgen dat de dienstverlening aan de bevolking
voortdurend kan verbeteren.
De uitvoering van het personeelsbehoefteplan volgt vanaf 1999 waardoor de uitgaven nog
zullen stijgen. Wij volgen dit voor u op de voet in het belang van een goede
dienstverlening aan de bevolking.
Hieronder volgt een kort overzicht van de cijfers :
Jaartal |
Personeelskost / totale uitgave |
Jaarlijkse personeelskost |
Totale jaarlijkse uitgave |
2006 |
|
|
|
2005 |
|
|
|
2004 |
|
|
8.885.700,-euro
of 355.400.000,-fr |
2003 |
|
|
12.692.171,-euro
of 507.680.000,-fr |
2002 |
|
|
11.890.836,-euro
of 475.000.000,-fr |
1996 |
51,39 % |
109.210.430,-fr |
212.513.077,-fr |
1990 |
46,97 % |
071.681.973,-fr |
152.612.257,-fr |
1986 |
37,98 % |
048.106.934,-fr |
126.663.862,-fr |
Bij decreet van 02 maart 1999 werd de Vlaamse Regering gemachtigd
een coöperatieve vennootschap voor de werving en selectie van
overheidspersoneel (Jobpunt Vlaanderen, Interleuvenlaan 62 Zone 2
te 3001 Heverlee. Tel. 016 / 39.47.76 FAX 016 / 39.47.75) opgericht met beperkte aansprakelijkheid. Ook gemeenten
kunnen toetreden tot deze coöperatieve vennootschap.
De Vlaamse Overheid en de lokale besturen willen in de toekomst
beter samenwerken. Daartoe is het pact van 08 maart 1999 voorgesteld dat elke
gemeente en / of OCMW mee kan onderschrijven. Het VVSG (Vereniging
van Steden en Gemeenten) heeft deze documenten uitgebreid op haar website geplaatst.
Voor meer informatie zie
linken
NAAR BOVEN
OVERZICHT